WP collector in sloot en regenput 10 M3

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

WP collector in sloot en regenput 10 M3

Bericht door Pigion »

In het kader van "af van het gas" ben ik aardig bezig een WP systeem op te tuigen. Om van het gezeur van certificereing af te zijn, haal de benodide energie uit een slootje en als extra ook nog uit een regenwateropslag. Gaat een paar centen kosten, maar dan heb je ook wat en nog steeds veel goedkoper dan boren.
In de sloot ligt inmiddels 2 x 250 M PE40 RC 100, betrokken uit Duitsland a € 1,40 /m. Ingegraven parallel op 40 cm afstand van elkaar op 30 cm diepte in de sloot. Dit moet ruim voldoende zijn voor een WP van 14 Kw. De regenbak wordt volgende week geplaatst en daar gaan de laatste 50 meter PE in.
De WP wordt waarschijnlijk een NIBE, zelf te importeren. Graafwerk door een mini graafmachine en hulp-handen van 3 Grieken en een Let; Operator Graafmachine is een TURK. De communicatie is chaotisch. Turk spreekt redelijk Nederlands, doch moeilijk in de hand te houden. Op de machine komt hij onderinvloed van Turkse muziek in een Trance en is dan moeilijk te stoppen.
Als alles verloopt volgens planning gaat we per 1 sept van het gas af. Planning wordt ook gestuurd door versleten knie. Half okt sta ik gepland voor een operatie. Daarom ook de houtstook in de Fin)ven een tandje lager.
Pigion
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: WP collector in sloot en regenput 10 M3

Bericht door Paul Joosten »

Interessant. Van wie is de sloot, is die schouwplichtig? Hoe zorg je ervoor dat je leidingen niet beschadigd worden als die onderhouden (uitgebaggerd/van begroeiing ontdaan) moet worden? Staat er veel water in en stroomt dat nog een beetje door? Anders zou de hoeveelheid te winnen warmte wel eens kunnen tegenvallen. Hoe diep wordt de regenput ingegraven? Ben wel benieuwd naar wat foto's.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: WP collector in sloot en regenput 10 M3

Bericht door Pigion »

De sloot is een scheidingssloot en schouwplichtig op grond dat hij water afvoert. In goed overleg liggen de 2 st. 40 mm leiding in mijn helft. De erfgrens is het midden van de sloot. De leidingen zijn hier 40 cm in de slootbodem ingegraven en afgedekt met overtollige beton-straatstenen om de 1 1/2 meter. Ik ben niet zo bang voor wilde graaf-acties.Komt ook nog 3 x een waarschuwingsbord bij. Ik compenseer hem ook nog enigsinds door hem een tappunt te geven van het beregenings-systeem. Dat systeem wordt gevoed door een geboorde bronput met hydrophoor. Het water is van goede kwaliteit. om het te gebruiken b.v. voor het doorspoelen van het toilet, moet ontijzering worden toegepast. Er komt anders bruine aanslag in de toiletpot. Voor ons huis zou dat nog geen groot probleem zijn omdat het sanitair beige is. Huis is gebouwd in 1977, de bruine tijd. Nu staat de sloot drog, doch vanaf december staat er 20 tot 40 cm water in. Sloot voert water af van drainage en HWA's. Experts op het Duitse Forum Haustechniekdialog verwachten een vermogen tot 14 Kw., hetgeen zeer goed is voor 2 x 300 M parallel ingegraven 40 mm PE buis.
Foto's en het leg-plan komen nog wel. Voor wie de Duitse taal machtig zijn, dat genoemde Forum is echt goed. Geen bla-bla, maar feiten en onderbouwing.
Pigion
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: WP collector in sloot en regenput 10 M3

Bericht door JantjeV8 »

Haha, klinkt eigenlijk best als een gemiddelde Nederlandse bouwplaats. :lol:
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: WP collector in sloot en regenput 10 M3

Bericht door Pigion »

