Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Sandman79
Berichten: 944
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Sandman79 » 11 apr 2014, 20:38

Lijkt een mooi hoopje, hoeveel kuubjes?

Die posch zal wel goed zijn, lijkt me wat traag :)


Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 7935
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door kockie » 11 apr 2014, 21:35

Hmm, mij zaag is veiliger voor de vingers....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

Picard
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 aug 2012, 17:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Picard » 11 apr 2014, 21:39

Lijkt een mooi hoopje, hoeveel kuubjes?
moeilijk inschatten, 5 overbeladen tandem aanhangers,
aanhanger met dichte huif en harde banden om geen politiemagneet te zijn ;)
kuub of 8
Die posch zal wel goed zijn, lijkt me wat traag :)
Fijne 380V machine met dubbelwerkende cilinder, die 3 gozers in het filmpje zijn prutsers,
Met de houtblokken achter je, en de aanhanger tegen de machine aan gaat het bere-snel
met 'fijne blokken' kun je wel 2 kuub/uur. halen.

Als de blokken allemaal dezelfde lengte hebben en recht afgezaagd zijn is handig,
deze Posch loopt vanzelf terug (met dubbele snelheid) tot ingestelde lengte.
je hebt dan net voldoende tijd om het volgende blok te pakken,
als het blok er dan net tussen past verlies je geen tijd en begint
de machine gelijk te drukken.
etc.

(wordt je wel moe. haha)

Picard
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 aug 2012, 17:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Picard » 11 apr 2014, 22:13

dis een topper
Dat lijkt me echt gevaarlijk, gaat vanzelf een keer mis, met struikelen (over de veters) bv.

Ik snap het ook niet, die takken kun je met een Gamma-afkort zaag net zo
snel klein krijgen, zeker als je de moeite neemt er een houten bak met aanslag voor te maken.

gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door gerard » 11 apr 2014, 22:21

Picard schreef:die 3 gozers in het filmpje zijn prutsers,
Inderdaad, mijn tenen schoten in een kromme kramp toen ik dat filmpje zag. Wat een gekluns.
groet,
Gerard

MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door MatthiasD » 11 apr 2014, 23:33


Briljant! :lol: :lol: :lol:

Picard
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 aug 2012, 17:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Picard » 12 mei 2014, 01:02

zaterdag '2e ronde' hout gesleept,
de Posch en ik saampjes 8-10 kuub.
Had de blokken mooi gelijk, 3/4 ligt
nu droog gestapeld.

iig t/m voorjaar 2015 voorzien, en er komen nog 3 bomen aan,
kan het fijn lang drogen. Ik hou met stapelen rekening met hout soort
en 'begin vochtigheid' er zit een enorm verschil in droogtijd tussen
een al dode den of vers beukenhout.

#happyoffgrid.

Sandman79
Berichten: 944
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Sandman79 » 26 mei 2014, 18:09

Afbeelding

eindelijk eens aan begonnen se :) Kliever, volgende stap: duwijzer en kliefmes uitmeten, maken en op zn plek zetten.

JantjeV8
Berichten: 3229
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door JantjeV8 » 28 mei 2014, 12:47

Kies de positie goed van de cilinder. Ik heb het idee dat je nu op een rottige plek uitkomt waar je je stammen op moet leggen. Precies bij dat achterwiel, en dan nog wat ver binnen dat onderframe.

willem
Berichten: 288
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door willem » 28 mei 2014, 20:00

Mooi cilindertje (AB 1302 ????), daar kan je wel met de juiste pomp flink wat tonnage uit halen.
Ik meen dat vroeger iets van 200 bar druk op het hydro-systeem stond, tegenwoordig misschien wel het dubbele of meer. Ga je dik over doe 200 bar heen heb je kans dat de keringen eruit komen, maar vraag dat even na. Misschien is het gezichtsbedrog maar of de balk is te kort of de cilinder te lang.

