Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door JantjeV8 »

20160903_084341 (Small).jpg
De vakantie heb ik goed besteed, al zeg ik het dan zelf. Nog niet helemaal klaar, en over m'n kraan moet de hydrauliek ook nog helemaal aangelegd worden, maar een belangrijk deel is reeds klaar.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door kockie »

Ziet er goed uit! Zelf bedacht of is het een bouwpakket?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door m.bouwer »

Mooi gemaakt. Kun je er iets meer over vertellen?

Groet Rinus
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door JantjeV8 »

Ik heb een paar jaar geleden een bouwtekening via Ebay in Duitsland gevonden. Daar begon het mee, al is die tekening in de kast verdwenen. Een paar weken terug kwam ik die tekening tegen en de daad bij het woord gevoegd, verder uitwerken en maken dat ding.

Dus, dxf-en gemaakt om de segmenten uit te laten lasersnijden, de assen en de scharnierbussen zelf gedraaid. Toen dat bij elkaar lag, de zaak in elkaar gelast. De cilinder is een gekocht component, evenals de rotator waarvoor ik gisteren de aansluitbus er bovenop gelast heb.
De constructie is van gewoon staal St52, de scharnierpennen van 42ChrNiMo staal. Ik heb nog overwogen om de scharnierpennen in bronzen lagerbussen te laten draaien, doch heb dat niet gedaan. Op elke scharnier een vetnippel zou moeten volstaan.
Het lastigste was om alles nauwkeurig in lijn gelast te krijgen. Immers de scharnierbussen heb ik op 0,1mm gedraaid op de assen. In 1e instantie dus alles enkel in elkaar gehecht. Het ding aan de kraan gehangen om de beweging te controleren wat hartstikke goed ging. Vervolgens de scharnierpennen weer verwijderd om af te lassen. Nadien was hij toch op 2 plekken vergaan, dus de bussen weer wat uit geveild :| Eindresultaat is een grijper die spelingsvrij erg degelijk open-dicht gaat. Nu de hydrauliek nog.

Hij opent ongeveer 1200mm, op z'n kleinst zal er ongeveer 120mm ingeklemd kunnen worden.

De kraan op m'n unimog heeft nog 2 vrije ventielen, 1 voor het roteren, 1 voor het open/dicht van de grijper. Wel ontbreekt de slangelarij vanaf het ventielenblok naar het uiteinde van de kraan, dat moet ik nu nog aan gaan leggen.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door JantjeV8 »

Nou, ondertussen de hydrauliek vanaf het ventielenblok over de kraan naar het uiteinde aangelegd. Snelkoppelingen vooraan gezet. Slangen door de mast van de kraan gevoerd. Buisjes gebogen om op het ventiel aan te sluiten en draaien met dat hok...
2 lekkages bij de 1e test. 2 lasjes van ondergetekende... :cry: Daarna dicht. Grijper aangesloten en het werkt nog ook. Nadien nog 2 slangen vervangen omdat bij bijna ingeklapte kraan de zaak knel kwam te zitten.

Gisteravond wat test gedraaid (lees: spielerij... :fff ). Een kruiwagen hout neer gegooid en dan met de grijper het hout weer terug in de kruiwagen gooien. Verbazend hoe nauwkeurig je kunt werken met dat ding. Een palletje kapot geknepen, het ding verblikt of verbloosd niet. Leuk, nog wat fatsoeneren, slangen in model leggen en dan laat het maar komen, het zaagseizoen.
20160919_131609_resized (Small).jpg
20160919_131543_resized (Small).jpg
20160919_131448_resized (Small).jpg
20160919_131429_resized (Small).jpg
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door kiekeboe »

super mooi gemaakt!
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Pietje »

Kraan, waar ga je met Unimog naar toe...! :wink: Mooi hoor!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Ruuben »

echt supercool gemaakt!
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door JantjeV8 »

Ik wilde vanavond m'n stapel boktorhout kort zagen. Maar m'n 028 deed het niet lekker. Pakte de gas niet lekker op. Even naar de werkbank. Daar viel me op dat de uitlaat los hing. Nu zal dat niet met de motorloop te maken hebben, maar goed is het niet. Blijkt dat het plaatstaal helemaal uitgebrokkeld is rond de schroefpunten. Het spul is wel te lassen, maar breekt meteen weer uit. Het staal heeft een of andere harding ondergaan. Niks van te maken meer.

