droogtijd populierenhout

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: droogtijd populierenhout

Bericht door Bufferboost »

kockie schreef:Ben je niet bang dat het dekzeil gaat lekken. Gebeurde hier met een zeiltje van de G@mm@ al na 1/2 jaar. Kon je zo doorheen kijken. Toen maar een echt dak op het houthok gemaakt van rondslingerende pannen.
Inderdaad Kockie, was ook mijn zorg dat relatief goedkoop afdekmateriaal gaat lekken. Vandaar die betonmatten die verhinderen dat er grote waterzakken ontstaan die uiteindelijk gaan lekken. Daarnaast is vrijwel het geheel beschaduwd en zal UV straling voor de komende 1,5 jaar weinig schade aan kunnen richten. En, ... mocht er alsnog ergens een gaatje inkomen, bijvoorbeeld door een vallende tak die met de kopse kant er doorheen gaat, dan zal er alleen bij regen water doorheen lekken en dat zal niet veel zijn omdat het geheel goed afloopt en er geen water op kan bijven staan. En dat droogt wel weer in de stapel.

Voor een groot gedeelte van de stapel geldt dat uiteindelijk na twee jaar buiten drogen (nog 1,5 te gaan ... :roll: ) het hele zwikje naar binnen in onze schuur gaat. De meeste insecten hebben zich dan wel op de schors kunnen uitleven :) . Voor het gedeelte (is al ouder/gedroogd hout) dat dit jaar gestookt kan worden haal ik het gewoon uit de buitenstapel(s). Elders hebben we ook nog hout opgetast liggen.

Er werd ook nog gevraagd voor hoeveel jaren we hout hebben? Deze 150 kuub denk ik voor 4 jaar genoeg te hebben. Een en ander hangt natuurlijk af van het verbuik/stookgedraag van onze appartement CV-groepen.

Grout'n Hans
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: droogtijd populierenhout

Bericht door Ruuben »

Maar de oorspronkelijke vraag was de droogtijd.

Heeft iemand nu ervaring dat in de vrije overdekte nederlandse buitenlucht de na 2 jaar het vochtpercentage echt niet verder wil dalen dan15%?

Bij mij is het na 1 jaar wilg naar 20% gezakt. na 1 week in kurkdroog binnenshuis (op lichte tocht) naar 15% (!)
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: droogtijd populierenhout

Bericht door Brit »

15% is heel mooi droog, zeker in Nederland is het lastig daaronder te komen. 20% is prima om mee te stoken en vrij normaal na 1 jaar, maar hangt het sterkste af van het formaat van het hout en de gemiddelde luchtvochtigheid.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: droogtijd populierenhout

Bericht door Pietje »

Klein kloven, voor mei het hok in, dan klaar volgend stookseizoen.

Populier heeft de vervelende eigenschap dat er snel kevers in gaan knagen als je het te lang laat liggen (= meer dan 1 jaar).
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: droogtijd populierenhout

Bericht door Ernest Dubois »

Nou, ik wil niet iets slechts over populaire populierenhout zien hoor. Ik hou zo veel er van.
Laatst gewijzigd door Ernest Dubois op 16 feb 2017, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: droogtijd populierenhout

Bericht door Pietje »

Klopt, Ernest, populierenhout is een ondergewaardeerde houtsoort.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: droogtijd populierenhout

Bericht door Ruuben »

Pietje schreef:Klopt, Ernest, populierenhout is een ondergewaardeerde houtsoort.
Zelfde hoogte als wilg?
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: droogtijd populierenhout

Bericht door Ernest Dubois »

Eerlijk gezegde ik heb absoluut geen bruikbaar functie voor wilg hout gevonden behalf misschien de tenen als vlecht materiaal. Zelf als klompen hout vind ik het ondergeschikt aan de poplier.
Werken, das leuk.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: droogtijd populierenhout

Bericht door willem »

Ernest Dubois schreef:Eerlijk gezegde ik heb absoluut geen bruikbaar functie voor wilg hout gevonden. Zelf als klompen hout vind ik het ondergeschikt aan de poplier.
Hierin moet ik je toch tegen spreken Ernest, ik haal niet voor niets al 30-jaar klompen bij jou uit de provincie (Scherjon's Klompen) , niet alleen vanwege de beschildering, maar ook dat deze van wilgenhout worden gemaakt, ze zijn slijtvaster/taaier dan de gele vv klompen die ik vaak doormidden trapte. Ook eens iepen klompen gehad, net of je met je poten in drijfzand sta, niet vooruit te komen zo zwaar als die zijn.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: droogtijd populierenhout

Bericht door Ernest Dubois »

OK OK ik wil geen slecht worden hoe dan ook over wat voor klompen men voor kiezen. Belangrijk is dat je per se klompen aan heeft meer dan niet. Maar toch geef ik niks aan dat herhal over de knecht die loopt door de weiland en natte voeten krijgt vanwege zijn poplier klompen terwijl de boer zijn voeten droog houd door zijn klompen van wilg hout.

Tegenwoordig heb ik als werkplaats (dus niet voor buiten) klompen klompen van beukenhout uit Frankrijk. Dat vind ik mooi klompen omdat door het gebruik van die sterker beukenhout zijn de wanden van de klomp dunner en daardoor een mooier vorm krijgen en geen extra gewicht hebben dan de dikke wandig poplier/wilg klompen.
Werken, das leuk.
Plaats reactie