Gemetselde finoven

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

junior
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 jul 2008, 08:03

Re: Gemetselde finoven

Bericht door junior »

de buitenwand bestaat uit gewone betonstenen.
Dit is niet zo een ecologisch produkt, maar het was het proberen waard. financiele overwegingen.

Het derde tegenstroomkanaal dient om nog meer warmteafgifte te hebben, langs de achterkant zal er later nog een radiatorelement komen als warmtewisselaar (thermosifon).
Het is het proberen waard.
Tot nu toe zijn er nog geen barsten te zien (en ik heb al heel hard gestookt). De tegenstroomkanalen zijn bovenaan ook in vuurvast gemetseld.
Kleine haarscheurtjes in de leembepleistering.
De secundaire verbranding vind wel degelijk plaats, het duurt wel een tijdje voordat die begint te werken. Missch. dat dit komt door het derde tegenstroomkanaal?

Bedoel je met warmtereflectie de temperatuur van de buitenwand of de warmtereflectie in de secundaire kamer?

Er moet wel nog een degelijk rooster gemaakt worden, in vuuurvaste beton.
Dit zal de primaire luchtverdeling ten goede komen, en zo een snellere (hopelijk) hitte opleveren.

Alvast bedankt, alle bedenkingen zijn welkom.
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Gemetselde finoven

Bericht door gerard »

quote: De tegenstroomkanalen zijn bovenaan ook in vuurvast gemetseld.

Lijkt me ook wel gewenst, gezien de te verwachten/te hopen temperatuur. (Hier volg je dus de tekening van Aalders).

quote: Bedoel je met warmtereflectie de temperatuur van de buitenwand of de warmtereflectie in de secundaire kamer?

Nee, ik bedoel de warmtereflectie in de stookkamer. Als je naar de lagentekening kijkt (type A toch?), dan zie je dat 6 lagen boven het rooster de achterwand v.d. stookkamer naar voren "hangt". Deze schuine wand reflecteert warmte richting het hout. Dit is (volgens mij) belangrijk voor de sec. verbranding. In jouw kachel gaat de achterwand juist achteruit, dit lijkt mij dus niet bevorderlijk voor de sec. verbranding.
Waarom heb je daarvoor gekozen, ik zie het nut niet?

groet,
Gerard
Laatst gewijzigd door gerard op 28 dec 2008, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
junior
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 jul 2008, 08:03

Re: Gemetselde finoven

Bericht door junior »

juist, ja !
ik liet die wand eerst naar achteren gaan om dan weer naar voor te laten komen, (naar de vernauwing) zodat ik de omgekeerde stookmethode kan toepassen met hout van ongeveer 40 cm lengte. De schuinte van die wand is dan groter, dus ook de reflectie (leek me zo).
Grotere stookkamer, grotere secundaire kamer, groter tegenstroomkanaal, grotere warmteafgifte?

Oh, wat zou ik graag nog een kachel bouwen om te kunnen vergelijken.

Ik kan m'n kachel nog niet goed beoordelen, aangezien m'n huis zo lek is als een zeef.
Maar de warmte afgifte blijft wel constant, meer dan 24 uur na stoken.
Door de dikte van de wanden, in totaal bijna 20 cm is de wandtemperatuur dus relatief laag. Dan is een goede isolatie een vereiste :?
Allesinds is het een basiswarmte in huis die ik iedereen toewens, zeker in deze winterse weken.
Een van de zonnetjes in huis :D

groeten
junior
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 jul 2008, 08:03

Re: Gemetselde finoven

Bericht door junior »

dag allemaal.

even een resumé van m'n kachelavonturen.
Uit drooghout armoede ben ik verplicht om met houtbriketten te stoken.
Dit werkt ook goed, maar ik mis wel de 'pure' houtgeur. Ik heb echt geen vermoeden wat men daar allemaal indraait, maar ik zal toch met een geruster hart stoken als ik weer echt hout voorradig heb.
In deze temperaturen moet ik 2 keer (12kilo briketten) stoken en als het hard waait moet je tegen de kachel aan leunen :? (moppie, zo erg is het echt niet hoor, want er tegen leunen zou pijn kunnen doen aangezien de buitenwand toch wel heel warm kan worden).
Het huis is de nachtmerrie van een finoven stoker (denk ik). Overal kieren, een gedeelte volledig niet geisoleerd(alu veranda). Dit terzijde, maar ik wist wel waar ik me aan kon verwachten.
Uiteindelijk doet deze kachel wel wat ik van hem verwachtte. En het grote venster is zeker de moeite, je ziet het vuur en er straalt een eerste warmte uit.
De ondergrondse schouw is een leuk warmtevloertje, wat de warmte wel verspreidt, maar zo'n strook is niet echt praktisch, behalve voor de poes dan.

Er zijn heel veel details die ik nu zou veranderen, zoals de vuurhaard vergroten, onderkant tegenstroomkanalen vergroten, uizetvoeg verkleinen door onder andere meer rekening houden met de grootte van de stenen.
Er is dan ook nog iets waar ik niet over uitkom en dat is de werking van de secundaire verbranding.(Gerard, volgens mij heeft de vorm van m'n stookkamer niet zoveel effect aan de sec. verbranding, want als ik de hitte in de stookkamer voel...daar kan je je hand, om eens te poken, geen seconde inhouden hoor)
dus, een algemene oproep aan alle tegenstroomstokers,
kijken jullie wel eens naar de schouw? Bij wie komt er nog rook uit de schouw?
Is die dan wit of appelblauwzeegroen?
Geurloos of ruikt het naar framboosjes?

Groeten
Bert
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Gemetselde finoven

Bericht door willem »

dus, een algemene oproep aan alle tegenstroomstokers,
kijken jullie wel eens naar de schouw? Bij wie komt er nog rook uit de schouw?
Is die dan wit of appelblauwzeegroen?
Geurloos of ruikt het naar framboosjes?

Aleen bij het begin met stoken zie ik rook en ruik ik denneappels, :wink:
daarna niets te zien, en niets te ruiken, of ik moet overgaan naar een andere wasverzachter. :lol:
Plaats reactie