inregelen vloerverwarminng

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: inregelen vloerverwarminng

Bericht door Pigion »

Blij te lezen dat het steeds een beetje beter gaat met de VVW.
Het condensaat van een HR ketel is licht zuur en zal het zink in de dakgoot aantasten.
Pigion
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: inregelen vloerverwarminng

Bericht door frans »

Bij mij is het vloerverwarmings blok aangesloten zoals je eerste foto, de warmwater aanvoer op het ene verdelerblok en de afvoer op het andere verdeler blok.
Nooit bij stilgestaan dat er ook andere methodes van aansluiten werden toegepast...
Ik denk dat het voordeel van de bij mij thuis toegepaste methode is dat de pomp het warme water aanzuigt, en de heet water aanvoer vermoedelijk minder wordt beinvloed door wel of niet dichtstaande radiatoren.
Het regelen van de aanvoer stroming is enkel afhankelijk van de stand van de thermostaatkraan.

Het enige probleem dat ik heb meegemaakt is dat het inwendige van de thermostaatkraan gedeeltelijk verstopt was met wat roestschilvers, er zat een nogal nauwe doorgang die leek op een soort van groffe filter.
Die belemmerde de aanvoer, de aanvoer leiding voelde heet aan maar het blok kwam niet op temperatuur.
Tja, die filter die is dus niet meer....

Ik heb ook een aparte pompschakelaar gemonteerd, deze wordt door de kamerthermostaat gestuurd.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Adk1992
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jan 2017, 20:08

Re: inregelen vloerverwarminng

Bericht door Adk1992 »

john de Wit schreef:Heren, geweldig bedankt vast. ik heb het e.e.a. al uitgevoerd of laten voeren en kan het volgende mededelen:
oude situatie: leidingen waren al gespoeld en schoon, regelventielen ook. De hele installatie functioneerde probleemloos, alles werd even warm, en dat binnen ca 45 min.
totdat het het buiten kouder werd. de aanvoer is ca 60 graden, en na de thermostaatkraan was het ca 25 graden. De kraan is vervangen zonder resultaat. Daarna is de pomp vervangen, zonder resultaat. Toen stopte het met vriezen: ja hoor alles werkte weer. De koude kwam terug en weg temperatuur. Daarna is de unit actief gemaakt. persoonlijk heb ik daar geen goed gevoel bij.
er is geen verstopping, ik heb steeds twee regelventielen dichtgezet, waarna de derde snel opwarmd.( dit om en om, dus steeds één opengehad, dit werkt probleemloos) Bij een tweede openzetten daalt de temperatuur en als ik de laatste er bij openzet zakt de temperatuur weg en wordt het niet warmer dan 30 graden in de aanvoer ( te zien op de gemonteerde thermometer )
op de ketel zit een ( net nieuwe) automatische ontluchter, en de cv leidingen zijn goed ontlucht. ( onluchter zit op positie 4 achter het regelventiel op de bovenste balk te zien op het plaatje, bij een klik op het plaatje wordt dit leesbaar zag ik)
ga er maar van uit dat er geen lucht in zit. Het onreglematig warm worden is per groep, van rechts naar links is van warm naar kouder in de nieuwe situatie. Daarvoor was dit probleem er niet, toen was alles even warm ( of koud eigenlijk).
het is inderdaad een simpel systeem, waarom het niet werkt is mij dus een raadsel.
Weet iemand misschien wat de diameter van de toevoerleiding moet zijn? nu is deze 15 mm. De leiding is ca 7 meter lang vanaf het einde 22 mm buis. De retour is hetzelfde verhaal. Het lijkt mij nu een beetje op tekort aan warm water door deze restrictie. En waarom werkte het wel bij hogere buitentemperatuur? Ik zou denken minder warmte afgifte via de elders in huis geplaatste radiatoren, allen vzv thermostaatklep.
Het leek inderdaad simpel maar ik heb veel gerobeert en kom er niet meer uit. de installateur ook niet. Ik kan hem wel vragen om de toevoerleiding 22 mm te maken, maar dan zijn we op slopershoogte bezig, gaten in het plavond, door de muur enz. Daar wordt ik niet blij van. Het spul zit er net een half jaar. Maar ik heb wel dat als het moet, dan doe ik dat ook. Het moet toch normaal kunnen werken.
Hopelijk komen we zo weer wat verder. Zo langamerhand word ik hier steeds minder blij, nu stook ik me een breuk voordat het warm wordt. ( volgende project is spouwmuur isolatie, dat moet ik hier nog opzoeken)
ik hoor wel.
John

Een moderator wijzigde dit bericht:
Plaatje even gedraaid, voorkomt nekhernia's of kapotte monitoren.
Ik zag de foto van de verdeler volgens mij heb ik ook gelezen dat je een hr ketel hebt vraag de monteur om een Bypass te plaatsen die word kruislings met de aanvoer en retour aangesloten ik denk dat dit jou probleem oplost.

Mvg adk1992
Plaats reactie