Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

bonkelaar

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door bonkelaar » 25 aug 2014, 20:29

Broekhoest schreef:Ik heb gister voor het eerst dit "winter" seizoen mijn Husqvarna 55 weer aan gehad. Ik was nooit echt tevreden over de zaagprestaties. Om mijn vijlkwaliteiten uit te sluiten, heeft een bekende van me (zaagt en verkoopt meer dan 100 m3 per jaar) de zaag gevijld. Ook dieptestellers hebben een veeg gehad.
Zaagt een stukje beter, maar ben toch nog niet tevreden. De zaag loopt vrij snel vast in het hout (onafhankelijk vd houtsoort, diameter stam ~25-35cm). Met vol gas pakt ie het soms weer op.
Daarnaast als de zaag op z'n kant ligt om brandstof toe te voegen, lekt het er deels aan de onderkant weer uit. Heb 'm al open gehad, maar kan geen oorzaak vinden. Toch ergens een slangetje lek? Alleen lekkage bij vullen dus, als ie normaal rechtop staat is er geen probleem.
Iemand ideeën?

Klinkt alsof de zaag iets te arm loopt, de H schroef een achtste of een kwart verder uitdraaien kan helpen het gebrek aan power te verhelpen. De dieptestellers aan de zaagketting kunnen te ver weg gevijld zijn zoals reeds genoemd werd. Hiervoor bestaan controle malletjes die elke tuin en park handelaar moet hebben liggen. De dieptesteller staat in de regel 0.6 mm onder de zaagtand.

Het model zaag ken ik verder niet, benzine lekkage hoort normaal niet. Tankbeluchting ligt voor de hand en werd hiervoor al genoemd. De zaag zal ook lekken als je hem op zijn zij zou gebruiken om bijv. te vellen. Afhankelijk van het fabrikaat zijn sommige uitgerust met beluchtingsventielen die vervangen kunnen worden i.g.v. een defect. Lekkage van kettingolie komt vaker voor ook bij zagen die eigenlijk in orde zijn. Meen dat de husqvarna 55 in de Farmer klasse valt, tegen prof aan. Universele zaag, hier en daar soms iets zwaarder vorm gegeven, metalen delen soms van alu i.p.v. het lichtere magnesium. Die informatie zou je op het net moeten kunnen vinden.

Groet Jos.

Broekhoest

Bericht door Broekhoest » 26 aug 2014, 22:06

Bedankt voor de reacties, Jan, Erik en Jos.
Ik ga dit weekend met de zaag aan de slag.
Wordt vervolgd.

Broekhoest

Bericht door Broekhoest » 28 aug 2014, 15:42

Vandaag de zaag weer een uurtje gebruikt. Stammen met diameter tot 30 cm ingekort mbv zaagbok, probleem qua vastlopen niet echt vernomen.
Bij dikkere stammen is het duidelijker merkbaar.
Vullen van de tank als ie op z'n zijkant ligt. Lekkage begint pas als de tank bijna vol is, eerder niet.
Dieptestellers zal ik controleren bij de dealer hier. Hele geschikte vent overigens. In mijn ogen niet commercieel genoeg, zo vaak dat hij kleine reparaties min of meer voor niks doet.
Stationair loopt de zaag prima. Afstelling L en H schroef kan ik proberen zoals Jos aangaf.

Bedankt heren.

bonkelaar

Bericht door bonkelaar » 28 aug 2014, 16:57

Broekhoest schreef:Vandaag de zaag weer een uurtje gebruikt. Stammen met diameter tot 30 cm ingekort mbv zaagbok, probleem qua vastlopen niet echt vernomen.
Bij dikkere stammen is het duidelijker merkbaar.
Vullen van de tank als ie op z'n zijkant ligt. Lekkage begint pas als de tank bijna vol is, eerder niet.
Dieptestellers zal ik controleren bij de dealer hier. Hele geschikte vent overigens. In mijn ogen niet commercieel genoeg, zo vaak dat hij kleine reparaties min of meer voor niks doet.
Stationair loopt de zaag prima. Afstelling L en H schroef kan ik proberen zoals Jos aangaf.

