Hout-cv kachel met stoomturbine

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

fikkie stoken

Re: Hout-cv kachel met stoomturbine

Bericht door fikkie stoken » 10 dec 2012, 22:23

Hoi Michel, goed bezig, grappig dat pulserende, als je het zo wilt maken lukt dat meestal niet :lol:

Dat moeten toch de lamellen zijn van de turbo.

Als ik het goed zie dan zuigt de ventilator de turbo in beweging, toch? je bent er bijna, maak een bypass in de perszijde(inlaat) wellicht gaat dat pulserende weg, daarna sluiten en volgas.

Kan natuurlijk ook de uit gaande zijn, dan word het lastig.

Suc6 met testen, respect voor de tijd die je erin stopt of heb jij ook net als mij een ,sprookjes huwelijk,? :lol:

Groet Lars

account verwijderd

Bericht door account verwijderd » 10 dec 2012, 22:32

@Fikkie stoken,
Suc6 met testen, respect voor de tijd die je erin stopt of heb jij ook net als mij een ,sprookjes huwelijk,?
Vorige week had ik een zak chips gekocht, want daar houd ze van, deze zak had ik verstopt op de koelkast.
Maar ze had hem binnen 5 minuten gevonden, ze zei, ik hou niet van dit soort grapjes.

Vandaag weer een zak chips gekocht, beter verstopt, in een soort beschuit trommel verstopt, en ze kon hem niet vinden.
Toen ik de zak chips tevoorschijn haalde was ze neidig, en ze hoefde hem niet meer.

Ik weet niet hoe de meeste vrouwen denken, maar ik schijn er helemaal naast te zitten. :wink:
Mijn kachel in de schuur zegt nooit nee, en geeft mij de warmte die ik nodig heb. :mrgreen:
Wat wil je nog meer?
Als ik het goed zie dan zuigt de ventilator de turbo in beweging, toch? je bent er bijna, maak een bypass in de perszijde(inlaat) wellicht gaat dat pulserende weg, daarna sluiten en volgas.
Jep, de ventilator kan de turbo tot 3000 t/min laten draaien puur op afzuigkracht m.b.v. een instelbare frequentieregelaar van 0 naar 50.
Ik kan voor het opstarten (op druk komen van de turbo) al zien ofdat het een succes opstelling is of niet, heb ondertussen ook 5 jaar expirimenteer ervaring met vaste brandstof.
Verwijderd

fikkie stoken

Bericht door fikkie stoken » 10 dec 2012, 22:38

michel schreef:
Vorige week had ik een zak chips gekocht, want daar houd ze van.

Vandaag weer een zak chips gekocht
Ik durf niets meer te kopen, zelfs geen bosje bloemen: ze denkt gelijk dat er iets aan de hand is :lol:

account verwijderd

Bericht door account verwijderd » 10 dec 2012, 22:46

@Fikkie stoken,

Het rare is, die van mij vindt een bloemetje helemaal geweldig en is gelijk helemaal blij.
Misschien moet ik voortaan geen chips meer geven. :idea:

Misschien gaat je vrouw wel vreemd? Waarom zou ze anders zo denken?
Het vrouwen brain is onbegrijpelijk voor mij.
Verwijderd

fikkie stoken

Bericht door fikkie stoken » 10 dec 2012, 22:55

Misschien gaat je vrouw wel vreemd? Waarom zou ze anders zo denken?
Hmmmmm...... :?

Dan mag ik het dus ook ?? :lol:

account verwijderd

Bericht door account verwijderd » 10 dec 2012, 22:59

@Fikkie stoken,

Het gevaar is dat je buurman aids heeft of een erge ziekte, dan heb jij het binnekort ook wellicht via je eigen vrouw.
Denk altijd aan je gezin en je verantwoordelijkheid, zij heeft er qua verantwoordelijkheid net zoveel aan bij te dragen.
Hoe hard het ook aankomt. :twisted:

Ik kijk wel is achter gesloten deuren, daar zie je deze voorbeelden.
Verwijderd

kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie » 10 dec 2012, 23:04

Heren, voor deze onderwerpen is het café in het leven geroepen...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

fikkie stoken

Bericht door fikkie stoken » 10 dec 2012, 23:06

@Michel,

Welnee, ben er veel te serieus voor ben al meer dan 20 jaar bij mijn vriendin, ik wil ook geen andere :D

groeten, kom op verder sleutelen, dit is forumvervuiling.

account verwijderd

Bericht door account verwijderd » 11 dec 2012, 22:16

Vanavond test gedaan met smidsvuur methode.
d.w.z. lucht van onder toevoeren & rookgas van boven afzuigen met een turbo ertussen.

