Salix-

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Salix-

Bericht door Brit »

Je hebt al een heel aardige berg info gekregen, waar ik graag nog wat aan toe wil voegen.
Ik heb zelf een keer een (knot)wilg moeten verplaatsen om een terras aan te kunnen leggen. De wilg van ongeveer 40 cm doorsnede hoefde maar een half metertje te worden verplaatst, maar daarvoor moest ik de wortels net zo sterk snoeien als de knot bovenop. Dit was in hartje winter, en die zomer zou niemand weten dat die boom 6 maanden geleden zo was mishandeld :fff

Ook hadden een stelletje aktieve gemeentewerkers (Ja, Ja, ze schijnen te bestaan) een gerooide wilg ondersteboven geplant in een berm in Leiden. Het wortelgedeelte stierf af, maar de rest moesten ze toch na een paar jaar met een grote vrachtwagen afvoeren :mrgreen:

Dit even als twee motiverende praktijkvoorbeeldjes. 8)

Mijn inziens moet je deze stammen tot net niet in het grondwater planten, ongeveer 5 á 10 cm erboven. Ook moet de wond in de grond zo vers mogelijk zijn, dus even opnieuw een plakje van een paar cm afzagen vlak voor het planten. Als je dan toch bezig bent met je speeltje, kan je mss 4 strepen in het schors zagen in de lengte van de onderstam van 30/50 cm lang. Als je het groene weefsel net onder de schors hebt berijkt, zit je diep genoeg, maar perongeluk iets dieper zal niet echt schadelijk zijn. Uit dit cambium weefsel kunnen wortels groeien, waardoor de bomen eerder vast zullen staan.
Na het plaatsen is het waarschijnlijk verstandig om de bomen te stutten, bv door middel van een balk boven op de stammen vast te spijkeren en deze daarna een paar keer te schoren.
Om terugval te voorkomen, zoals je al eerder hebt ervaren, moet je alle uitlopers die op een ongewenste plek groeien verwijderen voordat ze 5 cm groot zijn. Dan kan je ze namelijk nog gewoon wegvrijven met je handen over de stam. Op die manier moet je wel heel erg veel bomen planten om er langer dan een uur mee bezig te zijn. De buren zullen alleen dan denken dat je een bomenknuffelaar bent geworden :lol:

Suc6
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Salix-

Bericht door nck »

Hoi Brit,

Prachtige anekdotes! :lol:

Maar tussen de regels door lees ik dat ik, wanneer ik die stammen mocht krijgen ze vrij probleemloos kan planten. Op de plek die ik in gedachten heb gaan ze ruwweg een meter de grond in en worden aangevuld met leemgrond en overvloedig water. Dat staat zo vast als een huis.

En mislukt er ééntje dan is er nog geen wilg overboord, Ik heb er vast nog wel ergens één op reserve volgens mij. :fff

Ik zal eens een beetje stroop smeren hier en daar. Wie weet. Niet geschoten, altijd mis.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Salix-

Bericht door kockie »

Wat we hier doen bij het stekken van wilgen is een schuine punt maken (met een bijl). Dit mede omdat we te lui zijn om een gat te boren, maar door duwen staan de bomen meteen mooi vast en draaien niet meer.

Steken hier de stekken dus gewoon zo diep mogelijk in de grond (tussen het puin door)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Salix-

Bericht door nck »

kockie schreef:Wat we hier doen bij het stekken van wilgen is een schuine punt maken (met een bijl). Dit mede omdat we te lui zijn om een gat te boren, maar door duwen staan de bomen meteen mooi vast en draaien niet meer.
Hé lieverd! we praten hier over stammen van zo'n 20-25 centimeter doorsnede. Dat is een kwart meter.

maar we houden wel van je hoor!

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Salix-

Bericht door kockie »

Een echte man drukt die er toch zo in :mrgreen: :mrgreen: Hier houden we het tot nu toe bij een paar cm....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Salix-

Bericht door nck »

Vinden wanneer je stopt met zoeken
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Salix-

Bericht door Brit »

nck schreef:Maar tussen de regels door lees ik dat ik, wanneer ik die stammen mocht krijgen ze vrij probleemloos kan planten.
Tussendoor doe je dat goed :wink:
Laat ik het zo zeggen, als ik jouw was zou ik het ook proberen...... :mrgreen:
nck schreef: we praten hier over stammen van zo'n 20-25 centimeter doorsnede. Dat is een kwart meter.
Ja, als je die in de grond probeert te rammen, heb je al een mooie kwast op je paaltjes voordat je goed en wel halverwegen bent. Maar eerst voorboren met een grondboor van zo'n 20 cm zorgt ervoor dat inwateren en stutten overbodig wordt 8)
Ook kan ik me voorstellen dat die geul bij slagregens en rukwinden een soort slootje van 'drijfleem' vormt, staan opeens alle bomen op de pis..... :oops:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Salix-

