Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Sandman79 »

ok, ondertussen nog niet helemaal zeker hoeveel kw de motor is, maar het is wel een 1500 toeren versie. Gewogen op 47 kilo, zit in de buurt van de 5.5 kw.

Vandaag een nieuwe tandempomp 38 cc en 10 cc besteld. Ook een commandoblok voor op de grote pomp. Ook een nieuw lantaarnstuk om de motor met een BG3 type pomp te connecteren.
Het duwijzer is ondertussen compleet vastgelast. Pa is begonnen met het messenblok te lassen. Dat zal wel klaar zijn tegen de tijd dat de bestelde onderdelen geleverd worden.

De volgende stap is het monteren van de pompgroep op de olietank en elektromotor, de cilinder uitduwen, en kijken op welke plaats het messenblok precies moet worden vastgezet.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door willem »

Is de nieuwe Hydro-pomp qua opbrengst gekozen op de elek. motor met 1500 toeren.
De meeste die ik gezien heb schommelen rond de 2800/2850 toeren.
Wat ik al eerder zei, als je de pers en retour kort sluit trek je zo de zuiger uit de cilinder.

Mijn klover is 5.5kw/2845 toeren/200 bar = 13 ton.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Sandman79 »

@ Willem, dat van het doorverbnden is waar, had ik gelezen en even weer vergeten. :/ Andere dingen aan mijn kop ook vrees ik...

De tandempomp is idd vooral gekozen op de 1500 toerenmotor.
De 10cc pomp levert me 14.3 liter op per minuut, dan heb ik 5.3 kw nodig voor 200 bar, 200 bar met een cilinderdiameter van 135 mm levert me 25.76 ton drukkracht op. De tijd voor 1 uitgaande slag is dan net een seconde of 60. Op het commandoblok dat aangesloten zal worden op deze pomp zit ook een spoedloop, dan heb ik nog een 12.5 ton drukkracht en 30 seconden tijd voor 1 enkele slag.

De 39cc pomp levert me een 55.8 liter op per minuut, dan heb ik 5.2 kw nodig voor 50 bar, dit is nog steeds een drukkracht van 6.44 ton. De tijd voor 1 enkele slag is dan een 16 seconden.

Ik hoop dat ik voor het meeste hout ook met 6.44 ton voldoende heb om het na het initiële splijten door te duwen.
Ik wil gaan werken met meterstukken, en denk dat zo een 3 stere klieven per uur haalbaar moet zijn. Maar goed, dat zullen we nog wel zien ;)
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door willem »

Sandman79 schreef:

Ik hoop dat ik voor het meeste hout ook met 6.44 ton voldoende heb om het na het initiële splijten door te duwen.
Ik wil gaan werken met meterstukken, en denk dat zo een 3 stere klieven per uur haalbaar moet zijn. Maar goed, dat zullen we nog wel zien ;)
Dat zal geen problemen geven verwacht ik. Met de eerste aanzet heb je even power nodig,
daarna kan je in de versnelling.
Mij klover heeft ook een twee traps en met de kruis beitel even het volle vermogen erop en
daarna versnellen. Ik kloof ook op een meter maar heb een staande klover, dikke stammen pak
ik met de enkele beitel > 30cm ... < 30cm met de kruis.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Sandman79 »

Voila, toch weer vertraging etc gehad, maar we doen rustig door.
ondertussen heb ik mn pa zn voorraad hydraulische slangen geplunderd en ook al een en ander bijbesteld. vanavond nog even kijken welke onderdeeltjes ik nodig heb voor de laatste prullen met elkaar te verbinden.

Wel nog even een vraag over de beste locatie voor mijn kliever te bedienen, de beste plaats van de commandoblokken.

Afbeelding

dit is een ruwe schets van de lay-out van het chassis met de hoofdcomponenten.

Zwart is de omtrek van het caravanchassis, met banden en dissel.
Lichtgroen is de locatie van de electromotor/ hydraulische tank en tandempomp
Donkerrrood is de hoofdbalk van de kliever
Rood is de cilinder en het duwijzer
Blauw is de locatie van het kliefmes.

Paars zijn de 2 potentiële plaatsen voor de commandoblokken te zetten, ik prefereer optie B, het geeft me de mogelijk een deel van de gekleifde stukken hout in een nabijgeplaatste zaagbok te plaatsen, ik vraag me alleen af of deze locatie veilig genoeg is ivm wegspringend hout... en wat daar eventueel tegen te doen is, of sowieso voor optie A gaan, de commandoblokken ter hoogte van het einde van het vaste deel van de hydraulische cilinder.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door kockie »

Ben je links- of rechtshandig?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Sandman79 »

2-handig. worden ook 2 commandoblokken.

