Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Johnnw
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 jan 2012, 20:13
Locatie: Nunspeet
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Johnnw »

Paul Joosten schreef:Bedankt Jan. Het tweede filmpje had tenminste uitleg wat er gebeurde. Na het draaien van het zaagblad werd het vijlen wat slordiger met soms heen-en-weer halen. Bedoelde je dat met 'klopt niet' of is er meer aan de hand?
Je kunt in het begin mooi zien dat de beitels afgerond zijn, die ketting is super bot en krijg je met vier keer vijlen niet goed. het snijvlak van de beitel moet moet recht zijn en de punt echt een punt. Daarnaast zet hij teveel kracht op de vijl en doet het met 1 hand. Dit zijn factoren waar je als "beginneling" erg op moet letten. Vijlen met 1 hand kan wel, maar daar gaan wel een paar jaar overheen(en dan moet je veel zagen om het goed te leren).

Het filmpje van Hotglass is een perfecte uitleg van hoe je het moet doen(Bedankt voor het delen). Er zijn wel een paar punten wat anders kan maar daar kom je in de loop van tijd wel achter.

Vriendelijke groeten,

Jan
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Broekhoest »

Deze winter heb ik voor het eerst mijn eigen zaag gevijld...zo te voelen is dat redelijk tot goed gebeurd. Na elke sessie zagen (meestal een paar uur) even twee slagen onder een hoek van 30 graden geven met de vijl (in de vijlhouder). Om de drie-vier keer vijlen ook de dieptestellers een slag gegeven.
De laatste tijd blijft mijn zaag (Huqsvarna 55) steeds vaker "hangen" in het hout. Dan kun je niks anders meer dan rustig de zaaq eruit trekken, zonder het zaagblad krom te trekken overigens.
Iemand hier een verklaring voor? Ligt niet aan de houtsoort die ik zaag. Bij een wilg met diameter 50 cm gebeurt het net zo snel als bij een eik van die diameter.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door JantjeV8 »

Dat zou kunnen gebeuren doordat je van de volger teveel afgevijld hebt. Er staat dan teveel hout voor de zaagtand dat ie het niet meer trekt.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door holtere »

Zoals ik het heb afgekeken van jongens die elke dag in de bomen hangen:
Iedere keer bij het tanken de vijl (in een houdertje) twee keer langs de zaag. Dan is het zo gebeurd allemaal!
Die diepte-aanslag af en toe een keer, je merkt het best aan de spaanders. Dat wordt langzamerhand poeier i.p.v. spanen. Check eens een nieuwe zaag voor de maat!
Het zagen moet je op je gemak gaan zonder duwen of kracht! Een goed geslepen zaag "trekt" zichzelf z'n beetje door het hout zonder toeren te verminderen. Als het toerental terugloopt is de zaag wat te gretig afgevijld.

grz,
Holtere
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Paul Joosten »

Bedankt voor alle reacties, daar gaat me een hele wereld open! Ik ga toch eens op zoek naar zo'n vijlsetje.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Dutch John »

holtere schreef: Iedere keer bij het tanken de vijl (in een houdertje) twee keer langs de zaag. Dan is het zo gebeurd allemaal!
Holtere,

Ik heb dat zo ook een tijdje gedaan. Om te constateren dat dit heel goed is voor de omzet van de kettingfabrikant. Nu vijl ik pas als de ketting bot begint te worden. Meestal pas tussen de 5 en 10 tankbeurten. Kettingen gaan dan dienovereenkomstig langer mee.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door holtere »

Kettingen gaan dan dienovereenkomstig langer mee
Je zou ook naar de tijd moeten kijken en het brandstofgebruik. Trouwens ook naar de belasting en slijtage op zaag èn op je lichaam door een bottere ketting. Wanneer je om de 5 à 10 keer vijlt ga je er ook geen 2 maar 6 keer door met de vijl. Overigens een scherpe zaag betekent ook veiliger werken!
Houtsoort, veel stompen (zand in de bast) enz. bepaalt heel veel. Misschien de beste tip: blijven kijken en denken naar wat je aan het doen bent :mrgreen:
Ik zou mezelf er ook eens aan moeten houden :fff

Grz,
Holtere
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Sandman79 »

yup idd,

ik gebruik grotendeels speciale premixen van stihl of andere, die een heel stuk milieuvriendelijker zijn, deels omdat het echt ook beter is voor jezelf, je ademt nog steeds rotzooi in, maar een heel pak minder, deels omdat het zaagwerk in het fsc-bos daarmee moet gebeuren op straffe van uitsluiting en boete. Alleen kost dat een vlotte 4 euro per liter.

