Hout-cv kachel met stoomturbine

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door pelletpower »

Wat temp overdracht betreft is het lengte breedte verhaal. Als snelheid hoog is lange ww, als snelheid laag is (meer buizen) korte ww.
Rond is autom te reinigen, plaat lastig. Opp vergroten door plaat te gebruiken dan krijg je moeilijke hoeken en nisjes, dus niet schoon te maken. Ongeacht de brandstof zul je toch een keer schoon moeten maken.

Als turbines op hobbyschaal gebouwd worden is het bij lange na niet onmogelijk dit te realiseren.

Uiteindelijk kun je lang blijven kletsen, maar als je een ww hebt die op gevoel goed is kun je beginnen. Hieruit volgt een testopstelling waar je aan kunt rekenen.
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door x21r »

Wat temp overdracht betreft is het lengte breedte verhaal. Als snelheid hoog is lange ww, als snelheid laag is (meer buizen) korte ww.
Daar heb je gelijk in ..
Maar als je reken 0,4m per kWe..kom je op 0,8m lengte uit…en dat voor een temp verschil van 600 graden over 80 cm … dan levert de pijp al een aardig warmte verlies op.
Naast dat als de stroming te laag word de natuurlijke stroming tegen werkt ..of verkeerd werkt

En de grote jongen zie ik allemaal een met een grote lengte werken..dan wel met schotten een grotere lengte maken.
Rond is autom te reinigen, plaat lastig. Opp vergroten door plaat te gebruiken dan krijg je moeilijke hoeken en nisjes, dus niet schoon te maken. Ongeacht de brandstof zul je toch een keer schoon moeten maken.
Dat schoon maken klopt ..alleen zo als ik me de plaat voor stel is een verticale plaat stelsel…dus vuil valt het meest op de bodem welke geen verlies oplevert.
Dat wat eventueel nog vast plakt aan de wand,kan je met een tussen ruimte van 2 a 5 cm rustig schoonmaken.
Patronen op de verticale plaat zorgen voor een hoger Renolds getal..geen nissen of dergelijke dingen.
Als turbines op hobbyschaal gebouwd worden is het bij lange na niet onmogelijk dit te realiseren
Klopt zie de M54 turbo jet…alles kan je krijgen. en alles bouwen.
Maar ik wil ….graag boven het hobby niveau uit stijgen ..dus niet van de 10 keer werkt hij er een niet…

Meten is weten .. dus dat moet ….
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door le_pilaf »

Bijgaand plaatje is de tunneloven, waarmee ik ook alumnium smelt op 800 graden met standaard schoorsteen.

Ik heb een modificatie getekend waarbij er een turbo op zit.
Er kan ongeveer 15kg hout in is ongeveer 60KWt / 15Kwe als alles meezit.

Ik ben bang dat dit het effect van een straalmotor gaat weergeven.
Ik denk dat deze opstelling inderdaad als een straalmotor zal gaan werken of je maakt gebruik van downdraft .
Je bent bang dat je tubo er aangaat ik voorzie hier niet zo veel problemen .
Een tubo is ontworpen om met smerige uitlaatgassen om te gaan kijk maar eens naar een uitlaat van een diesel.
Het roet wat je ziet is wel eerst zonder problemen door de turbo gegaan .
Wat je wel kunt doen is bij het opstarten gebruik maken van een bypas.
En eventueel een cyclone filter om de fijnstof af te vangen .

Suc6 frank.
je bespaaart door niet te verbruiken .
mulman
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 jan 2012, 19:24

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door mulman »

Leesvoer; http://www.rcdon.com/html/gr-5_turbosha ... ject6.html

Deze man heeft een normale turbo gebruikt en daar een extra stator en een turbinewiel in de uitlaat geplaatst met oliegekoelde lagers en een tandwielkast. Uitgangsvermogen 6-8 pk.

Het concept zal dan een verbrandingskamer met hout moeten hebben. Uiteraard haal je de verbrandingstemperatuur van het door hem gebruike propaan niet, maar het moet kunnen werken lijkt mij.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

Wat mij opvalt aan deze gas gestookte turbine motoren is dat je met een hele kleine verbrandingskamer
veel vermogen kunt opwekken.