Laatste onderdelen besteld. eea is toch prijziger als in eerste instantie geschat. :) Had achteraf toch beter de electromotor ook gewisseld voor een krachtiger exemplaar zodatik met 1 pomp en commandoblok toe kon komen, soit, het zal ook wel mooi werken nu. :) (commandoblok mindern odig / geen tandempomp nodig , geen extra slangen en dure connectoren nodig ,... :) )
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Paul Joosten »

Op mijn eerdere vraag over o.a. kettingzaagolie voor een goedkope elektrische kettingzaag heb ik nog niet echt goede tips gehad dus stel ik 'm nog maar eens. Bierologisch afbreekbare olie is beter voor het milieu misschien maar heeft wel als nadeel dat het snel bederft en voor verstoppingen zorgt. Ik zaag maar af en toe wat dus is dat waarschijnlijk niet de beste oplossing in mijn geval. Wat zouden jullie me adviseren en wat is een redelijke prijs voor dergelijke olie?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Sandman79 »

mijn bio olie is nog nooit verstopt.
Anders de olie telkens uit de tank laten als je gedaan hebt met werken?
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Brit »

Ik haal het ook altijd weer uit de kettingzaag als ik uitgezaagd ben. Anders loopt het er allemaal uit. Ga anders voor de kleinste verpakking of koop het in samen met anderen zodat je de hoeveelheid kan verdelen.
Ik heb zelf trouwens nooit meegemaakt dat de olie is bedorven, zelfs niet na een paar jaar.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3509
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Pietje »

Ik heb een vat 25 liter bio olie, en die gaat veel te langzaam op. Hoe ouder die olie is, hoe sneller die gaat polymeriseren. Dus inderdaad kleine verpakkingen kiezen.

Minerale olie is trouwens ook "bio", in de zin dat 'ie ontstaan is uit de resten van organismen. Toevoegingen maken hem giftig.

Collega's gebruiken koolzaadolie, maar die vind ik te vloeibaar en daardoor te weinig smeren.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Erikvr »

Voor het wegzetten er even wat minerale olie in doet en laten doorsmeren, dan kunnen de leidingen niet verstoppen door bio-olie.
Nog erger is als afgewerkte motorolieAfbeelding is gebruikt, dat koekt zo hard aan dat de oliepomp het meestal niet overleeft.
groet,
Erik
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Broekhoest »

Ik heb gister voor het eerst dit "winter" seizoen mijn Husqvarna 55 weer aan gehad. Ik was nooit echt tevreden over de zaagprestaties. Om mijn vijlkwaliteiten uit te sluiten, heeft een bekende van me (zaagt en verkoopt meer dan 100 m3 per jaar) de zaag gevijld. Ook dieptestellers hebben een veeg gehad.
Zaagt een stukje beter, maar ben toch nog niet tevreden. De zaag loopt vrij snel vast in het hout (onafhankelijk vd houtsoort, diameter stam ~25-35cm). Met vol gas pakt ie het soms weer op.
Daarnaast als de zaag op z'n kant ligt om brandstof toe te voegen, lekt het er deels aan de onderkant weer uit. Heb 'm al open gehad, maar kan geen oorzaak vinden. Toch ergens een slangetje lek? Alleen lekkage bij vullen dus, als ie normaal rechtop staat is er geen probleem.
Iemand ideeën?
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door JantjeV8 »

De voorganger er van heet Jonsered. Ik heb dat ook gehad. Ook met de olievoorraad. Pompje vervangen, toch door blijven lekken, altijd overal een bende met dat ding. Bij die Jonsered is op een gegeven moment zelfs het carter open geklapt, toen heb ik hem kwaad in de hoek gepleurd. Daar ligt ie nou nog. Ik houdt het op Stihl.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Erikvr »

Broekhoest schreef: De zaag loopt vrij snel vast in het hout (onafhankelijk vd houtsoort, diameter stam ~25-35cm). Met vol gas pakt ie het soms weer op.
Daarnaast als de zaag op z'n kant ligt om brandstof toe te voegen, lekt het er deels aan de onderkant weer uit. Heb 'm al open gehad, maar kan geen oorzaak vinden. Toch ergens een slangetje lek? Alleen lekkage bij vullen dus, als ie normaal rechtop staat is er geen probleem. Iemand ideeën?
Als de zaag vast loopt in het hout kunnen de dieptestellers te ver zijn weggevijld, de zaag krijgt het niet meer getrokken.
Weinig vermogen kan ook liggen aan een verkeerd mengsel (valse lucht), versleten bougie, weinig compressie of oude brandstof.
De lekkage kan liggen aan de brandstofslang die geperforeerd is of niet goed meer in het tankgaatje aansluit. Ik zou de slang dan vervangen. In sommige gevallen lekt de tankontluchter.
De 55 is een sterke zaag die normaal goed presteert. Anders deze een keer laten afstellen bij de dealer. Loopt de zaag goed stationair of varieert het toerental steeds?
JantjeV8 schreef:De voorganger er van heet Jonsered. Ik heb dat ook gehad. Ook met de olievoorraad. Pompje vervangen, toch door blijven lekken, altijd overal een bende met dat ding. Bij die Jonsered is op een gegeven moment zelfs het carter open geklapt, toen heb ik hem kwaad in de hoek gepleurd. Daar ligt ie nou nog. Ik houdt het op Stihl.
Jonsered (Husqvarna) heeft net als Stihl hobby- en professionele zagen. De hobbyzagen zijn na een 100-tal uren gebruik vaak gewoon op.
groet,
Erik
Plaats reactie