Verwarmings-regieme na einde saldering

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Verwarmings-regieme na einde saldering

Bericht door Pigion »

Ik heb inmiddels een 15 M3 betonnen opslag "put" gekocht naast de 10 M3 regenwateropslag. Deze betonnen bak wordt aan de buitenzijde goed geïsoleerd, ook de bodem en dan kan ik mij gaan richten op het glauberzout-warmte-opslag project. In de betonnen put komt een warmte-opname coil. Ik denk daarbij aan 2 x 50 M PE 18 mm. De CV-zijde is inmiddels zodanig aan gepast dat ik deze door 2 x 18 mm PE via de circulatiepomp op de vloerverwarming, water kan pompen en zo de vloer en wand kan verwarmen. De 15 M3 bak kost mij geplaatst ca. € 2200,- Uitkomende grond wordt verwerkt als ondulatie in de voortuin. Ik overweeg de bodem en de wanden inwendig "zelflossend" te maken, opdat het plotseling stollende glauberzout de bak niet kapot drukt. Dezelfde coil wordt ook gebruikt om het glauberzout weer vloeibaar te maken met warmte van het dak, Solar-Thermie.
Solar-thermie staat zal ook worden gebruikt voor het verwarmen van de warmtemuur in het sub-tropische deel van de tuin en de vloer van een waranda/dagverblijf van een B & B voor mindervaliden.
Over de aankoop van Glauberzout ben ik mog niet veel verder. Er gaat 15 M3 in en dan kijk je toch even naar de prijs. In de agrarische wereld wprdt ""Bitterzout" gebruikt, = m.i. Glauberzout.
Ik heb ook nog niet nauwkeurig gerekend hoe lang ik met 15 M3 stollend zout een deel van het huis arm kan houden.
Ambitieus, ja zeker. Maar anders komt er nooit vooruitgang
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Verwarmings-regieme na einde saldering

Bericht door Paul Joosten »

Pigion schreef: 30 apr 2020, 06:49 Ik heb ook nog niet nauwkeurig gerekend hoe lang ik met 15 M3 stollend zout een deel van het huis arm kan houden.
Ambitieus, ja zeker. Maar anders komt er nooit vooruitgang
Veelzeggende tikfout?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Verwarmings-regieme na einde saldering

Bericht door Pigion »

Paul,
De naam van dit forum is Ecologie-Forum. M.a.w. Ecologie staat voorop en niet de Economie. :D
Dat het subforum Verwarming, isolatie, huiselijk energie verbruik zich heeft ontwikkeld als een praathonk voor lieden die liever doorgaan met het stoken van hout in kachels, waarvan velen niet voldoen aan de normen voor uitstoot of die uitstoot negeren omdat ze "op de ruimte wonen" , is een ander verhaal. Maar dat gaat zo met een clubje mensen met dezelfde hobby.
Het wordt dan een geitenwollensokken gebeuren. Niet voor niets keert men zich tegen houtstook omdat het merendeel echte stinkers zijn. Ik noem dat geen Ecologie en kijk daarom ook graag op meer technische fora.
Pigion
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Verwarmings-regieme na einde saldering

Bericht door Ramon »

Als in 2023 de saldering wordt gestopt, kom ik in een situatie van goedkope stroom in de zomermaanden door mij zelf te maken middels PV op het dak. Verkopen aan het net brengt waarschijnlijk 0,0 op. Ik heb in die zoemermaanden weinig energie nodig, alleen sanitair warm water, een beetje het huishouden en pieken als de split unit airco aan het werk wordt gezet.
In de winter een ander plaatje. Ik heb stroom nodig voor de WP en PV cellen leveren niet genoeg overdag en in avond en nacht ben ik volledig aangewezen op het net. In de overgangstijd kan ik me net zelf bedruipen door overdag warmte te bufferen in de vloeren. 
Voor de echte koude periode staat er nog de FinOven voor en mogelijk een aan te schaffen pelletkachel in de achterkamer. Ook moet er sanitair warmwater gemaakt worden, Om de pijn van de waarschijnlijk peperdure winterstroom te verzachten denk ik erover te gaan bufferen in Glauberzout in een 15.000 L bak, die op de markt is als regenwater-opvang. Wel een joekel, dia. 3.5 M x hoogte 2,5 M.
Tecnnisch hangen er ook nog wat vraag- en uitroeptekens. Glauberzout heeft de neiging zijn kristalwater af te stoten als het in vaste vorm is, Helaas weet ik er niet alle details van en hoe dat te voorkomen is. Ik richt mijn hoop nu dit forum.
Pigion
Ja idd. Je ecologische gedachtengang, is werkelijk zeer prijzenswaardig. Je bent zeer ecologisch bezig.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Verwarmings-regieme na einde saldering

