termovar

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Atlas

Re: termovar

Bericht door Atlas » 21 dec 2009, 16:52

@ Kouwehandjes :wink:

Je bent nog steeds aan het prakkiseren merk ik wel. Goed ezaak lijkt mij. Vooraf over de dingen nadenken voorkomt veel gedoe, in mijn geval ombouwen etc.
Atlas,
Heb je deze al vervangen door een andere? (en zo ja: welke?) Ik ben nl. ook op zoek naar een thermomix ventiel, en gezien de reacties is een instelbare dan wel handig.

Ik moet zeggen dat ik er nog niet aan toe gekomen ben. De spullen (ook een extra koeler moet er nog tussen) heb ik al meer dan een jaar in huis voor de ombouw, maar om verschillende redenen ben ik er nog niet aan toe gekomen.
Ik ga het na dit seizoen zeker doen. Dan moet er een Heimeier ventiel in komen traploos regelbaar tussen 60 en 90 c. Deze:
DSC01904jpg.jpg
DSC01911jpg.jpg

De huidige die er in zit is voor de retourtemperatuur op maximaal 70 c. in te stellen.
Door een paar onregelmatigheden bij het afstellen en inregelen ben ik er per ongeluk achter gekomen dat de Houtkachel veel beter brand bij een hogere retourtemperatur van het water. Ik ben dus op zoek naar de hoogst mogelijke temperatuur.
Nu we echt winterweer hebben brand de kachel volop en is het verschil tussen ingangs en uitgangstem,peratuur van het water bij een -zeldzame-piek 10 graden op zijn hoogst, meestal zo rond de 5-7 graden bij normaal volop stoken. In het voor en najaar. De hoogste uitgangstemperatuur zit dus nu op ca 78 tot 80 c.
Dit zou ik graag met een 5-8 c. willen verhogen. Met als redenen dat dit een veel beter vlambeeld geeft, den kachel aan de binnenzijde nog meer witte vlekken op de warmtewisselaar laat zien. Alles brand dus schoner, met veel voordelen als gevolg.

Ik Zou haast zeggen dat iedereen zou moeten gaan voor een traploos instelbaar mixventiel om zodoende de ideale combinatie tussen de hoogst mogelijke verbrandingstemperatuur en de aanvoertemperatuur van het water te kunnen krijgen.
Kachels zijn daar moeilijk op in te regelen heb ik gemerkt. niemand kan van te voren vertellen welk merk met welke thermostaat uitgerust moet worden. Een en nader is natuurlijk ook sterk afhankelijk van een niet direct te voorspellen factoren als;
-De soort brandstof; Kolen of eiken of vuren hebben totaal verschillende warmteopbrengsten bij het verbranden. Mijn
kachel bijvullen met wat kleine stukjes, hakspaanders en dergelijke noem ik al gekscherend "ik vul hem even met papier".
Een geweldige warmteboost! Dit is het moment dat mijn kachel zeker 10 c. warmte geeft aan het inkomende water.
-De capaciteit van de pomp; een wat sterkere pomp pomp het water sneller door je kachel dus geeftie dan net even minder
warmte af in dezelfde tijd als een wat zwakkere. Ook de verschillende standen van een pomp leveren zo meer of
mindere warmteafgifte in dezelfde tijd op.
-De waterinhout van de kachel en de diameter aansluitingen van het Pijpwerk
-Sommige kachels maken "blurp"-kookgeluiden bij bepaalde temperaturen. Het is niet erg maar er zijn mensen die dit
storend vinden. De aanvoertemperatuur terugregelen is bij een traploos ventiel mogelijk. Heb je b.v. een
"vaste"thermostaat van zeg...72 c. dan zou je deze weer in moeten wisselen, etc.
-Het "achterliggende CV-circuit is van grote invloed; een circuit met een kleinere inhoud geeft meer schommelingen in de
temperatuur van het uitgangswater van de houtkachel. Dit heeft waarschijnlijk met verschil in aanvoerdruk van het water
net voor de mixer te maken. Sinds ik n.l. de vloerverwarming erbij aangekoppeld heb blijft mijn huidige mixer op 70c.
constant staan. Daarvoor liep bij het flink stoken ook de ingangstemperatuur nog wel eens op naar een graad of 75-78. Nu
heb ik daar geen last meer van. (dit probleem was volgend Heimeier Duitsland te tackelen geweest door een
drukverschilregelaar(=duur) te plaatsen of een extra kraan ( kan gevaarlijk zijn als je hem verkeerd plaats en de evt.
opgebouwde overdruk kan het overstortventiel niet bereiken.)

