Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door JantjeV8 » 08 feb 2017, 16:19

willem schreef:
JantjeV8 schreef:Een ideale zaagbok, nog nooit zo handig gewerkt. Houtbos in de klem en rechtopstaand netjes op lengte afkorten. Dikke stam idem, kraan en klem zijn sterk als een beest. Prachtig speelgoed.
Vindingrijkheid met als resultaat "licht en makkelijk werken" is een must om het
leuk te houden, de volgende stap is je streep door aanaanhangerstreep door uit opslagrek/krat of wat dan ook er onder zetten.
Het kwam juist van de aanhanger af.

Dutch John

Bericht door Dutch John » 09 feb 2017, 11:17

Ernest Dubois schreef:En ik, zo erbarmelijk ben ik, vreselijk erbarmelijk
Kunnen we elkaar een hand geven. Althans qua uitrusting en manier van werken. Maar het voelt alles behalve erbarmelijk. Ik weet zeker bij jou ook niet. Ik bezit liever gereedschap, dan dat het gereedschap mij bezit.

De kunst van het weglaten is ook kunst.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-

JantjeV8

Bericht door JantjeV8 » 10 feb 2017, 14:24

Toch is het leuk speelgoed. Overigens, het korte hout kloof ik toch met de hand. Niet het lange voor de vergasser. Maar de stukken van 25cm voor de woonkamerkachel. Ondertussen een kuub of 3 kort geslagen. Leuk.

Ernest Dubois

Bericht door Ernest Dubois » 15 okt 2017, 21:04

attachment.jpeg

JantjeV8

Bericht door JantjeV8 » 16 okt 2017, 06:29

Ben je balken uit die stam aan het hakken? Of is het echt stookhout, kan het op de foto niet zo goed zien.

Ernest Dubois

Bericht door Ernest Dubois » 16 okt 2017, 12:05

Nou allebei eigenlijk. Dit was nep d.w.z. het gaat hier puur om een demonstratie balk kantrechten. Dus de kans is goed dat alle hout hier eindigt in de kachel. Toch als het echt was komt er flink hout vrij om in de kachel te stopen. Omdat ik wil zo veel doorgaan met balken kantrechten en stopen met brandhout inzameling overweg ik dit als primaire bron voor mijn brandhout voorzieningen.

Plaats reactie