Eigenlijk moet de balk een lengte hebben van; cilinder totaal uit met drukplaat - dikte van je hand - lengte kloofbeitel incl. schetsplaat, waarom, als de cilinder niet de volle lengte slag kan maken druk je als je even niet oplet alles in elkaar met de nodige schade.

Die twee schetsplaten aan de zuiger zou je anders om kunnen zetten zodat je rechte kanten heb om de drukplaat aan vast te lassen. Aan de schetsplaat een stevige hoeklijn lassen die om de balk heen grijpt zodat ie nooit naar boven kan komen met kloven.

Om piepen - knarsen en weerstand te voorkomen kan je nog glijplaten monteren.

Sandman79
Berichten: 944
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Sandman79 » 28 mei 2014, 21:29

@ JantjeV8, ik kom NET uit achter het achterwiel, of misschien 5 cm overlap. Dat valt mee. De balk met de cilinder op, staat ook niet te ver naar binnen, een cm of 35 , maar het horizontale deel van het kliefmes komt tot op 3-4cm van de rand van het aanhangerchassis. (Kliefmes beginnen we zaterdag mee met te assembleren)
Overigens voor het laden van het hout, komt er na de testfase nog een stammenlift op :) dan kan een eventueel issue met het wiel (normaal niet) nog verholpen worden.


@ Willem: Cilindertje is idd uit zo een oude atlas. tonnage @160 bar is een 20 ton, @ 200 bar een 25 ton. Zou voldoende moeten zijn :). De balk is normaal net lang genoeg om alles te doen lijk jij het hier vermeld. Ik had graag nog een paar cm extra lengte naar achteren gehad voor het kliefmes netjes te kunnen monteren, maar het zou goed moeten komen.

De schetsplaten voor de drukplaat heb ik niet andersomgezet, wel deels afgeslepen om ze idd mooi recht tegen de drukplaat te zetten. De drukplaat wordt aangepast van een drukplaat die ik had gemaakt voor een kleinere 9 tons kliever op een zelfde type (I200??) balk. dat was gewoon door het horizontale deel van de drukplaat een paar gaten geboord, een smal ijzertje dat langs de zijkant van de balk gleed en daaronder weer een breder ijzer waarmee ik de drukplaat onder de balk 'ving') zal er zaterdag wat foto's van maken. met een dun rondelleke tussen de ijzeren platen gleed dat magnifiek en zonder teveel speling.


Op de achtergrond zie je overigens een groene electromotor, dit is van de hydraulische groep. Hopelijk is die ook op het chassis gezet tegen 7-8 juli, en kan ik dan beginnen met testen. Erna komt er dan nog stammenlift op, terughalen van een deel van de gekliefde stam voor te herklieven, materiaalkistje, misschien nog een dieselblokje met hydraulische pomp,.... Maar eerst de basis in orde, en kijken of dat goedkomt ;). En als laatste een likje verf :)

Sandman79
Berichten: 944
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Sandman79 » 30 mei 2014, 03:00

Een paar stapjes verder met de duwplaat:

Afbeelding

De 2 ogen zijn ver uit elkaar gezet op de duwplaat.
De constructie moet zowel bovenaan als onderaan nog bijkomend verstevigd worden.

Afbeelding

Een klein beeldje van hoe ik de duwplaat over de balk laat glijden: Een strip ijzer langs de 2 kanten gelast van de plaat die over de balk glijdt, en dat dan doorgeboord, waardoor ik een bredere strip ijzer eraan kan vastschroeven die het duwijzer onder de duwbalk vangt.

