Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door bonkelaar »

Brit schreef:
sjoerd schreef:Hey Brit,

Makita heeft als onderdeel Dolmar dus zullen de benzine kettingzagen ook niet echt slecht zijn lijkt mij.
Kijk om te vergelijken maar eens bij Dolmar en Makita op de site.
Dat geeft al meer vertrouwen, maar als Stihl-fanaat zie je mij z'n ding niet kopen. :lol:
Voor mij is het Echo, door en door solide maar zonder image, top spullen, slecht in de markt gezet, onbekend maakt onbemind.
Bosmaaiers, kettingzagen, bladblazers, zijn echt het vertrouwen waard en het start beter dan al het andere.
Goed starten is het kenmerk van alle japanners, of het nu Shindaiwa, Zenoah, Kawasaki, Echo of iets anders is.

groeten Jos
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Brit »

Hoi Jos,

Van Echo heb ik veel machines met plezier gebruikt. Ze zaten ook meer op de professionele mark, vandaar dat je er niet veel van hoorde, maar ze verkochten goed onder de professionels. Ik vond het zelf beter dan die wijgeraars waar Huscvarna z'n mark mee probeer te vergroten. Hoop diesel mee verspild als ik weer eens naar de leverancier moest. Maar dat was de laatste jaren aardig over.

Maar een kettingzaag is een Stihl, en niets anders. :wink:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Dutch John »

Ik heb ook veel plezier van m'n vijf jaar geleden tweedehands gekochte Echo. Loopt altijd, op gewone mengsmering; "wonderbenzine" is niet nodig. Ook blijft de kettingspanning goed; dat was bij de vorige (Stihl) wel anders...

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door bonkelaar »

Dutch John schreef:Ik heb ook veel plezier van m'n vijf jaar geleden tweedehands gekochte Echo. Loopt altijd, op gewone mengsmering; "wonderbenzine" is niet nodig. Ook blijft de kettingspanning goed; dat was bij de vorige (Stihl) wel anders...

Groet,
DJ
welk model?

Interesseert me omdat ik ze een beetje verzamel.

groet Jos
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Dutch John »

CS-3900
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Brit »

Dutch John schreef:k heb ook veel plezier van m'n vijf jaar geleden tweedehands gekochte Echo. Loopt altijd, op gewone mengsmering; "wonderbenzine" is niet nodig. Ook blijft de kettingspanning goed; dat was bij de vorige (Stihl) wel anders...
Ik heb volgens mij nog nooit een Echo kettingzaag gezien, maar als goedkoop tweedehandsje zou ik het waarschijnlijk ook nog wel hebben geprobeerd. Een blijvende kettingspanning heeft alleen met de ketting te maken, en bijna niets met de machine zelf. En als je hem goed scherp houdt, dan zal je hem bijna niet hoeven te stellen.

Groeten Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Dutch John »

Brit schreef:Een blijvende kettingspanning heeft alleen met de ketting te maken, en bijna niets met de machine zelf.
Heeft met name te maken met het aandrijfkamwiel. Als dit dit niet helemaal meer aan de maat is door bijvoorbeeld slijtage, dan is het met de ketting ook zo gebeurd. Goed smeren helpt dan echt niet meer.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Brit »

Dutch John schreef:Heeft met name te maken met het aandrijfkamwiel.
Dat is idd het stukje machine 8)

Zullen we het nu maar weer over soorten machines hebben ipv de onderdelen. Dat hoor thuis bij machine onderhoud :lol:

ps. Wat zijn we toch een stelletje machine-geile ecologen..... :roll:

Groentjes :mrgreen:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Dutch John »

Brit schreef:Wat zijn we toch een stelletje machine-geile ecologen..... :roll:
Niet helemaal.... Zo komt er bij mij geen bosmaaier. Doen we nog steeds met de zeis. Elektrische heggeschaar: noway; met het handje. Kloven eveneens. De kettingzaag, grasmaaier en het noodaggregaat zijn hier de enige bromtollen. Waarbij de eerste nog op dino draait, maar op termijn op ethanol. De tweede gaat inmiddels op houtsnippers en de laatste loopt bijna nooit. Wordt trouwens komende winter vervangen door een houtgestookte mini-WKK unit. Dus al met al best ecologisch verantwoorde machines, die paar die ik heb.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Brit »

@ DJ,

Gaaf allemaal!

