aardappel schillen in de kachel tegen roetvorming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

elg
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 okt 2013, 14:31

Re: aardappel schillen in de kachel tegen roetvorming

Bericht door elg »

De brandweer lijkt me vrij officieel. Dus mail ze en vraag naar de wetenschappelijke onderbouwing. Ze hebben vast een wetenschappelijk buro of kenniscentrum of ministerieel afdeling waar dergelijke vragen geplaatst Kunnen worden. Dan weten we heel snel of dat het serieus gedragen wordt of ontkend zal worden.

https://nl.hg.eu/producten/interieur/hg ... veegpoeder

Bevat amoniakchloride. Klinkt niet als aardappel schillen.
Brandweer is inderdaad officieel. Het schoorsteenvegen gebeurd hier ook door de brandweer zelf. Maar zoals gezegd geloof ik niet alles wat ze zeggen. Of mailen veel zin heeft betwijfel ik. Het is maar een brandweerkorps van een kommune ( gemeente).
Als de discussie hier niets opleverd dan zou ik een overkoepelende dienst kunnen aanspreken.

HG is een commercieel product.Die proberen de burger vanalles wijs te maken. DIe verkopen ook kachelruitsjesreiniger. Kachelruitje maak je schoon met een natte prop papier die je in de as doopt. Sneller, eenvoudiger en ecologisch ook nog verantwoord
Geen flauw idee.

Wat ik wel weet:

Als je je creosoot uit je schoorsteen weg wilt halen zou ik beter gaan stoken.
Ik vind het ook raar dat de brandweer dat zegt.

Zeggen de politiemannen daar ook dat je een deken aan je trekhaak moet hangen als je auto motorolie lekt?
Als je het topic gelezen had, dan was die snuggere opmerking al gemaakt dat stookgedrag belangrijker is.
Als je als brandweer WEET dat mensen de vuilniszak in de kachel proppen, maar daar (juridisch) weinig of niets aan kan doen, dan kan je andere middelen inzetten om levens te sparen. En als aardappelenschillen een probleem kan oplossen en geen nadelige effecten heeft dan is dat volkomen legitiem om dat als brandweer te promoten.
De tandarts zegt ook dat je je tanden moet poetsen. Als je je eetpatroon voldoende aanpast hoef je je tanden niet te poetsen.
Ik denk dat je als Nederlander weinig recht hebt om een Noorse politie af te kraken. Hier draaien ze hun hoofd niet om als ze een winkeldief zien. Die wordt opgepakt, ook als ze in hun eigen tijd staan :!:



Ik begrijp je sprong niet, van zink naar aluminium. Volgens mij staat Si voor Silicium, en niet voor zink, maar weet het niet zeker.
Yep, mijn fout. Vandaar dat ik ook hoopte dat scheikundigen er wat mee konden. Scheikunde is niet mijn 'vak'. Moest ik helaas te snel laten vallen met de verplichte vakkenpakketten :(
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: aardappel schillen in de kachel tegen roetvorming

Bericht door Ruuben »

Waarom ga je niet op een Noors Forum rondvragen? Dan zit je veel dichter op een beter vuur.
vwcaddy
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jan 2017, 22:35

Re: aardappel schillen in de kachel tegen roetvorming

Bericht door vwcaddy »

ik ben van het gedacht dat er wel middelen bestaan die de vervuiling in de schoorsteen doen loskomen iets in de aard als het roetblok .kolen mee verbranden .en ja dat verhaal van aardappelschillen heb ik ook altijd gehoord maar de roet zal toch niet verdwijnen zal hij niet gewoon naar beneden vallen en zich ophopen in eventuele bochten en dan nog een groter brandgevaar vormen bij ons thuis is de houtkachel hoofdverwarming en brand 18u van de 24 u meestal een kruiwagen of 2 per dag op goed droog populieren en dennenhout ik veeg de schoorsteen 2x per jaar zelf en heb dan +- een halve emmer droge roet ik denk dat je vegen nooit kan vervangen door iets anders :D
elg
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 okt 2013, 14:31

Re: aardappel schillen in de kachel tegen roetvorming

Bericht door elg »

Ruuben schreef: 24 jan 2018, 19:44 Waarom ga je niet op een Noors Forum rondvragen? Dan zit je veel dichter op een beter vuur.
zucht.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: aardappel schillen in de kachel tegen roetvorming

Bericht door hanskraayeveld »

Tja ik denk dat je dan echt een scheikundige moet hebben, en blijkbaar zitten die niet op dit forum.

Als de Noorse brandweer het zegt, zal er wel een kern van waarheid in zitten. Maar is er in Noorwegen geen Russische inmenging in het nieuws? :fff

Met andere woorden:
Heb je het een brandweerman horen zeggen, of is het een officieel bericht?
Je moest eens weten hoeveel van dit soort nieuws er her en der verspreidt wordt.

