Hout-cv kachel met stoomturbine

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Energie

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door Energie » 24 dec 2011, 13:39

Hallo Michel,

Ik heb ook gelezen dat hier veel kennis wordt gedeeld. We kunnen véél milieuvriendelijker en veel meer kostenbesparen als we maar door blijven gaan met het (door)ontwikkelen van dergelijke projecten zoals die van jou. Water zat! :). Omdat het veel pagina's zijn ben ik nog niet helemaal op de hoogte van alle merken enzo, maar ik heb al flink wat lappen tekst doorgenomen. We zijn hier thuis ook al aan het discussiëren geslagen. We volgen je op de voet ;) en hopen echt dat je dit op een goede manier kunt inzetten zodat je er maximaal profijt uit kan halen.

Bedankt voor je compliment. Er gebeurt zoveel in de energiemarkt waarbij ook minstens net zoveel mensen belangen hebben. Ik vindt het een zeer interessant onderwerp. Heeft geeft me wel een beetje een wrang gevoel. Je weet soms niet meer wat je moet geloven. Behalve de verschillende manieren van energie opwekken zijn er ook veel verschillende energiebedrijven die allemaal de goedkoopste zijn, volgens eigen zeggen! Daar kan ik niet zo goed tegen. Ik ben blij dat de site goed werkt. Ik ben ermee begonnen omdat ik als energieadviseur(das mn werk) steeds vaker klanten tegen kom die het e.e.a. ook zelf willen uitzoeken via internet. Eerst verwees ik hen altijd door naar de websites van de energieleveranciers. Maar als de klanten dan klant waren geworden, hetzij via de energiemaatschappij voor wie ik werkte danwel een andere.. Ik verdiende er zelf niets meer mee. Zodoende leek het me verstandig om een eigen website op te zetten zodat ik mijn klanten een tool kon aanbieden waarmee ze de energieprijzen zelf konden en vergelijken. Onafhankelijk welteverstaan en dus zonder invloed van energieleveranciers. Hierdoor krijgt de klant het beste objectieve advies. Bij mij telt dus ook de omzet, maar ook de output ;). Wanneer ik merk dat een energieleverancier niet klantvriendelijk is, dan schroom ik niet om dat aan de klant te vertellen natuurlijk.

Het is volgens mij ook zo dat men ons voor de gek houdt. Die 5% die wij in onze tank stoppen doet me denken aan een omgedraaid verhaal. Langzamerhand zijn we onze brandstoffen aan het verwisselen met duurzame bronnen die helemaal niet zo duurzaam zijn als 'men' ons wil laten geloven. Als ik kijk naar het nieuws en zie dat de aandelen van o.a. mais omhoog gaan vraag ik me vaak af hoe dit precies werkt. Wist je dat de boeren ook in Afrika steeds vaker hun mais verkopen aan energiebedrijven terwijl zij daar het juist hard nodig hebben voor voedsel, brood! Maar dat levert voor de boeren te weinig op, dus wordt het gebruikt voor het opwekken van energie met alle gevolgen van dien. Een gunstig Co2 belang, maar geen eten, dat kan natuurlijk niet! De "niet concurrende" biobrandstoffen zijn nu nog niet beschikbaar, goede ontwikkelingen, maar desalniettemin denk nog steeds dat het een spreekwoordelijke rookgordijn is...

Whoot whooot! Ik zeg, plaats op alle kassen in Nederland (en andere landen) zonnepanelen. Zo kan er eten worden gekweekt én kunnen we tegelijkertijd energie opwekken. Wat dacht je van magneten in onze wegen.. Zo kunnen we alle auto's die er op rijden gebruiken voor de nodige wrijving om elektriciteit mee op te wekken. Het is maar een idee natuurlijk. :).

Ik wens je een zalig kerstfeest en ik bedank je hartelijk voor je inspiratie.

account verwijderd

Bericht door account verwijderd » 24 dec 2011, 16:40

@Energie,

Bedankt voor je antwoord.
Mooi initiatief van deze website nogmaals, wellicht kom ik er zelf nog een keer op te staan,
je weet nooit hoe een koe een haas vangt, al is het in de vorm van een weblink.

