Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door JantjeV8 »

willem schreef:
JantjeV8 schreef:Een ideale zaagbok, nog nooit zo handig gewerkt. Houtbos in de klem en rechtopstaand netjes op lengte afkorten. Dikke stam idem, kraan en klem zijn sterk als een beest. Prachtig speelgoed.
Vindingrijkheid met als resultaat "licht en makkelijk werken" is een must om het
leuk te houden, de volgende stap is je streep door aanaanhangerstreep door uit opslagrek/krat of wat dan ook er onder zetten.
Het kwam juist van de aanhanger af.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Dutch John »

Ernest Dubois schreef:En ik, zo erbarmelijk ben ik, vreselijk erbarmelijk
Kunnen we elkaar een hand geven. Althans qua uitrusting en manier van werken. Maar het voelt alles behalve erbarmelijk. Ik weet zeker bij jou ook niet. Ik bezit liever gereedschap, dan dat het gereedschap mij bezit.

De kunst van het weglaten is ook kunst.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door JantjeV8 »

Toch is het leuk speelgoed. Overigens, het korte hout kloof ik toch met de hand. Niet het lange voor de vergasser. Maar de stukken van 25cm voor de woonkamerkachel. Ondertussen een kuub of 3 kort geslagen. Leuk.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Ernest Dubois »

attachment.jpeg
Werken, das leuk.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door JantjeV8 »

Ben je balken uit die stam aan het hakken? Of is het echt stookhout, kan het op de foto niet zo goed zien.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Ernest Dubois »

Nou allebei eigenlijk. Dit was nep d.w.z. het gaat hier puur om een demonstratie balk kantrechten. Dus de kans is goed dat alle hout hier eindigt in de kachel. Toch als het echt was komt er flink hout vrij om in de kachel te stopen. Omdat ik wil zo veel doorgaan met balken kantrechten en stopen met brandhout inzameling overweg ik dit als primaire bron voor mijn brandhout voorzieningen.
Werken, das leuk.
Sietse H
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jan 2019, 14:02
Locatie: Friesland

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Sietse H »

Dag allemaal,
Ben nieuw hier, zie dat de het laatste bericht van 2017 is. Dit roept bij mij de vraag op bestaat dit onderwerp nog?

Met vriendelijke groet Sietse
Mogelijk is niet wat je kunt, maar wat je wilt :D
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door bertocello »

Ter vermaak van velen, van geintresseerd tot zeer enthousiast, bestaat dit topic nog. Al zou je kunnen zeggen dat veel al geschreven is, er is altijd wel iets nieuws waar wij nieuwsgierig naar zijn.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door kockie »

Je antwoord staat er, dus het topic bestaat. We zijn hier niet zo van het dichtgooien na een bepaalde tijd.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Sietse H
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jan 2019, 14:02
Locatie: Friesland

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Sietse H »

Dank voor de reacties. Heb alle 69 bladzijden door genomen, hierdoor veel info en tips gekregen.
Groet Sietse
Mogelijk is niet wat je kunt, maar wat je wilt :D
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door JantjeV8 »

Heb afgelopen kerst weer >15m³ weg gewerkt. Vellen, zagen, kolven en wegstapelen. Viel weinig nieuws over te melden, ging als een speer. Nog een kuub of 2 met de hand kort slaan, maar dat komt wel.
Jo VDS
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 okt 2020, 22:11

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Jo VDS »

Stilh is dan wel vrij duur maar is het zeker waard.je kan idd oregon kettingen en zwaard kopen maar de kwaliteit ivm Stilh is toch minder.
Bij het zagen van 30 kuub zal je het verschil niet merken ,hangt ook veel af van de houtsoorten .en voor dagelijks gebruik,een 200kuub per 2maand ongeveer is er meteen verschil te merken...ik koop enkel nog Stilh.
Deze kettingen zagen beter dan de andere merken dan merk je en voel je aan je machienes.
Heb zelf een verzameling van oudere boomzagen en werk dagelijks met boomzagen zowel de oudere als nieuwe types
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Ernest Dubois »

Mijn ervaring en wat ik ook heb begrepen is dat als je je zaag vaak en continue gebruiken, dus je ben houtzager of bij de gemeente groen afd. werken of iets dergelijk, de zagen van Stihl zijn inderdaad goeie. Maar zulke gebruik is uitzonderlijk en niet relevant in het algemeen en sterker nog misleidende. Zagen van Husqvarna zijn eigenlijk betrouwbaarder in de praktijk. Als je je Stihl een tijd laat staan zijn ze veel moeilijker om aan de staart te krijgen terwijl de Husqvarna die ik gebruik heel af en toe wil makkelijk na twee jaar stilstaan starten, met vers benzine der in natuurlijk . Ik laat heel veel zaag merken ongemerkt gaan maar die zijn ook niet de moeite waard om over te spreken.
Wat voor sort ouder boomzagen heb je het over JoVDS? Heb je foto's der van?
Werken, das leuk.
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door bertocello »

Herkent iemand dit fenomeen? Ik gebruik Aspen 2takt.
https://www.youtube.com/watch?v=yo977tAynSo
De kettingzaag valt stil zodra ik bruusk de gashendel bedien. Als ik langzaam opbouw blijft ze weleffe op volle snelheid.
Plaats reactie