Heeft iemand nog een overleden 028 liggen?
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Sandman79 »


Ook zo een soortgelijke elektrische aangeschaft.
Erg tevreden van, al moet ik hem nog tik verhogen, en de klieftafel een ietse groter maken . :)
Maakt tempo :)


aangezien het insluiten van youtube filmpjes niet lijkt te werken:

https://www.youtube.com/watch?v=ueeOzvWqG9k&t=9s
Laatst gewijzigd door kockie op 22 nov 2016, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: youtube inline aangepast (&t=9s er af gehaald)
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door JantjeV8 »

Heb je meer info?
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Sandman79 »

Zeker,

Ik heb ne made in china gekocht. gerateerd op een 34 ton slagkracht. Dat klieft idd lekker. Blokken tot een 70 cm diameter en 60 cm lengte, Zoals je kan zien in dit filmpje lukt het ook redelijk goed op plaatsen waar wat knoken in het hout zitten.

Dit principe is blijkbaar in de jaren zeventig in de USA op de markt gebracht , door het nog steeds familiale bedrijf supersplit. Deze hebben echter een relatief kleine productie en voeren niet uit naar Europa. Sinds een aantal jaar is hun patent echter verlopen en zijn er ook andere firma's die klovers op dit principe aanbieden, vnl chinese makelij, veelal natuurlijk met een benzinemotor, ook vaak verkrijgbaar met een Briggs & Stratton of en chinablokje.

De motor (in mijn geval een 2 kw 3 fase electromotor) drijft een vliegwiel aan (op de '34'tons varianten zijn er dit er twee (voor in totaal een 70-80 kilo dacht ik) op het vliegwiel zit een tandwiel, met de hendel druk je de ram waarop ook tanden zitten tegen het tandwiel van het vliegwiel en stoot je het te klieven blok in twee . Een kruis om direct in 4 te splitsen is blijkbaar nog niet op de markt gebracht, maar wel al getest en voor veel blokken perfect mogelijk.

De werkhoogte van veel van de chinadingen is wat aan de lage kant (63cm), terwijl voor de meeste Europeanen 80cm wat ergonomischer zou werken.

Ik heb er nog maar 5 stere mee gekliefd, maar dit ging erg vlot. Ik had wel de werksituatie nog niet geoptimaliseerd om het werken te vergemakkelijken. Ik heb 1 aanhanger van me getimed waarbij ik meterstukken hout op een karretje laadde, 30 meter verderop naar de kliever bracht, op stukken van 33 cm zaagde , kliefde en dan nog eens van de grond in de aanhanger smeet : ik had 3 uur nodig voor 4 stere losgestort te laden.

Als ik een verlengkabel op dat moment had gehad, zodat de kliever naast het te klieven hout kon staan, de kliever een iets grotere klieftafel zou hebben (zodat er minder blokken die een 2e keer gekliefd zouden moeten worden erafviel) en de kliever iets hoger opgesteld zou staan zodat de blokken rechtstreeks in de aanhanger zouden vallen, denk ik dat ik makkelijk richting 2 stere per uur zou klieven en zagen op mijn eentje.
Al gezaagde blokken blokken enkel klieven, dan denk ik dat 4 stere op uur best mogelijk zijn als je je best doet. Let wel enkel realistische schattingen voor mezelf :)

Prijs idee: ik heb 1800 betaald voor de mijne.


Nog info nodig? :)
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door JantjeV8 »

Glashelder.

De snelheid van mijn hydraulische klover staat me wat tegen. Een lel van een ding, maar veel tijd kwijt met langzame bewegingen terwijl daar de kracht vaak niet bij nodig is.
Een aanhanger, (sorry, ik tel in kuubs) ca. 3m³ op 60cm, aanhanger direct naast de klover, kost me gauw 2 uur kloven. Daarna nog in de kruiwagen en weg tassen.
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door MatthiasD »

Wat ik nooit begrijp van al die filmpjes is dat mensen het hout op de grond laten vallen, moet je weer bukken & oprapen... Kleine moeite om er een kruiwagen onder te zetten, groot plezier. :fff

Verder wel heel leuke apparaatjes die 'kinetische' klovers :D
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door mro »

Het principe van die kliever doet me denken aan de oude metaalscharen. Groot vliegwiel boven op de machine, aan een hendeltje trekken zodat de ram ingekoppeld werd en paf de plaat in twee.
Plaats reactie