Bericht door willem »

Ramon schreef: 03 mei 2020, 10:51 Ja idd. Je ecologische gedachtengang, is werkelijk zeer prijzenswaardig. Je bent zeer ecologisch bezig.
Meneertje wijsneus,

niks anders te doen dan zeuren en zeiken, als je in het werk/privé ook
loop te mierenneuken zijn ze je gauw zat.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Verwarmings-regieme na einde saldering

Bericht door Ramon »

De naam van dit forum is Ecologie-Forum. M.a.w. Ecologie staat voorop en niet de Economie.  
Dat het subforum Verwarming, isolatie, huiselijk energie verbruik zich heeft ontwikkeld als een praathonk voor lieden die liever doorgaan met het stoken van hout in kachels, waarvan velen niet voldoen aan de normen voor uitstoot of die uitstoot negeren omdat ze "op de ruimte wonen" , is een ander verhaal. Maar dat gaat zo met een clubje mensen met dezelfde hobby.
Het wordt dan een geitenwollensokken gebeuren. Niet voor niets keert men zich tegen houtstook omdat het merendeel echte stinkers zijn. Ik noem dat geen Ecologie
Je bedoelt dit gezeur en gezeik?

Of dat ik niet kritisch mag zijn?

Ben je op je teentjes ge(be)trapt?
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Verwarmings-regieme na einde saldering

Bericht door pelletpower »

Waaruit blijkt dat we toe zijn aan opslag. Als we niet willen minderen dan moet die opslag er komen. Met subsidie, ook daar kun je op wachten. Mooi toch?
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Verwarmings-regieme na einde saldering

Bericht door Pigion »

Project voorlopig op hold gezet. Het 15 M3 betonnen opslagreservoir is verkeerd geleverd en niet conform de bestelorder, Ik had een compact 2,6 M hoog reservoir besteld en er is een lang / laag (1,8 M ) type geleverd. Dat geeft extra buitenwand in contact met de grond en dus isolatiemateriaal. Bovendien heeft het reservoir de vorm van een 8, moeilijk te isoleren met 20 cm harde isolatie. Alles miet schuin worden gesneden, veel snij-verlies. Na reclameren van mij het reservoir toch afgenomen tegen een sterk gereduceerde prijs. De leverancier moest het anders omruilen in België, 8,5 ton gewicht, dus aanzienlijke extra transportkosten met een speciale vrachtauto met 12 tons kraan. Ik ga het nu gebruiken voor regenwater opslag. Samen met het andere reservoir, kan ik nu 25 M3 regenwater opslaan. De deels reeds geleverde isolatie ( 10 cm platen) ga ik nu gebruiken voor de isolatie van een vloer in een bijgebouw met bestemminng B & B. Komt ook vloerverwarming in om het seizoen wat langer te maken. Einde van een ambitieus project.
Overigens heb ik nog geen WP besteld. Installateur wil geen NIBE WP leveren en over prijzen van andere WP is hijerg vaag nadat ik hem heb verteld ook zelf de weg te weten naar import ui het Oostblok. Hij hoeft voor mij financieëelniet op de knieën maar leveren voor adviesprijs kan hij vergeten.
Pigion
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Verwarmings-regieme na einde saldering

Bericht door jobplas »

Jammer Pigion, het Glauberzout is voor dit forum een behoorlijk nieuwe route, ik ben benieuwd hoe dit had uitgepakt. Zo te lezen heb je wel weer genoeg nieuwe projecten bedacht.

