Meten / datalogging

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Meten / datalogging

Bericht door kockie »

Ik zou willen schakelen via 1-wire. Via serieel zou ook wel kunnen, maar dan moet ik weer een hele infrastructuur aanleggen. Heb nu in iedere kamer twee of meer netwerkaansluitingen zitten. Alles komt bij elkaar op een patchpaneel in de meterkast, waar ook mijn nagasaki moet komen te staan. Alle dingen die geschakeld moeten worden zitten ver weg; in de afzonderlijke kamers, bij de verwarmingsketel en vloerverwarmingsgedeelte en straks in een schuur bij de houtcv ketel.

Dit schema zou te gebruiken zijn:http://www.msure.se/wiki/index.php5?tit ... re_devices
DS2406_relay.jpg
DS2406_relay.jpg (9.84 KiB) 3027 keer bekeken
Deze een aantal keren maken; 1 voor iedere actor

Voor hogere temperaturen is deze te gebruiken (zelfde link):
DS2760_hightemp.png
Ik wil alles regelen vanuit een centrale database. Alle schakeltoestanden moeten daar in komen. Dan is ook in te stellen wat te doen bij/na stroomuitval.

Programmeren kan ik helaas niet; eenvoudige scripts maken en bewerken wel. Daarbij heb ik een buurjongen die wel goed kan programmeren en deze heeft z'n hulp al toegezegd.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
FritsOv
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 dec 2010, 13:15

Re: Meten / datalogging

Bericht door FritsOv »

Ik wil alles regelen vanuit een centrale database. Alle schakeltoestanden moeten daar in komen. Dan is ook in te stellen wat te doen bij/na stroomuitval.

Programmeren kan ik helaas niet; eenvoudige scripts maken en bewerken wel. Daarbij heb ik een buurjongen die wel goed kan programmeren en deze heeft z'n hulp al toegezegd.
Weet niet zeker maar volgens mij gebeurd door dit systeem niets vreems na een stroomuitval. Voor wat ik eruit begrijp wil je schakelen op een vooraf ingegeven moment dit staat vast in de 1-wire device die op zijn beurt op enig moment geprogrammeerd is door je script.
Als er geen veranderingen zijn van schakelmoment houd hij dit gewoon vast.

Volgens mij zijn er ook script compilers... maar webbased interface die verschillende scripts kan aansturen zou wel eens je voorkeur kunnen gaan uitmaken ook ivm de steeds verdergaande ontwikkelingen mbt mobiele telefoons.

Als je toch al enigzins kunt scripten in een linux omgeving zou een databasetaal die verwant is aan de oude clipper (dBaseIII) misschien wat zijn om eens te bekijken. Deze is platformvrij gemaakt met vele toevoegingen vanuit andere talen. http://www.harbour-project.org/

Groet,
Frits
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Meten / datalogging

Bericht door Ruuben »

Bufferboost schreef:Bste Pigion,

Voor 65 euro excl. BTW heb je een heel goede oplossing om stand-alone temperaturen te loggen en later met je PC (bijvoorbeeld in Excell) te bewerken en analyseren. Ik ben erg content met mijn Lascar EL-USB-TC, in de beter gesorteerde electronicazaken verkrijgbaar. Het meetbereik van de meegeleverde thermokoppel is 0 tot 300 graden Celcius (zie onder voor andere TC's).
EL-USB-TC.jpg
Van te voren kan je via de USB verbinding het ding erg makkelijk programmeren, oftewel het tijdsinterval bepalen hoe lang en hoe frequent er gemeten moet worden. Het apparaatje logt de temperatuurgegevens op tijd en datum. Kijk ook eens bij de draad "Ontwerp en Monitoring bij houtvergassers, i.c.m. buffers" waar ik met behulp van één Lascar EL-USB-TC de minutenreeks over al die dagen heb opgemeten. Deze week heb ik er nóg twee aangeschaft en binnenkort kom ik (in de draad "Ontwerp en Monitoring bij houtvergassers, i.c.m. buffers") weer met een overzicht van het temperatuursverloop van de buffer in de tijd en de verdeling op drie niveau's (hoog, midden en laag).

Het mooie is dat je afhankelijk van het thermokoppel dat je op de logger aansluit kan kiezen uit temperatuurtrajecten tot wel 1300 graden (een K-type thermokoppel -200 tot 1300 graden Celsius), (J-type thermokoppel -130 tot 900 graden Celcius) en (T-type thermokoppel -200 tot 350 graden Celcius). Deze thermokoppels kosten vrijwel niets.

