Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Atlas »

Dag mensen,
Masseltje; Kettingzaag gekregen, maar doet het niet meer. Kan iemand mij helpen aan een exploded vieuw van Husqvarna 321 electric. Handleiding heb ik wel.

Atlas
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door willem »

Als je "husqvarna 321 parts" in tik op google
zie je op de 1ste pagina onderstaand staan

[PDF]husqvarna 321 ipl

hier staat al meer in dan op internet of de handleiding die ik heb.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Dutch John »

Volgorde van het demonteren:
-Ketting en blad afnemen
-Inbus van kettingwiel losdraaien (gewoon linksom, loopt zwaar door borgmiddel) en het hele stapeltje eraf nemen. Let op de juiste volgorde!
-Aluminium plaat losschroeven en afnemen. Daaronder het stangetje van de rem wegnemen. Op de as van het kettingwiel zit een vulbusje, dat kan blijven plakken aan het lager van de afgenomen plaat. Valt niet op door het zaagsel, dus raak het niet kwijt.
-Alle overige kruiskopschroeven losdraaien en rechtse helft eraf pakken.
-Storing meten vanaf het snoer richting koolborstels. Eén borstel losmaken voordat je begint; hij zou eens plotseling toch gaan draaien! Evt schakelaar van de rem met een klemmetje of pincet ingedrukt houden. Bedieningsschakelaar vastzetten met een trekbandje.

Voor de hand liggende storingen: kabelbreuk snoer of hangende koolborstels. Snoer is bereikbaar zonder alles te demonteren, maar het kan geen kwaad om af en toe het inwendige schoon te blazen en de koolborstels iets in te korten als ze vonken. Let erop dat de koolborstels niet verkeerd om gemonteerd worden (draadje bij de sleuf in de houder). Collector schoonpoetsen met schuurpapier 600; groeven voorzichtig uitkrabben indien nodig. Ik geef er de voorkeur aan om de zaag een kwartier onbelast te laten draaien om de borstels rustig de tijd te geven in te lopen. Het best zonder blad in een bak of emmer leggen ivm de olie.

Succes...

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Atlas »

Dutch John en Willem,

Hier ben ik enorm mee geholpen; een prachtige exploded vieuw gevonden en met de tips van John kom ik er wel uit.

Erg bedankt,
Groet,
Atlas
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door JantjeV8 »

Ik meen dat er hier meer Jonsered gebruikers zijn, wellicht weet iemand dit:

Mijn Jonsered 2050 Turbo, vorig jaar gebruikt gekocht, afgelopen week eens een beurtje gegeven.
Motortje loopt als een speer, zuiger+cilinder zien er prima uit, allemaal niks mis mee.
Het probleem is dat de kettingolie er uit blijft lopen. Ik heb alles los gehad, zuiver gemaakt en weer opgebouwd. Het punt is dat ik in dat oliecircuit geen keerringen, o-ringen af andere dingen ben tegen gekomen. Het zijn een paar plastic onderdelen bij elkaar, maar waar zit nou het afsluitertje. Of gewoon botweg al die componentjes vervangen?
Pompje is een stalen plunjertje met haakse overbrenging op de krukas, in aluminium huis, dat geheel in een plastic clipje, daartussen nog een plastic clipje die de olie omhoog richting de ketting stuurt.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Atlas »

Jantje,

Zou je het volgende kunnen proberen?:
Bij Stihl hebben ze voor elke machine bijna een "revisiesetje" daarin zitten de meest noodzakelijk, snel verslijtende onderdeeltjes, waaronder keer-ringetjes en dergelijk.
Dat er in die Jonserend geen keerringen zitten wil natuurlijk niet zeggen dat ze geen revisiesetjes uitbrengen. Daar zou ik eerst naar zoeken en kijken of daar iets bijzit wat met het oliecirquit te maken heeft. Wellicht dat je dat op het spoor kan zetten van waar je moet zoeken.
Probeer ook eens "Parts Jonserend"en probeer via Google een exploded vieuw op die manier te vinden. Een tip -zie hieronder- die mij erg geholpen heeft met die Husqvarna en mijn Stihl-machine.

Goet,
Atlas
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Dutch John »

Nergens geen haarscheurtjes, die onder spanning of druk iets open gaan staan, in het plastic? Tankje zelf niet lek? Passingen tegen het blad mooi vlak? Door te strak aandraaien van de bladbouten wil de passing in de buitenkap wel eens krom worden, waardoor de olie langs het blad lekt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Erikvr »

JantjeV8 schreef:Ik meen dat er hier meer Jonsered gebruikers zijn, wellicht weet iemand dit:

Mijn Jonsered 2050 Turbo, vorig jaar gebruikt gekocht, afgelopen week eens een beurtje gegeven.
Motortje loopt als een speer, zuiger+cilinder zien er prima uit, allemaal niks mis mee.
Het probleem is dat de kettingolie er uit blijft lopen. Ik heb alles los gehad, zuiver gemaakt en weer opgebouwd. Het punt is dat ik in dat oliecircuit geen keerringen, o-ringen af andere dingen ben tegen gekomen. Het zijn een paar plastic onderdelen bij elkaar, maar waar zit nou het afsluitertje. Of gewoon botweg al die componentjes vervangen?
Pompje is een stalen plunjertje met haakse overbrenging op de krukas, in aluminium huis, dat geheel in een plastic clipje, daartussen nog een plastic clipje die de olie omhoog richting de ketting stuurt.
Hoi Jan,
Ik heb ook een paar Jonsereds en het probleem is dat ze allemaal (ook ander merken) vroeg of laat olie gaan lekken. Dit komt omdat het rubberen olieaanvoerslangetje krimpt waardoor het doorvoergat van de olietank niet meer goed afsluit. Volgens de tekening heb je onderdeel 503 10 16-01 nodig, kost maar een paar euro, te bestellen bij oa Wolfswinkel. (Jonsered = Husqvarna)
Afbeelding

succes,
Erik
groet,
Erik
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door JantjeV8 »

Ja, zo iets moet het wel zijn. De manual en partslist had ik ook gevonden, werkt goed dat internet..

De zaag druppelt inderdaad ergens daar vanuit de toevoer. Er is niets gescheurd, er zitten maar een paar onderdelen daarzo. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat het plunjerpompje uitgeleuterd is, het loopt immers permanent in de olie. De rest zijn allemaal plastic onderdelen. Dat wil onder invloed van olie en temperaturen nog wel eens veranderen. Uiteindelijk zijn het maar een paar onderdelen, ik denk dat ik ze preventief allemaal maar vervang.
Bijlagen
..
..
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Erikvr »

JantjeV8 schreef:Uiteindelijk zijn het maar een paar onderdelen, ik denk dat ik ze preventief allemaal maar vervang.
De oliepomp zelf gaat normaal gesproken alleen kapot als er vreemd materiaal (vuil, zaagsel) in komt. Ik ga er vanuit dat hij olie blijft lekken nadat de zaag een dag of wat stilstaat. Het lekken van wat olie direct na gebruik is heel normaal.

succes
Erik
groet,
Erik
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door JantjeV8 »

De lekkage is verholpen.

Het oliepompje is een as-vormig deel, ingeklemd in een wit-kunststof deeltje.
De aanzuig en uitstroomkant van het pompje, 2 hele kleine gaatjes, zitten in 2 rubber onderdelen ingeklemd. Die rubber is aan de achterzijde de aanzuigbuis, de 2e rubber is een dekseltje met oliekanaal richting de ketting. Die rubbers worden door een blikje strak in hun positie gedrukt, en daardoor dicht het een en ander af. De rubbers worden opgeklemd als het ware.

Op de foto zie je het rubber dekseltje, duidelijk is bij de linkse (nieuwe) te zien dat rondom de opening in het midden het opstaande kantje groter is dan bij de oude, daar is het in de loop der jaren ingedrukt en wat hard geworden wat tot lekkages leidt.

In elk geval loopt er nu niets meer uit, wel als de zaag draait, die kan er weer tegen.
Bijlagen
Pompje in het onderste rubbertje, de uitstroomopening is zichtbaar.
Pompje in het onderste rubbertje, de uitstroomopening is zichtbaar.
oud op rechts, nieuw op links
oud op rechts, nieuw op links
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door JantjeV8 »

Volgende probleem heeft zich al weer voor gedaan....

Mijn Stihl MS180 is door de knieen gezakt. :(
Het jaarlijks onderhoudsbeurtje heeft hem de das om gedaan.. Eigenlijk hetzelfde als ieder jaar, bougie er uit, touwtje er in en de koppeling los draaien. Er zit daar altijd een dikke vette koek die verwijderd moet worden. Alleen bij het losdraaien van de koppeling hoorde ik een knak en draaide de krukas gewoon rond, zij het met weerstand. Uitlaatje er af genomen en warempel, de krukas draait en de zuiger blijft stil staan.... Drijfstang gebroken.... Dat had ik niet verwacht van een Stihl. Het ding heeft al veel werk verzet voor een zaag uit de hobby serie, werkelijk probleemloos, en dan nu dit.

Nu moet het motortje open, maar krijg ik de koppeling er niet af. En of het zin heeft (en wel/niet kan) om de krukas los te persen om het drijfstangetje te vervangen weet ik niet. Hmmm, het hou(d)t nooit op zullen we maar zeggen.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Sandman79 »

krukas met drijfstang voor een 40 euro:

http://shop.saegenspezi.de/Passend-fuer ... 18-MS180_1
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Erikvr »

Waarschijnlijk is het touwtje per ongeluk via de bougie in de uitlaatpoort geduwd en dan wordt de zuiger en drijfstang scheef belast..
Je kunt de cylinder uit het huis schroeven en dan drijverstang in een bankschroef klemmen als dat lukt. Dan zou je de koppeling kunnen losdraaien. Niet het vliegwiel gaan blokkeren want dan breken de lamellen af.
Op Ebay is al een krukas voor 30 euro incl verzend te vinden :wink:
groet,
Erik
Plaats reactie