Bouwen met stro; load bearing

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
zelfdoen
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 feb 2010, 14:22

Bouwen met stro; load bearing

Bericht door zelfdoen »

Hallo allemaal,

Mijn naam is Ray, ben nieuw op dit forum als lid, maar volg het al wel tijden.

Ik ben al een tijdje erg geboeid door de mogelijkheden die stro ons geeft om een huis te bouwen, vooral de load-bearing methode vind ik erg boeiend, behalve stro, kennis, wat hout en een beetje geld heb je vrij weinig nodig.

Nu ben ik op de lange termijn (5 jaar) van plan om ergens een stukje land te kopen en langzamerhand een huis van stro te bouwen zodat ik dan eindelijk van mn huishuur af ben, lijkt me heerlijk. Ik wil dit natuurlijk zoveel mogelijk zelfvoorzienend maken, dus geen aansluiting op het riool (komt goed uit want die is er ook niet), een windmolen oid voor stroom en zoveel mogelijk gebruik makend van de zon. Ik woon trouwens in Frankrijk, dus qua regelgeving heb ik er wel vertrouwen in.

Alles is nog in een heel vroeg stadium en ik ga beginnen met het bouwen van een klein dierenverblijf van stro, maar dan wel met deuren en ramen zodat het echt een goede oefening is voor het grotere werk.

Mijn vraag is dan ook, zijn er al mensen die ervaring hebben met de load-bearing manier van bouwen? Ik ben dus niet geintereseerd in een hout-skelet bouw opgevuld met stro, mijn doel is om zo goedkoop mogelijk een zelfvoorzienend huis te bouwen, en ik heb alle tijd.

Andrew Morisson heeft een DVD uitgegeven met een stap voor stap gefilmde uitleg, wellicht heeft iemand deze en zou ik deze mogen lenen? Hij kost 40 dollar om te bestellen, toch nog een aardig bedrag.

Ik ben benieuwd of er ervaringen zijn!

Groeten Ray
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: Bouwen met stro; load bearing

Bericht door walter vaes »

de beste oplossing is lid worden van deze VZW:

http://www.casacalida.be/
bart a
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 feb 2010, 20:08

Re: Bouwen met stro; load bearing

Bericht door bart a »

Ik heb die dvd van andrew M.

Loont echt wel de moeite, en je krijgt er meer dan één.

Voor 40 dollar, ... indien je echt geïnteresseerd bent in load-bearing strobaalbouw, dan is dat echt wel de ikea-doe-het-zelf-load-bearing-strobaalbouw-handleiding bij uitstek.

Bart A
Gebruikersavatar
ecoScala
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 mei 2010, 12:09
Locatie: Soest

Re: Bouwen met stro; load bearing

Bericht door ecoScala »

Hallo,
indien je meer info wil hebben kan je goed terecht bij http://www.strobouw.nl

Er zijn verschillende methodes om met stro te bouwen. Wat de meest geschikte is hangt af van je ontwerp, lokatie en je eisen mbt het bouwproces zelf. Het meest belangrijke bij het bouwen met stro is de kwaliteit en het droog houden van het stro. Strobouw, waar het stro constructief ingezet wordt, is in Nederland nog niet mogelijk. Wel zijn er een aantal voorbeelden op kleine schaal. Meestal wordt stro als isolatie toegepast. Dat kan in combinatie met houtskeletbouw, maar ook met stenen muren.

Als je zelf wil bouwen, is het aan te bevelen, om eerst een aantal workshops te volgen en verschillende boeken over strobouw te lezen. Daar haal je naast voorbeelden ook veel technische kennis vandaan.

We zijn zelf verbonden aan Strobouw Nederland. Naast stro zijn er talrijke mogelijkheiden om ecologisch duurzaam te bouwen. Energie en installaties zijn hierbij van evident belang.

Indien je meer vragen hebt, een goede architect of bouwer zoekt, zijn we graag behulpzaam.

Groet,

B.Bouwman
http://www.***********.nl
Gebruikersavatar
houtslager
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 okt 2009, 22:21
Locatie: oost friesland en soms Amsterdam
Contacteer:

Re: Bouwen met stro; load bearing

Bericht door houtslager »

hoi , klinkt goed wat u wilt maken. Daar heb ik ook ervaring met allebie manier - load bearing en tussen in bouwen. Ik heb een uitbouw van 60m2 gebouwd met een hybrid constructie en will deze jaar de buitenkant dichtmaken met leemstuk.
Later ga ik verder met een bouw project van 160m2 werkplaats in strobalen :) en heb de eerste 100 balen besteld.
Zo, als u wilt hulp hebben [as een vrijwilleger] dan neem kontact met mij.
groetjes, Karl
if you can sketch it, I can make it!
Plaats reactie