Jantje,
Ik kan je niet geheel volgen. Het project is wat groter dan gemiddeld, doch nog steeds "in hand". Ik heb in mijn 30 jaar Shell voor heel andere projecten en problemen gestaan. Vaak met enorme druk van oplevering op een bepaalde datum. Installaties op Raffinaderijen moeten draaien, producten zijn vaak al ver van te voren verkocht. Dan heb je echt wel eens een keer een slapeloze nacht. Toen ik erachter kwam dat de uitgegraven grond voor de waterput niet afgevoerd mocht worden i.v.m. PFAS, ben ik niet in paniek geraakt maar van de nood een deugd gemaakt. Op de grens fietspad/trotoir en de tuin komt een 0,8 M steens muur en de grond wordt daar glooiend tegenaan gebracht.
Inderdaad de tuin is nu een grote puinhoop. Gras moest er toch uit vanwege mos en enige aanpassingen die het wonen voor ons op de toekomstige oude dag, mogelijk moet maken. Alle paden op rolstoel breedte, gautomatiseerde beregening met geboorde put ( 33 M), weinig schoffelwerk, veel fruitbomen, asverwijdering van de FinOven via de kruipruimte en daartoe een opening 70 x 80 cm in het fundament gemaakt, af te sluiten door een stalen deur met stevig slot. Als het corronavirus mij niet toeslaat, hoop ik daar nog ang pleier van te hebben.
Pigion
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: WP collector in sloot en regenput 10 M3

Bericht door JantjeV8 »

Pigion schreef: 14 apr 2020, 22:50 Graafwerk door een mini graafmachine en hulp-handen van 3 Grieken en een Let; Operator Graafmachine is een TURK. De communicatie is chaotisch. Turk spreekt redelijk Nederlands, doch moeilijk in de hand te houden. Op de machine komt hij onderinvloed van Turkse muziek in een Trance en is dan moeilijk te stoppen.
JantjeV8 schreef: 15 apr 2020, 21:23 Haha, klinkt eigenlijk best als een gemiddelde Nederlandse bouwplaats. :lol:
Daar sloeg mijn kletspraat opmerking op.
Verder erg interessant om te volgen.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: WP collector in sloot en regenput 10 M3

Bericht door GTV6 »

Waarom hoef je deze installatie niet te certificeren, het is toch bodemenergie?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: WP collector in sloot en regenput 10 M3

Bericht door Paul Joosten »

Dit blijft in de oppervlakte dunkt me, dan hoeft dat niet. Meer info: http://bodemenergienl.nl/wp-content/upl ... nergie.pdf
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: WP collector in sloot en regenput 10 M3

Bericht door Bossie »

Niet mogelijk om het slootje te stuwen zodat je er het hele jaar water in hebt staan?
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: WP collector in sloot en regenput 10 M3

Bericht door Pigion »

Inderdaad is het om reden dat het min of meer een gesloten systeem is, vrij van certificering. Ik werd er attend op gemaakt door iemand die de 3 certificaten heeft en de groothandel/import zit. Ik probeer op deze wijze vooral deze het monopoli van de heren importeurs, groothandel en boorbrdrijven te doorbreken en lijk succes te hebben. de volgende horde is de aanschaf van een WP van goede kwaliteit. Ook daar richt ik mij op het Duitse forum.
Het slootje stuwen kan, doch heeft nu weinig zin omdat het helemaal afhankelijk is van de hemelwaterafvoeren van 3 buren. Bovendien moet ook niet teveel opstuwen vanwege water in de kruipruimte. Ik kan het ca. 15 a 20 cm stuwen. Zou ik de koude zijde van de WP direct via de sloot sturen, dan kan er een ijsbaantje voor de kinderen onstaan. Een vervanger voor Flevo on Ice.
Pigion
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: WP collector in sloot en regenput 10 M3

Bericht door Ramon »

Pigion,

Ik lees al een tijdje (met je) mee, en heb al heeel veel ideeën en plannen van je voorbij zien komen, waarvan ik de ene als onrealistisch en futuristisch beschouw, de andere als zijnde (tot zover ik jou denkwijze kan volgen) slim en innovatief...

Maar...

