Verlaagd plafond isoleren onder plat dak

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
AnjaF
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 apr 2020, 20:02

Verlaagd plafond isoleren onder plat dak

Bericht door AnjaF »

Hallo,

Ik heb een plat dak wat ik niet aan de buitenzijde kan isoleren omdat de constructie doorloopt naar een schuin dak maar niet aansluitend te isoleren is. Het platte dak bestaat uit 2 lagen hout, met houten balken er onder op 2.90 meter en de optie die mij is aangeboden is om een verlaagd plafond te maken 30 cm er onder zodat de dakconstructie helemaal vrij blijft en dan bovenop dat verlaagde plafond te isoleren. Ik kan hier alleen nergens uitleg over vinden dus ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft en welke materialen er voor gebruikt zijn?

Bedankt alvast voor de reactie.
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Verlaagd plafond isoleren onder plat dak

Bericht door LeaD »

Wat u voorstelt te doen is een koud dak . Je krijgt condens in het houtwerk en op termijn houtrot . Isolatie dient bovenop het hout te komen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
AnjaF
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 apr 2020, 20:02

Re: Verlaagd plafond isoleren onder plat dak

Bericht door AnjaF »

Bedankt LeaD. Alle voorbeelden die ik zie van een koud dak gaan om isolatie tussen of direct onder de houten constructie. Heb je hetzelfde probleem als je voldoende ver onder de constructie blijft?
LeaD
Berichten: 1162
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Verlaagd plafond isoleren onder plat dak

Bericht door LeaD »

Nadeel van een koud dak is condensatie, afstand heeft er niets mee te maken . Een extra dampschild op de isolatie mogelijks wel . Dan krijg je een afgesloten luchtruimte waar geen damp meer in kan . Geen idee of dit een haalbare oplossing is .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Verlaagd plafond isoleren onder plat dak

Bericht door fireblade »

als je een plat dak van onder af isoleert zul je de tussenruimte, hoe groot of klein ook, moeten ventileren, omdat anders het vocht nergens heen kan. Misschien een optie als het dak vervangen moet worden om de isolatie dan onder de dakbedekking te doen?
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Verlaagd plafond isoleren onder plat dak

Bericht door Pigion »

De constructie van een geisoleerd plafond moet met de nodige zorg worden uitgevoerd. Geen naden van tegen elkaar sluitende profielen en latten, doch altijd er een deklat overheen. Als dampkerende folie kiezen voor het beste wat er is, b.v. met aluminium bedekt en met glasvezel versterkte folie nemen. Reken op € 110 per rol. Ook dan is het zwak ventileren van de tussenruimte aan te bevelen. Ik heb het gedaan bij een 30 Graden kap aan de binnenzijde met Agnesplaten als afwerking. Ben je gelijk klaar, geen stuckwerk of sausen. Wil je een beterere brandveiligheid, dan moet je kiezen voor gipsplaten.
Pigion
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: Verlaagd plafond isoleren onder plat dak

Bericht door maarten martens »

AnjaF,

kan je niet tussen de houten balken isoleren ?
dan maak je er een compact dak van met een intelligente damprem aan de onderzijde (warme kant) van de isolatie (vb cellulose).

enige voorwaarde is dat het dak genoeg zonlicht moet krijgen in de warme zomermaanden zodat het vocht in de isolatie kan uitdampen doorheen de int. damprem.
geen groendak, pv panelen, bomen in de buurt ...die het zonlicht belemmeren.

een kouddak principe wordt oa door het wtcb afgeraden, gezien de vele, vele schadegevallen in het verleden.
er treedt condensatie op aan de onderzijde van je plat-dak-houten-beplating,
die condensatie valt in de isolatie en de houten balken en kan daar niet meer weg...
na verloop van tijd rot de hele boel weg !

enkel als je een extreem goede ventilatie van het onderdak kan garanderen, is deze oplossing eventueel zinvol.
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Plaats reactie