Het aanmaken ging snel, ik kon merken dat het aanblazen ietewat tegenviel door de 177cm2 opening.
Het vuur brande goed, maar niet hevig. Het lijkt erop dat het van opzij aanblazen toch betere resultaten geeft.
Maar verder start de turbo pas op als de ketel 500+ graden is.
Idem dito als bij de downdraft versie. De ketelwand was plaatselijk rood gloeiend bij deze test, ook deels door de isolatie van buiten.
In ieder geval geen pulserende opstelling, dat is al mooi.
Qua gebruikergemak denk ik dat dit de beste opstelling tot nu toe is.
Morgen ga ik de 177cm2 opening verkleinen m.b.v. een inlegplaatje. Kijken of dan het vuur heviger wordt doordat het meer aangeblazen wordt van onderen,
maar liever sluit ik de aanblaasbuis van opzij aan, net boven het asbed, deze 4e opstelling heb ik nog niet gebrobeerd bij updraft.
Het aanblazen van opzij ging heel goed bij de downdraft opstelling.
(dit zijn dus allemaal opstart senario's waar ik nu mee bezig ben)

Na de 4e test, kan ik pas zeggen wat het beste opstart methode is i.c.m. een turbo.

Na de 4e test heb ik een idee.
Ik heb 6 nieuwe stukken ketelwand binnen, diameter ca 400mm, lengte ca 350mm en ik heb overleg gehad met thermiek bv. Dit is een ovenbouwer, m.b.t. tot de opbouw
van zo'n dergelijke druk ketel. Het moeilijkste aan de ketel is een ronde mal maken voor het vuurbeton, achthoekig of 12 hoekig kan ook.
Het drukverschil blijft onderhevig tussen de stalen ketelwand, qua vormgeving kun je alle kanten op.

Dikte van 3cm vuurbeton is goed, ronde sectie van 4 segmenten, daaromheen 3cm keramische wol, daarna ketelwand 3mm, en daaromheen watermantel of turbo luchtvoorverwarming,
de overgebleven energie van de ketelwand kan beter waterzijdig afgevoerd worden, het is niet veel meer. :wink:
Thermiek adviseerd een totale pakket dikte van 10cm, dit is vrij veel, maar de tunneloven had zelfs meer.
Thermiek bv bouwt vooral crematorium ovens en pas zag ik een branderkop liggen van ca 80cm doorsnee.
Uit ervaring weet ik dat bij 3cm vuurbeton en 3cm keramische wol en 3mm plaatwerk, de temperatuur aan de buitenzijde hooguit 50-100 graden wordt, de energie wordt
omgezet in convectie / straling, en is te weinig energie om als turbo lucht voorverwarmer te gebruiken. Beter waterzijdig afvoeren.
De turbo lucht voorverwarmer kan beter via de rookgaswisselaar lopen net na de compound turbo, dan heb je ca 300-700 graden te wisselen, is veel meer energie.

Deze opstelling ga in secties uitbreiden, ik begin met de kleinste versie, hoogte 350mm, deze start het snelste op.
Daarna ga ik naar 700mm, wellicht 1050mm, en op dat moment wil ik de zogenaamde "klok" inbouwen.
De "klok" is een vulsluis voor hout toevoeren, wordt ook gebruikt bij hoogovens. :wink: (voor uitleg een paar pagina's terug)
Verwijderd

pelletpower

Bericht door pelletpower » 12 dec 2012, 17:17

Michel, 1 van mijn projecten nadert voltooiing. Misschien krijg ik een beetje tijd om je te ondersteunen.

Dat van de mantel koelen met water kun je beter niet doen. Uit al je testen blijkt dat het moeilijk is genoeg energie in de lucht te krijgen. Door met water te gaan koelen werk je dit toch tegen. Als je hier iets aan wilt doen zijn er 2 opties:
1 nog beter isoleren
2 na inlaatturbine de lucht om de mantel laten stromen om voor te verwarmen. Wat is de luchttemp na de eerste turbine?

account verwijderd

Bericht door account verwijderd » 14 dec 2012, 14:17

@Pelletpower,
Wat is de luchttemp na de eerste turbine?
Dat kan ik nog niet meten, heb geen thermokoppel die zo hoog gaat.

