Iemand ervaringen/mening met Nordic Fire?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
peterv
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jan 2009, 14:23

Iemand ervaringen/mening met Nordic Fire?

Bericht door peterv »

Hoi, Heeft er hier iemand ervaring of een mening over de (CV) Houtkachels van Nordic Fire?

Zijn dit kwalitatieve kachels? Is er over kachels goed nagedacht, goede materialen gebruikt, etc?

Bedankt!
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Iemand ervaringen/mening met Nordic Fire?

Bericht door Albert van WdJ »

Ik heb mezelf herfst '08 uitgebreid laten voorlichten bij de importeur in Zeddam. Die heeft ook bijna alle modellen staan. Het kwam mij over als zeer degelijke kachels.

Materiaal en afwerking ziet er goed uit, 't is zeker geen chinees spul!

Sommigen modellen zijn echter qua afmeting fors om in je woonkamer te zetten.
De modellen zoals thermo rosella hebben juist weer een veel te kleine brandkamer. Je moet de houtblokken op 25 cm moet zagen. Ik heb de rosella brandend gezien. Hij wordt aan de zijkanten niet warm, alleen aan de voorkant. Dat vind ik zelf onprettig, want de straling van de houtkachel moet je juist aan alle kanten voelen.

Daarnaast weet ik niet of je de kachel zelf mag installeren, omdat je hem alleen via de vakhandel kan krijgen. De dealer in Dordrecht rekende mij uit dat naast de prijs van de kachel er zeker nog €2000,- bijkomt voor installatie en materialen, uitgaande van het gebruik van een open verdeler met je huidige gas-cv.

Maar ik weet dat je ze ook via andere europeese landen kunt krijgen. Gewoon even googlen.

Wil je een buffervat dan wordt de investering natuurlijk hoger.

Er staat trouwens op internet een prachtig brochure van Nordic fire in pdf-formaat.

http://www.gereedschapverkoop.nl/nordic ... rmatie.pdf

Zeker voor een eerste orientatie voor wat er allemaal bij komt kijken heel nuttig.

succes!
Change, before you have to.
peterv
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jan 2009, 14:23

Re: Iemand ervaringen/mening met Nordic Fire?

Bericht door peterv »

Albert van WdJ schreef:Ik heb mezelf herfst '08 uitgebreid laten voorlichten bij de importeur in Zeddam.
Wat is Nordic Fire Nederland nu precies?

-> Alleen een importeur, waar komen de kachels dan oorspronkelijk vandaan? Wie ontwerpt ze?
-> Ze ontwerpen zelf (en produceren ook eventueel zelf)?


Oftewel: zijn ze dozenschuiver, of hebben ze zelf de kennis?
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Iemand ervaringen/mening met Nordic Fire?

Bericht door Albert van WdJ »

Bij mijn bezoek aan de importeur te Zeddam vertelde men mij daar dat ze een geselecteerd aantal dealers hebben, die voor de verkoop zorgen. Die kopen dus via de importeur in. Volgens mij staat er ook een lijst met dealers op de website van Nordic.

Daarnaast wordt op het Belgische en duitse gedeelte van hun website het volgende weergegeven over de firma:

Nordic Fire b.v. is een zelfstandig Nederlands bedrijf dat houtkachels, CV haarden, inzethaarden, liftdeurhaarden en pelletkachels ontwikkelt en verkoopt in Nederland, Duitsland en België. Daarbij garanderen wij continu de beste garantie op kwaliteit. Vandaar dat Nordic Fire haarden alleen bij de geselecteerde vakhandel te verkrijgen zijn.

In Nederland beschikken we over meer dan 70 geselecteerde dealers die vakkundig geschoold zijn in het installeren van onze haarden. Vandaar dat u ook bij u in de buurt kunt rekenen op vakbekwame installateurs.



Ze ontwikkelen dus zelf.

De importeur heeft wel verteld waar ze gebouwd worden, maar dat ben ik vergeten.
Volgens mij niet in Nederland.