@Allen,

Degene die mij nog geluk willen wensen voor de 1e testrun, daar is nu de gelegenheid voor.
Het hele systeem staat nu afgevuld en onder cv druk. Alles werkt.
Morgen wordt er proefgedraaid, mits er niks vastloopt. :mrgreen:
Vanavond een gebedje doen aan onze lieve heer.
Bijlagen
wkk klaar.JPG
De wkk is klaar voor de test
Verwijderd

kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie » 24 dec 2011, 17:05

Nou, bij deze: veel geluk. Zorg ervoor dat je niet op 112weetikveel.nl genoemd wordt morgen.
Doe voorzichtig!

BTW: wat doe je dat isoleren netjes.... Heb je nog een keer tijd over :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

account verwijderd

Bericht door account verwijderd » 24 dec 2011, 23:49

@Kockie,
Nou, bij deze: veel geluk. Zorg ervoor dat je niet op 112weetikveel.nl genoemd wordt morgen.
Doe voorzichtig!
Heb gebeld met een vriend van me, die is machinist op een vlampijp wisselaar (stoomwals) van 6.5 bhp, deze is 2.5 bhp.
Hij zegt dat bij een vlampijpwisselaar hooguit één van de pijpen het kan begeven. Alle veiligheden zitten erop.
Eerst rustig stoken en laten draaien.
Als het goed gaat, dan voer ik het vermogen op.
Als het dan nogsteeds goed gaat, dan ga ik naar maximaal vermogen.
Full Trottle, Power to the Max. Als alles blijft werken, dan ga ik tot het uiterste mits de zon schijnt.
Dit is voor mij een dag waar ik jaren naar uitgekeken heb. :mrgreen:
Als het eindreslutaat 500 watt is, dan zit er ergens iets nog niet helemaal goed.
Ik heb totaal geen idee waar het op uit draait, het is een grote verassing morgen.
Mijn vriendin zeg dat het getal met 33 temaken heeft.
Nu vraag ik mij af is het 330 watt of 3300 watt, ik denk het eerste.

BTW: wat doe je dat isoleren netjes.... Heb je nog een keer tijd over :mrgreen:
Ja, 3 weken vrij. Hoe en wat wil je geïsoleerd hebben?
Laten we hopen dat de wkk goede cijfers behaalt, dan heb ik extra tijd over om bij jou te isoleren.

Ik wil alle sponsers voor dit project nogmaals bedanken voor hun bijdrage in materialen en de forumleden voor de gebundelde kennis.
Zonder deze hulp had het een 1000 jaar project geworden.

Hoofdsponsor
De tunneloven, diverse olievaten, materiaal vlampijp wisselaar
[url]
http://www.woltmanbv.com
2e Sponsor :
Het stenen binnenwerk + isolatie + cv koppelingen
[/url]
http://www.wijnja-bouw.nl/
3e Sponsor :
Tips, truuks, verbrandingstechniek, de schat aan informatie
viewforum.php?f=3
4e Sponsor :
Mijn vriendin, liefde gaat door de maag.
5e Sponsor :
Co2 ketel Laswerk
http://kws4711.nl/

Super bedankt allemaal alvast, en vol verwachting kijken we uit naar morgen.

Wie was de eerste met een I pad?
afz. Calimero.
Wie voor een dubbeltje geboren is, wordt nooit een kwartje
Sommige mensen denken dat het gezegde over geld gaat: over de hoeveelheid geld die je later zult bezitten. Meestal denkt men dat het over status gaat: dat je geboorte bepaalt welke status je zult kunnen bereiken.
Maar dat is het niet: voor veel mensen is zo’n verschil juist een motivatie om extra hard te gaan studeren.
Maar de werkelijke bedoeling van het gezegde zit nog een laag dieper. Het gaat over waar je zèlf geen invloed op hebt. Je kunt als „dubbeltje” wèl die hogere status, macht en/of rijkdom veroveren, maar je zult je daar niet gelukkig bij voelen.
[youtube]dd3btVhwr48&feature=related[/youtube]

Energie

Bericht door Energie » 25 dec 2011, 00:50

Beste Michel,

Ik zie dat ik net op tijd lid ben geworden van Ecologieforum.eu.. Spannend! Ik wilde je bij deze heel veel succes wensen.

Een link is helemaal geen probleem. Als je mij laat weten welke website, dat zet ik je link er ook bij. Misschien is het ook wel leuk om een artikel te schrijven over je website. Just let me know.

