Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ernest Dubois

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Ernest Dubois » 17 aug 2020, 23:16

Ja dat zijn steensmuren en steensmuren die voorheen te kampen hadden met vochtdoorslag, (regenslag en dak lek) maar dat is opgelost en nu blijven ze droog en is er geen belasting nog aan behang nog draagstructuur. Ook belangrijk is nergens komt behang tot aan de vloer aan de buitenmuren. Onder aan is een lambrisering.
Over digitaal vakboeken kan ik weinig zeggen die mijn zijn echt.
Gargouille, ken jij dat series boeken van het Nationaal Restauratie Centrum?

Gargouille

Bericht door Gargouille » 17 aug 2020, 23:32

Ernest Dubois schreef:
17 aug 2020, 23:16
Ja dat zijn steensmuren en steensmuren die voorheen te kampen hadden met vochtdoorslag, (regenslag en dak lek) maar dat is opgelost en nu blijven ze droog en is er geen belasting nog aan behang nog draagstructuur. Ook belangrijk is nergens komt behang tot aan de vloer aan de buitenmuren. Onder aan is een lambrisering.
OK, maar die lambrisering is toch ook op bepaalde punten in contact met de buitenmuur ?
En als ik me goed herinner had jij de muren langs buiten ook aangepakt met een kalkpleister ?
Ernest Dubois schreef:
17 aug 2020, 23:16
Over digitaal vakboeken kan ik weinig zeggen die mijn zijn echt.
Gargouille, ken jij dat series boeken van het Nationaal Restauratie Centrum?
Ik ken het wel, maar heb er momenteel geen boeken van.
Op hun site staat wel een interessante voor fietser digitaal beschikbaar: https://www.restauratiecentrum.nl/studieboeken/linnen/

G

Ernest Dubois

Bericht door Ernest Dubois » 18 aug 2020, 08:58

Er is een geventileerde spouw tussen muur en lambrisering met een vergelijkbaar draagconstructie als bevestiging die is wel in contact met de buitenmuren natuurlijk.

Ja dat aanpak is de sleutel dwz cement pleister afgebikt en puur kalk (ik ben geen stukador dus heb ik het laten doen maar de stukador wil cement door de kalk strooien - goed in de gaat houden die stukadoors, als je om de hoek lopen gooien ze het nog steeds der in- maar dat had ik kunnen zien te voorkomen gzd) pleister der op.

fietser

Bericht door fietser » 20 aug 2020, 14:09

Dank voor jullie bijdragen en de link naar het artikel, dat ziet er interessant uit, ik ga dit binnenkort rustig doorlezen.

Het huidige plan is om toch met houten vloerdelen (vuren) af te timmeren. Dus een voorzetwand voor de steens muur met een luchtspouw. Rest nu nog de vraag hoe deze ruimte te verwarmen. Ik heb twee opties voor ogen:

* #1:, de gemakkelijkste optie: een aanwezige gaskachel gebruiken.
* #2: een houtkachel (vind ik gezelliger, maar wel meer werk, gedoe) aangevuld met een plintverwarming.

Ik vraag mij af welke optie het beste zou werken om de ruimte op te warmen? Ga ik bij de plintverwarming veel energie verliezen omdat ik dan de natte buitenmuren droog ga stoken, of valt dit mee door de houten voorzetwanden? En gaat het hout ernstig wekren, of zou het deze warmte wel kunnen verdragen?

willem

Bericht door willem » 20 aug 2020, 14:59

Ik weet niet wat je tegen isoleren hebt maar heb je je al eens verdiept in EPS isolatie platen
of zeg ik nu wat smerigs.

fietser

Bericht door fietser » 20 aug 2020, 19:24

willem schreef:
20 aug 2020, 14:59
Ik weet niet wat je tegen isoleren hebt maar heb je je al eens verdiept in EPS isolatie platen
Hallo,

ik heb niet per se iets tegen isoleren, maar wel tegen isoleren van mijn huis uit 1925 met steens muur in een beschermd dorpsgezicht. Ik ben bang voor vocht (en schimmel) problemen door isolatie en evt. ook voor vorstschade door isolatie. En voor extra kans op rotten van de houten vloerbalken in deze muur door isolatie. Daarom heb ik besloten helemaal af te zien van isolatie van de woonkamerwanden.

fietser

Bericht door fietser » 23 aug 2020, 22:39

Iemand nog een idee of plintverwarming goed gaat functioneren in een woning met steensmuur, geringe luchtspouw (3-5 cm) en (vuren gg-delen) houten voorzetwand?

fietser

Bericht door fietser » 03 sep 2020, 19:11

Hallo,

is er wellicht nog iemand die iets kan vertellen over of de combinatie houten voorzetwand met luchtspouw en plintverwarming? Zou de plintverwarming goed functioneren indien deze voor een (vuren) houten voorzetwant staat? Ik begrijp dat het idee is dat de plintverwarming er voor zorgt dat convectiewarmte opstijgt langs de muur en dat de muur hierdoor opwarmt en vervolgens in de vorm van stralingswarmte deze warmte uitstraalt de ruimte in.

Ik vraag mij af of dit ook zou kunnen werken indien je de plintverwarming niet direct tegen de buitenmuur (steens muur in ons geval) plaatst, maar tegen de houten voorzetwand? (waarbij er een luchtspouw is tussen voorzetwand en buitenmuur)

Of zou ik beter de oude gaskachel opnieuw kunnen aansluiten in deze opstelling met voorzetwanden?

Krelis

Bericht door Krelis » 09 sep 2020, 08:15

fietser schreef:
03 sep 2020, 19:11
Hallo,

is er wellicht nog iemand die iets kan vertellen over of de combinatie houten voorzetwand met luchtspouw en plintverwarming? Zou de plintverwarming goed functioneren indien deze voor een (vuren) houten voorzetwant staat? Ik begrijp dat het idee is dat de plintverwarming er voor zorgt dat convectiewarmte opstijgt langs de muur en dat de muur hierdoor opwarmt en vervolgens in de vorm van stralingswarmte deze warmte uitstraalt de ruimte in.

Ik vraag mij af of dit ook zou kunnen werken indien je de plintverwarming niet direct tegen de buitenmuur (steens muur in ons geval) plaatst, maar tegen de houten voorzetwand? (waarbij er een luchtspouw is tussen voorzetwand en buitenmuur)

Of zou ik beter de oude gaskachel opnieuw kunnen aansluiten in deze opstelling met voorzetwanden?
wat is goedkoper? Het gaat er op lijken dat de oplossing een nieuw probleem oproept.

Krelis

Bericht door Krelis » 09 sep 2020, 08:19

willem schreef:
20 aug 2020, 14:59
of resol. 🚲Google eens op kingspan

Plaats reactie