Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

fietser

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door fietser » 26 jun 2020, 07:59

Hoi,

dank voor jullie reacties. Kun je bij een dergelijke constructie zoals ik aangaf (steensmuur, 1 cm leem, 8-10 cm Gutex houtwolvezelplaat (harde variant) dan per definitie stellen / voorspellen, dat dit condenatieproblemen gaat veroorzaken?

Als ik het goed begrijp zou je dan beter aan de buitenkant van de muur isoleren, echter is dit geen optie want ik wil dit zelf niet en het mag ook niet (beschermd dorpsgezicht). Dan zou een erg goede ventilatie van de ruimte nog een optie zijn, echter zit ik hier ook niet speciaal op te wachten. En we hebben vloerbalken die in de muren zitten. Kortom, wat zijn dan nog de opties om zonder condensatieproblemen te isoleren, behalve wandverwarming? Slechts een dunne laag isolatie aanbrengen? Is dit dan wel isoleren, maar dan met toevoeging van een dampremmende laag zodat vocht van binnen niet de muur in kan? Ook dit klinkt mij als iets wat niet zonder risico op lekken is.

En buiten de evt. andere opties (ben ik hier boven nog wat vergeten?), zijn er nog andere mogelijkheden? Of is de enige veilige optie helemaal niet isoleren, zoals nu in feite ook het geval is? Is niet isoleren heel onlogisch omdat je dan meer energie gaat verbruiken, of valt er wel iets voor te zeggen in een ouder pand?

Ingir

Bericht door Ingir » 26 jun 2020, 14:46

Er is nog wel een methode met foamglas maar dat is een vrij dure isolatiemethode en moet zorgvuldig worden aangebracht.

Foamglas is zeer dampdicht waardoor dit materiaal vooral geschikt is in natte ruimtes (badkamers). De opbouw is vrij eenvoudig:

- steensmuur 200mm
- 2 lagen 100mm foamglas met verspringende naden vastgezet met bitumenlijm, ook de onderlinge naden (niet ecologisch)
- afwerken met gipskartonplaat/wandtegels

Houten balken die door de isolatie heen op de buitenmuren liggen zijn een damp-lek en bovendien een koudebrug waar damp ongehinderd kan doordringen en gaat condenseren met kans op houtrot. Dit is op zich wel te beperken door het hout te verduurzamen met een impregneermiddel dat met hoge druk wordt ingebracht maar het blijft een zeer kwetsbare constructie. Goede ventilatie (zoals gezegd mechanische ventilatie met overcapaciteit) is hier echt een must.
Afscheidsrede prof. dr. Peter Jan Schellens over de toon van de discussie: ad hominem in gloria...
http://cls.ruhosting.nl/wp-content/uplo ... lemaal.pdf

Gargouille

Bericht door Gargouille » 27 jun 2020, 01:10

fietser schreef:
26 jun 2020, 07:59
Hoi,

dank voor jullie reacties. Kun je bij een dergelijke constructie zoals ik aangaf (steensmuur, 1 cm leem, 8-10 cm Gutex houtwolvezelplaat (harde variant) dan per definitie stellen / voorspellen, dat dit condenatieproblemen gaat veroorzaken?
Je sprak eerder over houtwol-cement-plaat, dat is wel iets anders. Bedoel je nu de speciale binnenisolatieplaten van Gutex ?

Voor de speciale(gepatenteerde) capillair actieve platen is het ook een kwestie van risico-neming. Binnenisolatie zal het vocht-risico sowieso verhogen. Met dauwpuntberekeningen gaan ze na hoeveel precies en hoeveel risico te verantwoorden is. Dat risico hangt af van vele factoren. De windrichting (oostmuren hebben een heel andere regenbelasting dan westmuren), de gebruikte baksteen, de gebruikte mortel,precieze muurdikte, muurhoogte, eventueel (dampdichte) buitenafwerking enz enz... Valt geen algemeen antwoord op te geven dat 'juist' is.
Toch een algemeen idee hebben ?
Voor de vele studies die ik al gezien heb zit 4cm dikte voor een lambda 0,04 aan de veilige kant voor de meeste muren.
Rond 6 cm ligt meestal het risicogebied. Bij 8 cm moet je het al echt kunnen verantwoorden met de berekeningen. Vaak is 8cm al een probleem.
Maar dat zijn heel algemene uitspraken, gebaseerd op een aantal berekeningen van bestaande gevallen. En dat kan eigenlijk niemand beoordelen zonder de situatie ter plaatse gezien te hebben.
fietser schreef:
26 jun 2020, 07:59
Dan zou een erg goede ventilatie van de ruimte nog een optie zijn, echter zit ik hier ook niet speciaal op te wachten.
Een goede kwaliteit lucht is belangrijk voor de bewoners. Ventilatie kan noodzakelijk zijn om aan die gezonde mix te komen.
Maar het heeft eigenlijk niet veel te maken met interne condensatie. Bij bijvoorbeeld 20°C en 50%RV zal de plaats van het dauwpunt en de hoeveelheid interne condensatie precies hetzelfde zijn bij een debiet van 1m3/h luchtverversing in de kamer als bij een debiet van 100m3/h.
Bij een natte ruimte kan het wel zo zijn dat de RV aanzienlijk hoger is (dan gezond voor de bewoner zelfs)en dat de ventilatie die onder controle houdt (richting 50%), in die gevallen zal de ventilatie ook wel iets bijdragen aan het beperken van de hoeveelheid interne condensatie.

Trouwens het meeste vocht komt nog altijd van buiten in een volle muur. Regen versus interne condensatie is ongeveer in de verhouding van 1000 tegen 1. Maar de binnenisolatie zorgt er wel voor dat die regen dieper en langer in de muur zit. Hij is immers kouder en het verdampingsoppervlak (waar hij terug vocht kwijt kan) wordt gehalveerd(immers afgesloten langs binnen=helft van het muuroppervlak).

Alle vormen van binnenisolatie hebben daarom nattere buitenmuren tot gevolg met meer risico op vorstschade. Daarnaast hebben ze ook het nadeel dat ze de thermische massa langs binnen weggooien. Je kent dat behaaglijk koele gevoel in de zomer wel van de oudere huizen. Dat ben je kwijt.
Die nadelen zal je moeten afzetten tegen de beperkte winsten en de risico's.
Kortom, wat zijn dan nog de opties om zonder condensatieproblemen te isoleren, behalve wandverwarming? Slechts een dunne laag isolatie aanbrengen? Is dit dan wel isoleren, maar dan met toevoeging van een dampremmende laag zodat vocht van binnen niet de muur in kan? Ook dit klinkt mij als iets wat niet zonder risico op lekken is.

Elke vorm van binnenisolatie komt met zijn eigen risico's, randvoorwaarden en uitvoeringsproblemen.
Wandverwarming kan het risico zeker verkleinen. Maar komt ook met extra warmteverliezen. Bovendien kom je terug in heel slechte situaties als je de doorrekening met de wandverwarming maakt en achteraf de wandverwarming uitzet en bijvoorbeeld toch met een kachel gaat verwarmen.

fietser

Bericht door fietser » 28 jun 2020, 20:31

Hallo, dank voor de uitgebreide reacties, ik bedoelde niet houtwol-cement, maar houtwolvezelplaten van Gutex. Ik weet niet de productnaam, maar ik overwoog de harde en zachte (Thermoflex) variant.

Plaats reactie