Wat heb je nu daadwerkelijk gerealiseerd van al die enorme plannen? Als ik het goed begrijp, ben je al aardig op leeftijd, en vind je het leuk om lekker innovatief en creatief bezig te zijn (net als ik), maar in hoeverre denk je dat het economisch/ecologisch aantrekkelijk is? Haal je jezelf niet veel te veel op de hals? Doe je het met het oog op je (klein)kinderen?

Wat is je doel nu van dit alles? Heb je wel een plan? Of hol je letterlijk vandaag hard naar rechts, en morgen hard naar links?
CvP
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 dec 2014, 16:15
Locatie: ZO Friesland

Re: WP collector in sloot en regenput 10 M3

Bericht door CvP »

Ramon schreef: 18 apr 2020, 19:42 Wat is je doel nu van dit alles? Heb je wel een plan? Of hol je letterlijk vandaag hard naar rechts, en morgen hard naar links?
Ramon,
Wat is jouw doel van deze vraag?

Pigeon loopt over van de ideeen. Laat hem!
Doe er je voordeel mee.
Maar, als je er een oordeel over hebt, hou dat voor jezelf!
Het is aan hem om te bepalen waar hij wel en niet wat mee doet.
Daar hoef jij niets van te vinden want daar heb jij geen last van. Maar het kan er wel op uitdraaien dat hij z'n ideeen voor zich houdt als hij het risico loopt afgefikt te worden.
En dan zijn wij de enthousiaste ideeen en de mooie verhalen kwijt.
En dat zou ik heel jammer vinden.
Van gas los!! 10,5 kWp aan zonnepanelen, biologisch verbouwd huis, Wolf zonnecollector met 800 liter buffer en Aquaflam hout-cv kachel (eigen snoeihout), regenwateropvang, eigen bron.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: WP collector in sloot en regenput 10 M3

Bericht door Ramon »

Pigeon loopt over van de ideeen. Laat hem! 
Doe er je voordeel mee.
Maar, als je er een oordeel over hebt, hou dat voor jezelf!
Trump loopt ook over van de ideeën. Mogen we daar ook niks van vinden?

Sinds wanneer mag je op een openbaar verhaal, niet meer openbaar kritiek of opmerkingen of vragen over hebben?

Mijn vader heeft mij altijd geleerd: Openbare verhalen, vraagt om openbare aanpak. Besloten vraagstukken, om besloten aanpak.

Hopelijk snap je dat ik een andere benadering heb, als jij.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: WP collector in sloot en regenput 10 M3

Bericht door TLS »

Ik heb er ook aan gedacht om m'n regenput als warmtebron voor een WP te gebruiken, echter is een volume van 10000l snel 'afgekoeld', het zou gaan afhangen van de warmte-uitwisseling tussen beton de omringende grond. Daar was weinig over te vinden (plus ik maak ook warm regenwater voor bad-douche; dat zou vloeken) dus heb het idee laten varen en een gewone lucht-water WP geplaatst. icm met een buffervat kan je al wat bereiken door het vat overdag op te stoken (ev met zonnestroom), extra voordeel is dat het meestal een paar graadjes warmer is overdag. 7°C tov 0°C is het verschil tussen ijsvrije werking en energievretende ontdooi-cycli moeten doen. Nadeel is dat de WP minder efficient wordt wanneer je naar 'overtemperatuur' zoals 55°C mikt voor je buffer.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: WP collector in sloot en regenput 10 M3

Bericht door Pigion »

Ik begrijp niet dat je een buffervat hebt geplaatst. Dat is vloeken met de efficiency door de verhoogde retour uit het buffervat naar de WP. Bufferen moet je direct in het beton, wand of vloer. De veel gemaakte fout van het buffervat komt uit de peride dat WP's veel te groot werden gekozen en te vaak aan / uit schakelden. Buffervat was bij de Oosterburen ook vaak al aanwezig uit de olie-stook. Ook daar wilde men langere stokperioden en niet telkens aan / uit. Met de huidige modulerende WP's is er geen enkele noodzaak voor een buffervat.
Pigion
Plaats reactie