Als je naar de wisselaar kijkt van de sunmachine sterling, is deze ook heel klein en geconcentreerd en bovendien indirect gestookt.

Als je verschillende formule's bekijkt, dan draait het niet zo zeer om de omvang van de wisselaar, maar
enkel om het temperatuursverschil.
Als voorbeeld : P1xV1/T1=P2xV2/T2 als je in een compacte wisselaar de temperatuur van 20 graden
naar 900 graden kan laten stijgen, dan krijg je vanzelf een groter volume bij dezelfde turbodruk.
Als voorbeeld : Q=M.C.Dt, laat de M de hoeveelheid lucht zijn die de turbo tot zich neemt bij een nominaal toerental,
de c blijft voor lucht/verbrandingslucht altijd gelijk, maar de DT, die is alles bepalend voor het vermogen Q.

Ik ben van mening dat de lucht-inlaatoppervlakte van de turbo minimaal gelijk moet zijn aan de interne doorstroom oppervlakte van de wisselaar en dat het interne volume van de wisselaar er weinig toe doet, het warmtewisselend vermogen doet wel alles toe. Als dat een aantal dunne rvs buizjes zijn 4-5mm, dan zou dat de ideale wisselaar zijn
als het vermogen van de kachel wordt afgegeven binnen 0,5 meter schoorsteenbuis. Dt=600-800 graden.
Zolang de buisjes in het heetste gedeelte van de schoorsteen zijn gedimensioneerd (burn tunnel), worden ze roodgloeiend en zeker meer dan 800 graden als de kachel warm is.

Ik heb ooit een test gedaan met oververhitte stoom van ca 300 graden, deze stoom kon ik via één enkele 15mm koperen
buis van 1 meter lengte (onder water gedompeld in een open ibc vat) terugkoelen naar 10 graden.
Andersom kun je met één enkele 15mm roodgloeiende buis binnen 1 meter ook oververhitte stoom van 300 graden maken.

Het is voor mij nog niet gezegd dat een wisselaar minimaal 40 meter buis van rond 40mm hoeft te hebben om
een zogenaamde indirecte luchtmotor aan te kunnen drijven. Die 5m2/1kwe geld in ieder geval niet
voor de sunmachine en dit is ook een indirecte luchtmotor.

Als ik naar de kleine gas gestookte turbine's kijk en je wilt die indirect maken, dan moet je
de warmtewisseling zo compact mogelijk maken en zorgen dat de indirecte gas stroom minimale tussenruimte heeft,
zodat er geen laminaire gelaagdheid kan plaatsvinden, dat is volgens mij de truuk.

Ach, misschien denk ik er morgen weer anders over.
Verwijderd
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door x21r »

Leesvoer
http://orbit.dtu.dk/fedora/objects/orbi ... 66/content


Lengte warmte wisselaar.
Stel een buis van 1 mm tov 4mm dikte ..en per 10cm een pijl…..
pijp warmte.jpg
De warmte overdracht gaat 4x makkelijker in de 4mm buis in de LENGTE richting.
En dat is niet de bedoeling..cq verlies.

Wat ik zie bij de grote jongens is 600 graden bij 6000cm geeft 1 graad per 10 cm verloop.

Nu de gedacht …in berichten hier boven van 80 cm bij 600 graden geeft 75 graden per 10 cm.
En dit kan je wel een “kortsluiting”te noemen …buis geeft meer warmte in de lengte dan naar de andere zijde…
Je krijgt dan een erg laag rendement van je ww .
Dus temp per lengte en de geleiding warmte van de buis(dikte)..zijn de maat ..
Als je naar de wisselaar kijkt van de sunmachine sterling, is deze ook heel klein en geconcentreerd en bovendien indirect gestookt.
Deze WW werkt de halve tijd niet…dus “effectiever”..en de regenerator geeft een input temp van +-400 graden aan de hete WW..dus veel temp verhoging is niet meer nodig.
En .. de WW geeft dood volume…en MOET klein tot zeeeer klein gehouden worden.(tov arbeids volume) anders keldert het opgewekte vermogen.
Het is ier dus echt een balanceren tussen twee wensen om zo het meeste vermogen er uit te halen.
En kan je niet vergelijken met wat je nodig heb voor de turbo..
Ik heb ooit een test gedaan met oververhitte stoom van ca 300 graden, deze stoom kon ik via één enkele 15mm koperen
buis van 1 meter lengte (onder water gedompeld in een open ibc vat) terugkoelen naar 10 graden.
Andersom kun je met één enkele 15mm roodgloeiende buis binnen 1 meter ook oververhitte stoom van 300 graden maken.
Klopt ..maar je heb een behoorlijk rendement verlies met stoom op wekken in 1 meter..als de ander kant “koel” is.
En je moet een warmte wisselaar hebben..met een zo hoog mogelijk rendement.
Ik ben van mening dat de lucht-inlaatoppervlakte van de turbo minimaal gelijk moet zijn aan de interne doorstroom oppervlakte van de wisselaar en dat het interne volume van de wisselaar er weinig toe doet,
Alle fatsoenlijke WW die ik zie ,zijn die vele malen groter dan de aansluitbuis …..dus lucht snelheid in de WW zakt.
Meer volume of meer lengte … dat is een balanceer act..
In dit gevalmoet je beide hebben …
meer dan 800 graden
geen lange levensduur..
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door x21r »

