Koudebrug onderbreking

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jurreep

Koudebrug onderbreking

Bericht door Jurreep » 22 aug 2020, 21:29

Hallo,

Zal mij even snel voorstellen. Ik ben Jurre, 27 jaar en heb een oude schuur gekocht. Deze ben ik aan het opknappen en de bedoeling is om er gedeeltelijk een passief huis in te bouwen (box in box principe). De rest van de schuur te behouden als werkplaats.
Ik wil zoveel mogelijk werk zelf in handen nemen, En waar nodig met hulp van familie en vrienden.

In de schuur zit nog een oude hooizolder welke ondersteund word door twee HE200A balken. Deze balken wil ik in de woning in het zicht houden. Maar passief bouwen betekend geen koudebruggen dus deze moet ik isoleren of doorhalen en een koudebrug onderbreking tussen zetten. Nu heb je hier hele mooie producten voor zoals deze:
Afbeelding

Dus ik heb een aantal leveranciers gemaild met de vraag wat dit kost voor een plaat van 200 x 200. Dit kwam gemiddeld rond de 200eu per plaat! :shock: Ik vind dit nogal wat geld voor een plaatje, dus mijn vraag is weten jullie waar ik een grote plaat van dit materiaal kan vinden zodat ik het zelf op maat kan snijden en boren.

JantjeV8

Re: Koudebrug onderbreking

Bericht door JantjeV8 » 23 aug 2020, 09:42

Als je lokaal een staal constructiebouwer vind, kan hij die paar plaatjes voor je zo voor een paar 10tjes op maat maken.

Maar verwacht er niet heel veel van! De bouten zitten er nog, omdat het een heel drukvast materiaal is is er nog steeds enige geleiding.

maarten martens

Bericht door maarten martens » 23 aug 2020, 17:09

Hallo Jurreep,
welkom op dit forum, je kan er veel info vinden !

geef eens wat meer info ivm die HEA balken
lopen die van binnen naar buiten ?
of van binnen naar de schuur ?
hoeveel zijn er zo ?
welke krachten ivm stabiliteit komen er op die plaatsen ?

je schrijft :
"passief bouwen betekend geen koudebruggen"

maar dat is niet correct ;
wel juist is de koudebruggen zo veel mogelijk vermijden of waar het niet kan,
die warmteoverdracht zo klein mogelijk houden.
warmteverlies zal er altijd zijn, ook in een passiefhuis !
opmerking ivm de bouten is correct, maar welke is de impact in de totaliteit ?

mijn inziens moet je het hele - holistische - plaatje in gedachten houden,
een piepklein beetje warmteverlies (zonder risico op condensatie) weegt misschien niet op tegen de grote kostprijs ?

enfin,
interessant om te volgen, als je enkele fotos van plaatsen van de huidige situatie ?

mvg
Maarten
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

Jurreep

Bericht door Jurreep » 23 aug 2020, 20:17

Bedankt voor de reacties :D

De balken lopen vanaf de binnenste spouwmuur. Naar binnen toe en zijn nog ondersteund met een aantal staanders welke ik eruit wil hebben.
De kracht op deze balken is de zolder zelf (7,5 meter x 6,5 meter x 0,16 meter dik = 7,8 x soortelijk gewicht steen 1,5 = 11,7 ton) verdeeld over twee hea200 balken en de buiten muren. Het gewicht van de wandjes, badkamer slaapkamer komt er nog bij. Ik weet niet precies wat dat nog gaat wegen.
Ik heb nog een paar oude foto's om de situatie wat duidelijker te maken.

Het gaat om deze twee balken. De staanders wil ik ertussen uit hebben. De zolder wil ik rondom ook doorhalen ivm koudebrug. En de liggers doorhalen en koudebrug onderbreking tussen zetten.
https://drive.google.com/file/d/1Cin1vl ... sp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1E3zkQO ... sp=sharing
Dit is de andere kant van de balk. Hier hebben we een sleuf gegraven voor de fundering, hier komen de staanders op waar dus ook een plaat tussen moet voor isolatie. Aan de andere kant van de staanders komt ook nog een zolder op welke wat hoger wordt (boven de werkplaats).

Omdat ik toch alles opnieuw moet opbouwen doe ik het liever meteen goed. Daarom steek ik er nu liever ook wat meer tijd in om alle koudebruggen eruit te halen dan dat ik later dus kans heb op condens en onnodige stookkosten. Alleen die 200eu per plaatje gaat mij dus wel wat te ver.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat de situatie betreft. Misschien dat ik ook nog wel een apart topic aanmaak voor dit project, omdat ik vast meer tegen zal komen waar ik wat meer inzichten bij kan gebruiken :mrgreen:

maarten martens

Bericht door maarten martens » 23 aug 2020, 20:28

dank voor de foto's, geeft al een beter beeld!

hier in België moet je voor dergelijke werkzaamheden verplicht werken met een architect en met een bouwvergunning.
Niet om je op kosten te jagen, maar om overzicht te houden over mogelijke problemen of gevaren !

ik vermoed dat je in NL woont, is dat daar niet verplicht of aangewezen ?

zomaar die staanders er vanonder halen moet lukken, maar je moet dan wel snel kunnen lopen :mrgreen:
nee effi serieus,
die HEA zijn niet voor niets ondersteund door kolommen naar de funderingen, basis cursus stabiliteit.

hopelijk heb je voldoende kennis van zaken om het geheel veilig aan te pakken

mvg
Maarten
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

Jurreep

Bericht door Jurreep » 26 aug 2020, 12:21

Hallo Maarten,

Ik woon inderdaag in nederland. De schuur heeft nog geen woonbestemming en ik ben allereerst bezig de constrcutie in de schuur deugdelijk te maken omdat twee spanten een beetje zijn verzakt. Dit is gebeurd doordat de vorige eigenaar een stuk zolder er rigoreus uit heeft gebeukt, waar die twee spanten op rusten.
Omdat ik een staalconstructie in de schuur maak met zolder erin wil ik meteen rekening houden met het passieve gedeelte van het huis later (mits de gemeente instemt met de woonbestemming). Ik heb een kennis die de constructie wel kan berekenen voor de zekerheid.

Plaats reactie