Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dutch John

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Dutch John » 25 okt 2013, 07:55

Tsja, het is natuurlijk maar poppenspul. Niet gemaakt om regelmatig open te schroeven. Elke keer loshalen betekent iets inleveren. Die dingen zijn niet gemaakt voor preventief onderhoud; lichtgewicht is de prioriteit. Ik beperk me tot het goed schoonblazen van het maschien na elke zaagbeurt. Zelfs het bougietje gaat bijna nooit uit.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-

JantjeV8

Bericht door JantjeV8 » 04 nov 2013, 07:59

Afgelopen zaterdag aan het zagen geweest. Een goeie 6 kuub van allerhande boompjes omgedaan en kort gemaakt bij iemand in de 'achtertuin'. De Jonsered liep als vanouds, het ding zaagt gewoon erg lekker. Tot ineens op het eind van de middag zag ik dat er een schroefje uitstak uit het dekseltje van de trekstarter. Het dekseltje duwde zich wat open en prompt dat ik het zag knalde de deksel op en sprong de bladveer er uit van de trekstarter, deksel kapot, starter kapot, carter kapot.
Sjonge jonge zeg, ik weet niet goed wat ik van die zaag moet denken, eerst loopt de olie er gewoon uit, nu klapt dat ding kapot. Met Stihl heb ik dat gedonder nog nooit gehad, behoudens wat ik zelf aan mijn kleine Stihl kapot heb gemaakt dan. Op het eind van de middag, wanneer de armen al behoorlijk uitgerekt zijn, het werk met de MS460 afgemaakt.

Erikvr

Bericht door Erikvr » 04 nov 2013, 09:26

Tjonge, dat is wel erge pech..ik neem aan dat het bij lopende motor gebeurde.
Als het kunststof carter niet meer te repareren is dan is het een afschrijver; de rest van de onderdelen zijn nog wel te vervangen. (Als je daar nog zin in hebt)

gr
Erik
groet,
Erik

JantjeV8

Bericht door JantjeV8 » 04 nov 2013, 13:31

Ja de motor liep volle gas, midden in een snede. Die veer knalde er uit, toen heb ik de zaag terug getrokken en direct uitgezet. De motor liep gewoon door. Een los carter is wel te verkrijgen, maar dat is net zo duur als een andere zaag, komt dan ook nog eens heel de starter-handel bij en een avond werk. Hmmm.

Ik heb een niet goed lopende ms180 van een forumlid over genomen. Eerst die maar eens goed aan het lopen krijgen. Ik denk dat de keerringen op de krukas vernieuwd moeten worden. Af en toe loopt ie hartstikke goed, af en toe houdt hij in zodra je gas geeft. Ik denk aan valse lucht zodoende. Carburateur en ontsteking kan ik van mijn oude 180 overzetten.

Wouter Gillis

Bericht door Wouter Gillis » 04 nov 2013, 13:48

'k Heb een ms230. Had onlangs hetzelfde voor: mooi lopen op stationair maar inhouden of zelfs stilvallen wanneer je gas gaf. Bleek de tankdop te zijn, ik vermoed verstopte luchttoevoer. Een fractie losdraaien was voldoende. 'k Moet nog eens zien of ik die nu kan proper krijgen.

groet Wouter

Erikvr

Bericht door Erikvr » 04 nov 2013, 13:59

Wbt de MS180 kan dat vanalles zijn; carb membraamset versleten/vuil, benzinefilter vuil, tankbeluchtingsventiel verstopt. Bij valse lucht blijft de motor vaak wat toeren houden als je het gas loslaat. Maar één manier om daar achter te komen: druk/vacuum testen.
Volgens mij gaat bij een lekke keerring de motor sneller stationair lopen als je hem op de zijkant legt. De keerring aan die dan aan de bovenkant zit zou dan lekken. Heb dat ook met een Dolmar PS6000i.
groet,
Erik

JantjeV8

Bericht door JantjeV8 » 05 nov 2013, 07:31

Gisteravond de 180 nog eens gestart om eens goed te beoordelen. Stationair blijft het ding goed lopen, gaat niet hoger in toeren jengelen, loopt niet zweverig. Daarmee valt valse lucht wel af. Bij een auto test ik dat door wat remmenreiniger rond het inlaatspruitstuk te spuiten. Dan hoor je of dat invloed heeft of niet. Bij de zaag lukt dat niet, alles zit ingebouwd, heb dat nog wel wat geprobeerd maar haalde niks uit.
Dus we gaan de komende tijd even wat aandacht aan het ding geven. Tank schoonmaken, filtertje controleren, slangetjes controleren en doorblazen, carburateur van de oude 180 overzetten, eventueel de ontsteking ook maar dat geloof ik in deze niet.

Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje » 05 nov 2013, 18:00

Die oude MS180 die Jan nu onder handen neemt, heeft een jaar bij een klant buiten gelegen. Stagiair wist niet meer waar 'ie hem gelaten had, en de tuin was erg groot, vandaar...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --

JantjeV8

Bericht door JantjeV8 » 05 nov 2013, 22:00

De 180 loopt weer zoals het hoort, tenminste zojuist wel. Vanavond het ding los gegooid, heeeeeeel veel schoon gemaakt. Carburateur omgewisseld, ontsteking ook, bougie was prima, slangetjes doorgeblazen, tankbeluchting doorgeblazen etc.

Daarna afgetankt, en met een rukkie of 5 liep hij. Beetje rustig warm pruttelen, de carb een klein tikkie armer gezet. Daarna een minuut of 10 stammen in schijven zagen, geen centje pijn. Paar minuten stationair wegzetten en bleef keurig lopen, daarna weer gasgeven en dat pakt hij keurig op.

Kortom, mijns inziens moet hij het wel weer doen.

Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje » 05 nov 2013, 22:21

Veel plezier er mee! :D
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --

Ernest Dubois

Bericht door Ernest Dubois » 06 nov 2013, 20:09

Hallo,

Werkende op de stiller manier. Ik heb een hekel aan oordbeschermings middelen.

Groette,

E.DB.
Bijlagen
fotoIII.JPG

Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ » 07 nov 2013, 10:39

Ik heb ook jaren op de stille manier gekloofd.
Maar op een bepaald moment wordt het toch te heftig. Zeker als je een tiental kuubs aan dikke blokken te verwerken krijg.
Dus tegenwoordig kloof ik merendeels het grote spul met een crossfer houtklover.
Alleen het kleine spul gaat sneller handmatig.
En de herrie van een klover valt reuze mee. Daar heb je echt geen gehoorbescherming voor nodig.

En zweten blijf je toch wel doen. Blokken op de klover zetten, stukken in de kruiwagen, opstapelen etc.

Albert
Change, before you have to.

Ernest Dubois

Bericht door Ernest Dubois » 07 nov 2013, 11:47

Hallo,

Met mijn eigen persoonlijk vergrijzing in het uitzicht en de kennis dat ik moeten zien mezelf en familie te bevoorraden van rond de 30 tot 50 kubiek meter hout per winter, denk ik ook af en toe over hoe ik dit werk gaat doorzetten op zijn leukste en zijn duurzaamste. Een stap, heel eenvoudig maar die aanzienlijk voordeel heeft geleverd is de aanschaf vorig jaar van twee picaroons ofwel sappies, of je wil Engels of Duits versies - e spelling geeft voorkeur voor de Engels, en ik ook moet ik zeggen. Spaart meer dan de halve in het aantal buigen die ik moet maken samen met ontelbaar andere toepassingen.

Grotten,

E.DB

franky

Bericht door franky » 07 nov 2013, 13:39

misschien iets voor de kenners en knutselaars hier?

http://www.2dehands.be/bouw/gereedschap ... &pc_id=688

http://www.2dehands.be/bouw/gereedschap ... &pc_id=688

ps: dit zijn niet mijn zoekertjes, ken zelfs de persoon niet

Erikvr

Bericht door Erikvr » 11 nov 2013, 20:47

Dit weekend nog een Dolmar 109 op de kop getikt, volgens de vorige eigenaar was hij 'geblokkeerd'. Het was niet meer mogelijk het trekkoord uit te trekken, dus ik vermoedde een vastloper. Nader onderzoek leerde dat de kettingremband zich om het rondsel/ketting had gedraaid. Met een beetje wrikken het kettingdeksel en rem losgekregen, even proberen te starten en.. hij liep meteen!
De koppelingstrommel draaide niet echt soepel, bij het verwijderen hiervan vielen meteen alle naalden uit het lager en oliepompaandrijving was ook gesmolten/vervormd.
Ik vermoed dat de oorzaak een heetgelopen koppelingslager is, waardoor de slingerende koppelingstrommel uiteindelijk de kettingremband heeft gegrepen.
Kennelijk toch belangrijk om deze regelmatig in te vetten/olien. :fff
groet,
Erik

Plaats reactie