Je ziet dat het een en ander goed doordacht moet worden. Ik denk dat je door je vraagstellingen op de goede weg bent. Kijk voor wat betreft de aanschafkosten alsjeblieft niet op de laatste paar 100 euro. Ga voor het beste en het meest veilige. Je kunt zo onder anderen ombouwtoestanden zoals ik nog moet gaan doen voorkomen en dat is dan tenslotte behalve het extra werk, ook duurkoop toch..?
De kosten zul je dubbel en dwars terug verdienen. Met onze Hout-cv en nog een klein kacheltje van een paar kilowatt stoken we nu het 2e seizoen. In onze woning verbruiken we in de winter ( ook nu het zo sterk vriest) nog ca 1 kuub gas per week voor het koken. Warm water en verwarming komen volledig van de hout-cv stook. Naar schatting zouden wij op dit moment rond de 2500-3000 kuub gas per jaar verstoken, dit is rond de 2000,- euro. Daar kun je al een mooie en goede kachel voor kopen. Na dat eerst jaar is het lekker verdienen toch...?

Succes met je verdere bedenken van wat het beste voor jouw situatie is.

Atlas

koos

Bericht door koos » 17 feb 2010, 16:53

@ atlas

Ook ik ben op zoek naar het juiste meng ventiel. Zou je het exacte type nr van de afgebeelde thermostaatknop kunnen geven? Die van het ventiel staat op het doosje zie ik.

Groet Koos

Atlas

Bericht door Atlas » 17 feb 2010, 17:45

Koos,

Ik heb nr 6662-00.500 (van Heimeier dus) op het doosje staan. Weet echter niet meer of dit wel het juiste typenr is.
Het is n.l. al een hele poos geleden dat ik het aangeschaft heb.
Wat ik mij er wel van kan herinneren dat dit een knop was die niet in Nederland gevoerd werd. Hij was gemaakt voor de Franse markt alwaar meer behoefte is aan dit soort "verfijning". Ik kwam hier achter tijdens een telefonisch contact met heimeier Duitsland; zij hebben mij hier mee bekend gemaakt. Hij is in Nederland ook te verkrijgen maar ik zou daarvoor even contact opnemen met de importeur; ik zie hem nl. nog steeds niet op de productensite van Heimeier staan.
Wat je ook zou kunnen doen is je wens kenbaar maken aan een installatiebedrijf in Duitsland. Die zullen je zeker verder helpen.
Die van het ventiel staat inderdaad op het doosje (en ook op de website van Heimeier). De voordelen van het instelbare heb ik beneden al verwoord. Ik neem aan dat jij hier dezelfde bedoelingen mee hebt?

Succes,
Atlas

koos

Bericht door koos » 19 feb 2010, 20:08

@ Atlas

Het is inderdaad de bedoeling de spullen te gebruiken voor m'n nog te bouwen houtkachel / cv systeem.
Na een mailtje aan T/A controls (Heimeier) over de thermostaatknop ,kreeg ik het volgende mailtje:

Geachte heer Balkema,

Dit is een speciale thermostaatknop welke wordt toegepast bij een hoge temperatuur. Echter de groothandel heeft deze knop niet standaard op voorraad maar kunnen ze wel bestellen.