Bericht door nck »

Brit schreef:Ook kan ik me voorstellen dat die geul bij slagregens en rukwinden een soort slootje van 'drijfleem' vormt, staan opeens alle bomen op de pis....
Het idee is om de drek uit de sloot te graven en een schone 1.5 meter brede geul te graven. Als aanvulling de leemgrond gebruiken en aanslempen. Die leemgrond komt van vrij diep weg onder rioleringswerken in de buurt. Eenmaal gezet is dit behoorlijk vaste grond.
De drek verdelen we dan als toplaag eroverheen. Is gelijk een redelijke bemesting.
Anders heb je gelijk en drijven ze alle kanten op bij een flinke bui.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Salix-

Bericht door Brit »

Voor een schutting hielden wij altijd aan dat minimaal 1/3 van de paal in de grond moest zitten om voldoende stevigheid te geven, maar dat was dus met voorgeboorde gaten in gesettelde grond.
Aan de andere kant zal jij weer geen wintvangende delen tussen de bomen hangen, dus laten we hopen dat de waarheid in het midden ligt :)
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Salix-

Bericht door nck »

Laat ik eerst maar eens kijken of ik überhaupt kans maak op die bomen. Voordat één of ander malloot met een lompe rupskraan de hele handel om zeep helpt. Want dan kan ook nog in een onbewaakt ogenblik. Het is per slot van rekening gemeentegrond.

Wanneer ze op mijn erf staan zorg ik er wel voor dat ze fier rechtop komen te staan. Dat komt wel goed.
Twijfel alleen nog schenkstroop of hopjes-stroop. wat zou beter smeren? :D
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Salix-

Bericht door Brit »

Als je met gemeentelui te maken hebt zal schenkstroop wel te snel zijn....... :lol:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Salix-

Bericht door nck »

Brit schreef:Als je met gemeentelui te maken hebt zal schenkstroop wel te snel zijn....... :lol:
Das ist ja klar!!!

Heb ook al gedacht van die ouderwetse appelstroop, dat plakt en kleeft ook als de ziekte.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Salix-

Bericht door Dutch John »

Doen we het wel goed met alleen wilg en in mijn geval ook populier? John Seymour pleit voor es als het beste brandhout dat er bestaat. Hoeft in geval van nood zelfs niet perfect droog te zijn. Klooft net zo gemakkelijk als beuken. En het laat zich ook prima knotten. Wat denken de ervaringsdeskundigen? Ik heb nooit geen es gestookt, laat staan gekweekt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Salix-

Bericht door Erikvr »

Dutch John schreef:Doen we het wel goed met alleen wilg en in mijn geval ook populier? John Seymour pleit voor es als het beste brandhout dat er bestaat. Hoeft in geval van nood zelfs niet perfect droog te zijn. Klooft net zo gemakkelijk als beuken. En het laat zich ook prima knotten. Wat denken de ervaringsdeskundigen? Ik heb nooit geen es gestookt, laat staan gekweekt.

Groet,
DJ
Deze winter heb ik een hakbos met essen en elzen mee helpen uitdunnen. Aan de jaarringen te zien is het meeste gezaagde essen ca 10-12 jaar oud, bomen zijn dan ca 10m lang. Klooft inderdaad zeer makkelijk. Een voordeel met het slepen is dat essen een stuk lichter is dan eiken.
Essen brandt ook prima, vergelijkbaar met beuken/eiken
groet,
Erik
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Salix-

Bericht door nck »

Waar het om draait is de vraag hoeveel kilo droge stof de boom produceert per jaar.
Voor dit specifieke project is kloofbaarheid niet van belang. Wel opbrengst. Ik heb zelf rond de 10 essen staan op mijn erf en wanneer ik de groeisnelheid in acht neem lijkt mij dit niet de meest geschikte boom.
Een ander punt is de tak-vorm. Om automatisch te hakselen met een vrij licht geconstrueerde machine is het verreweg het beste om redelijk rechte takken te verwerken.

Dus tot nu toe:
Dutch John schreef:Doen we het wel goed met alleen wilg en in mijn geval ook populier?
Ja!!
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Plaats reactie