Alhoewel ik me niet kan voorstellen dat een noorse aardappelhandelaar hier geld voor gaat uit geven... :roll:
elg
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 okt 2013, 14:31

Re: aardappel schillen in de kachel tegen roetvorming

Bericht door elg »

Je vakgebied geeft geen garantie voor een heldere kijk op de zaken.
Gelukkig heb je wel zelfkennis :mrgreen:
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: aardappel schillen in de kachel tegen roetvorming

Bericht door hanskraayeveld »

Ja inderdaad. Sommige hebben alleen maar creosoot in de pijp... :lol:
inhetmeer
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 dec 2012, 20:13

Re: aardappel schillen in de kachel tegen roetvorming

Bericht door inhetmeer »

Hmmmmm......heb een hoiutkachel met ingebouwde cv en een huis uit 1650.....en met die houtkachel de stookkosten met 2/3e teruggebracht. Dus van 350 pm naar 115 pm. die investering verdien je dus snel terug.
Er zijn verschillende poedersubstanties die creosoot doen oplossen in het rookkanaal. Aangezien ik er een fijnstof-filter op heb staan (wat uitstekend werkt).....wat meeer dan 90% van het fijnstof er uit haalt.....heb ik wel meer roetvorming in mijn rookgaskanaal. Een paar schoorsteenbranden en twee vernielde roetfilters a 1500€ verder, amag ik mezelf inmiddels wel ervaringsdeskundige noemen in deze.
Nat hout geeft veel roetvorming. Tropisch hardhout zoals asobe geeft véél creosootvorming. Daarmee loop je in samenhang een grote kans op schoorsteenbrand dus. Het roet vliegt in de fik en neemt dat creosoot mee. Dat brandt als de hel. Droog hout stoken dus.
Ik heb mezelf schoorsteenveegpoeder van HG aangeschaft en dat in de kachel gedaan. Ik ga jullie op de hoogte houden van het resultaat.
Succes en groet.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: aardappel schillen in de kachel tegen roetvorming

Bericht door Ruuben »

Regelmatig schoorsteenvegen helpt ook bij opbouw narigheid. Hier weten de meeste wel hoe je creosoot moet voorkomen en vooral hoe je goed moet stoken. Een CV haard moet heet gestookt worden en nooit met luchttoevoer spelen. Rookgassen uit een cv-Haard moeten helaas aardig warm de pijp verlaten. Als je begrijpt wat je fout doet hoef je ook geen poedertjes toe te passen.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: aardappel schillen in de kachel tegen roetvorming

Bericht door Paul Joosten »

Mijn op hout gestookte fornuis is aangesloten op een gemetselde schoorsteen van speciaal daarvoor gemaakte bakstenen elementen die de vorige bewoner gebruikte voor een oude Barbas kachel. De schoorsteen loopt zonder bochten recht omhoog tot een meter boven het dak en veeg ik zelf, eerst tweemaal per jaar maar dat bleek echt niet nodig terwijl ik in het stookseizoen toch dagelijks vele uren stook. De eerste jaren met goed droge eiken en beuken blokken, de laatste drie vrijwel uitsluitend nog azobé. Ik weet hoe ik moet stoken kennelijk want nog nooit heb ik meer dan een klein zakje (zoals waar je het fruit in doet bij de super) half vol donkergrijs kurkdroog poeder uit de schoorsteen gehaald. Niks creosoot dus en ik verbaas me enorm over de opmerking hierboven dat azobé creosoot zou opleveren. Gaat daar toch iets fout denk ik?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: aardappel schillen in de kachel tegen roetvorming

Bericht door Ramon »

de laatste drie vrijwel uitsluitend nog azobé. Ik weet hoe ik moet stoken kennelijk want nog nooit heb ik meer dan een klein zakje (zoals waar je het fruit in doet bij de super) half vol donkergrijs kurkdroog poeder uit de schoorsteen gehaald. Niks creosoot dus en ik verbaas me enorm over de opmerking hierboven dat azobé creosoot zou opleveren. Gaat daar toch iets fout denk ik?
100% mee eens. En ook ik kan uit ervaring spreken. Ik vind azobe het beste hout om te stoken. Bijna geen as, hoge stookwaarde per m3, weinig opslag ruimte.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: aardappel schillen in de kachel tegen roetvorming

Bericht door GTV6 »

Oke zag t al eens op marktpaats maar graag een goed adres voor een 40M3 wie t weet mag t zeggen ik gok top hout azobe
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: aardappel schillen in de kachel tegen roetvorming

Bericht door Paul Joosten »

GTV6 schreef: 28 dec 2019, 20:26 Oke zag t al eens op marktpaats maar graag een goed adres voor een 40M3 wie t weet mag t zeggen ik gok top hout azobe
Stuur even een PB'tje met je emailadres dan stuur ik je de mail van mijn leverancier van een paar maanden geleden.

Overigens moet je wel goed uitkijken met azobé stoken. Doe je dat op dezelfde manier als je gewend was met eiken en beuken dan kan dat schade opleveren, het wordt aardig wat heter in de kachel. Het heeft me wat leergeld gekost maar gaat nu prima en inderdaad, i.p.v. elke week hoef ik nu nog maar eens in de 14 dagen de asla te legen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: aardappel schillen in de kachel tegen roetvorming

Bericht door fireblade »

Ik heb het geprobeerd te doen maar dat resulteert helaas tot niks, ruitjes blijven zwart op den duur. Zal wel aan de kachel liggen denk ik, bij mij heeft de ene kachel wel meer last ervan dan de andere. Heb een efel bayard die er veel last van heeft, en een andere merkloze kachel maar die heeft er veel minder last van, terwijl er hetzelfde hout ingaat, kachel is wel kleiner dan de efel
Plaats reactie