Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door willem »

http://www.barrettsmallengine.com/parts ... 452050.pdf
de onderdelenlijst/nummering is gelijk aan Husqvarna, maar dat zal je wel bekend zijn.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door JantjeV8 »

Zo kom je toch op interessante sites terecht:

http://www.sawagain.com/

Punt is wel heb ik gemerkt, dat je wel kunt bestellen, maar dat daarna blijkt dat het ding niet op voorraad is.. Eerst een mail sturen kan geen kwaad.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Erikvr »

Check even de verzendkosten (en evt. invoerkosten) voordat je iets uit de US bestelt.. :shock:
groet,
Erik
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door bonkelaar »

Roeien met de riemen die je hebt....
Na eerst een grote klover gehuurd en een kleine geleend te hebben ging met het hele gedoe met vragen, halen, brengen e.d. steeds meer tegenstaan. Daar komt bij dat het hout dan vaak te lang ligt en dat je niet snel even er aan kunt gaan als je tijd en zin hebt.
Dus toch maar snel in huisvlijt een klover in elkaar gezet. Een setje met cylinder, stuurschuif en slangen naar mijn zin kon ik in de buurt kopen. IJzer lag nog wel in het rond, moest vlot gaan, functie voor schoonheid.
Heeft me toch nog ongeveer 15 uur gekost, waarbij ik het geluk heb over een goed uitgeruste metaalwerkplaats te kunnen beschikken.
De H balk HE 140A had al een dikke eindplaat maar de staande flens was me een beetje te dun dus heb ik er twee bij naast gezet.
Klooflengte 545 mm, slag van de cylinder 400 mm. Diameter van de zuigerstang 50 mm. Op de slag kom ik eigenlijk 140 mm te kort maar de ervaring is dat veel hout al snel splijt en de slag tot het einde niet vaak nodig is. Voor die gevallen heb ik een blokje klaar liggen om er even tussen te leggen.
Met de aftakaspomp die ik al eens heb laten zien gaat het mooi vlot zonder dat het cormickje volgas hoeft te draaien.
Kan er niet veel aan meten maar uitgaande van een 70 mm zuiger bij 150 Bar zal het ding ongeveer 5,77 ton drukken, bij 200 bar ca 7,7 ton.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto's komen uit m'n mobiel, zijn niet al te crisp, maar jullie willen toch wat zien...

Groet Jos.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Erikvr »

Afbeelding
groet,
Erik
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door kiekeboe »

ziet er degelijk uit, waarschijnlijk ga je hier langer plezier van hebben dan een gekochte.

en ik denk dat hij veel meer ton drukt dan jij denkt.
ik heb zelf ook zoiets, en die drukt meer bij een kleinere zuiger.
guus
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 okt 2012, 23:25
Locatie: Brabant

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door guus »

Afgelopen week een "nieuw" speeltje gekocht. (6 maanden oud)
Dit weekeind tussendoor eens uitgeprobeerd in ongeveer 3 uur een 4 kuub (gestapeld) gekloofd hout 8) .
image-2014-12-07.jpg
Met wat kleine aanpassingen is er wat leuks van te maken :wink:
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Pietje »

Laat me raden: ceder en lariks, misschien nog wat zwarte den :lol:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door nck »

Pietje schreef: Laat me raden: ceder en lariks, misschien nog wat zwarte den
wat is het nut van deze ronduit cynische opmerking?

@ Jos,
Mooi degelijk stuk werk.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Pietje »

nck schreef:wat is het nut van deze ronduit cynische opmerking?
Ik heb afgelopen week 4 lariksen en een ceder omgedaan die Guus heeft meegenomen, en misschien is hij nog niet door de 5kuub zwarte den heen van een paar maanden geleden. 8)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
guus
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 okt 2012, 23:25
Locatie: Brabant

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door guus »

En dan wordt alles verraden :roll:



probeer ik mijn bronnen geheim te houden :mrgreen:
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door JantjeV8 »

Het bleek knap lastig om het startermechanisme met carterdeksel voor de Jonsered 2150 te verkrijgen. In de onderdelen kom je ze wel tegen. Ga je bestellen, krijg je het antwoord dat het tijdelijk niet op voorraad is.

Vervolgens heb ik geprobeerd om een complete 2150 (of 2149/2050) op de kop te tikken. Uiteindelijk heb ik voor een habbekrats een Stihl ms240 aangekocht. Ik denk dat ik daar uiteindelijk beter mee af ben. Mooi setje nu: ms180, ms240 en ms460. Daarmee kan ik alles aan. En eerlijk is eerlijk, de ms180 komt uit de 'hobbyserie', maar dat ding zaagt werkelijk als een tierelier. dat ding doet niet onder voor de rest en qua hanteerbaarheid hou je het er het langst mee vol.

Kan ik iemand blij maken met de Jonsered 2150Turbo? Het motortje liep hartstikke goed, heb er nog een nieuw oliepompje ingezet. Het startmechanisme ontbreekt dus. Zwaard en ketting hang ik aan de reservespijker. Als iemand het ding voor onderdelen wil hebben, meldt u zich dan.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door kockie »

Kockie steekt voorzichtig zijn vinger op

Ik heb een Johnsored xxx turbo, weet alleen niet precies welke. Zal straks proberen te kijken.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door JantjeV8 »

Die het eerst komt, die het eerst maalt.
Gewoon even op internet kijken en vergelijken. De 2150 is qua bouw hetzelfde als de 2050 en 2149. Maar onderdelen als ontsteking e.d. kunnen van veel meer typen gelijk zijn.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door kockie »

Dan wil ik meteen mijn stihl 028 AV aanbieden als onderdelendonor. Alles werkt nog.... behalve de krukas.... Motor liep de laatste keer nog als een zonnetje, alleen de aandrijving niet meer :(
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie