Rocket zwembad/hottub verwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
robit

Rocket zwembad/hottub verwarming

Bericht door robit » 03 sep 2020, 12:44

Hoi allemaal,

Na een aantal maanden op dit forum rond gelezen te hebben toch maar besloten om een account aan te maken om de volgende vraag te stellen.

Sinds een aantal jaren bouwen we jaarlijks bij onze plaatstelijke scoutinggroep een hottub. Deze verwarmen we heel simpel door een oude radiator boven een kampvuur te hangen en hier met een dompelpomp water door heen te pompen. Nu is dit niet erg ecologisch en heb je ee zeer laag rendement. Ook het feit dat het vuur wordt afgekoeld zorgt er voor dat de buren minder blij worden van de rook die geproduceerd wordt.

Nu ben ik op zoek naar een manier om de hottub en eventueel thuis een zwembad (18000l) bij te verwarmen. De hottub is ongeveer 5m3.

Nu had ik op dit forum de site van Peter van den Berg gevonden http://www.batchrocket.eu en aan de hand daarvan het ontwerp zoals in de bijlagen ongeveer.
Hierbij is dus de rocket gegoten uit hittebestendig beton en een bell geplaatst ter grootte van 2 oliedrums. De diameter van de rider is 150mm en voor de andere afmetingen zijn de tabellen van de site gebruikt. De diameter van de schoorsteen is ook 150mm De diameter van de oliedrum is 58cm en de hoogte is 90cm. Nu is het de bedoeling dat er bovenin de bell 2 zo groot mogelijke radiatoren zijn om de warmte uit de bell op te nemen. Door deze radiatoren stroomt dan het water. De afmetingen voor de radiatoren zijn H=900mm, L=400mm, D=61mm en de warmteafgiftecapaciteit bij een ΔT: 50 is 561W

Nu is mijn vraag of jullie nog op of aanmerkingen hebben over dit bedacht systeem? Denken jullie dat dit enigszins zal werken of zal de warme lucht uit de riser de kortste weg nemen en langs de radiatoren af gaan?

Natuurlijk zijn niet alle details in de tekening goed getekend zoals de isolatie van de vuurkamer en riser. Dit doe ik met superwool. Ook zie ik nog de mogelijkheid om de hele bell langs buiten te isoleren met bijvoorbeeld steenwol om het rendement te verhogen.

Ik hoor graag jullie mening/feedback!

Mvg
Tibor
Bijlagen
rocketstove.JPG

ritsaert snijder

Re: Rocket zwembad/hottub verwarming

Bericht door ritsaert snijder » 03 sep 2020, 22:40

Tibor,
Uit ervaring weet ik dat scouts graag met vuur spelen. Ik heb een zelfde opstelling in de schuur als cv verwarming. Inderdaad met een heel hoog rendement. Ook met radiatoren en een rocket 177. Ik heb daar een paar flinke stoomexplosies mee mogen maken.
Mijn lessen;

* de opstelling is een potientiele bom (stoomexplosies)
* werk met een open systeem, met een open kookleiding direct op de radiatoren
* zorg dat het water altijd goed kan stromen, neem een old school pomp (geen ingewikkelde zuinige pomp)
* zorg ervoor dat het water ook blijft stromen als je stroom uitvalt
* zorg ervoor dat de radiatoren altijd 100 % zijn gevuld, luchtbellen in je radiatoren zorgen voor delen die te heet worden en daar ontstaat stoom en dat geeft een kettingreactie
* enzovoorts.

Ik denk dat het niet verstandig is om een dergelijk opstelling te maken in een scoutingomgeving. Ik denk dat een hufterproof en hufterveilig concept aan te raden is. Gelukkig is er ook een veel veiliger systeem; een grote open pan op een stevig frame op de riser van de rocket. Je kan het water door een spiraal (van zacht koper) door de pan pompen. Of je gebruikt het water uit de pan (met een pomje)
groet!

Ritsaert

robit

Bericht door robit » 04 sep 2020, 08:12

Hoi Ritsaert,

bedankt voor je reactie. Het was in ieder geval het idee om er een open systeem van te maken met waarschijnlijk een dompelpomp of andere beregeningspomp. Zou een cv pomp hier in ook werken samen met een voet/terugslagklep aan de aanzuigzijde ook werken?

eventueel als het water te warm zou worden zou ik overwegen om gebruik te maken van 2 pompen om een hoger debiet te krijgen en dus lagere temperatuurverschillen om koken van water tegen te gaan. zou de veiligheid omhoog gaan om meteen voor/na de radiatoren een overdruk ventiel van bijvoorbeeld 3 bar te plaatsen? of heeft dit geen zin aangezien het eindpunt van het systeem open is en dit geen 3 bar zal bereiken.

Wat bedoel je precies met een open kookleiding? een leiding die vanuit de radiatoren direct zonder weerstand naar het bad/tussenbad kan om eventueel overdruk af te laten?

Hoe kan ik er voor zorgen dat het water ook zal blijven stromen als de stroom uit valt? moet ik het dan zo inrichten dat het ook enigsinds werkt op thermosifon? of moet ik ergens een klep installeren die er voor zorgt dat bij stroomuitval het te warme water/stoom op een veilige plaats afgelaten kan worden?

Wat betreft je alternatief, met zo'n systeem ben ik ooit begonnen. Een grote koperen ketel van een liter of 60 denk ik recht boven de vlammen van een kachel en daar een spiraal van tuinslang doorheen waar het water van het bad doorheen liep. Nu begrijp ik met de kennis die ik nu heb dat dit systeem ook een stuk verder te optimaliseren was door middel van isolatie, een andere spiraal (geen tuinslang) en in ieder geval een deksel op de ketel. Nu vraag ik me af of je in zo'n opstelling een even hoog rendement kunt halen als in eerder beschreven concept?

Alvast bedankt!
Tibor

ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder » 04 sep 2020, 19:46

Tibor,
Wordt dit ooit veilig? Met stoomexplosies valt niet te spotten. Serieuze en nare vewondingen, ontvellingen enzovoorts.

Ik twijfel hier thuis al aan de veiligheid. Als kachelbouwer heb ik alle middelen om het veilig te maken.Ik heb een paar jaar ervaring met dezelfde opzet en het vergt kennis en inzicht om er mee op te gaan. Ik ga mijn opzet slopen en ik kies voor een andere opzet met een vlampijpwisselaar. Rendement met een radiator is prima maar het is niet veilig genoeg. Een kleine kans op een stoomexplosie is geen risico wat ik wil nemen.

Ik zou kiezen voor een hele veilige opzet en zeker niet kiezen voor radiatoren, dan kan je beter kiezen voor een vlampijpwisselaar. Niet makkelijk te bouwen maar een stuk veiliger.

De open kookleoding is op dit forum al vaak bespreken en kan je vinden met de zoekfunctie..

Met thermosiphon wordt lastig want dan moet je omhoog. Klep lijkt me juist een risico. Je kan een ton met water hoog plaatsen en laten leegstromen in de radiator en gelijk ook het vuur blussen. Maar je moet een waarschuwingssysteem hebben (flowmeter, temperatuur, sirene of toeter)

Misschien denk je dat ik iemand ben die heel voorzichtig is en alle risico's uit de weg gaat. Maar dat is zeker niet het geval. Vroeger zijn er veel verschikkelijke ongelukken gebeurt met stoom en dat heeft geleid tot de stoomwet en het stoomwezen. Er bestaat nog steeds een stoomkeuring
(Lloyd's Register Stoomwezen). Ik denk niet dat je opzet de keuring overleeft. Tot slot zou ik ook bij Scouting Nederland checken of je plannen gedekt zijn onder de verzekering.
groet!

Ritsaert

Plaats reactie