regeling buffervat + wp

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
shuttle
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 okt 2012, 04:37

regeling buffervat + wp

Bericht door shuttle »

Hallo,

Mogelijks is hier ervaring ivm het volgende.
Op mijn 9kw aan-uit warmtepomp zit een 200L buffervat aangesloten. Dit vat wordt via een sensor op 40° gehouden. (aan 35°, uit 40°). Meer regeling zit hier niet op. Is er bij wijze van spreken 14 dagen lang geen warmtevraag dan blijft dit vat continue op deze temperatuur.

In de warmtepomp (monobloc) zit een vorstbeveiliging. Deze gaat vanaf het ogenblik dat de temp in de warmtepompleidingen onder de 2° komt de circulatiepomp inschakelen. Hier neemt hij dan het water van 40° voor wat dan snel weer afkoelt waardoor de warmtepomp weer aangesproken wordt en weer het vat opwarmt. Dit is eigenlijk een vicieuze circel wat mijn rendement drastisch naar beneden haalt.

Het zou volgens mij intressanter zijn om het vat enkel op temp te houden als er effectief warmtevraag is vanuit de woning. Of ergens met 2 setpunten werken of zo.

Iemand hier ervaring mee.
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: regeling buffervat + wp

Bericht door JW te R »

Heb je al eens uitgerekend of gemeten hoeveel energie het weer opwarmen van je buffer kost?
Ik vermoed dat je met 1 kWh (elektrisch) al een heel eind komt. Die buffer is met 200 liter op 9 kW niks te groot en is er ook niet voor niets. Je wilt wel een systeem dat snel kan reageren op warmtevraag en goed beschermd is tegen vorst.
Als je energie wilt besparen kun je m.i. beter kijken naar de isolatie van de buffer en de leiding naar de buitenunit.
Zwerius Kriegsman
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 jun 2013, 09:47

Re: regeling buffervat + wp

Bericht door Zwerius Kriegsman »

Het lijkt me sowieso dramatisch voor je jaarverbruik om dat buffervat altijd tot 40°C te verwarmen.
Ik zou je in elk geval adviseren om de watertemperatuur weersafhankelijk te regelen.
In voor en najaar kun je met een veel lagere watertemperatuur volstaan.
Elke graad dat je WP minder hoeft op te warmen scheelt je ruwweg 2% in het verbruik!!
Wie heeft zo'n systeem bedacht??

Daarnaast moet je bij een monobloc natuurlijk wel zorgen dat het watervoerende deel altijd (ruim) boven 0°C blijft. Maar dat hoeft niet beslist met water van 40°C te gebeuren. Dat kan ook via een mengsysteem met water van een lagere temp. En dan nemen je warmteverliezen in de monobloc af.
Maar ik ga er eigenlijk van uit dat (tenzij de WP veel te groot voor je huis is gekozen) je WP bij dat soort buitentemperaturen zo vaak aanspringt, dat er helemaal niet apart water gecirculeerd hoeft te worden.
Zijn de watervoerende delen in de monobloc wel voldoende geïsoleerd?
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
shuttle
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 okt 2012, 04:37

Re: regeling buffervat + wp

Bericht door shuttle »

Hallo,

Ik heb dat systeem zelf zo bedacht :fff
De warmtepomp maakt deel van een bivalente setup samen met een condenserende ketel die het onder 4° buitentemperatuur overneemt. De cv-ketel werkt met een weersafhankelijke curve. Het circuit met de cv-ketel warmt het buffervat niet op.
Hierdoor komt het ook dat de warmtepomp afkoelt tijdens vorst (immers ketel bedrijf wegens lage buitentemp). Het vat blijft dan wel op 40°.
Het kan immers zo zijn dat het 'smorgensvroeg onder de 4° is (wp bedrijf) en dat het een paar uur later 10° is (ketel-bedrijf).
In het voor en naseizoen speel ik zelf een beetje voor war en pas dan de setpunten een beetje aan.

Het idee met dat mengwater is wel een goede, enkel weet ik nog niet goed hoe concreet ik dat moet aanpakken. Zowel op hydraulisch als stuurtechnisch.

De watervoerende delen zijn geisoleerd met armaflex van ik dacht ergens 35mm dik.
Plaats reactie