Adiabatische koeling

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Stan1979

Adiabatische koeling

Bericht door Stan1979 » 02 jul 2020, 01:30

Korte vraag:
Wie heeft er ervaring met adiabatische koeling?

Orbiter

Re: Adiabatische koeling

Bericht door Orbiter » 02 jul 2020, 21:27

Iedereen heeft toch wel eens in de wind staan bibberen na uit de zee of het zwembad te zijn komen. Ik hou van warmte, hitte eigenlijk, wat niet belet dat ik 4 liter water drink op een gemiddelde dag van 30°C en daar gaat een heel groot stuk van naar zweet om me weer af te koelen.

Maar bon, iets zegt me dat het niet dat soort koeling is waarover je het wilt hebben :wink:

Pigion

Bericht door Pigion » 04 jul 2020, 21:45

Voor mij is a-diabatische koeling een nieuw begrip. Ik heb bij de natuurkunde lessen en bij het vak Technische Warmteleer wel kennis genomen van a-diabatische expansie. Bedoel je datsoms?
Pigion

Orbiter

Bericht door Orbiter » 04 jul 2020, 22:27

Verdamping van een vloeistof (water) onttrekt energie uit het object waarin/waarop die vloeistof zat.
Zo zal een drinkfles met een natte handdoek er rond die in volle zon staat ietwat koelen wanneer het water uit die handdoek begint te verdampen.

Iets gelijkaardig zou je kunnen doen met een gebouw of een voertuig. Isolatie van dat gebouw maakt het echter niet eenvoudig.

Ik ben er zeker van dat er ergens kant en klare formules voor bestaan om alles uit te rekenen. En die zullen zelfs redelijk eenvoudig zijn indien geen rekening moet gehouden worden met extra variabelen zoals wind en wolken.

Stan1979

Bericht door Stan1979 » 04 jul 2020, 23:30

Niet zo direct een compleet gebouw te koelen van buitenaf maar via ventilatie van het gebouw.

Water vernevelen op een membraan waar de lucht doorheen wordt gevoerd koelt af en kan je dus koelere lucht inblazen in je gebouw.
Dit is directe adiabatische koeling.

Doe je dit via een wamtewisselaar die meestal al in het gebouw/huis aanwezig is.
Doe dit met de afgevoerde lucht uit gebouw/huis voor de WTW af te koelen via een membraan, dus je gebruikt de WTW als koude wisselaar en koel je inkomende lucht van buiten mee af wat je weer in je gebouw/huis blaast.
Dit is indirecte adiabatische koeling.

Pigion

Bericht door Pigion » 06 jul 2020, 11:17

Een praktijkvoorbeeld.
In Saudi Arabië bezochten we eens een Nursery in een plantenkas, afgeschermd van de zon. Het werd binnen koel gehouden door een sterke luchtstroom door een regengordijn te jagen. Dat regengordijn besloeg de hele kopse kant van de kas. Binnen waren prachtige orchideeën. Er was natuurlijk wel een hoge vochtigheidsgraad.
Pigion

Plaats reactie