Ik hoop je (jullie?) een goede tip aan de hand gedaan te hebben,
groet Hans

(PS. Daarnaast heb ik de Termojet (Duits spul) van Projet besteld. Een dezer dagen wordt dat bij mij afgeleverd. Met dat systeem kan ik tegelijkertijd, ook stand-alone, 8 verschillende temperatuursensoren temperaturen laten opmeten en loggen. Op een later moment zijn deze datagegevens dan bruikbaar voor PC bewerking en analyse. Het mooie van dit systeem is dat er ook twee relaisuitgangen op zitten die op basis van de gegevens aangestuurd (lees: geprogrammeerd) kunnen worden. Eén van de relais gaat in mijn systeem de "eventuele bijstook" van de CV-ketel aansturen. Natuurlijk ook het bypassen daarvan. Na installatie van de Termojet zal ik wel wat fotootjes en beschrijving op voornoemde draad zetten. Voor opzet en planning zie bijlage.
Aansluitingen Termojet.JPG
Wat een fijne gewone mensen oplossing. behoorlijk plug en play. Geweldige tip!
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Meten / datalogging

Bericht door benthuis »

Dit termojet wordt hier elders ook wel beschreven.
Heb er ook een thuis gehad, zag er goed uit, maar had verkeerde model geleverd gekregen.
Ik was ook erg gecharmeerd van het simpele ding (categorie: doet wat ie moet doen en kan geen muziek maken of netwerkstreams transcoderen...)
Kosten vielen mee.
Met een Zigbee module oid kan je data realtime versturen..
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Meten / datalogging

Bericht door Ruuben »

benthuis schreef:Dit termojet wordt hier elders ook wel beschreven.
Heb er ook een thuis gehad, zag er goed uit, maar had verkeerde model geleverd gekregen.
Ik was ook erg gecharmeerd van het simpele ding (categorie: doet wat ie moet doen en kan geen muziek maken of netwerkstreams transcoderen...)
Kosten vielen mee.
Met een Zigbee module oid kan je data realtime versturen..
Zigbee hebben ze ook in hun online shop?
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Meten / datalogging

Bericht door benthuis »

Is de Funkmodule, hiervan is ook een USB ontvanger.
Hun spul werkt ook met de huis automatiseer spullen van IP-Symcon
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Meten / datalogging

Bericht door Ruuben »

Al met al moet je met zo'n dallas 1820 module via Conrad bijvoorbeeld nog wel wat extra dingen erbij aanschaffen.
Al zoekende kwam ik hier uit:
http://www.electronic-software-shop.com ... mperature/

Ook temp meetsoftware, + interface voor pc en 12 sensors voor 130 euro. Lijkt me sneller. Helaas niet met pt1000 sensoren die beter tegen een stootje kunnen,
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Meten / datalogging

Bericht door Ruuben »

Dit lijkt me ook een puik setje, 20 temperatuur sensors, alles in 1 kast.

http://ludwig-speichertechnik.de/leistu ... gstechnik/

Iemand ervaring mee?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Meten / datalogging

Bericht door Ruuben »

Nog een gevonden!

Voor de eenvoudige doe-het-zelver: 8 kanaals met software en alle sensors, 141 dollar
http://pcsensor.com/index.php?_a=product&product_id=173
Je kan er nog aardig op schakelen en er zit een email functie ingebouwd.

Helaas is de 20x temperatuurmeet plug-and-play module van hygrosense niet meer leverbaar; ze zouden hem niet meer maken vanwege de rs232 poort die al oud is.

http://www.pcsensor.com/index.php?_a=pr ... duct_id=14

Kan 80 ds18b20 sensors loggen, maar dan moet je met veel audio mini jack pluggen een verdeel kerstboom maken en de software is iets anders en minder hardware, maar slechts 99 dollar.

Niet te geloven..... 80 sensors....
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Meten / datalogging

Bericht door kockie »

Ik ben voor m'n werk met iets soortgelijks bezig. Een 8-kanaals 1-wire switch die dmv owfs logt naar een externe server. Die server genereert dan indien nodig events (mail/sms/rooksignalen) Het systeem gaat straks temperaturen bewaken van koelkasten, koelcel, vriezers en broedstoven. Het is de bedoeling dat het ding waarschuwingen gaat geven voordat het fout gaat. Nu kunnen we alleen achteraf constateren dat het een keer fout is gegaan (maar geen idee hoe lang) en moeten we de inhoud van de koeling weggooien.

Mijn toevoeging zal waarschijnlijk ook ruimtetemperatuur bewaking worden om nu eens op te sporen waarom zelfs bij 25 graden de cv nog wel eens aanspringt :fff :fff :fff :shock: :shock: :shock:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Meten / datalogging

Bericht door Ruuben »

kockie schreef:Ik ben voor m'n werk met iets soortgelijks bezig. Een 8-kanaals 1-wire switch die dmv owfs logt naar een externe server. Die server genereert dan indien nodig events (mail/sms/rooksignalen) Het systeem gaat straks temperaturen bewaken van koelkasten, koelcel, vriezers en broedstoven. Het is de bedoeling dat het ding waarschuwingen gaat geven voordat het fout gaat. Nu kunnen we alleen achteraf constateren dat het een keer fout is gegaan (maar geen idee hoe lang) en moeten we de inhoud van de koeling weggooien.

Mijn toevoeging zal waarschijnlijk ook ruimtetemperatuur bewaking worden om nu eens op te sporen waarom zelfs bij 25 graden de cv nog wel eens aanspringt :fff :fff :fff :shock: :shock: :shock:

als de ds1820 gebruikt kan dat met de lengte van de leidingen te maken hebben las ik ergens; dan gaan er teveel stoorsignalen komen. Is je 'grounding' goed? Liefst alle groundings punten van je sensors op 1 knoop bij elkaar laten komen in je grote schema... kan misschien veel gevraagd zijn....
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Meten / datalogging

Bericht door kockie »

Daarom wil ik ook een 1-wire switch gaan gebruiken; de afzonderlijke "takken" worden dan kleiner.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie