Integratie van een buffervat in cv haard circuit

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
turesnuur
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 mar 2009, 14:15

Integratie van een buffervat in cv haard circuit

Bericht door turesnuur »

Ik heb een liftdeurhaard met cv circuit - de situatie is nu als volgt:
Dia1.GIF
Dia1.GIF (10.17 KiB) 5280 keer bekeken
Nadeel van de huidige situatie is dat ik altijd de CV pomp aan moet zetten als de haard brandt. Ik kan de pomp in de cv ketel namelijk niet op afstand aan en uit zetten. (De ketel staat niet op verwarmen maar op winterstand, wordt in mijn geval alleen om de pomp gebruikt, ik stook 100% hout).

Vandaar dat ik parallel aan de CV ketel een pomp ga zetten, dan kan de ketel gewoon uit blijven. De pomp schakel ik dan met een sensor na de driewegklep - hij hoeft immers pas te pompen als de driewegklep open staat.
(Ideeen over de evt. benodigde keerkleppen bij de ketel zijn welkom!)
Dia2.GIF
Dia2.GIF (11.45 KiB) 5273 keer bekeken
In de kelder wil il graag nog een buffervat opstellen. Soms is het in huis al warm genoeg en wil ik de haard gewoon aan voor de gezelligheid. Of ik heb meer warmte dan nodig en wil het niet aan het CV circuit afvoeren.

De redenen voor het buffervat:
- Ook warmte af kunnen voeren zonder het CV circuit te hoeven gebruiken
- De opgeslagen warmte nuttig gebruiken (voorverwarming circuit bij koude start of water gebruiken voor de wasmachine)

Het buffervat bestaat uit een 200 Liter RVS ton. Met losse deksel, dus ik wil hem isoleren, vullen met water en dan als drukloos vat gebruiken. Als warmte wisselaar wil ik er een rolletje koper buis in hangen. Ik heb ruimte genoeg in de kelder.

Ik breek me echter het hoofd over hoe ik dit buffervat het beste kan plaatsen in de installatie en hoe ik er het meest profijt van kan hebbenm warmet opslaan en onttrekken... Wie heeft ideeen?
Dia3.GIF
Arthur
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 apr 2009, 02:58

Re: Integratie van een buffervat in cv haard circuit

Bericht door Carlo »

Zoiets?
De nieuwe 3-wegklep vergelijkt de temp van je verwarmingswater met de temp van je vat.
Als je vat warmer is word het verwarmingswater daar doorheen gestuurd.
Zou je geen klep plaatsen ga je met de cv het vat verwarmen en dat is niet de bedoeling.
Is 200 L. niet een beetje weinig?
Heb je geen vatje van 1000 L.?
Hoeveel kW is jouw warmtewisselaar?
Bijlagen
Dia4.GIF
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Integratie van een buffervat in cv haard circuit

Bericht door Albert van WdJ »

Wat je ook kunt doen is de warmtewisselaar er tussenuit halen, en je buffervat direct verwarmen. In het buffervat een warmtewisselaar aanbrengen (spiraal) waardoor je cv-water stroomt. Dan verwarmt de hout-cv altijd je buffervat. Door de gelaagdheid in het buffervat krijg je al vrij snel bovenin een zone met heet water. Die kan dan door het gas-cvcircuit gebruikt worden. Je hebt dus al nuttige houtkachel warmte zonder dat je hele buffer warm moet zijn.

Daarnaast vind ik 200 liter ook wel weinig. Dat is zo op temperatuur. (tenzij je houtkachel maar een paar kw-tjes waterzijdig afgeeft)

Wat ook goed werkt is een oude indirect gestookte boiler (je hebt ze van meer dan 300 l). Die zet je op z'n kop, waardoor de warmtewisselaar bovenin zit. Door de wisselaar het cv water, door de boiler het houtkachel water. Voordeel is ook nog dat hij perfect geïsoleerd is. Evt. zet je er 2 of 3 in serie.

Albert
Change, before you have to.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Integratie van een buffervat in cv haard circuit

Bericht door Albert van WdJ »

En als de houtkachel uitstaat werkt het vat als koelsysteem.
In zekere zin is dat zo, echter, die warmte ben je niet kwijt. Het zal ook niet het hele vat zijn maar alleen dat gedeelte tot waar de spiraal hangt. Zeker als je de spiraal zelf maakt, kun je invloed uitoefenen op de hoogte waarop deze spiraal in het vat hangt. Nadeel is dat je altijd een kleinere warmteopslag hebt in je buffer; ook de cv kan de buffer gedeeltelijk opwarmen.