Ik denk dat ik al weet wat ik fout doe,

-Heeft temaken met de ingaande turbo lucht na het compressorwiel verdelen in 2 groepen.
één groep blaast via een stukje ketelwandkoeling via een aantal gaatjes rondom boven het rooster het hout aan.
(excessieve manier van hout aanblazen),
dat is hetzeflde als ik nu doe alleen dan via één buis, je ziet dan dat het hout niet overal in de verbrandingskamer
wordt aangejaagd, maar lui blijft liggen doen.
één groep blaast in de expansiekamer net onder het rooster (zie het als een gas koelende bypass), dit mag
wel één buis zijn.
Door beide groepen via een pneumatisch overdrukregeling te koppel op turbo overdruk, heb je een automatisch turbodruk regelsysteem zonder
gebruik te maken van een waste gate. (dit systeem zie ik als een vuur regelaar)

In eerste instantie moet ik excessief aanblazen, om het op hol slaan van de turbo te voorkomen koel je het gas door
onder het rooster koude lucht bij te blazen.

-Wat ik ook fout doe is de oppervlakte van het verbrandingsrooster, is nu 177cm2, deze moet net zo groot zijn als de oppervlakte van de houtvoorraad, zo groot mogelijk.

-3cm vuurbeton vuurkamer, keramische isolatie en dan pas een stalen omhulsel, is ook een pre voor long life modellen.

-De laatste updraft test rookte als een ketter bij daglicht, conculsie downdraft gaat het beste.

In de bijlage is de turbo regeling goed te zien.
Het verbrandingsrooster is zo groot mogelijk aangelegd, dat is ook mijn bevinding nu.
Wat ze hier vergeten zijn is de vuurbeton en de isolatie en ook de vulklok.

In de bijlage, is hun laatste model is te zien dat men niet meer bang is voor explosiegevaar.

Wat ik ook nog moet proberen is om aan te blazen met een persluchtaansluiting in de ketel zelf.

De turbo hangt hier helemaal onderin, er zit een truukje in om houtkool niet de turbo in te laten gaan, kan zijn
gaas, o.i.d. maar men is niet meer bang voor houtskool. Een eerder model had een cycloon, maar dit
gaf te veel temperatuursverlies / drukval en dat werkte niet goed volgens hun.
Ik denk zelfs dat de turbo nu gewoon het as naar buiten blaast via het turbinewiel.

Bij mij hangt de turbo net naast de ketel, maar dat ook weer voor de puls effecten zorgen.
Bij downdraft heb ik geen puls effecten gehad.
Eigenlijk moeten afschuiningen onderaan de ketel tussen de 15 en 20 graden liggen.
Bijlagen
test.jpg
Verwijderd

pelletpower

Bericht door pelletpower » 14 dec 2012, 22:28

Ben al lang niet meer bij hun op de site geweest. Hier wordt dus ook doorontwikkeld.

Pulseren komt niet door de turbo, daar zijn eventuele trillingen en/of turbulenties te hoogfrequent voor. Zoek het eerder in een overmaat aan houtgas dat niet in de vuurkamer maar in een smalle buis ontbrandt. Zou dat kunnen?

account verwijderd

Bericht door account verwijderd » 15 dec 2012, 10:15

@John,
Idd,

@Pelletpower,
Pulseren komt niet door de turbo, daar zijn eventuele trillingen en/of turbulenties te hoogfrequent voor.
Klopt, het pulseren ontstaat bij één type testopstelling.
Zoek het eerder in een overmaat aan houtgas dat niet in de vuurkamer maar in een smalle buis ontbrandt. Zou dat kunnen?
Zover ik het kan beoordelen heeft het te maken met de richting van de inlaatbuis en de richting van de uitlaatbuis en de vorm
van de verbrandingskamer, vrij hoekig of niet gestroomlijnd qua uittredende rookgassen kan ook ietsje invloed hebben.
Het beste voorbeeld is de pulse rocket. 2 buizen parallel aan elkaar met een verbrandingskamer ertussen, bijna dezelfde
opstelling had ik in de schuur, en gaf ook een pulse rocket, keer op keer.

Een turbo met een downdraft opstelling heeft tot dusver geen last van pulse rocket gedrag.
Verwijderd

kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie » 15 dec 2012, 11:16

De vraag van Hendrik1973 is afgesplitst
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

account verwijderd

Bericht door account verwijderd » 15 dec 2012, 21:24

Vandaag alles opgeruimd en schoongemaakt binnen in de schuur en buiten de schuur.
Het kachel en wisselaar kerkhof begint aardig uit te dijen. :lol:

Affein, we zijn helemaal klaar voor de volgende testopstelling, een gemodificeerde downdraft versie.
Verwijderd

Plaats reactie