Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door kockie »

Die man heeft in ieder geval nu eens gemak van zijn overgewicht gehad.... (dat leid ik af aan dit zinnetje: De kettingzaag had zich tien centimeter diep in het vlees geboord, dat lijkt mij bij een mager persoon in de buik niet te lukken.....)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
eddy1
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 jun 2013, 09:58

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door eddy1 »

Heeft er iemand ervaring bij de aankoop van kettingen via internet zoals bij KOX?
Zij bieden kettingen en zaagbladen van hun eigen merk aan maar ook van oregon.
Als je er 4 kettingen met zaagblad koopt,is de prijs bijna hetzelfde als je bij Stilh er eentje van beiden koopt.
Ben in het bezit van twee kettingzagen merk stilh, eentje 029,andere MS 271.
de snor
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 feb 2013, 18:23

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door de snor »

ik heb de afgelopen winter ongeveer 30 kuub hout gezaagd, onder anderen berk, paardenkastanje en esdoorn.
tijdens het zagen meerdere types ketting gebruikt onder andere kox, sthil en oregon.
ik zaag met een sthil ms 290 en een stihl ms 200.(heb 12 kettingen in gebruik)
kon geen verschil merken tijdens het zagen, ook niet qua slijtage.

groeten de snor.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Erikvr »

hangt er vanaf of je iedere dag zaagt of een kuubje per jaar..
Ikzelf heb nooit problemen met Oregon gehad, op tijd vijlen en niet in de grond zagen. Heb ook een kox-ketting, doet het prima.
groet,
Erik
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Dutch John »

de snor schreef:(heb 12 kettingen in gebruik)
Dat maakt me nieuwsgierig. Waarom zoveel? Ik zou zeggen één in gebruik en één reserve.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
de snor
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 feb 2013, 18:23

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door de snor »

12 was een foutje het zijn er 11.
voor de ms 290 heb ik een blad van 37 cm met 6 kettingen, en een blad van 45 cm met 2 kettingen.
voor de ms 200 een blad van 30 cm met 3 kettingen.
dit om te voorkomen dat als je de hele dag gaat zagen je niet hoeft te vijlen.
het vijlen doe ik later thuis wel.

groeten de snor.
eddy1
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 jun 2013, 09:58

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door eddy1 »

bedankt voor jullie tips.
Heb nu al enkele malen mijn ketting met de hand gevijld, wat ook zeer goed is, spaart kettingen uit, want als ik het machinaal liet doen, was mijn ketting na een 5 of 6 maal slijpen versleten. En ga het eens proberen bij Kox om aldaar kettingen en een zaagblad te bestellen.Schilt alleszins veel met de prijzen die stilh aanrekent.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door JantjeV8 »

de snor schreef:dit om te voorkomen dat als je de hele dag gaat zagen je niet hoeft te vijlen.
Als ik heel de dag met 2 man ga zagen in het bos, heb ik 3 zagen bij (ruim 5 kuub op kachellengte per zaagdag). Afhankelijk van het werk gebruik je de betreffende zaag. In de praktijk komt het er op neer dat je 80% van het werk continu met de lichtste zagen doet.

Ik heb van iedere zaag 1 reserve ketting bij, voor het geval je de ketting kapot klemt o.i.d. Maar niet om tussentijds te wisselen.

Hooguit tijdens de boterham haal ik een vijltje door de kettingen heen, maar eigenlijk zaag ik heel de dag zonder te vijlen of te wisselen.
Nadien thuis het zaakje schoonmaken en met de vijl door de ketting, gewoon wat aanscherpen, maar meer niet.

Bovenstaande met zoveel kettingen op zak, vraag ik me af wat je zaagt en of je staat te wringen o.i.d. Geeft je zaag wel voldoende olie op de ketting.
aux
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:23

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door aux »

Mijn vraag past misschien het beste hier.

