Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Sandman79 »

JantjeV8 schreef:Glashelder.

De snelheid van mijn hydraulische klover staat me wat tegen. Een lel van een ding, maar veel tijd kwijt met langzame bewegingen terwijl daar de kracht vaak niet bij nodig is.
Een aanhanger, (sorry, ik tel in kuubs) ca. 3m³ op 60cm, aanhanger direct naast de klover, kost me gauw 2 uur kloven. Daarna nog in de kruiwagen en weg tassen.

Dat gaat effectief wel een stuk sneller met die kinetische. Ik zou wel een 2e aanhangertje erlangs zetten, de kinetische kliever duwt de blokken zo de aanhanger op, moet je ook niet meer de kruiwagen laden, wel nog wegtasten of storten op een hoop, ider zn ding natuurlijk :) )
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door martijn1984 »

https://www.facebook.com/BeautifulWoodw ... 8217524056

Pallet crusher home made

Of heeft iemand dit wiel al uitgevonden voor pallets?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Pietje »

Ja, er bestaat ook een low tech human powered versie van:
palletsloper2.JPG
palletsloper.JPG
Dit is versie 0.9, versie 1.0 heeft bredere strippen om de plank te ondersteunen, en scharniert korter bij de plank. Snel en weinig schade.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door mechanieker »

Dit maak ik deze week nog !
Geweldige domme kracht. :D

Er zitten vaak palletten tussen het afvalhout, tot op heden ging ik die te lijf met een grote koevoet.
Nadeel van een koevoet, koud aan de handen, en de punten breken de bovenlatten vaak.
Splijten in de lengte, koevoet dien je overhoeks wat te werken etc.

Heb je een een bovenaanzicht foto ? Zonder houten lat erop?
Nu ik heb het principe al door feitelijk, met drie eindjes platijzer van 8mm, stukje rond ijzer van 15 cm , paar zware rondellen (rondsels) ben ik er :?

mvg
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Pietje »

Als ik het niet vergeet zal ik met licht een fototje maken van 1.0. Er zit nog wat gewicht aan de lepeltjes zodat ze niet meer de neiging hebben naar voren te vallen. De twee lepels worden op afstand gehouden door een vierkante buis. Deze ligt een beetje om zijn as gedraaid, zodat hij bij de eerste 30 graden dichtbij de lepels scharniert, en na 30 graden om de achterkant van het buisje. Hierdoor gaan de lepels in het begin (als de grootste kracht nodig is) langzaam bewegen, na 30 graden sneller (maar met minder kracht).
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door willem »

mechanieker schreef:Dit maak ik deze week nog !
Geweldige domme kracht. :D mvg
Ik zou die houten steel vergeten en daarvoor in de plaats 3/4 of 1" pijp gebruiken
met evt een dwars stukje erop als handgreep, als je kouwe handen krijg bestaan er nog handschoenen of een brok tuinslang die je met een föhn warm maak en erop tik.
(beetje wd40 voor het makkelijker glijden.)
Waarom, er zijn ook hufters van pallets bij met zg schroefspijkers, als die roestig zijn (droge roest) gaat het met één spijker goed, met de 5de ook, maar bij de 10de
leg jij op je rug omdat de houten steel breekt.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Dutch John »

Duimse pijp van minimaal een meter lang gebruiken. Afstand tussen de lepels ongeveer 11 cm pakt bijna alle plankbreedtes. Scharnierende drukkers voorzien van voldoende gewicht onder het draaipunt, zodat ze altijd omhoog wijzen. De scharnierende drukkers zijn overigens alleen nodig als je de planken heel wilt houden. Maar dat zegt iemand die pallets te waardevol materiaal vindt om op te stoken.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Sandman79 »

Nog even een update over praktijkgebruik van mijn kinetische kliever.

Gisterochtend tussen 9 en 13u hebben we 11 stere linde gekliefd. Dit van een dikke boom van 1.3 a 1.5 meter doorsenede aan de voet. Hij moest helaas van de boomchirurg direct geveld worden omdat hij ziek was (zwammen) en al fameus aangetast.

We zijn op die 4 uur tijd effectief een 3uur en een kwartier aan het klieven geweest, een kleine reparatie en een koffiepauze zorgden ervoor dat we niet continu bezig waren. We zijn bezeig geweest met 3 mensen. Ene aan de bediening, 1-2 om er hout op te leggen, en ik ook nog af en toe te grote stukken hout nog aan het verkleinen met de kettingzaag (stukken van een meter passen er niet op ;) ) en deze stukken aan het bijslepen naar de kliever.

Stukken van 70 cm op 65 cm waren geen enkel probleem, sommige stukken gingen wat lastiger doordat het hout was aangetast, of omdat we wat lastiger het hout zo gepositioneerd kregen dat er een stuk vanaf kon gekliefd worden, door de vorm van het hout.

