Bullerjan aan CV gekoppeld.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Bert353

Re: Bullerjan aan CV gekoppeld.

Bericht door Bert353 » 13 okt 2020, 12:58

IMG_7337.jpg
Binnenkant kachel, nieuw, daar heeft nog nooit een vuur in gebrand.
IMG_7337.jpg (23.09 KiB) 474 keer bekeken
Grt, Bert

LeaD

Bericht door LeaD » 13 okt 2020, 14:49

Ik vrees dat het een pracht van een creosootcreateur zal worden . Een watermantel die de vlammen ziet, komt nooit goed .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!

Bert353

Bericht door Bert353 » 13 okt 2020, 15:05

Nou, mocht jij betere alternatieven hebben, hoor ik het graag?
er zijn tenslotte nogal wat kachels gebouwd die bedoelt zijn om water te verwarmen.
Grt, Bert

LeaD

Bericht door LeaD » 13 okt 2020, 15:23

U zou er twee halve schalen in vuurvast beton kunnen in leggen , als bescherming van de wand, als isolatie voor de vuurhaard . De bovenste vlamkeerplaat zal binnen de kortste keren zijn doorgebrand waardoor de hete gassen rechtstreeks de pijp ingaan . Ook hier zijn extra maatregelen nodig .

Laddomat of enige andere vorm van regelaar is zeker een must .

Zou het kunnen dat dit een prototype is, nergens iets van te vinden .

Ramon

Bericht door Ramon » 13 okt 2020, 15:35

In principe heb je gelijk Bert.

De cv kachels die verkocht worden, zijn bedoeld voor het verwarmen dmv water. Ik heb heel wat cv kachels gezien en getest, en op basis van mijn ervaring kan ik wel zeggen dat er een kern van waarheid in lead zn verhaal zit.

Je komt uiteindelijk tot deze conclusie:

Voorschreidend inzicht. Een paar jaar geleden werden er nog OPEN haarden verkocht. Nu mag dat niet meer. Waarom niet? Omdat het rendement bedroevend laag is, en de uitstoot te hoog (op basis van een NIEUWE norm)

Ik zal je het gebruik van de bullerjan waar hij voor bedoeld is niet ontraden of afkeuren.

Wel kan ik zeggen, dat deze kachels denk ik in de toekomst verboden gaan worden om te produceren. (Niet om te stoken)

In het rijtje, goed beter best, is best, het best. Maar goed, is goed. Alleen veranderd goed, vaak in matig, matig in slecht, en slecht in een verbod.

Kijk maar naar auto's.

Ik zou zeggen, gewoon installeren en proberen. Een schoorsteen zonder zichtbare rook, is een kachel goed stoken, of een kachel die uit staat. Je kan goed stoken in een matige kachel, maar ook matig stoken in een goede kachel!

Je hoeft niet altijd het beste jongetje van de klas te wezen. Altijd het nieuwste van het nieuwste kopen, geeft ook een flinke ecologische footprint.

Bert353

Bericht door Bert353 » 13 okt 2020, 16:44

Ik hoef idd absoluut niet het nieuwste van het nieuwste te hebben, en wel om precies de reden die jij aangeeft, footprint,maar belangrijker nog; alles wat er nu nog geproduceerd word is van mindere kwaliteit dan zeg 10/20 jaar geleden! en vooral daar wil ik niet aan meedoen.

@LeaD, dit is geen prototype, deze stamt uit reguliere russische productie, maar 1) mijn russisch is nogal slecht :-(( 2) Ik kan daar ook geen documentatie van vinden.

Wat is Laddomat?
En waartoe dienen die halve betonschalen waarover u het hebt?

Voor zover ik weet is het binnenwerk hetzelfde geconstrueerd als bij de Duitse bullerjan? dus zou het nogal eens mee kunnen vallen met het doorbranden van de vlamkeer plaat?

maar nogmaals, deze kachel heb ik ook helemaal geen ervaring mee, andere Bullerjans ook niet.
dus als je opbouwende kritieken hebt of raadgevingen voor het verbeteren, graag.
waarschijnlijk zal ik je dan wel gaan vragen waarvoor het dient, zodat ik ervan kan leren/het doel ervan begrijp/inzie.

Een ding voor wat betreft een vuur; ik heb begrepen dat het niet goed is als je warmte uit een vuur trekt, als ik dat goed begrijp wil dat zeggen dat als je (als voorbeeld in mijn kachel) de watermantel vult, de kachel brand en warm is, en je zou door middel van een pomp veel koud water door de mantel pompen, het vuur "te" koud word, en dus op die plek veel creosoot ontstaat?

