Vraag omtrent keuze houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Vraag omtrent keuze houtkachel

Bericht door kockie »

Voor een orangerie/kantoor, kies dan voor een massakachel! Als je zelf wat wilt doen, kun de dat gemakkelijk voor 3000 euro. De hele dag warmte van relatief weinig hout.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Vraag omtrent keuze houtkachel

Bericht door Albert van WdJ »

michel070 schreef: 14 mar 2020, 17:46 Ik dacht zelf aan eik, maar las weer dat daar weer tannine in zit en eerst 2 jaar in de regen moet liggen ?
Dat soort verhalen lees je wel meer. Maar ik zou niet weten wat voor probleem tannine dan geeft. Het is gewoon een polyfenol.
Brandt gewoon weg. Zou er wel eens een wetenschappelijke verklaring voor willen lezen.
Mijn ervaring: Mijn eikenhout droogt onder een afdak, regent niet eerst nat. Na 20 maanden drogen brandt het als een lier.
Bij dunner kloven zou opstoken nog sneller kunnen.
Nog nooit problemen mee gehad.
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Vraag omtrent keuze houtkachel

Bericht door benthuis »

Ik sluit me helemaal aan bij Kockie. Als je werkt/stil zit, lijkt me de straling van een massa kachel en enorme pré. Centraal opgesteld, of in ieder geval zo dat de meeste mensen er zicht op hebben, levert dit comfort en besparing. Je hebt niet de schommelingen als met een stalen kachel. Die ervaar ik op een drukke dag als zeer onprettig. Kachel aan, lekker warm, iets te warm, iets te koud, te koud....
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Vraag omtrent keuze houtkachel

Bericht door Ramon »

kockie schreef: 14 mar 2020, 20:46 Als je zelf wat wilt doen, kun de dat gemakkelijk voor 3000 euro.
:? Wat je noemt: een prikkie :?

Kun je dit specificeren? Ben wel benieuwd wat "het" zo duur maakt...
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Vraag omtrent keuze houtkachel

Bericht door kockie »

Ik kan dat niet specificeren, materialen moeten worden gekocht en -indien nodig- moet er hulp van een vakman bijkomen. Als je alles zelf kunt, dan hoeft het geen 3000 euro te kosten.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Vraag omtrent keuze houtkachel

Bericht door peterberg »

Een budget van € 3000,- voor een zelfbouw massakachel is ruim. Voor de workshop die op de rol staat voor begin mei (ijs en Covid-19 dienende) kunnen alle materialen aangeschaft worden voor iets onder € 2000,-.
Dat betekent wel dat ik het deurstel zelf ga maken, de bakstenen worden gemetseld met leem. De schoorsteen is hierbij niet inbegrepen, het is een 15 cm batchrocket systeem.

Edit: In het budget is begrepen de huur van een grote steenzaag machine en een mortel mixer (geen betonmolen) voor een week.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Vraag omtrent keuze houtkachel

Bericht door Ramon »

peterberg schreef: 15 mar 2020, 18:42 Een budget van € 3000,- voor een zelfbouw massakachel is ruim. Voor de workshop die op de rol staat voor begin mei (ijs en Covid-19 dienende) kunnen alle materialen aangeschaft worden voor iets onder € 2000,-.
Dat betekent wel dat ik het deurstel zelf ga maken, de bakstenen worden gemetseld met leem. De schoorsteen is hierbij niet inbegrepen, het is een 15 cm batchrocket systeem.
Maar wat maakt het dan zo duur? Want ik vind 2000 euro nog steeds veel geld...

Ik hoor deurstel, bakstenen en leem.
Maar dat is toch niet zo duur?
Kun je het misschien specificeren?
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Vraag omtrent keuze houtkachel

Bericht door Krelis »

benthuis schreef: 15 mar 2020, 10:27 Ik sluit me helemaal aan bij Kockie. Als je werkt/stil zit, lijkt me de straling van een massa kachel en enorme pré. Centraal opgesteld, of in ieder geval zo dat de meeste mensen er zicht op hebben, levert dit comfort en besparing. Je hebt niet de schommelingen als met een stalen kachel. Die ervaar ik op een drukke dag als zeer onprettig. Kachel aan, lekker warm, iets te warm, iets te koud, te koud....
Een massakachel is de tegelkachel zoals we die nog kennen van 12Ambachten?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Vraag omtrent keuze houtkachel

Bericht door peterberg »

Krelis schreef: 16 mar 2020, 10:27Een massakachel is de tegelkachel zoals we die nog kennen van 12Ambachten?
Ja hoor, kort en heet stoken, de hitte opslaan in een hoop massa en langzaam weer afgeven. Er is een zekere tendens naar groter gewicht en dus ook omvang in vergelijking met de 12 Ambachten kachels.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Vraag omtrent keuze houtkachel

Bericht door Krelis »

peterberg schreef: 16 mar 2020, 14:37
Krelis schreef: 16 mar 2020, 10:27Een massakachel is de tegelkachel zoals we die nog kennen van 12Ambachten?
Ja hoor, kort en heet stoken, de hitte opslaan in een hoop massa en langzaam weer afgeven. Er is een zekere tendens naar groter gewicht en dus ook omvang in vergelijking met de 12 Ambachten kachels.
Woonruimte die verwarmd moet worden is ongeveer 25m2 wel met vide en eerste verdieping van 12m2. Stralingswarmte lijkt mij ideaal; ik heb ook ooit een warmtewand gehad, dus denk het ‘gevoel’ te kennen.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Vraag omtrent keuze houtkachel

Bericht door Ramon »

Maar wat maakt het dan zo duur? Want ik vind 2000 euro nog steeds veel geld...
Of is dat tegen het zere been???
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Vraag omtrent keuze houtkachel

Bericht door kockie »

http://batchrocket.eu/ zoek een ontwerp uit en ga rekenen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Vraag omtrent keuze houtkachel

Bericht door Ramon »

zoek een ontwerp uit en ga rekenen.
Hartelijk bedankt voor de geweldige uitleg! Ik ga meteen aan de slag! Daar heb ik echt veel aan!

Ik heb ff gerekend, maar het is echt een prikkie!

Top!
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Vraag omtrent keuze houtkachel

Bericht door GTV6 »

Niemand kan dit beantwoorden voor jou Ramon, en as always you must do something yourself.
Vuurvaste materialen zijn niet goedkoop. alles in je eigen hand, de kern van vuurvast beton, dat kost al wat.
Hout om de mallen te maken, beetje kit enz. dan nog de afdekking maken, kan duur of duurder, pasklare antwoorden zijn er niet.
Beetje zelf zoeken en je vind de antwoorden, wellicht kan het voor duizend, voor een ander zal het drieduizend worden.
Beetje zelfonderzoek en je komt bij de prijs.
Plaats reactie