De groothandels waar wij onder andere zaken mee doen zijn: Technische Unie, Vegro, Plieger, Rensa, Schonkeren enz.

Als particulier zou u het kunnen bestellen via Warmteservice.

Wij gaan er vanuit u hiermee voldoende van dienst te zijn geweest.

Met vriendelijke groet,

Bennie Holtrop
Coördinator Sales Support

Tour & Andersson BV
Phone : +31 (0)172 492041, Fax : +31 (0)172 491844
Direct : +31 (0)172 446083, Mobile : +31 (0)6 51955011

Maar het installatiebedrijf hier in de buurt kon hem ook wel bestellen.....

Bedankt voor de info

Groeten Koos

macheld

Bericht door macheld » 22 feb 2010, 11:54

Hallo,

Afgelopen weekend heb ik tussen mijn prity kachel en boilervat de een heimeier mengventiel met een honywell thermostaat knop geplaatst.
Zo mooie bouw als bij atlas is mij door de krapper ruimte niet gelukt, wel de temperatuur meters. :-) Korte omschrijving van mijn systeem:
prity kachel en 14 meter verderop in de garage het boilervat. Op de zelfde plek zitten cv en zb aansluitingen.
Na ontluchten en de eerste start valt mij op dat de kachel zelf meer warmte afgeeft. Het opwarmen van de boiler (buffervat 200l) lijkt nu ook sneller te gaan. Normaal duurt het zo'n 4 a 5 uur tot het vat 60 a 65 graden is (start 30 graden). Nu (gisteravond) was het vat (start 35 graden) al 55 graden na 2 uur stoken.. Deze mod had ik veel eerder moeten uitvoeren.
Kleine uitleg voor de foto, zwarte buizen zijn de zonneboiler, blauw is de het water van de houtkachel. Uit sde muur rechts komt cv in-uit houtkachel-in houtkachel-retour, water-koud, water-warm, gas en een signaal kabel voor de thermostaat. Bij nader inzien staat het vat te dicht op de muur, in de zomer moet hier wat aan gebeuren. Hopelijk ziet het er dan wat netter uit. :D
Bedankt atlas voor de tip van het mengventiel. Vanavond weer eer keer stoken...
Bijlagen
mengventiel.JPG
mengventiel.JPG (17.92 KiB) 3645 keer bekeken
200 liter vat met 2 spiralen, 1 (boven) voor de zonneboiler en de 2de (onder) voor de prity s1w10 houtkachel. 70graden themomix ventiel op 14meter afstand.

account verwijderd

Bericht door account verwijderd » 27 okt 2010, 23:25

Mengventiel voor houtkachel cv / houtvergasser i.pl.v. laddomat etc.

http://www.heimeier.com/nl/index.asp?ar ... &g5=0&g6=0
http://www.heimeier.com/nl/index.asp?ar ... &g5=0&g6=0

Art. nr. 6662-00.500 thermostaat knop 60-90 graden met externe voeler.
Art. nr. 4160-04.000 1", DN25 mengventiel.

Gr. Michel
Verwijderd

William

Bericht door William » 28 nov 2010, 10:27

Beste Atlas,

Ik ben erg benieuwd naar je ervaring met onderstaande heimeier artikelen;
heimeier 6662-00.500 (thermostaatknop)
heimeier 4170-04.000 (3=weg mengklep DN25 1")

Schroef je de thermostaatknop gewoon direct op de mengklep?
waar laat je de voeler, in een dompelbuis of als aanleg?

Ik wilde eerst voor een laddomat 21 gaan, maar na enig onderzoek (druksysteem) en na het lezen van
jouw bericht in het forum gaat mijn voorkeur hier naar uit.

Enig idee waar te bestellen?
Hoop bij de Technische Unie terecht te kunnen, internetshops erg lastig te vinden.

[EDIT]
Bedankt Atlas voor onderstaande reactie!
Heb hem inmiddels besteld bij Technische Unie, helaas vergeten de schroefkoppelingen mee te bestellen (heimeier buitendraadaansluiting: 4160-04.010).
[EDIT]
Laatst gewijzigd door William op 28 nov 2010, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Atlas

Bericht door Atlas » 28 nov 2010, 13:52

William,
Hierbij mijn antwoorden tussen haakjes.

Ik ben erg benieuwd naar je ervaring met onderstaande heimeier artikelen;
heimeier 6662-00.500 (thermostaatknop)
heimeier 4170-04.000 (3=weg mengklep DN25 1")

Heb er nog geen ervaring mee opgedaan. Nog steeds niet aan toe gekomen om hem ertussen te zetten.

Schroef je de thermostaatknop gewoon direct op de mengklep?
(ja, zie ook de website van Heimeier)
waar laat je de voeler, in een dompelbuis of als aanleg?
In dompelbuis is natuurlijk altijd het beste. Maar ik ga hem gebruiken als aanleg. Met een beetje warmte overdragende kit van de CV-boer is dit goed te doen en heb je een goed contact met de buis en dus de temp. van het water. Zal wel iets afwijken doch dat is niet erg omdat je de knop toch iets hoger dan wel lager kunt zetten. De termo-schaal op de knop is dan niet 100% nauwkeurig maar dit is niet zo belangrijk. Belangrijkste in het systeem is dat je 3 temp. meters rondom je mixventiel zet. Deze dan wel het liefst met dompelvoelers. Vervolgens regel je hier de zaak op af.

Ik wilde eerst voor een laddomat 21 gaan, maar na enig onderzoek (druksysteem) en na het lezen van
jouw bericht in het forum gaat mijn voorkeur hier naar uit.
Logisch, een Laddomat is vooral gemaakt voor een drukloos systeem en dus niet relevant voor jou druk-systeem. De mengklep is straks TRAPLOOS instelbaar tussen de 60 en 90 graden. Idiaal om uit te zoeken wat voor jou systeem het beste is. De laddomat heeft als nadeeltje dat je er een klep werkend op een vooringestelde temperstuur in moet hebben. Deze is wel uit te wisselen met een andere hogere, dan welk lager temperatuur. Maar inbouwen wil toch niemand; druk eraf, water aftappen, enz enz. Liever dan traploos instelbaar.

Enig idee waar te bestellen?
Mocht je aan de grens zitten; in elke Duitse CV-intstall. magazijn te koop, anders daar te bestellen. Ook goed in Nederland te koop; wel zelf even zelf de regie nemen en de bestelnummers dan daar doorgeven
Hoop bij de Technische Unieterecht te kunnen, internetshops erg lastig te vinden.
Die hebben het zeker anders even een cv-boer bij jou in de buurt proberen; iedereen dealt in Heimeier.

Bij voorbaat dank!

Laat tzt even op deze plek weten wat je ervaring met deze mengklep is; daar ben ik dan wel weer nieuwschierig naar.
Verdergeen dank, groet en succes,

Atlas

account verwijderd

Bericht door account verwijderd » 28 nov 2010, 19:56

Ook ter info,

Heb het mixventiel nu 2 weken in gebruik op een houtvergasser en hij werkt prima.
In het begin had ik hem geplaatst in een dompelbuis, dit ging niet zo goed omdat de dompelbuis
te weinig doorstroom had. Mijn fout.
Nu heb ik de voeler op de buis zitten omgeven met isolatie, dit gaat heel goed.
Scheelt ook nog is een hoop werk en je hebt minder stromings weerstand in de leiding.
De kosten vielen mij enigzins ook mee.
Verwijderd

William

Bericht door William » 01 dec 2010, 19:16

Bedankt voor de feedback.
Ik hoop mijn Heimeier mengklep volgende week binnen te hebben.
Ik zal hier binnenkort mijn ervaring delen.