Bedankt heren.
Als jouw dealer zo geschikt is dan kun je van jouw kant zorgen dat hij een keer een beetje omzet van je heeft, dat je zaagkettingen of onderhoudsspullen voor je zaag daar vandaan haalt.
Voor wat betreft de afstelschroefjes is het belangrijk dat je een beetje weet wat je doet, anders zou je de afstellingen verliezen met het gevaar dat de motor schade oploopt.
Als de motor goed stationair loopt en goed oppakt als je gas geeft dan is in de regel de stand van de L schroef juist.
Als de motor power mist dan is het te proberen om de afstelling iets rijker te maken. H-schroef uit. Wordt het te rijk dan gaat de motor viertakten als teken dat hij te rijk staat. H-schroef in tot net tegen viertakten aan. Hier gaan nogal wat mensen de mist in. De H-schroef te ver in, motor te arm afgesteld, Motor wordt te heet en loopt vast.
Bij het afstellen is het belangrijk dat de motor op bedrijfstemperatuur is en het luchtfilter schoon. Dan is het goed te weten dat modernere kettingzagen en andere apparaten met kleine tweetaktmotoren momenteel met modernere bobines en elektronisch geregelde carburateurs worden uitgerust waardoor het afstellen op gevoel / gehoor niet meer mogelijk is. Je hebt dan al gauw en toerenteller nodig en bij de nieuwste een laptop. Afstelschroefjes worden dan in de regel afgedopt of met epoxy verlijmd.
Daarom houd ik het lekker bij wat oudere spullen, ben je niet veroordeeld tot een dealer en kun je er zelf nog wat aan doen.

Groet Jos.

Erikvr

Bericht door Erikvr » 28 aug 2014, 20:59

Het afstellen van de H schroef moet eigenlijk met een elektronische toerenteller gebeuren op het voorgeschreven onbelaste maximale toerental. Te arm afgesteld veroorzaakt oververhitting, maar als een carburateur te rijk staat krijg je koolafzetting op de zuiger en kop. Dat breekt na verloop van tijd los en kan ook motorschade veroorzaken. Elektronisch geregelde carburateurs hebben idd geen afstelschroeven meer.
groet,
Erik

Pieke

Bericht door Pieke » 01 sep 2014, 21:19

holtere schreef:Vroegah vond ik zwaaien met een bijl ook leuk 8)
Je waant je toch een beetje tarzan... Later een hydraulisch ding in elkaar geknutseld maar dat gaat weer zo traag :?
Via een linkje hier dit apparaat gevonden en nageaapt http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... D0cp3g6O78 met allemaal restanten ijzer die ik nog had liggen.

Moet zeggen dat het me erg goed bevalt! Geen bukken en in een flink tempo gaan de klossen erdoor heen! Voor de warrige en lompe stukken houd ik de hydrauliek wel achter de hand!

Grz,
Holtere
Foto's van deze creatie zijn te bewonderen op pagina 34 van dit topic

Holt, bevalt ie nog? Ik ben materiaal aan het verzamelen om iets soortgelijks te bouwen.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.

Ruuben

Bericht door Ruuben » 07 okt 2014, 20:55

Ik kan t niet meer vinden maar Kockie had een link naar een duitse site waar verschillende termen en definities m.b.t hout en volumes werden beschreven. Een Raummeter is zoveel enzo... Ik begreep t eigenlijk niet, ook niet mbv google translate.
Zodoende maar weer de domme vraag.. verhouding losgestort hout tot gestapeld...

holtere

Bericht door holtere » 07 okt 2014, 21:11

bevalt ie nog? Ik ben materiaal aan het verzamelen om iets soortgelijks te bouwen
Kun je rustig doen! Er zijn natuurlijk altijd kleine dingen die je weer zou kunnen verbeteren maar ben er nog steeds zeer content mee!