Nou, ik zal mn nest eens gaan opzoeken. Welterusten en nogmaals heel veel succes!

account verwijderd

Bericht door account verwijderd » 25 dec 2011, 01:10

Energie,

Bedankt, ik hoop er het beste van te maken morgen.
Ik laat het me overkomen, zo'n gevoel heb ik nu.
Totaal geen idee wat het gaat worden, maar ik heb er alles aan gedaan voor mijn gevoel, en die inzet
dat gaat zijn vruchten misschien afwerpen. Het is een hoog niveau wkk en ik kan bijna niet geloven dat het niet gaat werken.
De hoofdcomponenten zijn afzonderlijk getest en de uitkomsten hiervan waren bovengemiddeld goed, behalve de compressor test.
Dit lag voornamelijk aan de compressor en de lange dunne luchtslang. Mijn ervaring met stoom is supersonisch.

Als je wilt, laten we een link naar deze website maken. (http://www.ecologieforum.eu).
Deze site is namelijk de geboorteplaats van vele ideeén en deze site koestert goede ideeën.
Iedereen is welkom en ik heb nooit een vraag gezien waar men geen antwoord op had.
Je hebt zowiezo een goed logo voorhanden, blauw, windmolens, spaarlampen, appels, houtkachel etc.
Hoe groen moet het zijn. Het is een gouden zet als je het aan mij vraagt.
Het is een transparant eerlijk onafhankelijk forum. En jouw site is verkozen tot beste site, dat is ook niet voor niets.
Ik kan met youtube filmpjes geld gaan verdienen, maar ik haat zelf reclame vooraf, Ik
moet filmpjes zelf met reclame gaan voorzien, verweven en bijpassend in de film. Een paar links erbij en klaar is Kees.
Ik weet alleen nog niet hoe dat je die filmpjes het beste van reclame kan voorzien. Met muziek erbij, een beetje componeren om
het leuker te krijgen. Misschien kan iemand hier goed films componeren met leuke muziek?

Grenswetenschap heeft mijn laatste film gemaakt en gaan binnenkort een nieuwe movie maken.
Dat is destijds afgesproken. Misschien kunnen hun er iets spectaculairs van maken.
Ik hou niet van saaie filmpjes. Actie en sensatie. Mensen die 1 meter achteruit springen tijdens de opstart van een wkk.
Dat soort dingen, dat doet me goed.

Als je het aan mij zou vragen, dan heb ik graag dat je een link zet op je site sesamstraat
Misschien kun je dan t.z.t. een energiemix aanbieden met daarbij de bekende voordelen.

P.s. Mijn vader is in Sneek geboren.
Toeval?
Verwijderd

Johndc

Bericht door Johndc » 25 dec 2011, 10:09

@Michel, veel succes gewenst vandaag met je test!
Maar met je sponsors ben ik niet tevreden :cry:
Elke sponsor heeft een verwijzing naar... behalve dan wat bij mij de meeste belangstelling opwekt, je vriendin! :mrgreen: :wink:

Dus doe er wat aan jongen! :(

Energie

Bericht door Energie » 25 dec 2011, 14:56

He Michel,

Ben je al losgegaan en lukt het het allemaal? Hopelijk komt het allemaal goed. Ik zou het geweldig vinden om in je movie te verschijnen (wie niet). Ik hou ook van actie, een film die op het netvlies blijft hangen en de boodschap goed overbrengt. Ik heb Ecologieforum.eu al een mooi plekje gegeven op de website. Het is een verrijking voor mn website.

Ik ben hier nog maar net lid geworden en vindt het mooi om dit dan ook mee te maken, dat jouw vader dan ook nog in Sneek is geboren is wel heel toevallig ja, het zou zo moeten zijn! Trouwens, die grap over calimero (ipad) is mij een paar weken geleden door (jawel) een sneker vertelt. Misschien ken je hem wel. Scheffer. Ik kom vandaag of morgen weer terug op het forum, zal nu even een rondje familie gaan maken.

