WP collector in sloot en regenput 10 M3

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: WP collector in sloot en regenput 10 M3

Bericht door Pigion »

Ramon,
Ik begrijp uit je reactie dat je weinig kaas gegeten hebt van de warmtepomp. Als je de Duitse taal machtig bent, lees je eens inop het Duitse Forum "Hausetechnikforum". Daar zit een stuk kennis op het gebied van put-, sloot- en grondcollectoren waar jij geen weet van hebt. En niet alleen geblaat voor de Bühne, maar gefundeerd op feiten berekeningen etc. Ene herr Crinck is werkelijk een kei op dat gebied en helpt ook anderen om een grondcollector te ontwerpen. Ik heb mijn kennis daar ook vandaan je vindt mij daar ook op dat Forum onder de naam Pigion. Het Is niet echt gemakkelijk voor mij om in het Duits te schrijven, oefening en een woordenboek kunnen je ver brengen. Het forum is zeer overzichtelijk, kan het je werkelijk aanbevelen. Ik heb b.v. lang getwijfeld tussen een Lucht-Water WP en een Water-Water WP. Panasonic had n.l. een zeer betaalbare lucht-water WP van 5 Kw met een uitstekende arbeidsfactor. Toch doen Water-Water WP's in de grotere vermogens het beter, mits goed aangelegd. En daar schort het vaak aan door onwetenheid van de instalateur of een eigenwijze huiseigenaar die gelooft dat radiatoren en WP een goed resultaat kunnen geven. Deze materie is onderzocht door het "Frohnfoff" instituut, ongeveer te vergelijken met de onze KEMA. Dat rapport van het onderzoek over 80 WP's is moeilijk te vinden, veelal afgeschermd, maar zeer lezenswaardig.Voor dat rapport is ook weer een redelijke/goede kennis van de Duitse taal noodzakelijk.
Pigion
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: WP collector in sloot en regenput 10 M3

Bericht door TLS »

De buffer is eigenlijk je thermische batterij, en laat je toe om je eigenverbruik van zonnestroom te doen stijgen. In het tussenseizoen gaan de meeste warmtepompen overdag niet aanslaan, de laagstaande zon warmt de woning op (zeker in moderne woningen). Echter 's nachts duikt de temperatuur omlaag, is er warmtevraag en werkt je warmtepomp op stroom uit een centrale.

Beleidsmatig gezien bestaat er zoiets als groene stroom uit het net, maar technisch gezien slaat dit nergens op. Mijn doelstelling is maximale besparing van primaire brandstof. Dus de enige echt groene stroom is de stroom uit je eigen zonnepanelen, ogenblikkelijk te gebruiken of te bufferen in chemische(batterij) of thermische (buffer) vorm.

Het rendementsverlies om een buffer te stoken naar een hogere temperatuur neem ik er bij, het is toch met m'n eigen groene stroom. Hier in Belgie kan men afstappen van de compenserende metinng en dus ook geenprocumententaks betalen, dan krijg je ook zo goed als niks voor injectie in het net en moet je focussen op eigenverbruik.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: WP collector in sloot en regenput 10 M3

Bericht door Pigion »

TLS,
M.i. zit je niet geheel op het goede spoor.
Overdag kan je prima warmte bufferen in de harde massa van je woning. Daar heb je geen last van omdat de zonnewarmte toch al voor een hogere temperauur zorgt in het huis. Zo gauw de kamertemperatuur 2 a 3 graden daalt komt de warmte "vrij" uit de harde massa en zal daarmee gemakkelijk de avond aangenaam maken.
Voorwaarde is wel opslaan in beton steen etc. Daarom is het nuttig massa in het huis te brengen. Dit alles is gebaseerd op het zelfregelend effect van een goed aangelegd warmtesysteem en geen gepruts met geblazen convectoren etc.
Pigion
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: WP collector in sloot en regenput 10 M3

Bericht door TLS »

dat warmte bufferen in massa valt me toch dik tegen. Ik heb overal vloerverwarming met 8-12cm chappe erop, zelfs in m'n garage :D , nieuwbouw goed geïsoleerd en behoorlijk luchtdicht, met vraaggestuurde balansventilatie. Als het buiten rond de 5°C is op een bewolkte dag, en ik leg de verwarming af dan voelt het al kil na slechts 3u; dus daar kom ik zeker geen nacht mee door.

Over een temperatuurschommelingen van 2-3 graden; dat voelt bijlange niet aan als comfortabel. Dan zit je te ontbijten in 18°C, dat krijg ik hier niet verkocht :evil: . Bij buitentemperatuur >5°C kan m'n warmtepomp niet laag genoeg moduleren (8kWth, compressor modulatiebereik 34-80Hz). Mijn buffer gaat zoals je aanhaalt het pendelen van m'n WP tegen.

Het buffervat help me ook om technisch water voor SWW en warm regenwater te bereiden via warmtewisselaars, helpt me ook voor m'n CV-kachel, en zal me ook helpen om de warmte van de micro-WKK op te nemen als ik m'n wagen een nacht laat laden.

warmtepompen zonder buffer of (zeer grote) batterij: die werken een groot gedeelte van de tijd op fossiele of 'greenwash' stroom.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: WP collector in sloot en regenput 10 M3

Bericht door Pigion »

Een dekvloer is zwaar onvoldoende en daarmee red je het niet voldoende te bufferen. Kijk eens bij betonkernactiverng, misschien gaat dan het licht aan.
Pigion
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: WP collector in sloot en regenput 10 M3

Bericht door Ramon »

Ramon,
Ik begrijp uit je reactie dat je weinig kaas gegeten hebt van de warmtepomp.
Ik heb weinig kaas gegeten van een warmtepomp, idd.

Maar heb ik daar wat over gezegd?
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: WP collector in sloot en regenput 10 M3

Bericht door TLS »

Pigion schreef: 01 mei 2020, 20:42 Een dekvloer is zwaar onvoldoende en daarmee red je het niet voldoende te bufferen. Kijk eens bij betonkernactiverng, misschien gaat dan het licht aan.
Pigion
Dat is hier ook even in de mode geweest, maar zijn ze precies toch mee gestopt. Dat was de isolatie onder de vloerplaat (ipv er nu bovenop) in kader van betonkern-activatie, maar bleek toch niet zo gemakkelijk te verwezelijken zonder koudebruggen. Sorry, m'n licht blijft uit, ik vertrouw op een dikke laag PUR op de vloerplaat
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: WP collector in sloot en regenput 10 M3

Bericht door Pigion »

Eerlijk gezegd is betonkern-activatie beter geschikt voor b.v. kantoren. Ik heb getracht het te implementeren door in 2 wanden van de voorkamer en 1 wand van de achterkamer/ 1 wand kantoor, ook 16 mm registers aan te brengen, resp 2 x 100 M en 2 x 50 M. Gezien het verschil in lengte staan ze op afzonderijke verdelers. Ik heb ze nog niet in bedrijf. Dat gaat gebeuren als de WP is geinstalleerd/ draait in komend "stookseizoen". Ik hoop met zeer lage watertemperatuur te kunnen werken en zo een goede arbeidsfactor te bereiken. Bij de opnamecollector zit het ook wel goed met 2 x 300 M PE40. Ik verwacht ruim boven 4 uit te komen.
Ik houd het forum op de hoogte. Vervelend is dat de beoogd NIBE warmtepomp standaard zonder warmte-meter wordt geleverd. Ik heb nog even tijd!
Pigion
Plaats reactie