Houtgaskachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Houtgaskachel

Bericht door Dutch John »

Het is dan wel juni, maar het ding is klaar en moest geprobeerd worden:

Afbeelding

Het is in eerste instantie angstaanjagend en blijft uitermate vreemd om een houtkachel te zien branden met een vlam die naar beneden gericht is en snelheid heeft.....

De toeter bovenop is de bovenkant van de houtsilo die 60 liter kan bevatten. Ik gebruik nu nog stukhout, maar dan duurt het een tijd voordat zich een stabiel gloeibed onderin vormt. Uiteindelijk is de bedoeling om grove houtsnippers te stoken. Het vergassingsprincipe staat toe om de bunker geheel vol te laden met hout. Een dergelijke kachel regel je met de hoeveelheid lucht en niet, zoals bij een gewone, met de hoeveelheid hout.

Afbeelding

We zijn er nog niet helemaal. Het wordt daarbinnen zo heet, dat sommige platen buigen en lucht- gasstromen laten bypassen. Dit resulteert in een niet constante vlam en wat grijze rook uit de schoorsteen. Niettemin wordt de verbrandingskamer wit, tenminste daar waar het wat koeler is.

Er is bijna geen as te vinden. Misschien door de hoge gassnelheid mee naar buiten gevoerd?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Houtgaskachel

Bericht door Bufferboost »

Wat een praaaaaachtig ontwerp John en wat een ding! Complimenten.

mvg Hans
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Re: Houtgaskachel

Bericht door John Doh »

Dutch John schreef: We zijn er nog niet helemaal. Het wordt daarbinnen zo heet, dat sommige platen buigen en lucht- gasstromen laten bypassen.
Het apparaat ziet er inderdaad fantastisch uit!

Ik heb mij al eerder afgevraagd of het bij dit ontwerp met de hitte wel goed zou gaan. Al die andere vergassers maken gebruik van vuurvaste betonnen stenen in één of andere vorm, om het metaal te beschermen.

In plaats van vuurvast beton kun je misschien stralingsschermen van RVS gebruiken, in de vorm van enkele concentrische buizen.
John
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Houtgaskachel

Bericht door Dutch John »

Een volgende zal toch meer lijken op een houtgasgenerator: dus rond. Het RVS kan de hitte wel aan, evenals het laswerk. Ik heb nog geen gekraak of knallen gehoord, slechts wat tikken. Een een paar platen zitten geklemd, maar niet rondom. En dan gaat het hier en daar gapen. Dus wat extra klemmen plaatsen. Het lasapparaat de huiskamer inrijden doe ik echter pas een keer als vrouwlief is werken. De pompwagen leverde al fronsende blikken op......

Er zit trouwens ongeveer 75 kg vuurvaste steen in, om de buitenkant te ontzien. Nadeel is de lange opwarmtijd. Ook duurt het lang voor een goed gloeibed voorhanden is. Het wordt echt een kachel die 24 uur per dag gaat branden.

Er is een mogelijkheid om de vuurvaste stenen aan beide zijkanten te vervangen door kleine plaatradiatoren om aldus een aansluiting op de cv te maken. Ik denk aan een apart, open circuit met thermosyphonwerking.

Tsja, het uiterlijk. Heb getracht de functionele blokkendoos een "old-school" aanzien te geven. Maar mooi, nou nee. Kan veel beter. Ik moet nodig een wals en een Engels wiel aanschaffen. En ermee leren werken......

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Harmen
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jun 2009, 18:20

Re: Houtgaskachel

Bericht door Harmen »

Geweldig apparaat :shock:
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Houtgaskachel

Bericht door frans »

Mijn ervaring met rvs is dat het idd veel langer stand houdt dan staal.
Het wordt echter glashard en breekt uiteindelijk.
Mijn ervaring met klei is een stuk beter.
Ik koop het bij een handwerk zaak en boetseer wat ik nodig heb.
Na droging bak ik het op de plaats in de kachel zelf.
Afbeelding
Bijlagen
straalpijp 2.jpg
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Re: Houtgaskachel

Bericht door John Doh »

frans schreef:Mijn ervaring met rvs is dat het idd veel langer stand houdt dan staal.
Het wordt echter glashard en breekt uiteindelijk.
Mijn ervaring met klei is een stuk beter.
Ik koop het bij een handwerk zaak en boetseer wat ik nodig heb.
Na droging bak ik het op de plaats in de kachel zelf.
Dat is een simpele en goedkope oplossing! Overal te verkrijgen en makkelijk in de goede vorm te maken. Hoe lang houdt een geboetseerde component stand onder hoge temperatuur?
John
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Houtgaskachel

Bericht door frans »

Het onderdeel op het bovenste plaatje heeft nu ruim twee stook seizoenen overleeft.
Die is nog tip top in orde.
De vlampijp van het onderste plaatje gaat een seizoen mee, gaat ten onder omdat hij barst.
Geen punt, ik kan hem simpel maken.
Ik heb nu een gemaakt van een mengsel van grof gemalen mais en klei, het idee is om een poreuse en dus isolerende steen te krijgen.
De mais zal verbranden en holtes achterlaten.
Dat onderdeel is een mooie plaats om te zien wat de invloed is van dit soort van experimenten, de temperatuur wisselt nogal.
Indien op temperatuur is hij roodgeel gloeiend.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Houtgaskachel

Bericht door Dutch John »

Slimme tip, Frans.

Nu is het inwendige van de kachel nog van RVS. In dit stadium van testen en aanpassen is dit het makkelijkste materiaal om te wijzigen. Als de uiteindelijke vorm bekend is, zal ik eens kijken of ik het lagere school boetseren niet verleerd ben.

Het grote verschil tussen geblazen vergassing en vergassing door natuurlijke trek zijn de lage lucht- en gassnelheden. Een volle bak hout schiet daardoor geheel in de pyrolise. Dit heeft twee nadelen. Allereerst de niet constante samenstelling van het gas; eerst veel zware koolwaterstoffen, later alleen koolstof. En ten tweede "plakt" het pyroliserende hout aan elkaar; blijft hangen (brugvorming), waardoor het gloeibed geconsumeerd wordt. Zelfs een zak autohout (blokjes van 5 cm) wordt een hangende gloeiende massa. Duwtje en het stort in. En dan genieten we weer een uur van een hypnotiserende vlam.... Met de ramen open....

Een deeloplossing zou een diabolisch gevormde silo kunnen zijn. De negatieve hoek onder verhindert brugvorming en de vernauwing schermt de hitte wat af.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Re: Houtgaskachel

Bericht door John Doh »

En een andere oplossing is.... een ventilator?
John
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Re: Houtgaskachel

Bericht door John Doh »

frans schreef: De vlampijp van het onderste plaatje gaat een seizoen mee, gaat ten onder omdat hij barst.
Geen punt, ik kan hem simpel maken.
Ik heb nu een gemaakt van een mengsel van grof gemalen mais en klei, het idee is om een poreuse en dus isolerende steen te krijgen.
De mais zal verbranden en holtes achterlaten.
Dat onderdeel is een mooie plaats om te zien wat de invloed is van dit soort van experimenten, de temperatuur wisselt nogal.
Indien op temperatuur is hij roodgeel gloeiend.
Ik vroeg mij af of je de klei niet zou kunnen wapenen met één of andere vezel, of staal bijvoorbeeld. Maar het lijkt van niet. Voor baksteen (gebakken klei) vind ik een uitzettingscoëfficiënt van 5 x 10^-6, voor beton en staal iets van 12 x 10^-6. Daarmee zou de wapening de gebakken klei op trek gaan belasten en daar kan het vast niet tegen.

Erg slim om met de grof gemalen mais holtes in het baksel te maken. Geeft dat geen problemen met het vocht in de mais? Ik denk dat de component sterker wordt als je met zuivere bolletjes werkt, omdat je dan minder startpunten voor breukvorming zou krijgen. Misschien bolletjes van piepschuim door de klei mengen? Of zijn die daarvoor te slap? Hennepzaad is dacht ik aardig bolvormig, misschien is dat wat.
John
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Houtgaskachel

Bericht door frans »