pelletpower

Bericht door pelletpower » 25 dec 2011, 15:22

Nou Michel, laat ons niet langer wachten..
Ben benieuwd

eddy.d

Bericht door eddy.d » 25 dec 2011, 20:41

Ik volg dit al een hele tijd en heb nog geen commentaar willen geven omdat ik al info heb opgevraagd bij de bouwers van de green turbine
Die voorzien een elektrisch rendement van slechts 10 %
Dus ofwel is de jouwe veel beter en dat hoop ik echt ofwel doen de bouwers van de green turbine te veel toegeving op rendement om die green turbine op iedere brandstof te laten werken
In ieder geval de wet van behoud van energie zegt dat er meer kan omgezet worden dan 10% op voorwaarde dat je minder dan 90 % van de warmte laat ontsnappen in de vorm van warmte
Dus eigenlijk zou je een kachel waar je elektriciteit mee wenst op te wekken moeten isoleren en de warmte uit de schouw moeten gebruiken
Maar laat nu eindelijk eens weten hoe goed het nu werkt

account verwijderd

Bericht door account verwijderd » 25 dec 2011, 23:57

Vandaag de testrun gemaakt, deze heb ik af moeten breken omdat de vaanmotor vastliep, al bij 1 bar stoomdruk.
Bij kachel 2.0 liep de vaanmotor ook vast, dus nu al 2x achter elkaar. En ik had nog zo de uitzettingen
gemeten in een pannetje kokend water.

De motor eraf gehaalt en uit elkaar gehaalt. De vanen op een schuurklosje iets gevlakt en een paar tienden dunner gemaakt.
Daarna de motor er weer opgezet. Toen draaide die heel soepeltjes op 0 tot 1 bar stoomdruk.
Morgen ben ik nog bezig om de assen goed uit te lijnen op elkaar, om trillingen te voorkomen.

Tijdens de test heb ik veldspanning opgewekt, maar nog geen vermogen geleverd aan de netinverter.

Ik ben heel rustig begonnen met opstoken. Tot mijn verbazing is dit een hele stabiele vlampijpketel.
Ik moet nog wel de 3 bovenste vlampijpen afdoppen op stoombedrijf en een veegluik maken in de laatste rook kast.

De voedingswatertank is te klein, deze moet qua inhoud groter worden. Water zet uit als het warm wordt en als je begint met draaien dan is
er niks aan de hand, maar op een gegeven moment zit er te veel water in het systeem. Bij een cv systeem zorgt een expansievat
ervoor, bij een gesloten stoom systeem is denk ik een grotere voedingswatertank de oplossing, ik wist het eigenlijk al van tevoren.

De vacuum condensors werken zeer goed, de motor gaat harder draaien als de cv pomp erbij treedt en de boel terugkoelt.
Het huis wordt mooi verwarmt middels de vacuum condensors.
het vacuum treedt echt op. Tijdens het opstarten kun je wachten totdat er stoom uit de eenrichtingsklep komt, zoals CP al heeft
uitgedacht. De cv pomp gelijk aanzetten bij aanvang werkt ook.

De voorverwarmer voor het voedingswater werkt ook goed, evenals de hogedrukpomp en de niveau schakeling.

@Eddy,
Ik volg dit al een hele tijd en heb nog geen commentaar willen geven omdat ik al info heb opgevraagd bij de bouwers van de green turbine
Die voorzien een elektrisch rendement van slechts 10 %
Green turbine, daar heb ik niet zoveel mee, dat ligt niet aan jou Eddy.
Maar zowiezo welkom op het forum. Er is hier een hoop te doen.
Ik heb Green Turbine een jaar geleden gevraagd voor een motor, maar ze hadden al zoveel proefopstellingen dat ik buiten de boot viel.
Dat is eigenlijk de rede dat ik er niet zoveel mee heb. Ik zou best een green turbine willen proberen, maar dan wil ik wel serieus genomen worden.
Misschien hebben ze een typgeit als telefoniste aangenomen, dat werkt ook niet. Die zit ondertussen tijdens het bellen haar nagels te vijlen. :roll: :mrgreen:
en heeft niet de intentie om je met de juiste personen door te verbinden zodat je iets kunt regelen. Bij mij staan alle deuren op een kier.
In ieder geval de wet van behoud van energie zegt dat er meer kan omgezet worden dan 10% op voorwaarde dat je minder dan 90 % van de warmte laat ontsnappen in de vorm van warmte
Dus eigenlijk zou je een kachel waar je elektriciteit mee wenst op te wekken moeten isoleren en de warmte uit de schouw moeten gebruiken
Maar laat nu eindelijk eens weten hoe goed het nu werkt
Lees de berichtgeving uit dit topic aandachtig door en je weet wat de voor- & nadelen zijn.