Als je komt bij de importeur, dan is dat een klein gedeelte van een gebouwtje, waar in 2 ruimtes de kachels staan opgesteld, waarvan enkele branden. 't Ziet er niet gelijk uit alsof je met een hele professionele zaak te doen heb, zoals sommige kachelzaken. Je wordt wel zakelijk en uitgebreid te woord gestaan en op alle vragen geven ze zonder omwegen antwoord. Desnoods kun je op z'n kop in kachel gaan hangen om e.e.a. nauwkeurig te bekijken. Naar mijn idee weten ze waarover ze het hebben.

(Dit in tegenstelling tot bijv. Jacobs kachels die zeggen dat een themoventiel (laddomat) niet nodig zou zijn omdat ze zelf niets merken van condensvorming op lage temperaturen en omdat ze het in Engeland ook allemaal zus of zo doen.)

Misschien moet je ze anders gewoon is even bellen, om te vragen waar ze die apparaten bouwen.

Ik heb het idee dat het degelijk materiaal is, ook omdat ze alleen via officiele installateurs leveren.

Maar goed, ik heb er niet voor gekozen, omdat er bijv. Engelse kachels zijn die kwalitatief beter of net zo goed zijn, maar veel goedkoper. En er is meer modellenkeus. Zeker als je direct in Engeland besteld.
Change, before you have to.
janbaptist
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2009, 10:10

Re: Iemand ervaringen/mening met Nordic Fire?

Bericht door janbaptist »

Albert van WdJ schreef:Bij mijn bezoek aan de importeur te Zeddam vertelde men mij daar dat ze een geselecteerd aantal dealers hebben, die voor de verkoop zorgen. Die kopen dus via de importeur in. Volgens mij staat er ook een lijst met dealers op de website van Nordic.

Daarnaast wordt op het Belgische en duitse gedeelte van hun website het volgende weergegeven over de firma:

Nordic Fire b.v. is een zelfstandig Nederlands bedrijf dat houtkachels, CV haarden, inzethaarden, liftdeurhaarden en pelletkachels ontwikkelt en verkoopt in Nederland, Duitsland en België. Daarbij garanderen wij continu de beste garantie op kwaliteit. Vandaar dat Nordic Fire haarden alleen bij de geselecteerde vakhandel te verkrijgen zijn.

In Nederland beschikken we over meer dan 70 geselecteerde dealers die vakkundig geschoold zijn in het installeren van onze haarden. Vandaar dat u ook bij u in de buurt kunt rekenen op vakbekwame installateurs.



Ze ontwikkelen dus zelf.

De importeur heeft wel verteld waar ze gebouwd worden, maar dat ben ik vergeten.
Volgens mij niet in Nederland.

Als je komt bij de importeur, dan is dat een klein gedeelte van een gebouwtje, waar in 2 ruimtes de kachels staan opgesteld, waarvan enkele branden. 't Ziet er niet gelijk uit alsof je met een hele professionele zaak te doen heb, zoals sommige kachelzaken. Je wordt wel zakelijk en uitgebreid te woord gestaan en op alle vragen geven ze zonder omwegen antwoord. Desnoods kun je op z'n kop in kachel gaan hangen om e.e.a. nauwkeurig te bekijken. Naar mijn idee weten ze waarover ze het hebben.

(Dit in tegenstelling tot bijv. Jacobs kachels die zeggen dat een themoventiel (laddomat) niet nodig zou zijn omdat ze zelf niets merken van condensvorming op lage temperaturen en omdat ze het in Engeland ook allemaal zus of zo doen.)

Misschien moet je ze anders gewoon is even bellen, om te vragen waar ze die apparaten bouwen.

Ik heb het idee dat het degelijk materiaal is, ook omdat ze alleen via officiele installateurs leveren.

Maar goed, ik heb er niet voor gekozen, omdat er bijv. Engelse kachels zijn die kwalitatief beter of net zo goed zijn, maar veel goedkoper. En er is meer modellenkeus. Zeker als je direct in Engeland besteld.
Albert van WdJ schreef:Bij mijn bezoek aan de importeur te Zeddam vertelde men mij daar dat ze een geselecteerd aantal dealers hebben, die voor de verkoop zorgen. Die kopen dus via de importeur in. Volgens mij staat er ook een lijst met dealers op de website van Nordic.