Iig met drie man, konden we de kleiver iet continu gevoed krijgen, dus aan de snelheid van de kliever lag het niet.
Heel tevreden ervan iig.

Het is nu zondag en ik ga nog vlug even wat klieven, want op de slag na (die niet extreem luid is) is ie gewoon stil. Geen grasmachinemotor erop die de buurt bijeen bromt :) , ook een voordeel voor mij!
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door JantjeV8 »

Dat klinkt eigenlijk echt wel goed. En op knoesten of flink gedraaide stukken? Stukken die hij niet ineens helemaal door gesneden krijgt?
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Sandman79 »

Hi Jantje,

Knoesten en flink gedraaide stukken doet hij naar behoren.
Vers hout gaat hij vlot door het meeste heen.
Soms blijft hij steken met nog een cm of 5 te klieven ofzo, vaak helpt een tweede slag, soms een extra blokje ervoor steken, hij verliest blijkbaar wat kracht tegen het einde van zn slag.

Alle hout wat niet direct gekloven kon worden, konden we zonder issues van het zwaard aftrekken / wrikken, het lastigste had hij met de knoken dat al aangetast waren en wat 'zompig' waren, omdat deze veel van zn vermogen bij de slag absorbeerden.

Al bij al hebben we 1 stuk op 11 stere aan de kant moeten zetten om te zagen omdat het niet wou gekloven worden.
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door mechanieker »

Waarom, er zijn ook hufters van pallets bij met zg schroefspijkers, als die roestig zijn (droge roest) gaat het met één spijker goed, met de 5de ook, maar bij de 10de
leg jij op je rug omdat de houten steel breekt.
Zo had ik er al veel van die hufters maar enorm leuk hoe je het schrijft.

Maar inderdaad ik ga een buis gebruiken met darm erover. Heb ik liggen.
Handschoenen , ik werk er niet graag mee. Da's elk zijn ding.
Liever splinters uit mijn handen halen. Reden is ook dat ik palletten afbreek, die stukken de kruiwagen in direct naar de zaagmachine. Zagen en weer de kruiwagen in.
Zoals iemand schreef op de grond gooien en weer oprapen :fff
Mijn schoonvader zaagt 50 jaar met handschoenen en is al 2 vingertoppen kwijt.
Gruwelijk als ik eraan denk.
Maar dat zegt iemand die pallets te waardevol materiaal vindt om op te stoken.....
Het zijn afvalpalletten gemixt met resthout.
Vele zijn al stuk of van die wegwerppalletjes ,wegen niks , vliegen ook door de kachel .
Soms kapotte europalletten, dan heb je meer gewicht en plezier aan ( al te bezien wat je plezier noemt).
Die houten steel zou het hier knap lastig krijgen.

Hout klieven ( stukken boomstam van 35 cm ) laat ik soms brengen, kliefhamer en 2 drijfwiggen erbij en houthakker spelen.
Er komt toch ook veel fysieke arbeid bij kijken, klieven ,stapelen, drogen , investeringen voor de jaren erop.
Ik gebruik het al door mekaar.

Die geleverde stere gekliefd hout , daar heb ik goed en slecht mee geweest.
Laat ons zeggen de ene stere is de andere niet, moet ik jullie niet duidelijk maken.
Soort hout, hoe droog, hoe veel gaten ertussen, er hangt veel van de leverancier af , zeg maar.

Toch ga ik zo een ding eens uitproberen, is snel gelast , mag met oud materiaal, en ik zuiver altijd maar enkel op waar ik lassen moet.
Dat principe van die kontergewichtjes kan ik me nog maar deels voorstellen,
Maar lijkt me logisch.

Met vriendelijke groeten
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Sandman79 »

JantjeV8 schreef:Dat klinkt eigenlijk echt wel goed. En op knoesten of flink gedraaide stukken? Stukken die hij niet ineens helemaal door gesneden krijgt?
Ik heb nog 1 stukje van een dikke 40 dikke den waaruit 4 zijstammen ontspringen, nog schuinafgezaagd op de koop toe,
Ik werk vandaag thuis en zal straks de camera opladen en eens goed opstellen.
:)
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door willem »

Sandman79 schreef:Ik werk vandaag thuis en zal straks de camera eens goed opstellen.
Hulp nodig. :lol: :lol:
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Sandman79 »

In het bos? zeker weten. :) Sorry, zit zowat elk vrij moment in het bos deze dagen, en als ik van thuis moet voor te werken en terugkom is het donker....
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Sandman79 »

@ JantjeV8 en willem:




Zo ok? ;)
Plaats reactie