Al een tijdje maak ik gebruik van een (niet door mij) zelfgemaakte houtklover. Hierop zit een 220v hydrauliekunit. De klover bevalt me prima, al is hij wel een beetje langzaam. Ik heb het verbruik eens gemeten en dit kwam ongeveer op 1200watt. De cilinder op de klover is schat ik 7cm.

Onlangs heb ik een 'oude' 4,5pk stationaire motor met hydrauliek gekocht. Op de motor zitten een aantal aansluiting die ik zou willen typeren als snelkoppelingen. Ze zien er zo uit

Afbeelding
De binnendiameter hiervan is ongeveer 2,6 cm
Weet iemand hoe deze koppeling heet, en hoe de andere kant (de slangkant) hiervoor heet?



Op de houtklover zit een ventielenblok met daarop 2 slangen naar de cilinder en 2 leidingen naar de hydrauliekunit. zie deze foto

Afbeelding
Ook hiervoor de vraag hoe zo'n aansluiting heet.

Ik heb alvast een beetje rondgekeken en zie dat er binnen de verschillende koppelingen ook verschillende maten zijn. Hoe bepaal ik de maat correct?

Wie helpt me even om er achter te komen welke slangen ik moet aanschaffen?
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door JantjeV8 »

Dat zij inderdaad snelkoppelingen, ook vaak landboouwkoppelingen genoemd.

Wat je op de foto hebt is het mannetje, wat daar in moet is het vrouwtje. Let op, diameters kunnen hetzelfde zijn, de schachtlengte/diepte kan nog altijd verschillen. Gewoon passen, of een mannetje en vrouwtje als setje aankopen, ook op marktplaats te vinden.

Slangafmeting wordt bepaald aan druk en opbrengst. Bij jouw apparatuur is dat niet spannend, dus 200bar (heeft met de staalgordel in de slang te maken) is al in orde. De diameter bepaald de opbrengst, dus zo groot mogelijk houden geeft het minst vertraging.

Ik zou die spullen gewoon meenemen naar een landbouwmechanisatiebedrijf, of een bedrijf in tuingereedschap o.i.d. Die hebben alles op voorraad en maken de slangen met juiste klemmen en koppelingen direct op maat voor je.

Ter info: een setje mannetje-vrouwtje zal een tientje of 4 a 5 kosten. Hydrauliekslang is volgens mij een tientje per meter, en tel ook een tientje per koppeling die er aan geperst moet worden.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door nck »

JantjeV8 schreef:Wat je op de foto hebt is het mannetje, wat daar in moet is het vrouwtje.
:fff

Kijk ff goed naar de foto,

vrouwtjes horen niet in mannentjes, mannetjes horen in vrouwtjes naar mijn ervaring. :mrgreen:

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door JantjeV8 »

Ehhhh, :oops: daarom moppert ze allemaal zo..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door kockie »

Gedeelte over wind, hagel en campers afgesplitst naar http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 828#p53828
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Broekhoest »

Kan voor twee tientjes een elektrische zaag kopen (Alko EKS 2400 met 40 cm zaagblad). Volgens de verkoper loopt de zaag vlotjes.
Op zich past me dit wel....kan ik s'ávonds in de schuur makkelijk wat hout afkorten zonder zoveel lawaai te maken als de Huqsvarna 55.
Wat zijn de meest belangrijke/kritieke onderdelen van zo'n zaag? Oftwel, waar moet ik bij de aankoop goed naar kijken?

Bedankt.
Harold.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Pietje »

Controleer de volgende dingen:
smeert de zaag de ketting goed? Als je de ketting uit de groef trekt, moet er een heel klein druppeltje olie blijven plakken aan het puntje van de aandrijfschakel.
is het blad nog goed? Controleer of het neuskettingwiel goed loopt, en of de rand van het blad waar de ketting overheen loopt vlak is, en geen bramen heeft. Een nieuw blad kost meer dan twee tientjes ;-)

En verder natuurlijk of hij lekker loopt.

(van de andere kant: voor twee tientjes kun je je geen buil vallen)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie