Vervanging warmwatervoorziening

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Joannes
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 mei 2014, 17:36

Vervanging warmwatervoorziening

Bericht door Joannes »

Mijn badgeiser, een Juncker 135 uit 1971 heeft het begeven. Reparatie is te duur en niet meer rendabel. Een vervanger van een soortgelijk A merk valt in dezelfde prijsklasse als een HR ketel met warmwatervoorziening.
Ondanks dat ik geen CV heb is het dan toch mogelijk om een HR ketel aan te schaffen voor alleen de warmwatervoorziening?
Ik heb enkele jaren geleden een nieuwe vloer in de woonkamer laten maken waarbij ik met het oog op de toekomst bewust de leidingen heb laten leggen voor vloerverwarming. Ik ga al richting 70 en misschien komt er een tijd dat het kachels stoken voor mij verleden tijd is en ik afhankelijk word van een C.V.. Om nu de ketel al hierop aan te sluiten vind ik overbodig omdat de vloer optimaal geïsoleerd is en in het stookseizoen constant 20 graden warmte afgeeft door de stralingswarmte van de kachel. Ik kan mij voorstellen dat de ketel af en toe zijn warmte kwijt moet. Indien dit zo is zou ik in de keuken een radiator kunnen laten plaatsen, maar alleen als het niet anders kan.

Ik heb ook gedacht aan een geiser uit het goedkopere segment zoals vermeld in de link. Dan ben ik voor € 500,- klaar. Heeft iemand ervaring met deze geiser?
https://multiflame.nl/product/ttulpe-c ... e-geiser/

Ik hoor graag jullie advies, ook als het om andere mogelijkheden gaat.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Vervanging warmwatervoorziening

Bericht door Paul Joosten »

Hoeveel warm water gebruik je? Bij een (bespaar)douche met een debiet van 6 à 7 liter per minuut volstaat een elektrische doorstroomboiler. Aan te sluiten op een eigen (krachtstroom 3 fasen 16A) groep in de meterkast. Geen gas nodig en verbruikt uitsluitend stroom wanneer je warm water gebruikt. Kosten een stuk minder dan die gasgeiser maar je hebt evt. wel de kosten voor het uitbreiden van je meterkast.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Vervanging warmwatervoorziening

Bericht door TLS »

Ik zou toch die gasgeiser nemen, er ligt al gas in je badkamer. De energiekost voor gas is ongeveer 6 keer lager dan voor elektriciteit.
Ecologisch -CO2- verslaat aardgas ook elektriciteit(bij weerstandsverwarming) tenzij je in greenwash-stroom gelooft.

Geen probleem trouwens om een combi-CV ketel te nemen zonder dat je het CV-gedeelte al gebruikt. Opgelet met die internet-deals voor gas-toestellen want vroeg of laat heb je service/wisselstukken nodig.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Vervanging warmwatervoorziening

Bericht door dormos »

De energiekost voor gas is ongeveer 6 keer lager dan voor elektriciteit
Neem voor de grap dan ook het vastrecht voor gas mee. Als je alleen maar gas gebruikt voor warm tapwater dan maakt met name het vastrecht gas erg duur.

Voor wat betreft stroom zonder greenwash: https://wisenederland.nl/groene-energievergelijker/
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Vervanging warmwatervoorziening

Bericht door Paul Joosten »

Vuistregel: 1 kuub gas maakt ongeveer evenveel warm water als 10 kW stroom. Dan is dat ca. 75 cent (gas) of 2,30 euro voor prik bij mijn tarieven, verre van een factor 6 meen ik maar vooruit. Voordat ik het gas eruit deed gebruikte ik nog maar 120 kuub per jaar, alleen voor warm water. Met vastrecht en ketelonderhoud betaalde ik omgerekend 4 euro per kuub. Omdat ik een dik overschot heb van mijn 24 zonnepanelen 'kostte' mij de 10 kW overigens maar 1,10 euro (misgelopen terugleververgoeding). De besparing was groot genoeg om de investering binnen twee jaar terug te verdienen! Het gas laten verzegelen inbegrepen... Als bonus is mijn huis nu 100% fossielvrij en lever ik jaarlijks bovendien nog ruim 2500 kWh echt groene stroom terug aan het net.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Vervanging warmwatervoorziening

Bericht door TLS »

dormos schreef: 14 okt 2020, 11:08
De energiekost voor gas is ongeveer 6 keer lager dan voor elektriciteit
Neem voor de grap dan ook het vastrecht voor gas mee. Als je alleen maar gas gebruikt voor warm tapwater dan maakt met name het vastrecht gas erg duur.