Mocht je echt schoon gas kunnen krijgen is dit mischien een optie?
turbine.jpg
komt uit https://lirias.kuleuven.be/bitstream/12 ... 8PP134.pdf
Wel een hoog toerental ..maar ja ..wie weet ;-)
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

@XR,

Wederom bedankt voor de speurtochten....

Ondertussen heb ik de kleinst mogelijk directe versie gebouwd.
Een 8Kw versie. :mrgreen:

Vanmiddag de turbo omgeruild voor een andere. Als ik op de nieuwe turbo oliedruk op zet met een 12V zuigerpompje (benzinepomp motorfiets), dan staat de "dunne" olietoevoerleiding (stukje benzineslang) helemaal dik van de oliedruk, ik schat zo'n 3-4 bar.
de olie komt maar matig uit de "dikke" retour leiding druppelen en door de oliedruk wil de rotor van de turbo amper draaien met de luchtspuit erop. Ik snap hier niets van.
Is het normaal dat een labirint pakking ervoor zorgt i.c.m. oliedruk dat de rotor strak komt te staan????

Bijgaand foto's van wat ik gefrabriceerd heb, morgen testen.

Als deze kleine directe versie gaat werken, dat zou alvast mooi zijn, dan krijg ik meer ervaring met het turbo systeem.
De stap hierna is of opschalen naar groter, of aanpassen naar indirect gestookt.

Ik zie dat we precies 1000 berichten hebben met inbegrip van deze.
Bijlagen
turbo driven mini warmtekrachtkoppeling wkk
turbo driven mini warmtekrachtkoppeling wkk
Laatst gewijzigd door account verwijderd op 13 nov 2012, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd
guus
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 okt 2012, 23:25
Locatie: Brabant

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door guus »

Hallo Michel,

Volgens mij zitten de aanvoer en de retour van de olie omgewisseld. :?
Bij een auto zit de aanvoer boven en de afvoer zit onder en gaat dan ongeveer rechtstreeks naar het carter.
De turbo word gesmeert en de olie word zo snel als mogelijk afgevoerd anders remt de olie de turbo af.

Groeten Guus.
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

De turbo zit op zijn kop gemonteerd, vanwege de vaste uitlaatflens.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit een probleem zou kunnen geven.
De dunne aanvoer leiding en de dikke afvoerleiding kunnen niet omgewisseld worden, ik neem aan dat de dikke de retourleiding is.

Bij dit filmpje is idd. de olie aanvoerleiding ook van boven af.
Maar tijdens het aanblazen hoor je de turbo al fluiten, bij mij gebeurt dan niet door het stroeve lopen met oliedruk.
Da's de 2e turbo al met curen..... :oops:

Misschien hoort het wel zo. Ik ben heel voorzichtig met turbo's, want ik heb al is meer een nieuwe turbo t.w.v. 500 gesloopt binnen 1 minuut.

Ik gebruik nieuwe 5w-30 olie, is op zich al dunner dan 5w-40, gebruikte olie (verlopen olie) nog dunner, dat scheelt ook.

In het filmpje is te zien dat ze naar schatting 7kg hout gebruiken, de installatie draait hierop 11.49 minuten, en de buitenwand van de ketel
is net als bij een stalen houtkachel 250 graden.