Het lijkt mij echter logisch (hoewel ik dat niet in mijn post heb gezet) dat je een simpele bypass maakt met driewegklep die de warmtespiraal uit het systeem haalt wanneer het bufferwater onder een bepaalde temperatuur komt. En weer inschakelt als de houtkachel de buffer weer opwarmt.

Het door de houtkachel opgewarmde cv-water zal dan wel altijd door de gas-cv stromen, maar daar zal het praktisch niet afkoelen, omdat de huidige gas-cv rookgas afzuiging hebben. Er zal dus geen warmte zomaar via de schoorsteen de gaskachel uitstromen.

Zo'n systeem scheelt in ieder geval een pomp en een extra warmtespiraal.

Albert
Change, before you have to.
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Integratie van een buffervat in cv haard circuit

Bericht door bonkelaar »

Albert van WdJ schreef:Wat je ook kunt doen is de warmtewisselaar er tussenuit halen, en je buffervat direct verwarmen. In het buffervat een warmtewisselaar aanbrengen (spiraal) waardoor je cv-water stroomt. Dan verwarmt de hout-cv altijd je buffervat. Door de gelaagdheid in het buffervat krijg je al vrij snel bovenin een zone met heet water. Die kan dan door het gas-cvcircuit gebruikt worden. Je hebt dus al nuttige houtkachel warmte zonder dat je hele buffer warm moet zijn.

Daarnaast vind ik 200 liter ook wel weinig. Dat is zo op temperatuur. (tenzij je houtkachel maar een paar kw-tjes waterzijdig afgeeft)

Wat ook goed werkt is een oude indirect gestookte boiler (je hebt ze van meer dan 300 l). Die zet je op z'n kop, waardoor de warmtewisselaar bovenin zit. Door de wisselaar het cv water, door de boiler het houtkachel water. Voordeel is ook nog dat hij perfect geïsoleerd is. Evt. zet je er 2 of 3 in serie.

Albert
Hallo,

Zoals Albert het beschrijft werkt het bij mij ook. Alleen heb ik de boiler niet op zijn kop gezet waardoor het iets langer duurt voordat de warmtewisselaaar werkt.
Er staan er regelmatig van 500 liter op Marktplaats, gewoon even opletten. De mijne was de doucheboiler van een schaatsvereniging in Twente. Voor weinig over kunnen
nemen, inderdaad goed geisoleerd met PUR schalen.
Zo heb je snel een buffer in bedrijf.

groeten Jos.
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Integratie van een buffervat in cv haard circuit

Bericht door bonkelaar »

Albert van WdJ schreef:
En als de houtkachel uitstaat werkt het vat als koelsysteem.
In zekere zin is dat zo, echter, die warmte ben je niet kwijt. Het zal ook niet het hele vat zijn maar alleen dat gedeelte tot waar de spiraal hangt. Zeker als je de spiraal zelf maakt, kun je invloed uitoefenen op de hoogte waarop deze spiraal in het vat hangt. Nadeel is dat je altijd een kleinere warmteopslag hebt in je buffer; ook de cv kan de buffer gedeeltelijk opwarmen.

Het lijkt mij echter logisch (hoewel ik dat niet in mijn post heb gezet) dat je een simpele bypass maakt met driewegklep die de warmtespiraal uit het systeem haalt wanneer het bufferwater onder een bepaalde temperatuur komt. En weer inschakelt als de houtkachel de buffer weer opwarmt.

Het door de houtkachel opgewarmde cv-water zal dan wel altijd door de gas-cv stromen, maar daar zal het praktisch niet afkoelen, omdat de huidige gas-cv rookgas afzuiging hebben. Er zal dus geen warmte zomaar via de schoorsteen de gaskachel uitstromen.

Zo'n systeem scheelt in ieder geval een pomp en een extra warmtespiraal.

Albert
Hallo,

Die Albert weet er veel van. Zijn raad kun je gerust opvolgen.

Op temperatuur van het buffervat gestuurde driewegkraan heb ik ook zo in bedrijf en de pomp van de bestaande gasboiler pompt ook het water door de warmtewisselaar als de buffer op temperatuur is.
Mijn gasketel is een Nefit met een 48 uur nadraaiende CV pomp. Bij constant hout stoken gaat de CV pomp na 48 uur uit en is er geen circulatie meer.
Om dit te voorkomen fop ik de ketel door hem met een timer elke dag een minuut in te schakelen. Hij moet dan daarna 48 uur nadraaien dus in de praktijk draait de pomp constant. Weet niet of dit bij elke CV ketel mogelijk is.

Systeempje is eenvoudig en bedrijfszeker.

groeten Jos.
Plaats reactie