Aanleg (zelf) horizontale bodemwisselaar

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Aanleg (zelf) horizontale bodemwisselaar

Bericht door prensel »

Hallo,

Ik overweeg een horizontale gesloten bodem/warmtewisselaar aan te gaan leggen als bron voor een warmtepomp die nu op een (verstopte) open-bron grondwaterbron is aangesloten.

Wat ik al 'weet':
Volgens berekening kom ik uit op 10kW en dan in kleigrond. Volgens opgave zou dat 40W/m2 moeten opleveren dus ik kom dan op 250m2.
De legdiepte komt dan op 150 tot 200cm onder het maaiveld, evt te doen met een sleuvengraver, kettinggraver of kleine graver met smalle bak.
Per lus maximaal 100m en legafstand op 50cm, materiaalkeuze PE buis (type R of X ? ).
In totaal dan 10 lussen (25m2 per loop), samenkomende op een collector in een ondergrondse verzamelbak en van daaruit twee dikke hard-PVC of zacht-PE (50mm ?) buizen naar de WP.

Wat ik niet 'weet':
welke diameter buis wordt hier meestal voor de lussen gebruikt ?
hoe/waar/wat is de collector te koop/maak ?
welke ervaring heeft men hier al werkelijk mee (ik zie veel theoretische plaatjes maar weinig praktijkervaringen) ?
hoe bevalt het rendement ? van de vertikale gesloten bronnen lees ik steeds meer dat na het 1e of 2 jaar er 'verarming' van de brontemperatuur optreedt.

Andere tips ?

Alvast bedankt :-)
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Aanleg (zelf) horizontale bodemwisselaar

Bericht door Paide »

Het is nogal een klus.... 1000m slang ingraven in op 1,5 meter diepte in kleingrond
Ik heb geen praktijkervaring, maar kun je de slangen niet gewoon koppelen met een serie t-stukken? Flowmeters erop en ingraven in een put zodat het vorstvrij is en je er bij kunt voor controle en onderhoud.
prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Re: Aanleg (zelf) horizontale bodemwisselaar

Bericht door prensel »

Ja dat is wel een klus maar daar zijn graafmachines voor :-)
Of een kleine sleuven/kettingfrees die kunnen tot 160cm diep voor zover ik heb kunnen vinden.

Ik dacht inderdaad ook door met een aantal t-stukken en flowmeters/afsluitkranen iets te maken. Een put kan ik tegen de gevel van het huis maken waar de WP ook aan de andere kant staat dus kan dan vrij eenvoudig met twee dikke leidingen naar binnen.
Voor zover ik plaatjes heb kunnen vinden wordt dat zo ook gedaan.

Kwaliteit/type buis voor de lussen ben ik nog niet uit, ZPE kon dacht ik maar dat werd afgeraden en beter was PE100 SDR11 32mm is mij verteld.
Er staat ook ergens een bouwverslag van een soortgelijk systeem maar daar gebruiken ze 40mm buis, ook 10 groepen van 100 meter elk.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Aanleg (zelf) horizontale bodemwisselaar

Bericht door benthuis »

M'n ouders hebben zo'n systeem, opgezet zoals boven geschetst. Met ketting frees in de grond gewerkt.
Rendement durft m'n moeder niet te noemen. Ik gok dat ze voor een aanmerkelijk deel electrisch verwarmen. Maar hier zit in Dld subsidie op (apparte meter en tarief groep), dus dan is rendement bekijken niet meer zo aantrekkelijk :?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Arjan O
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 jul 2019, 13:33

Re: Aanleg (zelf) horizontale bodemwisselaar

Bericht door Arjan O »

Ervaring met horizontale bodemwisselaars heb ik niet, over het rendement kan ik dus niks over zeggen(wel dat de bodemtemperatuur constant is, en dus het jaar rendement, indien goed uitgerekend, beter is dan met een buitenunit warmtepomp)

Wat betreft de lussen,
40mm PE (type weet ik niet, dit laat ik altijd de bronboorder bepalen) voor iedere lus
Dan een verdeler met flow meters(heel belangrijk over iedere lus dezelfde berekende flow te hebben)
Vanaf die verdeler met 50mm pe naar de warmtepomp gaan

Je kan het ook op de tichelman manier aansluiten, dan moet je 100% zeker weten dat iedere lus even lang is, zo hoef je geen verdeler + flowmeters erin te zetten(1 algemene flow meter)
prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Re: Aanleg (zelf) horizontale bodemwisselaar

Bericht door prensel »

Inmiddels al redelijk ingelezen in het 'slinky' concept. Dan worden de buizen (32mm) niet in strekkende lengtes gelegd maar in krul/slinky vorm.
Voor 900 of 1200m buis worden dan 3 of 4 banen gegraven met daarin lussen van elk 300m gelegd en dat zou ruim voldoende moeten zijn voor 8 - 10kW warmtepomp. Daarmee valt een groot deel graafwerk te besparen en het rendement is volgens de duitse fora goed.
Er zijn wat duitse leveranciers die zon slinky pakket kompleet aanbieden met buis, verdeler, muurdoorgangen, aansluitingen naar de WP en zelfs met de juiste hoeveelheid glycol erbij.

Hier in nederland lees ik daar weinig tot niks over maar in duitsland heel veel ?
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Aanleg (zelf) horizontale bodemwisselaar

Bericht door Pigion »

Er zitten wel wat haken en ogen aan het zelf aanleggen van een collector voor W.P. De club van grondboor firma's, gesteund door leveranciers van warmtepompen en de installateurs hebben net zo lang gelobbyd dat er sinds enkele jaren een compleet certificerings-systeem is opgetuigd en dat wordt gehandhaafd door de overheid. Dus:
- Een ontwerp door een gecertificeerd bureau.
- Boren of een horizontale collector aan te leggen door een gecertificeerd bedrijf.
- Opstellen WP door een gecertificeerde installateur.

Door die kerstboom van certificaten zijn de kosten van een WP helemaal de pan uitgerezen. Je kan die certificering omzeilen door de collector te maken in een gesloten vat of door de collector in een sloot te plaatsen. Dit heb inmiddels gerealiseerd met 2 lussen van 300 M PE 40 x 3,7 RC100. Ik heb een comleet collector-systeem gekocht bij een duitse leverancier, incl. verdelelers en glycol voor antivries. Volgens de experts op het duitse forum "Haustechnkforum" sub-forum WärmePumpen, kan de door mij gerealiseerde collector een WP voeden van 12 tot 14 Kw. In het circuit zit een 10.00 L regenwateropslag en een slootje van 50 M. De rest is aan-en afvoer. Hiermee vldoe ik aan de regels en hoef geen vergunning bij de provincie aan te vragen. Je moet inhet collector-circuit zorgen voor een turbulente stroming. Bij te veel parallel krijg je laminaire stroming langs de wand van de buis, niet goed voor de warmteoverdracht. Als ik de techniek onder de knie krijg plaatjes en schema's in de bijdragen op dit forum te plaatsen, zal ik dat laten zien.
Pigion
prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Re: Aanleg (zelf) horizontale bodemwisselaar

Bericht door prensel »

Ik denk dat ik het voordeel heb dat ik al een warmtepomp op een open grondwaterbron heb die in 2012 met subsidie is gekocht dus (ik neem aan) ergens keurig geregistreerd staat. Niemand die mij kan beletten om daar iets aan te veranderen of vernieuwen aangezien destijds geen enkel certificaat een rol speelde dus behalve merk en type ook nergens geregistreerd staat hoe het ding is aangesloten.

Mijn destijds (te ondiep) geboorde waterput is nu verstopt en ik ben op zoek naar een nieuwe 'warmtebron'.
Ik heb ook een 16 kuub lege gierbunker onder het maaiveld liggen en ik heb wel eens gedacht of daar niks mee kan. Hij ligt met de bodem ergens op 2.5m diep. Misschien die vol laten lopen met water en dat als bron gebruiken of daar een wisselaar in hangen ?
Mijn WP trekt 1,5kuub per uur uit de bron dus in theorie met een 10 uur pompen is alle water wel een keer 'gebruikt'.

Achter in de tuin ligt wel een B-watergang en daar zou ik evt ook wel een wisselaar in kunnen plaatsen maar dat wordt weer lastig met maaien en uitbaggeren wat jaarlijks gebeurt. Of ik zou het water in de gierbunker kunnen aanvullen met slootwater en het 'gebruikte' water weer terug de sloot in ?

Of toch maar gewoon weer een nieuwe grondwaterbron laten boren maar dan op een goede diepte....
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Aanleg (zelf) horizontale bodemwisselaar

Bericht door LeaD »

@Prensel , dit doet me dan eerder denken aan een ijskelder onder de grond waar ijs gedurende de zomer bewaard wordt, is de toevoer aan energie uit de omgeving dan toch niet zo hoog, anders kun je het ijs niet bewaren .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
CvP
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 dec 2014, 16:15
Locatie: ZO Friesland

Re: Aanleg (zelf) horizontale bodemwisselaar

Bericht door CvP »

Mijn WP trekt 1,5kuub per uur uit de bron dus in theorie met een 10 uur pompen is alle water wel een keer 'gebruikt'.
Uit de bron is water van ca 12 graden. Als je het water in de gierput kun opwarmen heeft de wp minder nodig.
Je zou de tank zelfs van binnen kunnen isoleren en dan een zak van epdm erin maken. Verwarmen met zonnecollectoren en je hebt een mega buffervat!
Van gas los!! 10,5 kWp aan zonnepanelen, biologisch verbouwd huis, Wolf zonnecollector met 800 liter buffer en Aquaflam hout-cv kachel (eigen snoeihout), regenwateropvang, eigen bron.
Plaats reactie