Als je in ditzelfde geval dmv thermosyphoning het water laat verwarmen,haal je veel minder warmte uit het vuur, en ontstaat er dus veel minder (tot geen?) Creosoot aan de watermantel???
Grt, Bert

LeaD

Bericht door LeaD » 13 okt 2020, 19:17

Laddomat is een regelaar die het toevoerwater naar de ketel op een vaste temperatuur regelt, bvb 60° . Door heet uitgaand water te mengen met koud water uit de centerale verwarmings installatie . Dient voornamelijk om condensvorming in de ketel te voorkomen , dus ook het vermijden van creosoot .

Dit forum bevat een schat aan informatie over allerlei soorten houtverbrandingskachels . Tracht stuk voor stuk die verschillende soorten de werking er van te doorzien . Het zal u een beter inzicht geven wat de gebreken zijn van de kachel die je voor ogen hebt .

Eventjes zoeken op " holtere" en zelfbouw . Die genaamde holtere heeft een uitgebreide beschrijving gemaakt van een mislukte kachel maar ook een van een geslaagde inox zelfbouw rocket cv kachel . En vergeet Peter Berg niet , de grote bezieler .

benthuis
Moderator

Bericht door benthuis » 13 okt 2020, 20:12

Zoals hier boven gemeld...
Voortschrijdend inzicht heeft velen hier doen inzien dat warm water maken in/om de vuurkamer om een hele boel redenen geen goed idee is. Ik spreek uit ervaring dat een stalen kachel met wisselaar (bij de mijne vlak boven de vlammen een pijpenwisselaar)
heel verre van ideaal is. Nieuw aangelegd systeem zou ik nu 10 jaar verder absoluut niet meer bouwen. Eerder een extra kachel met goede verbranding op de plek van bestemming dan via ingewikkelde en potentieel gevaarlijke systemen warm water verplaatsen.

Bij een vergasser en bijvoorbeeld de hier populaire batchrocket, vinden ontgassen, volledig verbranden en warmte onttrekken na elkaar plaats. Hete houtgassen volledig verbrand onder hoge temperatuur (secundaire verbranding na toevoegen nieuwe zuurstof) hebben een verantwoord rendement. In een volgende ruimte kan je redelijk straffeloos warmte onttrekken, eventueel tot onder de condensatie grens (trek vervalt)

Kant en klare woonkamer systemen bestaan (bekijk eens de Walltherm) zijn wel redelijk prijzig.

Ik kan je in ieder geval aanraden om nog een boel over verbranding en kachels te lezen voor je iets aanlegt. Als je het laat uitvoeren neem in geen geval een standaard CV mannetje. Neem iemand in de armen die weet waar hij over praat! Een ondeugdelijk systeem of haperende beveiliging (bijvoorbeeld door uitgeleende pomp bij stroomuitval) kan een stoomexplosie veroorzaken meer enorme gevolgen. Zeker met het brute geweld van een Bullerjan speel je met grote vermogens!

Ik schrijf dit zeker niet om je bang te maken! Een goed uitgevoerd systeem kan prachtig werken...
Om de waarheid te spreken zijn er twee nodig, één om te spreken en een ander om te horen - Henry David Thoreau

LeaD

Bericht door LeaD » 13 okt 2020, 21:13

Hier staat al 40 jaar een gietijzeren kachel model Douvre of Jotul met een watermantel net naast de vuurhaard, voor wie niet kan stoken een regelrechte ramp zijnde van schouwbrand tot een hoog houtverbruik . Beide problemen heb ik nu vrij goed onder controle .

Bert353

Bericht door Bert353 » 13 okt 2020, 22:47

Tja, wat heet vrij goed onder controle? gaat het nu dan nog wel eens fout?
wat zijn uw ervaringen met dat heet water maken? vormt zich op de Dovre ook creosoot?

Ik las pas bij een firma in Nieuw-Zeeland dat die sinds 2016 begonnen zijn houtgebrande keukenfornuizen te bouwen en verkopen, en dat gaat goed, ze verkopen er veel van (in die hoek heb je weinig nutsvoorzieningen zoals in NL) en weinig klachten.
ze werken er met een thermosyphon systeem naar een groot vat (alles open aan de atmosfeer) waarvan ze ook hun warm water en verwarming voeden.
ze hebben daar in veel huizen ook niet eens elektriciteit.
Grt, Bert

LeaD

Bericht door LeaD » 14 okt 2020, 08:22

Goed onder controle, betekende elke week de schouw proper branden met krantenpapier = gecontroleerde schouwbrand met een koude kachel .
Nu , elke week controleer ik de roetaanslag in de schouw , indien nodig terug uitbranden, maar dient meestal maar om de maand te gebeuren .

In de kachel zelf wordt de vuurhaard zover mogelijk van de watermantel gehouden, ik laat de creosootaanslag voor wat het is, werkt als een soort van isolatie . Met de waterzijdige opbrengst kan ik een boiler van 110 L opwarmen tot 60° ( wat niet veel is ) en tegen de avond toe wordt ook de badkamer verwarmd . Hiertoe heb ik een tweede boiler van 180 L die als buffer dient en wordt opgewarmd als de kleinste vol is . Maar meer als 50 °C wordt die buffer niet tenzij we natuurlijk blijven doorstoken, maar dan wordt het te warm in de keuken .
Moraal , schaf een houtcv aan met een zo groot mogelijke waterzijdige opbrengst, type houtvergasser of zo . Of zoals Benthuis schrijft, zet een kachel waar je de warmte nodig hebt .

dormos

Bericht door dormos » 14 okt 2020, 09:04

Creosoot in je kachel of schoorsteen betekent dat een veelvoud aan vervuilende stoffen uit je schoorsteen is gekomen tijdens het stoken.
Een vuur brandt pas schoon als het zo heet mogelijk is, en een watergekoeld vuur brandt vervuilend.

Het feit dat er ergens veel van worden verkocht zegt niets over hoe ecologisch en en verantwoord iets is, alleen maar dat het kan omdat het niet verboden is.

Gezien de naam van dit forum is het denk ik logisch dat je adviezen krijgt die gebaseerd zijn op zo schoon mogelijk stoken, en dat is dus heet stoken en warmte onttrekken aan de rookgassen.

Watergekoelde kachels stoken niet schoon, ook niet op thermosyfon.

Ramon

Bericht door Ramon » 14 okt 2020, 16:34

Ik ben het grotendeels eens met je. Maar wat heet schoon?

Is een auto die 200 gram co2 per km uitstoot vies, en 100 gram co2 per km schoon?

Snap je? Het is niet zwart/wit.
Best is niet schoon. Best is minst vervuilend op dit moment.

Ik blijf erbij, je kan beter in een matige cv kachel goed stoken, dan in een goede kachel matig stoken.

dormos

Bericht door dormos » 14 okt 2020, 16:46

In een matige CV kachel kun je niet goed stoken. Het vuur wordt gekoeld, waardoor onverbrande en vervuilende gassen je schoorsteen uitvliegen.
Kachels waarin het vuur gekoeld wordt zijn ecologisch gewoon kut!

Een auto die 100 gram CO2 uitstoot is schoner dan eentje die 200 gram uitstoot. Maar heb jij een Porsche Cayenne die 400 gram uitstoot dan is die 200 gram ineens schoner.
Ik heb het vermoeden dat jij een kachel hebt die vergelijkbaar is met die 100 gram, en omdat er nog veel viezere zijn vindt je dat je al goed bezig bent.

Maar als er kachels zijn die vergelijkbaar zijn met 10 gram dan is het niet ecologisch om een kachel met 200 gram te adviseren omdat er ook kachels zijn die vergelijkbaar zijn met 400 gram.

Jammer als je 'm al hebt maar het blijft een slechte kachel, hoe je het ook probeer recht te lullen.

Dit is per slot van rekening een ecologieforum.

Bert353

Bericht door Bert353 » 14 okt 2020, 17:07

@ Dormos, het is mij niet helemaal duidelijk tegen wie jij het nu hebt Dormos, wil je dat misschien nog even duidelijk maken?

Iig snap ik dat ik op een ecolo forum ben, en daar heb ik ook geen moeite mee. Ik ben op een zoektocht naar een kachel die voor mij goed is, qua comfort en warmte. en als die dan ook nog eens zo schoon als mogelijk is, is dat helemaal super!

Maar met alle goede bedoelingen moet je ,denk ik, ook niet uit het oog verliezen dat een kachel die het lekker warm krijgt en 0 uitstoot heeft, die bestaat niet, nu niet en nooit niet, want ook die kachels moeten zich aan natuurwetten houden, net zoals jij en ik.
Klein voorbeeldje; In de transportsector, is niet een nieuwe vrachtauto het duurste, maar de brandstof.
Diesel, heeft uiteindelijk het hoogste rendement van de op dit moment gebruikelijke brandstoffen.
In de race om de km prijs lager te krijgen hebben alle vrachtautofabrikanten hun uiterste best gedaan om hun product zo schoon mogelijk en vooral zo zuinig mogelijk te krijgen. misschien weet je het, misschien niet? maar een 40 tons vrachtauto gebruikt om en nabij 1 op 3 / 1 op 4 , en er zijn nog ergere.
Feit is, dat om die 40 ton 1Km te verplaatsen heb je altijd een bepaalde hoeveelheid energie (in dit geval diesel) nodig. en dan kun je op je kop gaan staan of net wat, maar minder als dat, gaat niet lukken.

Dat is hetzelfde met het feit dat je warmte wilt, op een bepaald moment kan men met de beste wil van de wereld niet nog een kachel uitvinden die nog schoner brand.
Begrijp je wat ik bedoel?

Dank je kockie
Modedit

Code: Selecteer alles

[u]het te onderlijnen woord[/u]

het te onderlijnen woord
Laatst gewijzigd door kockie op 14 okt 2020, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Grt, Bert

Plaats reactie