Salix-

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Albert van WdJ

Re: Salix-

Bericht door Albert van WdJ » 28 mar 2011, 09:46

Van mij nog een update voor het stekken van wilg.

Een boer in de Alblasserwaard (waar vroeger veel knotwilg en gewone wilg werd geteeld) vertelde het volgende:
Om nieuwe wilg te stekken werden hele staken gebruikt, met de pluim eraan. Dat wil zeggen dat de koppen niet van de staken werden gekapt. Op die manier was het slagingspercentage voor beworteling het grootst.
Men liet deze stekken ook twee-drie jaren zo groeien. Daarna werden ze pas op knothoogte afgezaagd.

Tussen de knotwilgen door liet men ook hier en daar een wilg gewoon als grote boom opgroeien. Die werden dan weer gebruikt voor de klompenmakerij.

De knotwilgen werden ook niet vier jaren zonder behandeling gelaten. Alle staken die niet mooi groeiden werden weggenomen. Zo liet men ook maar een stuk of 10-12 staken op een knotwilg staan.

Misschien dat die methode tenslotte ook veel meer droge stof oplevert?

Albert
Change, before you have to.

Sanne

Bericht door Sanne » 28 mar 2011, 09:49

Heb je fotos van hoe die muur er inmiddels uitziet?

Brit
Contacteer:

Bericht door Brit » 28 mar 2011, 10:20

nck schreef:Waar het om draait is de vraag hoeveel kilo droge stof de boom produceert per jaar.
Voor dit specifieke project is kloofbaarheid niet van belang. Wel opbrengst. Ik heb zelf rond de 10 essen staan op mijn erf en wanneer ik de groeisnelheid in acht neem lijkt mij dit niet de meest geschikte boom.
Als ik het zo uit mijn blote hoofd moet gokken, denk ik ook dat wilg en populier de meeste droge stof per jaar op zullen leveren. Of je ze dan iedere twee jaar of vijf jaar helemaal knot, hang helemaal af waarvoor je het snoeisel wil gebruiken. Daar zijn eigenlijk geen vaste regels voor.
nck schreef:Een ander punt is de tak-vorm. Om automatisch te hakselen met een vrij licht geconstrueerde machine is het verreweg het beste om redelijk rechte takken te verwerken.
De takvorm zal veranderen door de wijze van snoeien, en dus lange rechte staken vormen als je de boom gaat knotten. Ik heb me nog wel eens (in een ver verleden :wink: ) vergist door een knot-es uit te schelden voor een knot-wilg. Daarna kijk ik eerst goed uit mijn doppen voordat ik mijn grote bek open trek :lol:
Erikvr schreef:Essen brandt ook prima, vergelijkbaar met beuken/eiken
Ja, maar is wel de lichtste van de drie, dus zal ook het minste energie per m3 bevatten. Dit zijn wel de drie houtsoorten die je in de zakken bij de benzinepomp kan vinden.
Dutch John schreef: Wat denken de ervaringsdeskundigen? Ik heb nooit geen es gestookt, laat staan gekweekt.
Stoken doet het prima en het kweken is ook prima te doen onder de meeste omstandigheden. Het is iets sneller te nat voor ze in vergelijking tot wilgen en populieren, maar veel rotvaster dan populier, maar ook wilg. Daarintegen is het veel minder gevoelig voor wisselende grondwaterstanden dan eik en populier.
Zelf ben ik er altijd een voorstander van om zo veel mogelijk verschillende soorten aan te planten als mogelijk, monoculturen hebben namelijk ook een paar nadelen in verband met ziekten en uitputting van de grond.
Albert van WdJ schreef:Misschien dat die methode tenslotte ook veel meer droge stof oplevert?
Zoals ik hierboven ook al heb aangegeven, het gebruik van het eindproduct bepaald de snoeifrequentie en methoden. Na 1 á 2 jaar uitdunnen en pas na 5 jaar helemaal knotten is mooi voor houtblokken, maar niet voor voor de machine van nck, denk ik.
De verschillen in opbrengst lijken mij ook redelijk verwaarloosbaar, mede door het dunnen/schonen wat je beschrijft.

Groetjes Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....

Dutch John

Bericht door Dutch John » 28 mar 2011, 19:17

Essen hout schijnt erg gretig te branden. Wilg en populier minder. Net als Brit opmerkt: gewoon erbij poten. Mengen die handel.

Hazelaar lijkt me ook prachtig hout om te knotten. Niet voor in de kachel, maar voor de auto.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-

nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck » 28 mar 2011, 19:54

Ik heb van alles wat staan. Veel eik, heel veel wilg onderhand, nog twee populieren, ongeveer tien essen, en hier en daar een verdwaalde hazelaar.
De verscheidenheid is er wel, ervaring met mijn machien moet nog komen, kwestie van uitproberen.