Succes!
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Verwarmings-regieme na einde saldering

Bericht door Pigion »

Ik had het graag willen proberen. Eerlijk gezegd had ik de bodemisolatieplaten (totaal 20 cm dik) al uitgelegd en de bak door de kraan op de auto erop laten plaatsen om kosten van extra handeling van de 8,3 ton betonnen bak uit te sparen. Zag natuur gelijk dat de solatie 1 M te kort was en de bak veel lager dan besteld. Wat ook een probleem kon worden was de 8-vorm van de bak. Het zou moeilijk worden hem inwendig een zelf-lossende vorm te geven. De krachten van stollend zout zouden groot kunnen zijn en de bak stuk drukken. Er hing natuurlijk wel een aardig prijskaartje aan het project. Als je dan gelijk een valse start maakt, ga je je nog eens achter het oor krabben. Misschien is en stalen bak een beter uitgangspunt. Ik denk dan aan een laadbak van een zandkipper. Tegenwoordig zie ik die met mooie zelf-lossend vormen. Bak op poten zetten achter het huis. Is makkelijk uitwendig te isoleren.... Misschien begin ik er nog eens aan......
Voorlopig heb ik 25 M3 opslagcapaciteit voor regenwater. Is ook wat waard in deze droge tijd en een moestuin en veel zacht fruit, 12 bessenstruiken, diverse soorten/kleuren, 12 kersenbomen laagstam 3 M aardbeien in bakken, 1 vijg, 1 druif en 1 perzik. Waterverbruik kan in droge zomers oplopen naar 140 M3 / jaar. Put slaan/boren kan ook alleen ongewis t.a.v. ijzer in het water.
Pigion
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Verwarmings-regieme na einde saldering

Bericht door Ramon »

Idd wel jammer. Maar je laat je toch niet zo gauw uit het veld slaan?
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Verwarmings-regieme na einde saldering

Bericht door Pigion »

Ramon,
Het leven is eindig en de jaren boven 70 gaan meestal gepaard met lichte of zware problemen. Ik loop nu tegen een versleten knie aan en dat maakt het doen van allerlei experimenten er niet gemakkelijker op. Als je bij ons een blik zou werpen op de tuin, dan schrik je je rot van alle graafpartijen. Joost woont redelijk dichtbij en zou dat kunnen beamen. Alle teelaarde van de 400 M2 voortuin ligt op 3 hopen: uitgegraven leem ( 15 M3) van de putten, opgebrachte bosgrond (20 M3) en de oude bouwvoor ( 30 M3). Door het laten metselen van een 1 M hoe tuinmuur over een lengte van 22 M, hoop ik het leem op fatsoenlijk wijze te kunnen "begraven"en afdekken met door elkaar gemengde bosgrond en oude bouwvoor. Dan kan er weer gras in worden gezaaid. Zoals het nu is lijkt het alsof ik in Oostenrijk ben met de heuvels. De tuinstoel uitklappen en ik heb volledig vacantiegevoel.
Alle gekheid op een stokje, er is veel werk te doen zowel met een graafmachine als met de hand. Dat gaat slecht met een wrakke knie, dus even geen nieuwe projecten. Eerst deze puinhoop maar eens aande kant maken. Gelukig heb ik hulp van een vaste kracht uit Letland, en soms op zaterdag ook van zijn vrienden. Anders gaat het echt even niet. In oktober gaat het mes in de knie, dan min. 4 maanden revalidatie. En dan nog afwachten of de hoge verwachtingen niet gelogenstraft worden.
Het afblazen van het experiment met glauberzout doet wel pijn en misschien......
Pigion
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Verwarmings-regieme na einde saldering

Bericht door Ramon »

Joost woont redelijk dichtbij en zou dat kunnen beamen.
Joost mag het weten...
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Verwarmings-regieme na einde saldering

Bericht door Pigion »

Ramon,
Compliment voor de scherpe opmerking. Je bent weer in beeld en dat was toch de bedoeling :geek:
Pigion
Plaats reactie