Ik had (overdreven) veel machines uit economisch oogpunt, om goedkoop te blijven voor de klant. Prive had ik graag met een zeis gewerkt, maar dat heeft niet zo veel zin als je alleen een balkon hebt. Maar ze stonden wel al klaar voor een verhuizing naar wat groters.
Nooit rekening gehouden dat dat wat grotere aan de andere kant van de wereld licht :roll:

En een machine op houtgas is toch eigenlijk veel mooier! 8)

Groetjes Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door kockie »

Ik zit me al een voorstelling te maken van een bosmaaier op houtgas :) DutchJohn, doe je best :mrgreen: :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door nck »

Dutch John schreef:Wordt trouwens komende winter vervangen door een houtgestookte mini-WKK unit.
Hier ben ik buitengewoon nieuwsgierig naar.

Ook waar jij je ethanol uit haalt.

Weer dat "twee zielen - een gedachte" gevoel, alsof je al m'n gedachtes hebt gelezen :?
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Brit »

Ik zat ook al even te denken aan een kettingzaag die op houtgas loopt, gewonnen uit het zelfgeproduceerde zaagsel. Maar na het doorspitten van de houtgas-site denk ik dat dat erg lastig zal worden, al dan niet onmogelijk :oops:

Maar de gedacht was leuk :mrgreen:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Dutch John »

Brit,

Probleem is dat tweetaktmotoren niet op houtgas kunnen draaien, tenzij ze voorzien zijn van een oliepomp. Vandaar de redenering om deze op ethanol te laten draaien. Daar kun de mengsmering mee mixen. Zelf ethanol maken is niet zo moeilijk, als ik de diverse sites daarover bekijk. Een nadeel is dat het EROEI getal erg laag is. Dwz, je moet er relatief veel energie instoppen voor de produktie. En het is in Nederlands streng verboden zelf ethanol te maken. Zoeken dus naar een goedkope, maar legale leverancier.

nck,

De mini WKK zal bestaan uit een zelfgebouwde generatorset van een Japans automotortje met een direkt gekoppelde 1500 o/min generator. In eerste instantie gedacht voor eilandbedrijf en misschien later met netkoppeling. Maximaal vermogen 2 kWel. De automotor zal een marine uitlaatspruitstuk krijgen. Voor de generator weet ik nog niet of ik een echte generator zal nemen of een met condensatoren omgebouwde elektromotor. Bijna alle generatorsets in deze klasse zijn luchtgekoeld en Chinees poppenspul. De goede setjes zijn schaars en stervensduur. Zelf bouwen is gelukkig niet zo heel moeilijk. Lastigste is een strak regelende toerenregelaar voor de motor. Heeft iemand nog een losse regelaar liggen van de industrieversie van de kevermotor?
Houtgasgenerator zal grotendeels het degelijke principe van de auto volgen. Maar beter geïsoleerd. Ik stel mij voor dat de unit in de winter zal draaien van eind middag tot bedtijd. Eventueel warmteoverschot opslaan in een buffer.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door kockie »

Dutch John schreef: Lastigste is een strak regelende toerenregelaar voor de motor. Heeft iemand nog een losse regelaar liggen van de industrieversie van de kevermotor?
Als je de stroom levert aan het net, heb je helemaal geen toerenregelaar nodig. Dan heb je aan een normale draaistroommotor genoeg. Helaas is het in nederland erg lastig om stroom te mogen leveren aan het net, in tegenstelling tot onze duitse buren
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie