Stank in huis

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Stank in huis

Bericht door Broekhoest »

Beste allemaal,

Sinds twee weken hebben wij een behoorlijke stankoverlast in huis. Is begonnen zo’n half uur na een houtstook. Daarna de kachel uit laten gaan, maar niet kunnen vinden waardoor het veroorzaakt werd. Drie dagen later was de scherpe brand/schroeilucht nog waar te nemen. Dit is voor het eerst sinds 2013. Toen hebben we een flexibele buis door de gemetselde schoorsteen getrokken in combinatie met een nieuwe stalen houtkachel Omdat we een rieten kap hebben zit bovenop een vonkenvanger.
Gister echt goed de plek op de verdiepingsvloer gevonden waar de lucht uit kwam.
Wat denken jullie? Lek in de rvs pijp waardoor het via minder goede voegen naar buiten komt? Of wellicht een muisje wat tussen rvs buis en gemetselde schoorsteen terecht gekomen is en verschroeid is?

Groeten, Harold
Frank borgo
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 apr 2020, 20:06

Re: Stank in huis

Bericht door Frank borgo »

Tja dat is een goeie,jaren terug hebben wij ook zoiets gehad,vrouw belde in paniek op , we hebben brand! als een gek naar huis gereden,en idd een brandlucht,de rookmelders gingen af,het kringelde van de zolder zo naar beneden,maar denk je dat ik ooit iets heb kunnen vinden?,niks noppes nada!

Ten tijde dat het gebeurde was de kachel aan en die hebben we ook aangelaten,tot op de dag van vandaag nog geen idee wat dat heeft kunnen wezen.

Je hebt er niet veel aan dit verhaal,maargoed,een trekkende pijp die lekt niet,wel word hij warm en de meest logische verklaring is idd iets van een dier dat er toch in isngekomen ondanks jullie vonkenvanger.

Is het iedere keer als u de kachel aan steekt of is dit 1x voor gekomen?
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Stank in huis

Bericht door Broekhoest »

Opvallend genoeg gebeurde het de eerste keer toen mijn vrouw de kachel stookte en mij ook in paniek belde. Een week later heb ik het zelf gedaan, om zo ook een oorzaak te kunnen vinden. Beide keren na ca 30 min stoken ontstond de stank. Tweede keer wel rook gezien bij opstarten.
Is camera inspectie van de pijp een idee om verder te komen?
Frank borgo
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 apr 2020, 20:06

Re: Stank in huis

Bericht door Frank borgo »

Ja camera inspectie is zeker een optie...een vuurtje stoken doe je om te relaxen...dat komt er niet van als je met die angst blijft lopen....maar je moet dan wel een prof camera inspectie laten doen of zelf kan ook...maar niet zo'n ali ding....als er beide keren spraken was van rookontwikkeling en stank zou ik het eerst uitzoeken.

Is het niet die lucht van een nieuwe kachel danwel pijp?
Bij nieuwe kachels heb je ook zo'n aparte lucht die je de paar eerste keren als je stookt ruikt....wat bedoel je eigenlijk met stank?...echt een brandlucht of een beetje een metaal stank?

Ik zou zelf zoizo een camera inspectie uitvoeren..al was het alleen al voor mn gevoel.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Stank in huis

Bericht door swake »

Heb dezelfde vragen als Frank

Nieuwe kachel of nooit gebruikt sinds 2013? Is de schoorsteen wel vrij? Geen vogelnest erin? Indien vrij dan eerste paar keer goed doorstoken met de vensters open...
Broekhoest schreef: 27 apr 2020, 14:10 Gister echt goed de plek op de verdiepingsvloer gevonden waar de lucht uit kwam
Lucht of rook? Is in ieder geval niet echt normaal, en al zeker niet met een flexibel in de schoorsteen, tenzij er iets scheelt zoals een verstopte schoorsteen of een doorgebrande flexibel omdat die niet geschikt was voor houtstook.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Stank in huis

Bericht door Pigion »

De stank van de kachel kan zeer wel veroorzaakt worden door relatief gebrek aan trek. Door één of andere oorzaak is er een onderdruk in het huis.
Wij hebben daar ook last van en bij ons wordt het veroorzaakt door de afzuigkap. Bij de overwegend sterke wind uit het NW - NO ontstaat in de afzuigkap-afvoer een sterke natuurlijk trek. Dat wordt (deels) veroorzaakt omdat de uitmonding van de afzuigkap in een kil van het dak zit.
Ik hen inmiddels een gemotoriseerde klep klaar liggen en deze gaat erin als ik zin heb achter het knieschot te kruipen. Dat is een hele heisa vanwege de vlakke kap, mijn souplesse (75) en een zeer onwillige knie. Deze zal na de corrona-perikelen gerevideerd worden, planning oct 2020. Ik ben bang dat het dan nog een heksentour wordt en zal waarschijnlijk zeer tegen mijn zin, de installateur er mee opzadelen. Nood breekt wet. Tegelijk wordt de motor uit de wasemkap verwijderd en een box ventilator achter het knieschot opgesteld.
Het helpt ook om een raamje aan de windzijde in de kamer open te zetten alle ventilatie aan de lei-zijde, ook deuren naar gang of andere vertrekken gesloten te houden incl. kier bestrijding aan de lei-zijde van het huis.
Vergeet ook niet dat de trek zo-wie-zo laag is bij hogere buitentemperaturen. Daarom ook de schoorsteen WARM houden nu.
Pigion
NB
Als je eraan kan komen kan een meting van de trek met een PITOTbuis meter, waardevolle informatie verschaffen.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Stank in huis

Bericht door Broekhoest »

Dank voor de reacties.
Kachel en pijp zijn in 2013 geinstalleerd en wordt elk winterseizoen goed gebruikt.
Dit kwam feitelijk van de ene op de andere dag.
Vogelnest zat ik ook aan te denken. Maar is ook weer niet logisch aangezien er een vonkenvanger op de schoorsteen zit.
Het is nu twee wkn geleden dat ik gestookt heb. Nog steeds ruik ik een sterke brand/schroeilucht wanneer ik op een slaapkamer op de eerste verdieping mijn neus tussen een kier kozijn/gemetelsde schoorsteen zet. Is het niet vreemd dat die stank na twee weken nog steeds zo sterk te ruiken is?

gegroet, Broekhoest
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Stank in huis

Bericht door remco d »

Ik ga hem toch even maken. Klagen over stank in huis en broekhoest heten.......

Sorry, te slecht.

Heel zelden gebeurt het hier ook. Inderdaad door onderdruk en vaak wanneer de afzuigkap aan heeft gestaan.

Mvg Remco
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Stank in huis

Bericht door willem »

Heb je al naar de vonkenvanger gekeken, deze willen nog wel eens dicht gaan zitten
waardoor je minimale tot geen trek krijg.
Ook een gescheurde naad in een bocht van de flex. pijp kan de oorzaak zijn,
dit materiaal is daar zo dun dat de agressieve rookgassen daar geen moeite mee heeft
om het aan te tasten, ook al is het rvs. Dit was voor mij de rede om voor meter stukken
te kiezen en de schoorsteen op een twee tal plaatsen open te zagen voor twee bochten te plaatsen.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Stank in huis

Bericht door Pigion »

Ik had ook geen vertrouwen in de flexibele pijp. Ik vond de wanddikte van het materiaal wel erg dun. In de beginfase van de stook met geopende bypass, kan de rookgastemperatuur oplopen naar 600 C. Ik heb er toen ook voor gekozen voor meterstukken en die van onderaf in het gemetselde gedeelte gebracht. De doorsnede van de die gemetselde schoorsteen was ca. 25 x 25 cm. Nu zit er een 20 cm gladde RVS pijp in. Trekt prima en geen afzetting van roet etc. Trouwens de FinOfen brandt zeer schoon, nog nooit iets geveegd of schoongemaakt.
Bij warm weer en zonder stook, krijg je het verschijnsel dat de inhoud van de pijp zwaarder is dan de warme lucht buiten de schoorsteen. Er treed dan ook condensatie op en lange schoorstenen hebben een voorziening dat zwarte condenswater op te vangen. In de zomer moet je daarom de schoorsteen volledig afsluiten, geeft alleen maar stank in huis.
Pigion
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Stank in huis

Bericht door Ramon »

Nu zit er een 20 cm gladde RVS pijp in. Trekt prima en geen afzetting van roet etc. Trouwens de FinOfen brandt zeer schoon, nog nooit iets geveegd of schoongemaakt.
In de zomer moet je daarom de schoorsteen volledig afsluiten, geeft alleen maar stank in huis.
Jaja, lekker tegenstrijdig...
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Stank in huis

Bericht door Pigion »

Ach, ach, wat zijn we weer scherp. Als je zelf nog niet kan bedenken dat de trek natuurlijk bedoeld iss voor de stookmaanden en het afsluiten vv oor de zomermaanden, dan zo mijn voormalige werkgever in in het stafrapport schrijven: Incumbent has structural Lack of imagtination.
Zeker opgegroeid zonder kachels en nooit gezien dat je ouders in de zomermaanden de kachelpijp afsloten met een oude krant.
Ik adviseer doe het venster open en laat frisse wind binnen, kom je misschien weer bij de tijd.
Pigion
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Stank in huis

Bericht door Broekhoest »

Het is 8 meter lange flexibele buis welke door de gemetselde schoorsteen is getrokken. Zitten geen bochten in en de trek is altijd meer dan goed geweest.
De vonkenvanger lijkt vanaf de grond gezien ook niet dicht te zitten. Vanwege de rieten kap is het lastig om er vlakbij te komen.
Is er een überhaupt een kans op een vogelnest in de pijp als de schoorsteen middels een vonkenvanger afgesloten is?
Vr gr Broekhoest
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Stank in huis

Bericht door Ramon »

Pigion schreef: 02 mei 2020, 12:38 Ach, ach, wat zijn we weer scherp. Als je zelf nog niet kan bedenken dat de trek natuurlijk bedoeld iss voor de stookmaanden en het afsluiten vv oor de zomermaanden, dan zo mijn voormalige werkgever in in het stafrapport schrijven: Incumbent has structural Lack of imagtination.
Zeker opgegroeid zonder kachels en nooit gezien dat je ouders in de zomermaanden de kachelpijp afsloten met een oude krant.
Ik adviseer doe het venster open en laat frisse wind binnen, kom je misschien weer bij de tijd.
Pigion
Ik bedoelde eigenlijk dat je zegt dat je pijp niet vies is, maar hem nog nooit geveegd heeft en dat hij stinkt...
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Stank in huis

Bericht door willem »

Broekhoest schreef: 03 mei 2020, 15:29 Is er een überhaupt een kans op een vogelnest in de pijp als de schoorsteen middels een vonkenvanger afgesloten is?
Vr gr Broekhoest
Theoretisch is het niet mogelijk dat er een vogelnest in de pijp zit waar een vonkenvanger opzit,
De enige vogel die in een schoorsteenpijp een nest (wil) bouwt is een kauwtje bij mijn weten.
Als je +/- 3á4 weken geleden een stel kauwen rond het huis zag met takken in hun bek zou je
even aandacht moeten schenken aan een evt. beschadiging/opening in het gaas van de vonkenvanger.
Kraaien-Roeken-Eksters-Gaaien nestelen niet/nooit in een pijp.
Kijk goed rondom de vonkenvanger, al sluit ik het uit dat het zo is.
Ik geef toch meer kans op lekkage van de flex pijp, die moet uit één geheel bestaan van kachel
t/m schoorsteen minus een pasbus voor de aansluitingen. Zit het bij de schoorsteen buiten wel goed, ???
kan daar door een storm niet iets zijn veranderd??
Plaats reactie