Ik het verleden heb ik idd kuiken gaas en draad toegepast om mijn bouwsels te wapenen.
Dat werkt redelijk goed, alles zit wel vol met barsten maar het geheel blijft bij elkaar en doet zijn werk.
N.b. De barsten zitten er al in na het drogen, klei krimpt nogal tijdens het drogen.
Toen ik het ding maakte dat op het bovenste plaatje staat werd het een probleem.
Die is nogal vreemd van vorm en bovendien overal zo dun mogelijk, 1 tot 1,5 cm.
Daar was geen gaas meer in te krijgen en dus heb ik het zonder geprobeerd, het resultaat is beter dan verwacht.
De pijp heb ik ook de eerste keer met gaas gemaakt maar dat koste nogal meer moeite om hem te maken, nu kan ik hem gewoon met een stukje pijp op maat rollen en met het gaas erin ging dat niet.
Het isoleerklei idee is eerst geprobeerd met koffie dik, dat was geen succes.
Nu had ik een zak polenta, ik neem eigenlijk aan dat het gemalen mais is.
Wel het is Italiaans, maar we zijn er eigenlijk niet erg van onder de indruk en de houdbaarheids datum was al aardig overschreden... vandaar.
Maar het zijn dus korreltjes van c.a. 1 mm.
Als dit wat is dan kan ik idd eens in een dieren voeder winkel gaan kijken naar fijn zaad.
n.b. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de mais korrels tijdens het droogproces ook samen met de klei krimpen en zo juist het beginnen van scheuren voorkomen, dit zijn nu typisch dingen waar je achter komt door het te proberen.
n.b. Zo ben ik er ook achter gekomen dat simpel durox, heet nu weer iets anders geloof ik, bijzonder goed tegen hitte kan.
Je moet het dan niet op sterkte belasten maar als wat barstjes geen probleem zijn dan geeft het geen krimp.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Houtgaskachel

Bericht door nck »

Alle respect. Vakwerk.

Die naar beneden gerichte vlam went wel. Ik weet al niet beter :-D

Wel een vraag, gebruikt je ook een secundaire luchtstroom?

Mijn ervaring is dat een fel gloeiende vuurvaste bekleding in combinatie met een kleine secundaire luchtstroom de beste naverbranding geeft.
zet de sec. lucht dicht en er onstaat een kleine rookpluim.
Heb eens wat ge-experimenteerd met mijn ketel door de stelmotoren eraf te halen en op handbediening te werken. Simpel voor het geval dat er een storing zou onstaan.

Welk type rvs heb je gebruikt? (puur interesse, mede ook door het eerder genoemde uitharden)
Heb je nog rekening gehouden met je las toevoeg-materiaal qua samenstelling?


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Houtgaskachel

Bericht door Dutch John »

Uiteraard zijn primaire en secundaire lucht apart regelbaar. Het rvs is 304 en 316 door elkaar. Waarom door elkaar? Omdat het afvalstukken zijn. Gegeven paard moet je niet in de bek kijken......

Uiteindelijk zullen de delen die het niet houden vervangen en/of bekleed worden met chamotte.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Houtgaskachel

Bericht door Albert van WdJ »

frans schreef: Maar het zijn dus korreltjes van c.a. 1 mm.
Als dit wat is dan kan ik idd eens in een dieren voeder winkel gaan kijken naar fijn zaad.
n.b. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de mais korrels tijdens het droogproces ook samen met de klei krimpen en zo juist het beginnen van scheuren voorkomen, dit zijn nu typisch dingen waar je achter komt door het te proberen.
Ik denk wel dat je het zaad eerst moet weken voordat je het gebruikt (een dag of zo). Het neemt nogal wat vocht op, en niet gebroken zaad kan gaan kiemen. Krijg je forse volume-toename. Daarnaast moet je klei altijd rustig drogen, en wanneer toevoegingen vocht gaan opnemen kan je niet meer van rustig drogen spreken.

Zeker dunne kleistukken moet je in folie laten drogen, en dan elke dag een uurtje luchten, door de folie los te halen. (volgens een handvaardigheid-collega van mij).

En waar blijven de pyrolyse gassen bij het heet stoken? Want organisch materiaal gaat ontleden. Mogelijk kunnen die gassen je droge klei laten scheuren of springen.

Kun je niet beter vermiculite of perlite toevoegen ?


Albert
Change, before you have to.
Plaats reactie