@Pelletpower,
Nou Michel, laat ons niet langer wachten..
Ben benieuwd
Voor de eerste test mag ik niet klagen. Ik heb er bijna geen hout ingestopt, en ben puur aan het kijken geweest hoe het systeem zich
gedraagd. Hoe reageert de vlampijpwisselaar, hoe regageert het gewichtsbelaste overdrukventiel, een beetje vertrouwd raken met het systeem.
De volgende test durf ik de druk op te voeren naar 2 bar. Ik kan dan al een klein vermogen electisch leveren en ik verbruik minder ketelwater.

@Energie,
Ben je al losgegaan en lukt het het allemaal? Hopelijk komt het allemaal goed. Ik zou het geweldig vinden om in je movie te verschijnen (wie niet). Ik hou ook van actie, een film die op het netvlies blijft hangen en de boodschap goed overbrengt. Ik heb Ecologieforum.eu al een mooi plekje gegeven op de website. Het is een verrijking voor mn website.
Het komt allemaal goed. Ik heb net je website bekeken, geweldig initiatief.
Hier ben ik erg blij en content mee. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik sta bij je in het krijt nu, dit maak ik goed t.z.t.
http://www.sesamstraat.nl
Geweldig!!! Gelukkig nieuwjaar alvast.

@Johndc,
Elke sponsor heeft een verwijzing naar... behalve dan wat bij mij de meeste belangstelling opwekt, je vriendin! :mrgreen: :wink:
Dus doe er wat aan jongen! :(
Effe denken hoe ik dit ga doen.

Morgen ga ik een 2e testrun doen. Ik heb goed vertrouwen gekregen in de tunneloven en de vlampijp wisselaar.
Het gewichtsbelaste overdruk ventiel verplaats ik naar buiten. Bij het lichten van dit ventiel was het plafond in de schuur gelijk nat.
Beter buiten. Ook een stoomfluit mag er niet aan ontbreken. Dit hoort er wel een beetje bij. Af en toe afblazen voor de fun.
Als de kachel uit is, heb ik na een uur dezelfde stoomdruk. Wet behoud van energie.

Als je deze kachel volstopt met hout en het volle vermogen 25Kwh erdoonheen jaagt, dan gaat er wat gebeuren, zo ver is het nog niet.
Eerst kijken hoe deze vaanmotor het doet, anders pak ik een grotere uit de stelling, gekregen van Dj.

Tot nu toe heb ik er alle vertrouwen in dat het goed komt. Weer een hoop geleerd vandaag.

Nog iets leuks :
De ratio stoom output was vandaag 120 graden vanaf de ketel (1 bar), daarna gaat het door de vaanmoter en daarna gaat de restwarmte door de ltv uitgang, deze was op mijn handwarm gevoel ca 30-40 graden tijdens bedrijf.
Supergoede verhouding, cv pomp in stand 3 tijdens het testen.
Bijlagen
energieprijzen.png
onafhankelijk energie advies
Verwijderd

account verwijderd

Bericht door account verwijderd » 26 dec 2011, 15:55

Net een functie test gedaan.

Ketel 1 bar stoomdruk, netinverter geeft maximaal 60-80 Watt aan.
Ketel 2 bar stoomdruk, netinverter geeft maximaal 120 Watt aan.

Zal strakjes proberen een fimpje te uploaden.
Verwijderd

robert5812

Bericht door robert5812 » 26 dec 2011, 19:12

goed bezig michel echt super

ik lees al een tijdje rustig mee en probeer alles te begrijpen al moet ik zeggen dat een hoop dingen mij de pet te boven gaan :lol:
ben net als de rest erg benieuwd hoe alles draait als alles ik vol bedrijf is :D

ga zo door :-D
die `t dichtst bij het vuur zit , warmt zich het best

account verwijderd

Bericht door account verwijderd » 26 dec 2011, 22:18

@Robert,
goed bezig michel echt super
Thanks.
ik lees al een tijdje rustig mee en probeer alles te begrijpen al moet ik zeggen dat een hoop dingen mij de pet te boven gaan :lol:
Er zitten een paar truukjes in die je niet in een normale hout cv kachel terugvindt. :wink:
ben net als de rest erg benieuwd hoe alles draait als alles ik vol bedrijf is :D
Vandaag toch ruim een 1.5 uur gedraaid, op een gegeven moment ben ik op visite gegaan en heb de wkk uit laten draaien zonder dat ik erbij was. :roll:

