Stalen buffer diy

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Stalen buffer diy

Bericht door pelletpower »

Zoals de naam al aangeeft overweeg ik zelf een buffer te maken. Zover nog niets aan de hand. Echter, ik heb een takkehekel aan lassen. Die lucht is verschrikkelijk. Bovendien neemt een vierkante buffer minder plek in dan een ronde, is makkelijker te isoleren etc etc. Buffer krijgt invoer en retour onder in de bodem. Binnenin een geperforeerde buis om gelaagd te laden. Bij de warmteonttrekking zou ik iets soortgelijks willen. Daarvoor is eigenlijk niets te vinden. Daarom hang ik bovenin de buffer een platenwisselaar om huis en stookruimte hydraulisch te scheiden. Buffer kan dan mooi open worden. Vierkant op druk brengen is lastig.

Zo, dat zijn de plannen. Nu komt t: zouden de platen te bouten zijn? Goede beglazingskit doet de rest dacht ik zo. Naïef? Enige beren op de weg? Iemand iets soortgelijks gedaan?

Ben benieuwd. Alvast bedankt.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Stalen buffer diy

Bericht door JantjeV8 »

Gewoon lassen man, hou je adem maar ff in. :mrgreen:

Bouten met pakking zal met 2,5 bar best kunnen, maar door warm-koud blijft dat werken en zul je de bouten h.o.h. heel kort bij elkaar moeten zetten. Net als een scheepshuid vroeger, warme klinknagels gebruiken.
Geen beglazingskit gebruiken, maar een ms-polymeer. Lijmt als de verr****nis dat spul. :P
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Stalen buffer diy

Bericht door pelletpower »

Ja precies. Mooi spul die ms polymeer. Buffer 2,2 m3 kost 1500. Zelf maken mss de helft. Als ik drie dagen moet lassen is de winst weg. Vegis je niet wat er aan meters in zitten. Aquarium blijft ook dicht, niet dan?
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Stalen buffer diy

Bericht door JantjeV8 »

Aluminium brute is daar heel erg goed mee te lijmen. Plaat van 4,0mm kun jij zelf maken, dan met die polymeer hoef je niet veel te bouten. Tegen de druk zou je een paar dwarsribben kunnen maken, al dan niet buitenom.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Stalen buffer diy

Bericht door kockie »

hoeveel warmte kan de kit hebben? Het zou jammer zijn als deze bij 90 graden begint te lekken, al is het pas na een jaar....

Ik zou vooral de warmteonttrekking met je schichtspeicher manier (geperforeerde buis) doen. Ik vind laden wat minder interessant, omdat mijn ketel gewoon een vaste uitgaande temperatuur heeft (momenteel 85 graden). Ik heb mijn buffer nog nooit vanzelf warmer zien worden, dus nieuw water is altijd warmer dan dat in de buffer.

Als je de geperforeerde buis klaar hebt kom ik de kunst een keer afkijken; ik heb nog een tank van 4.5 kuub staan die in in mijn verwarmingssysteem wil inpassen.... Daar zit nog nagenoeg niets aan aansluitingen aan.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: Stalen buffer diy

Bericht door maarten martens »

al gedacht aan een kunststof vat, vierkant ?
naden zijn dan ook te lassen, maar of dat zo stinkt als metaal weet ik niet ...

ik weet hier wel iemand die een rotrex kunststof buffervat heeft staan, hij had ook plannen om zelf iets te (laten) bouwen.
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Stalen buffer diy

Bericht door pelletpower »

Tuurlijk Kockie, werkt twee kanten op. Ontladen ook in die buis. Thx. Temperatuur is idd ook een dingetje.