Verwijderd
guus
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 okt 2012, 23:25
Locatie: Brabant

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door guus »

Hallo Michel,

Bij de meeste turbo's is het mogelijk om het lagerhuis (tussenstuk) te draaien ten opzichte van de turbine en de compressor.
een turbo loopt het beste met zo min mogelijk olie in het lagerhuis ,
bij mijn auto was de afvoer geknikt en de turbo werkte niet meer (lomp zijn is lastig :roll: ) .
Dus misschien toch het proberen waard om het lagerhuis om te draaien.

Groet Guus
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

@Guus,
Heb de turbo eraf gehad en ook met de aanvoer boven laten draaien met de luchtspuit, er verandert dan niets.
Je kunt de ingaande compressorzijde idd. in elke gewenste stand draaien, het uitaande stalen gietstuk, daar kan ik niets aan draaien,
ook de steek van de moeren, daar kun je niets mee met draaien, de vorige turbo had de uitlaatzijde uit één stuk.
Maar ehh. ondertussen de trekker trek gebeld, die zeggen dat het normaal is, dat een turbo minder hart draait onder oliedruk nu krijg ik een nummer van Holtec turbo's effe checken of dat het normaal is.

Ben heel voorzichtig met turbo's ze zijn te duur om zonder olie te laten draaien. :mrgreen:

Heb gebeld met Aart die veel turbo´s voor de trekker klaar maakt, het echte spul, dit is zijn website : :wink: , http://caboturbo.nl/informatie/hoe-werkt-een-turbo
Hij vertelde me dat de retour van de turbo nooit meer dan 30 graden uit het lood mag staan.
Dus de turbo mag idd. niet op zijn kop zijn gemonteerd, het hele lagerhuis staat dan in de olie (onder druk) terwijl dit niet de bedoeling is.
Morgen effe veranderen..... en dan testen.
Bijlagen
Wkk turbo Technologies
Wkk turbo Technologies
Cabo Turbo Technologies
Cabo Turbo Technologies
Verwijderd
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door x21r »

Vragen ..type turbo?
Lagering…
Sleeve ?(olie)
Ball? (water of olie)
Foil? (geen olie nodig)

En bij 4,5 bar zou de olie naar buiten lopen ?? (aan de beide zijde)
En als de afvoer druppelt…. Dan kan er weinig warmte afgevoerd worden ?

Afvoer olie kan strakjes lucht in zitten dus moet bezinken..

En dan maar de toekomst…deze is dicht bij …alleen nog te duur.
magnetische lager.JPG
of lucht http://www2.le.ac.uk/departments/engine ... d-ac-drive
cjm
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 feb 2012, 18:16

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door cjm »

Mooi setje michel.
Prima ding om met nog een turbo en wat venturigedoe die 2 grote vuurkamer aan te blazen ;-)
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door x21r »

Hier nog wat info over de ww..het is niet zo simpel ;-)
Een leuke vraag.. http://www.chemicalprocessing.com/exper ... r/show/633
Komt uit deze expert
http://www.chemicalprocessing.com/exper ... -transfer/
basis http://www.chemicalprocessing.com/experts/

Dus buis aan binnenzijde van een hex met twist in de lengte voorzien zodat er meer werveling is
Afbeelding

Maar ja wat is nieuw …. Die chinezen kunnen er wat van..

Afbeelding
http://www.diytrade.com/china/pd/304031 ... _tube.html

En onderstaande kan toch max 2,5 meer vermogen verwerken dan een gewone buis van dezelfde afmeting(zeggen ze).
"can be the 2.5 times of normal titanium tube"
Afbeelding
http://www.diytrade.com/china/pd/986844 ... anger.html


Wij in nederland doen ook wel wat hoor..doucht WTW.
Afbeelding
De buitenste buis heeft een draaiende deuk er in ..zodat het water wat omgewarmt moet worden een langere weg aflegt voordat hij er uit komt..... dus effctief langere weg..langer in contact met warmte bron.

bron http://www.kaelen.nl/?module=product&pr ... :itemID=21
Afvoerpijp moet rechtstandig omhoog staan..binnenzijde glad (douchwater) (ribbels geven ophoping van vuil)en water zakt als een film over de gehele binnekant
Plaats reactie