Afbeelding

Afbeelding

De opmerking dat ik moest oppassen dat mijn wiel niet in de weg zou gaan zitten is inderdaad zeer terecht, maar valt nog mee, niet vergeten dat deze kliever meterstukken gaat klieven. Er is nog zat ruiimte om deze zonder teveel issues voor het duwijzer te gaan krijgen, zeker met een stammenlift. Je kan ook zien dat de kliefconstructie zeker niet te ver naar het midden op het aanhangerchassis is gezet, kijk al maar even naar hoe ver het duwijzer horizontaal van het wiel verwijderd is.

willem
Berichten: 288
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door willem » 30 mei 2014, 10:04

Je maak de drukplaat 'zo' breed dat ik er van uit ga dat je stammen heb van min. Ø 30cm
en groter. Is het wijs om ook de hartlijn van de zuiger daar op aan te passen zodat je gemiddeld
met groot hout een beetje in het midden zit met kloven.
Heb zelf div. keren mee gemaakt dat met grotere Ø de stammen 'weg schieten' daar de hartlijn 'te' ver onder het midden zat.
Het is ook te reduceren door de kloofbeitel ( de verticale), (er van uitgaande dat je een kruisbeitel maak) een paar graden schuin naar beneden laat lopen, zodat het hout eerst boven wordt gepakt.

Om het evt. probleem met het wiel op te lossen zou je het spul 180 gr. kunnen draaien waardoor je alle werkruimte krijg. Dieseltje met hydro op de dissel plaatsen / hydro bediening + handgas alles onder hand bereik.
De steun op de eerste foto (inkorten) onder de cilinder laten zitten met rubber flap en er een beugel over heen maken. Met (bijna) volledige uitschuif van de zuiger is (wordt) dit een scharnier punt bij
lastig/onwillig hout en zou de kering kunnen gaan lekken.

Voor de rest lekker en goed bezig.

JantjeV8
Berichten: 3229
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door JantjeV8 » 30 mei 2014, 10:13

Goed bezig.

V.w.b. de duwplaat: Bij mij is dat een UNP met een bodemdikte van 14,0mm, knappe plaat, maar toch vervomt hij in de loop der tijd. De duwpositie is bij jouw wel mooier verdeld over de 2 ogen. Maar als daar wat vervorming in komt gaat dat ten koste van de scharnierbeweging.

Aan de duwkant van de de duwplaat: Las er wat strengen betonijzer op voor de grip. Als de plaat wat gebogen gaat zijn, de stam wat ongunstig is gezagen, wil hij er makkelijk tussenuit springen. Dat betonijzer zorgt voor grip op de stam.

Meterstukken vraagt niet per definitie om meer perskracht. Als het mes vooraan in de spleet staat, splijt de stam vanzelf verder. Je bent dan gebaad bij een snellere beweging. De meeste stammen moet je toch de hele beweging door duwen om de laatste vezels door te snijden. Met hydrauliek kun je dat met een bypass en druk geregeld ventiel doen (differentiaalschakelen). De retourolie direct mee naar de andere zijde van de cilinder persen.

Die glij/klemijzers aan de zijkant: Zorg voor ruime speling. Te krappe speling gaat heel erg ten kosten van perskracht. Een beetje beweging aan die kop werkt bij mij beter dan dat je er een nauwkeurige glijpassing van gaat maken. Je wil het gauw te mooi maken. Maar denk er om, als de pers zich schrap zet, gaat ook je onderbalk bol staan, dat werkt allemaal tegen. Gewoon wat ruimte geven blijft er altijd beweging mogelijk.
Voorafgaand aan elke kloofsessie doe ik altijd wat afgewerkte motorolie op de balk, werkt prima.

Bij zware knuisten heb ik al meermalen gehad dat de bouten waarmee de glijijzers vastgebout zitten, braken. De ijzers zijn bij mij 18mm dik, voldraad getapt m12 en bouten waren 10.8 kwaliteit. Je vind ze ver van je vandaan...
Kun je 2 dingen doen: Niet lomp doorduwen met de pers. Als het niet gaat gaat het niet, de stam een kwartslag draaien of uit het midden voor het mes leggen, de stam omkeren. Of beschermkappen maken en onnut doen. Maar wees gewaarschuwd: sterk genoeg is het nooit.

Maak je een verticaal mes, of een kruis??
Denk in geval van een kruis na over de hoogte van de horizontale. Of de hoogte verstelbaar, of voor de te dunne stammen een (verstelbaar) opstapje maken om de koppen mooi midden voor het kruis te krijgen.

Plaats reactie