Jantje, zo wou ik t idd doen. 2 mm verzinkte plaat en afmetingen zoals we in de filterkasten gebruiken. Dan zit t ding in een uur in elkaar. 4 platen 2500-1250 geeft ruim 3 m3. Ga dat maar eens lassen, echt nie
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Stalen buffer diy

Bericht door pelletpower »

Kunststof is ook ok. Niet mijn ding, nog niet. Dus dat betekent leercurve en dus tijd. Warmte en kunstof is ook wel een ding. Ik ken wel mensen die me zouden kunnen adviseren. Goed plan B. Thx
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Stalen buffer diy

Bericht door Albert van WdJ »

Nog eenvoudiger is het om te kijken naar een bestaand stalen vat.
Een aantal jaren gelden begon ik met een afgekeurd stalen compressorvat van ik dacht 800 liter.
Nadeel is dat die dingen loeizwaar zijn.
Vervolgens kan je ook kijken of je ergens een oude propaantank kan regelen/ritselen. Die bestaan wel in grote varianten.
Kost vaak niet meer dan de oud-ijzer prijs.

Verder worden in de industrie allerlei grote vaten gebruikt voor van alles en nog wat en ook wel tweedehands aangeboden.
Zelf heb ik ervoor gekozen om twee buffervaten van 1000 l te kopen. Voordeel is dat alle aansluitingen eraan zitten, die ook nog eens goed gelast zijn. Kost even wat, maar heb je ook geen sores van.

Kunststof heb ik ook wel overwogen. Maar 85 graden C is wel lastig voor veel kunststoffen. Zoiets moet ook niet scheuren of kapot gaan terwijl je in de buurt bent! Dan kunnen ze in Beverwijk ook niet veel meer voor je doen.
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Stalen buffer diy

Bericht door benthuis »

De grotere vaten zijn vaak goedkoper. Boven 2 kuub ofzo... Klein geïsoleerde melktank?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Stalen buffer diy

Bericht door pelletpower »

Met gastank ben ik begonnen, voor hetzelfde geld koop je nieuwe buffer. Moet je geluk mee hebben ( heb ik meestal niet)

Drukloos betekent weinig met Beverwijk, maar vooral geen expansievaten en veel ruimte voor experimenteren zonder dat t huis zonder warmte zit.

Kunststofman is inmiddels weer contact mee. Zal t met hem eens bespreken. Vorige keer praatte hij me van kunststof richting staal. Eens zien wat t nu wordt. Föhn kost de wereld ook niet.

Voorlopig blijf ik bij standaard ( voor mij dan) paneel, kit, wat boutjes en verstevigingsribben.

Wel leuk om wat van gedachte te wisselen. Bedankt iedereen voor de input.
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Stalen buffer diy

Bericht door ready to burn »

Er is al eerder iemand geweest, die ook een vierkanten buffer wilde maken. Misschien heb je er wat aan?

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... +buffervat
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Stalen buffer diy

Bericht door GTV6 »

Als je toch een open systeem wil waarom dan geen IBC vaten, kleine prijsjes.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Stalen buffer diy

Bericht door pelletpower »

He. Das ook een goeie. Die heb ik zat. Ga ik over nadenken.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Stalen buffer diy

Bericht door Tim »

Hey,

Gewoon kunststof (PVC/PE/PP) is 70°C wel de max. En ik vraag me af of een vierkant vat bij 60°C al niet rond gaat staan.

Ik heb op het werk wel eens geprobeerd +70°C door een PE leiding te pompen, na een maand kwamen de klinkers omhoog. Een lasmof begaf het, maar de leiding was ook niet meer rond :oops:. En die lag in de grond.

Tanks hebben we gelast en gekit staan. De gekitte tanks zijn gegalvaniseerd of geglazuurd. Beide werken goed, maar er moet een anode in. Anders gaat 1 klein oneffenheid in je staalbescherming uitlopen in put corrosie en na enige tijd in een heleboel gaatjes.

Wat ook helpt is zuurstof uitsluiten. Je open stuk moet dus wel zo ontworpen worden dat zuurstof buiten sluit.

Tim
Plaats reactie