Voor wat betreft stroom zonder greenwash: https://wisenederland.nl/groene-energievergelijker/
Ik heb het rapport 2019 eens verticaal gelezen. Het betreft een op duurzaamheid gericht beoordelingsmechanisme voor de verschillende energieleveranciers. Maar het blijft volledig op greenwash gebaseerd. De groenstroomcertificaten van nederlandse origine krijgen welliswaar een iets hogere score, maar het staat een leverancier vrij om buitenlandse certificaten in te kopen en deze lokaal te gebruiken om grijze stroom te vergroenen (zie p36).
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Vervanging warmwatervoorziening

Bericht door TLS »

Paul Joosten schreef: 14 okt 2020, 12:43 Vuistregel: 1 kuub gas maakt ongeveer evenveel warm water als 10 kW stroom. Dan is dat ca. 75 cent (gas) of 2,30 euro voor prik bij mijn tarieven, verre van een factor 6 meen ik maar vooruit. Voordat ik het gas eruit deed gebruikte ik nog maar 120 kuub per jaar, alleen voor warm water. Met vastrecht en ketelonderhoud betaalde ik omgerekend 4 euro per kuub. Omdat ik een dik overschot heb van mijn 24 zonnepanelen 'kostte' mij de 10 kW overigens maar 1,10 euro (misgelopen terugleververgoeding). De besparing was groot genoeg om de investering binnen twee jaar terug te verdienen! Het gas laten verzegelen inbegrepen... Als bonus is mijn huis nu 100% fossielvrij en lever ik jaarlijks bovendien nog ruim 2500 kWh echt groene stroom terug aan het net.
De stroom uit uw zonnepanelen is 100% groen, en de stroom die u terug levert is ook 100% groen en is een fantastische zaak voor het milieu. Echter kan u niet beletten dat u 's nachts en in de winterperiode afhankelijk bent van fossiele en nucleaire stroom dus 100% fossielvrij zou ik dit niet noemen. Mits aanvaarding van het greenwash principe bent u wél 100% groen.

Hier in Belgie kost een kwh gas ongeveer 5c/kWh incl alle vergoedingen; volgens uw prijsopgave is dit in nederland 7.5c/kWh. In België betaalt iemand zonder zonnepanelen zo'n 25-30c/kWh voor elektriciteit. Vandaar de opgegeven factor 6.

De originele poster heeft nu reeds een goed beeld van wat een nieuwe gasketel hem zou kosten in verbruik: bijna hetzelfde...
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Vervanging warmwatervoorziening

Bericht door dormos »

De groenstroomcertificaten van nederlandse origine krijgen welliswaar een iets hogere score, maar het staat een leverancier vrij om buitenlandse certificaten in te kopen en deze lokaal te gebruiken om grijze stroom te vergroenen (zie p36).
Klopt, maar als je kiest voor een leverancier die een 10 scoort zit je wat dat betreft altijd goed. Verder kun je van elke leverancier precies zien hoe de score tot stand gekomen is, en zelf je keuze maken.
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Vervanging warmwatervoorziening

Bericht door dormos »

De stroom uit uw zonnepanelen is 100% groen, en de stroom die u terug levert is ook 100% groen en is een fantastische zaak voor het milieu. Echter kan u niet beletten dat u 's nachts en in de winterperiode afhankelijk bent van fossiele en nucleaire stroom dus 100% fossielvrij zou ik dit niet noemen. Mits aanvaarding van het greenwash principe bent u wél 100% groen.
Waait het in Belgie dan 's nachts niet? Bij ons in Nederlanddraaien de windmolens dan gewoon. En in Scandinavie doen de waterkrachtcentrales het ook gewoon 's nachts en kan de stroom via de Nor-Ned kabel.

Daar ligt volgens mij de toekomst; netten en bronnen met elkaar verbinden, ergens op de wereld schijnt altijd de zon of het waait er wel.

Maar we dwalen af van de vraag van de topic starter :-)
Joannes
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 mei 2014, 17:36

Re: Vervanging warmwatervoorziening

Bericht door Joannes »

Ik heb inmiddels de keuze bepaald. Er komt een Remeha Avanta combi ketel van het type W4. Aangezien mijn zolder niet is geïsoleerd wordt er in de directe nabijheid van de ketel een radiator geplaatst voor circulatie van het water maar ook vanwege bevriezingsgevaar bij een strenge winter. Dat vind ik best jammer, want elke keer als de ketel aanslaat verdwijnt de warmte in een loze ruimte waar nooit een mens komt. Om dit verlies enigszins te beperken zal ik na installatie een geïsoleerde kast er omheen bouwen. Mogelijk is dit al op eenvoudige wijze te verwezenlijken met sandwich isolatieplaten.

De reden dat ik voor gas gekozen heb is omdat ik tijdens de aanleg van een goed geïsoleerde kamervloer, met het oog op de toekomst, vloerverwarming erin heb laten leggen. Weliswaar nog niet direct nodig want ik ben nog steeds tevreden met mijn kachel. Maar gelet op mijn leeftijd wordt het gesjouw met brandstof mogelijk wel een last zodat ik noodgedwongen de overstap naar CV moet maken.

Met de oude geiser die overigens permanent een brandende waakvlam had gebruikte ik op jaarbasis 250 m3 gas voor warm water en buiten het stookseizoen koken op een gasfornuis. Hopelijk wordt het gasverbruik nu wat minder.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Vervanging warmwatervoorziening

Bericht door TLS »

ok Joannes, ipv moeite te doen om je ketel en leidingen te isoleren, laat gewoon je zolder isoleren. Gas of elektrisch daar is discussie over, maar isolatie is iedereen het roerend over eens dat dit het allerbelangrijkste element is van een energie-zuinige(r) woning. Indien het dak teveel detail heeft om makkelijk te isoleren,of aan bijna aan vervanging toe is, kan je ook je zoldervloer laten isoleren wat ook heel goed werkt.

De investering verdien je zo terug en je zet je stap richting een betere wereld
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Plaats reactie