Morgen komt er meer vermogen uit rollen.
Ik stap over van een 4Am gast motor naar een 8Am gast motor.
Het vermogen verschil van deze motor is precies 3x groter.
4AM = 1.3 Kw
8AM = 3.9 Kw
Er is ook nog een 16Am motor, deze is 7.1 Kw.

Als het meezit haal ik dan al 3x120 watt = 360 Watt op 2 bar.
De stoomketel produceert genoeg stoom heb ik zo het idee.

Een andere optie is de 4Am motor een factor 3 aandrijf reductie te geven, per saldo kun je
dan beter kiezen voor een motor met rechte koppeling naar de generator denk ik. (Weer 5% verlies zou Tim zeggen :D )

Die 8Am motor, daar kan ik morgen nog niet de volledige stoom expansie uit kunnen halen, zo'n idee heb ik erover.
Ik kan e.v.t. een tweede stoom motor achter de eerste motor zetten. In turbinetaal noemen ze dit een tweede turbinetrap,
of van hoge naar lagedruk turbine. Zo haal ik nog extra energie uit de stoom expansiekracht en zal het vermogen verder oplopen.
Soms worden er ook triple expansie motoren gebruikt zelfs, dit zijn dan bv. zuigermotoren met 3 zuigers van klein naar groot.
Ik heb 3 stuks 8Am motoren van DJ gekregen, hier zou ik een triple expansie opstelling voor kunnen maken.
Hoe en wat, daar ga ik nog over nadenken.

De veroorzaker van het lage vermogen is nu de te kleine stoom motor. Op perslucht 8 bar kwam er ook maar iets van 100 watt aan vermogen uit.
Ik dacht toen dat de perslucht slang en de compressor de dader waren.
Meer vermogen kan deze 4Am gast motor niet geven op 2 bar. Dus grotere motor proberen op 2 bar en dan conclusies trekken.
De formule P=FxA ging vandaag al een paar keer door mijn hoofd rond.

Ook ga ik zachtjes naar de 3 bar grens.
Verder hele stabiele stoomketel, de condensor uitgang was best heet tijdens bedrijf, schat toch rond de 80 graden, te heet.
Dit wil volgens mij zeggen dat de stoom niet genoeg expandeert in de motor zelf. Als stoom verder kan expanderen in bijvoorbeeld een zuigermotor met een grote cilinderslag dan heb je een grotere temperatuursval en het gevolg daarvan is een lagere condersor temperatuur.
De condensors zijn aangesloten op het cv systeem van het woonhuis.

Heb per ongeluk de filmpjes gewist vandaag. Zal morgen nieuwe film maken en uploaden.

Bijgaande foto is een 4 cilinder lucht zuigermotor, ik noem het een stermotor.
Heel misschien dat ze die gaan sponseren. Effe bellen en hopen dat ik de directeur aan de lijn krijg. :shock:
Super vet op een stoom wkk. Doet me denken aan het geluid van een spitfire!!!!

Ben eigenlijk wel blij dat ik maar tot 3 bar hoef te testen. Dat is de klasse waarin ik aan het vermogen kan werken.
En eindelijk is er een werkend apparaat in de schuur!!!

Nu kan ik eindelijk de balans gaan zoeken tussen warmte, kracht en koppeling. "WKK" :fff

It's a long way to the top.

Bijlagen
globe motor.jpg
lucht zuigermotor 20Kw
Verwijderd

Johndc

Bericht door Johndc » 27 dec 2011, 11:52

Ter ondersteuning van je project en tot algemeen vermaak, want de boog moet niet altijd gespannen staan... :mrgreen: (weet alleen niet hoe ik ze direct op het scherm krijg :oops: ) Dus modje...HELP!! :wink:
http://vimeo.com/34193746
http://vimeo.com/34245760
http://vimeo.com/34194145

Have fun! :wink:

Heeft niks met verjaardagen te maken in deze topic maar toch wou ik jullie dit niet onthouden.

Plaats reactie