Ik heb dan ook een vijl met vijlhoudertje bij mocht ik iets raken in het bos waarbij de ketting erg bot is geworden, voor de rest slijp ik hem heel minimaal machinaal bij, dan is het erg scherp, al zijn er vast en zeker pro's die manueel nog beter kunnen gaan. (ik niet) .

In mijn geval doe ik dan dubbel zoveel zaagwerk tov dat ik hem manueel zou bijvijlen (afin gemeten met mijn huidige 'vijlkunsten') dan toch, en dat wil zeggen dat ik dubbel zolang met mijn dure brandstof toekom. Ik weet nog niet hoelang ik met de ketting toekom op de zaag, maar aan het huidige slijtage-tempo is dat toch minimaal 100 stere houtals het er geen 200 zijn, waardoor de prijs van de ketting per stere hout verwaarloosbaar is, de brandstofprijs is nu ook erg acceptabel met de scherpe ketting :). Ik zaag het hout wel in het bos op lengtes van een meter of 3 en wil het thuis nog verder verkleinen met een schommelzaag die in opbouw is. Ik mag echter nog deze maand het bos in, daarna 3 maanden niet meer, die periode is dan ideaal voor het maken van de schommelzaag en het verkleinen van de stapel hout die er ligt :).
de snor
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 feb 2013, 18:23

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door de snor »

ik heb zoveel kettingen aangeschaft (stuk of 7) dat ik ze na elke tweede tankbeurt kan wisselen,is ook wel makkelijk voor als je eens een spijker of steen raakt, later thuis kun kun je ze dan vijlen.
meestal zijn dan twee streken met de vijl voldoende. heb hier wel een apartte vijl houder voor aangeschaft (zie workshop bomen zagen zeddam).hiermee kun je ook de voorloper (diepte steller) vijlen.

groet de snor.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door JantjeV8 »

Reserveketting bij je in het bos kan nooit geen kwaad, er kan van alles gebeuren, ook een beknelling kan je ketting vernachelen.

De stompen doe ik altijd de laatste zaagdag omhalen, dus die blijven eigenlijk heel de winter staan. Ziet er niet uit, dat weet ik wel, maar ik hou wel m'n ketting langer zuiver.
Vijlen gebeurd na iedere zaagdag. Ik heb 3 zagen bij me, de zagen die gebruikt zijn worden na iedere zaagdag gevijld, als er alleen hout mee geraakt is, is een paar keer er doorheen voldoende. Ik vijl in elk geval niet iedere tankbeurt.

Ik gebruik Aspen en sinds kort was er nog een ander merk beschikbaar, ben het merk even kwijt. Kost net zoveel, euro of 4 de liter. Om zo rond de 25 a 30 kuub (strak gekloofde en gestapeld) amerikaans eiken te zagen, ben ik nog geen 2 kannen van 5 liter kwijt. Ik vind die kosten wel mee vallen. Het werkt er hartstikke prima op.
de snor
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 feb 2013, 18:23

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door de snor »

kan mij iemand vertellen of het problemen opleverd als je verschillende merken olie door elkaar gebruikt
om zelf je mengsmering te maken. :?:
ik meng zelf met een verhouding van een op dertig.

gr. de snor
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Pietje »

Het beste is om geen Euro95 meer te gebruiken. Afgezien van de beperkte houdbaarheid is deze benzine niet gezond. Twee-takt-motoren hebben een relatieve hoge uitstoot van onverbrande delen, en daar zit een hoop rotzooi tussen.

Dus Aspen, Motomix, Cleanlife etc gebruiken: duurder, gezonder en langer houdbaar.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Sandman79 »

JantjeV8 schreef: Kost net zoveel, euro of 4 de liter. Om zo rond de 25 a 30 kuub (strak gekloofde en gestapeld) amerikaans eiken te zagen, ben ik nog geen 2 kannen van 5 liter kwijt. Ik vind die kosten wel mee vallen. Het werkt er hartstikke prima op.
ik heb een litertje nodig voor een kuub of 4-6 uit het bos te halen, dat is dan in stammen van meter of 3 of kleinder maar dikker) en de stammen zuiver gemaakt van takhout. Verder verkleinen zal normaal nog electrisch gebeuren.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door kockie »

Ik heb er weer eentje gevonden; hout kloven op paardenkracht:

Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Danman
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 feb 2013, 14:28
Locatie: nabij knooppunt Hoevelaken

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Danman »

:lol: geweldig!!!
16 x 240Wp Senersun PV's O=250°, CO2 Heliotherm warmtepomp, extreme isolatie aan binnenzijde van het huis, LED verlichting en energie zuinige apparaten en houtkachel, maken ons huis bij benadering energie neutraal (wachten nog op jaarcijfers).
Plaats reactie