Populier geeft ook mooi rechte takken maar ik ben niet zo wild van het opschot.
Albert van WdJ schreef:Een boer in de Alblasserwaard (waar vroeger veel knotwilg en gewone wilg werd geteeld) vertelde het volgende:
Om nieuwe wilg te stekken werden hele staken gebruikt, met de pluim eraan. Dat wil zeggen dat de koppen niet van de staken werden gekapt. Op die manier was het slagingspercentage voor beworteling het grootst.
Dan voor de tip, dit wordt zeker uitgeprobeerd. Tot nu toe heb ik altijd meerdere stekken gezaagd uit een dikke tak, wat met deze methode dus ook het voordeel is. Maar er mislukt er nog wel eens één
Albert van WdJ schreef:Men liet deze stekken ook twee-drie jaren zo groeien. Daarna werden ze pas op knothoogte afgezaagd.
Via het IVN heb ik de volgende wijsheid: zolang de wilg omhooggaat, dus niet wordt geknot zal de stamdikte flink toenemen. Na het knotten zal de diktegroei van de stam zeer sterk terugvallen. Dit klopt ook, Wat ik dus doe is minimaal 1 tak door laten schieten naar boven om een dikke zware stam te krijgen.
Het principe is ook logisch, een hoge boom heeft bij wind een groot moment te verduren onder in de stam waar tegen de stam weerstand moet geven. Dus wordt de stam vrij snel dikker met het toenemen van de hoogte.
Geknotte wilgen zijn niet zo hoog.
Onnodig te vermelden misschien is dat ook wilgen een behoorlijke hoeveelheid mest vragen. Snelle groei vraagt veel voeding.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken

nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck » 28 mar 2011, 20:07

Sanne schreef:Heb je fotos van hoe die muur er inmiddels uitziet?
Kaal met ongedierte
IMG_2146.JPG
IMG_2142.JPG

ThomasD

Bericht door ThomasD » 15 mei 2013, 19:39

Vandaag mijn twee allereerste wilgenstekjes geplant. Het zijn nog redelijk kleine takjes, eerst op water laten wortelen en nu in de grond geplant. Ben eens benieuwd binnen hoeveel jaar ik deftige bomen zal hebben :D

ThomasD

Bericht door ThomasD » 20 mei 2013, 19:38

Ik heb mijn eerste 5 wilgentakjes geplant deze week. Eerst enkele weken op water laten wortelen en nu de grond ingestoken. Ben eens benieuwd wat ik kan verwachten :D.

nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck » 02 jun 2013, 22:39

Wilgentenen niet laten wortelen op water maar zo vers van de boom minimaal een meter diep in de grond steken.
De zeer broze worteltjes breken onherroepelijk tijdens het planten of breken even later alsnog af wanneer de stek niet vast genoeg in de grond staat.
De het diepe insteken van relatief dunne stekken is ook puur voor de stevigheid. Goed aanslempen met water.

Jan

benthuis
Moderator

Bericht door benthuis » 02 jun 2013, 22:48

Haha, heb net weer een bos op water gezet.
Ga er ook een aantal steken zoals jij zegt Jan.
Laatste keer is bijna alles aangeslagen wat ik had laten wortelen...
Maar voor een hele lange rij ga ik ook voor de insteek methode.
We shall see
Om de waarheid te spreken zijn er twee nodig, één om te spreken en een ander om te horen - Henry David Thoreau

ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder » 02 jun 2013, 22:56

Ze moeten ook goed vast staan in de grond, want als ze gaan bewegen door de wind...breken die worteltjes.
RS
groet!

Ritsaert

kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie » 02 jun 2013, 23:05

Dat is nu net de reden dat ik voor kleine stekken (40 cm) heb gekozen. Komen er ook nog eens veel meer uit een tak en het is minder werk. Misschien lopen ze wel een jaar achter op de grotere stekken. Verschil is wel dat je er van de kleine zo een paar honderd op een dag in de grond duwt....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck » 02 jun 2013, 23:45

Ik heb op mijn manier hoegenaamd geen last van uitval.
Dit jaar niet zo heel veel bijgezet, schat een kleine 150 stuks.
Zal morgen een wat plaatjes schiet van mijn boompje om de voorgang met vorige foto's te laten zien.
Wel heb ik onderhand een ander probleem, onze paarden zijn verzot op wilgentenen en zo sneuvelt er bij ons wel eens eentje ongewild.
Maar het is en blijft een "pioniersgewas", het loopt altijd weer uit.

David86

Bericht door David86 » 03 jun 2013, 00:00

Een paard dat het op wilgentenen heeft voorzien is opmerkelijk. In de regel eten ze wilgenbast als ze niet lekker zijn..
..

nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck » 03 jun 2013, 18:16

Toch gebeurt het, al mijn paarden zijn gek op wilg, ze kauwen complete takken helemaal kaal.
En er zeer ruim grasland en voer voor ze ter beschikking, dus dat kan het in principe niet zijn.
Dus zullen ze het wel lekker vinden denk ik. Ik ga er ook van uit dat het niet schadelijk is, een paard weet van nature vrij goed wat het wel en niet kan eten.
Vanavond wel plaatjes, eerst gras maaien voor de eerste snit hooi.
Blijft mooi werk, paar keer per jaar de trekker eens flink aan het werk zetten.

Jan

Plaats reactie