Daarnaast wordt op het Belgische en duitse gedeelte van hun website het volgende weergegeven over de firma:

Nordic Fire b.v. is een zelfstandig Nederlands bedrijf dat houtkachels, CV haarden, inzethaarden, liftdeurhaarden en pelletkachels ontwikkelt en verkoopt in Nederland, Duitsland en België. Daarbij garanderen wij continu de beste garantie op kwaliteit. Vandaar dat Nordic Fire haarden alleen bij de geselecteerde vakhandel te verkrijgen zijn.

In Nederland beschikken we over meer dan 70 geselecteerde dealers die vakkundig geschoold zijn in het installeren van onze haarden. Vandaar dat u ook bij u in de buurt kunt rekenen op vakbekwame installateurs.



Ze ontwikkelen dus zelf.

De importeur heeft wel verteld waar ze gebouwd worden, maar dat ben ik vergeten.
Volgens mij niet in Nederland.

Als je komt bij de importeur, dan is dat een klein gedeelte van een gebouwtje, waar in 2 ruimtes de kachels staan opgesteld, waarvan enkele branden. 't Ziet er niet gelijk uit alsof je met een hele professionele zaak te doen heb, zoals sommige kachelzaken. Je wordt wel zakelijk en uitgebreid te woord gestaan en op alle vragen geven ze zonder omwegen antwoord. Desnoods kun je op z'n kop in kachel gaan hangen om e.e.a. nauwkeurig te bekijken. Naar mijn idee weten ze waarover ze het hebben.

(Dit in tegenstelling tot bijv. Jacobs kachels die zeggen dat een themoventiel (laddomat) niet nodig zou zijn omdat ze zelf niets merken van condensvorming op lage temperaturen en omdat ze het in Engeland ook allemaal zus of zo doen.)

Misschien moet je ze anders gewoon is even bellen, om te vragen waar ze die apparaten bouwen.

Ik heb het idee dat het degelijk materiaal is, ook omdat ze alleen via officiele installateurs leveren.

Maar goed, ik heb er niet voor gekozen, omdat er bijv. Engelse kachels zijn die kwalitatief beter of net zo goed zijn, maar veel goedkoper. En er is meer modellenkeus. Zeker als je direct in Engeland besteld.
Wanders
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 mar 2010, 14:32

Re: Iemand ervaringen/mening met Nordic Fire?

Bericht door Wanders »

Let op met kachels uit Engeland. De keuring daar is niet zo streng als de nieuwste Duitse keuring. Let op dat een nieuwe houtkachel op CV altijd gekeurd wordt volgens deze nieuwe Duitse DINCE norm.

In Engeland keurt men nog volgens oude richtlijnen, waardoor men uitgaat van het maximale piekvermogen en niet het gemiddelde nominale vermogen over 1,5 of 2 uur. Verder wordt er in Engeland geen fijnstofmeting gedaan en wordt er uitgegaan van het bruto rendement ipv netto rendement.
Over het algemeen is men in Engeland qua ontwikkeling van CV haarden nog niet zover als bijv. Duitsland. Vaak beschikken deze haarden ook niet over een ingebouwde koelspiraal en zijn ze alleen ontwikkeld voor open systemen met een open expansievat.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Iemand ervaringen/mening met Nordic Fire?

Bericht door Atlas »

Daarbij garanderen wij continu de beste garantie op kwaliteit
"wij" Albert? ; "slip of the tongue" ? :wink: Heb jij belangen? nee toch

Atlas
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Iemand ervaringen/mening met Nordic Fire?

Bericht door Tim »

Altas,

Zoals ik het lees quote Albert een stukje van hun website.

Tim
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Iemand ervaringen/mening met Nordic Fire?

Bericht door Albert van WdJ »

Inderdaad Tim.

Toen zette ik nog niet alles in een quote balkje.
Lijkt nou net of ik aandelen heb :? .

Is wat verwarrend.

Albert
Change, before you have to.
STL
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jun 2013, 21:44

Re: Iemand ervaringen/mening met Nordic Fire?

Bericht door STL »

klopt het dat Nordic Fire eigenlijk dezelfde kachels zijn als de " La Nordica " kachels
Italiaanse makelij dus. Nu de kachel zelf ziet er wel heel degelijk uit vind ik.
Plaats reactie