11221

Bericht door 11221 » 03 dec 2010, 17:58

Wij hebben onderstaand groepje ertussen gebouwd, een K36E van PAW:
Bijlagen
IMG_8208.jpg
SHT Thermodual TDA15

William

Bericht door William » 01 aug 2011, 11:12

Zoals beloofd zou ik mijn ervaringen delen mbt de Heimeier Thermostatische Mengklep icm de Thermostaat-regelelement K met aanleg- en dompelvoeler (Artikelnummer: 6662-00.500)

Doordat ik deze nu 2 keer bij de Technische Unie besteld heb is hij nu blijkbaar door Heimeier zelf ook op de website gezet:
Afbeelding
http://www.heimeier.com/nl/index.asp?art=explorer&artikel=1039&g1=3&g2=10&g3=7&g4=0&g5=0&g6=0

Ik heb nu twee stuks in gebruik. Elk set bestaat uit:
-Drieweg-mengklap DN25 1" (Artikelnummer: 4170-04.000)
-Thermostaat-regelelement (Artikelnummer: 6662-00.500)
-Heimeier buitendraadaansluiting: (Artikelnummer: 4160-04.010)

Ik heb de voeler als aanleg op een koperen leiding geplakt, net na de uitgang van de mengklep.
Beter is natuurlijk een dompelbuis te gebruiken, maar ik had hier geen ruimte meer voor.
Foto.jpg

Hieronder het gehele schema (Ik weet het, het is nogal complex).
Schema.png

Dit is inmiddels zo'n 8 stookbuurten getest.
De tweede (linker) mengklep is puur noodzakelijk om het aanvoerwater richting cv in temperatuur te beperken. (Kunstof leidingen).
Deze mengt kouder bufferwater bij.

De kleppen mengen goed en zijn nauwkeurig instelbaar.
Wel merk ik een verloop in temperatuur indien het "koudere bijmengwater" in temperatuur stijgt.
Ik kan me voorstellen dat de aanlegvoeler bij bereiking van de insteltemperatuur de klep regelt op een vaste stand
en niet afhankelijk van het bijmengwater.
Bereikt het bijmengwater bijna de instelwaarde dan mengt hij niet méér bij zo lijkt het.
Gevolg is dat het uitgaande water een te hoge temperatuur bereikt. (pak m beet 8 graden).
Ik los dit momenteel op door de instelling iets terug te draaien.
Natuurlijk ben ik ook nog steeds aan het uitsluiten of ik niet zelf een fout gemaakt heb.
Misschien kan iemand dit verdrag verklaren?

De werking is verder goed en geruisloos. Mijn oude Esbe VTA200 was speelgoed hierbij vergeleken.

ligth011

Bericht door ligth011 » 01 aug 2011, 20:12

wat is het verschil tussen de 4160 en de 4170

ik heb zelf de 4160 met voeler liggen.

William

Bericht door William » 02 aug 2011, 08:50

4160 is een driewegverdeelafsluiter.
4170 is een driewegmengklep.

HEIMEIER drieweg-verdeelafsluiter van
brons met beschermkap, voor de verdeling
van massastroom in verwarmings- en
koelinstallaties.

Heimeier drieweg-mengventiel, met en
zonder voorinstelling, ten behoeve van
het mengen van volumestromen in verwarmings-
en koelinstallaties, uit brons
en met beschermkap.

Voor een uitgebreidere omschrijving kun je het beste de pdf bekijken op de website van heimeier.http://www.heimeier.com/nl/index.asp?art=explorer&g1=3&g2=0&g3=0&g4=0&g5=0&g6=0

Quote van Chicken Power.
Essentie van mengen is dat er 2 stromen bij elkaar komen, en als 1 stroom verder gaan! Dus 2 ingangen en 1 uitgang.

ligth011

Bericht door ligth011 » 02 aug 2011, 14:31

@cp dus heb ik de verkeerde binnen gekregen? nl de 4160 en dat is een afsluiter en geen mengklep

Plaats reactie