Neem veel gewicht...50 kg of meer en een voldoende lange arm. Goede tuningsmogelijkheid voor de veer is ook belangrijk.
grz,
Holtere

Sandman79

Bericht door Sandman79 » 07 okt 2014, 21:45

dat is nog wat afhankelijk van verschillende factoren:
Met schors of zonder schors.
Kronkelig hout, of relatief recht hout.
Stukken hout van 25 cm of 33 of 50
dikte van de gekliefde stukken.

Heel ruwweg kan je stellen:

1 stere losgestort hout is een 70% van een stere gestapeld hout. (Persoonlijk is dit bij mij blijkbaar eerder 85-95%)
1 stere gestapld hout is een 70% van een kuub hout. (een kuub is een knalvolle kubus van 1 op 1 op 1, zonder lucht, een stere is met gestapled hout en dus ook lucht) .

Let wel, heel veel mensen gebruiken de termen kuub en stère los door elkaar uit...

Sandman79

Bericht door Sandman79 » 07 okt 2014, 21:48

@ Ruuben: hoer nog de Duitse termen:
http://de.wikipedia.org/wiki/Raummeter

Ruuben

Bericht door Ruuben » 07 okt 2014, 22:01

Sandman79 schreef:@ Ruuben: hoer nog de Duitse termen:
tnx sandman79

Kan iemand dit vertalen? :oops:

Beim Brennholz ergeben 1,4 bis 1,65 Schüttraummeter ordentlich aufgesetzt einen Raummeter. Ein Schüttraummeter entspricht daher ca. 0,6 bis 0,7 Raummeter und ca. 0,43 bis 0,5 Festmeter.

Sandman79

Bericht door Sandman79 » 07 okt 2014, 22:10

Ruuben schreef:
Sandman79 schreef:@ Ruuben: hoer nog de Duitse termen:
tnx sandman79

Kan iemand dit vertalen? :oops:

Beim Brennholz ergeben 1,4 bis 1,65 Schüttraummeter ordentlich aufgesetzt einen Raummeter. Ein Schüttraummeter entspricht daher ca. 0,6 bis 0,7 Raummeter und ca. 0,43 bis 0,5 Festmeter.
Bij brandhout komt 1.4 tot 1.65 losgestorte stères overeen met een gestapelde stère. 1 losgestorte stère komt dus overeen met 0.6 tot 0.7 gestapelde Stère en met 0.43 tot 0.5 Kuub.

Komt dus ruwwege overeen met hetgeen ik al eerder heb geschreven, echter, merk ik veel minder verschil tussen een losgestorte en een gestapelde stere als men overal vanuit gaat, kan natuurlijk ook liggen aan de manier waarop ik mijn hout stort ;).

Ruuben

Bericht door Ruuben » 07 okt 2014, 22:18

Je bent geweldig. :)

Dus 25 kuub bak met 40cm gekloofd los hout moet je x 0.65 doen om tot gestapelde rekenmaat te komen?
Was aanbieding van 1200 euro. Nu kan ik t wat beter plaatsen, tnx again.
Kom je graag dagje helpen met mijn zaag en bijl.

Sandman79

Bericht door Sandman79 » 07 okt 2014, 22:32

Dat is 25 stere losgestort hout voor 1200 euro? Dat is voor 48 euro per losgestorte stere, het hangt echt van de houtsoort af, maar normaal moet je goedkoper vinden.

Ik verkoop mijn overschotten aan een 30 euro per losgestorte stère voor lichtere houtsoorten ,en 40 voor de zwaardere.

Het meeste brandhout wordt per losgestorte stere verkocht.
Als je ooit in de buurt van Belgisch Limburg bent, altijd welkom ;).

Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje » 07 okt 2014, 22:44

Ruuben schreef:Kan iemand dit vertalen? :oops:
translate.google.nl. Gewoon kopie/paste en lezen maar...!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --

Plaats reactie