Brandhout stapelplaats

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Nathalie
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 feb 2017, 10:09

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Nathalie »

Hoikes iedereen!

Wat een interessant forum moet ik zeggen, en dan meer bepaald dit onderdeel van het forum voor mij persoonlijk. :D

Ook ik heb de microbe te pakken van het hout verzamelen en stapelen. Sinds september-oktober 2015 hebben we een kleine maar dappere Dovre houtkachel laten plaatsen. Het kleine model omdat we vrij beperkt zijn in het aantal kilogram dat we mogen laten rusten op de houten balken van onze vloer (1ste verdiep van ons huis, op het gelijkvloers woont m'n hulp behoevende 85 jarige moedertje, een Zorgwoning zoals wij Belgen het noemen dus), tenzij ik eerst grote renovatiewerken zou uitvoeren. Wat dus totaal out of the question was. Dit houtkacheltje kan blokken tot ongeveer 30cm lang aan, zolang ze niet te dik zijn want is niet een enorme vuurbox zoals bij sommige andere modellen. Nu ja, ik heb al meerdere malen gezondigd tegen die 30cm, als ze een stuk langer zijn splijt ik ze gewoon dunner met de kliefbijl en leg ik ze er schuin in, werkt prima. :wink:

Het eerste jaar, winter 2015-2016 dus, lieten we ons brandhout komen van een firma, oven gedroogde eik, wat een enorm kostenplaatje was aangezien Moedertje beneden toen ook nog grotendeels stookte op hout (ingebouwde cassette met ventilators) en flink wat verstookte om alle ruimtes aangenaam warm te krijgen, wat erg belangrijk is voor zo'n oud mensje. Uitgerekend kwam het zelfs een stuk duurder uit dan stoken met de mazoutketel (enkel beneden wel te verstaan, boven was het voordien enkel op elektriciteit te verwarmen, wat ook een flink kostenplaatje was) en kregen we haar oppervlakte zelfs niet op die echte aangename warmte die ze wenste (ongeveer 300 vierkante meter in totaal dat moest verwarmd worden). Per pallet van 3,2 stere proper oven gedroogde eik kwam het op zo'n 320 euro, dus reken maar uit! Dus voor haar terug overgeschakeld op mazout, niet enkel voor ons gemak - me geen een pleuris meer zeulen aan brandhout - maar ook voor haar gemak en vooral haar comfort. Maar bij ons - in onze eigen woon-en leefruimte dus - is ons kacheltje net voldoende om een aangename 20-23 graden te behalen in de winter, verspreid over de slaapkamer, keuken en woonkamer. Ook tijdens langere periodes van -8 graden vrieskoude (alhoewel die langere periodes van vrieskoude steeds zeldzamer worden merk ik).

Dit jaar hadden we nog flink wat overschot van het hout dat Moedertje toch niet meer gebruikte en dus konden we hiermee verder voor deze winter. Maar dan begon ik eens rond te neuzen op tweede hands sites op zoek naar goedkoop brandhout voor de winter 2017-2018 en... ja hoor, ik was verkocht! Uiteraard komt er noeste arbeid bij kijken, maar wat is wat gezonde spierpijn tegenover een rekening van meer dan 2000 euro PER WINTER. Inderdaad, die spierpijn heb ik het er wel voor over. En je krijgt het ook nog eens lekker warm en je bent buiten in de gezonde lucht. Ps: we wonen aan de kust van Belgie, zo'n 150 meter van het strand. :D

Dus flink op zoek gegaan naar de goedkoopste aanbieder en uiteindelijk een mooi lot dunne stammetjes (ongeveer tussen de 10 en 15cm dik) van vers gekapte es, esdoorn en tamme kastanje op de kop kunnen tikken. 50 euro voor zo'n 2,5 stere, netjes op plus minus 30cm lengte gezaagd, zoals ik vriendelijk gevraagd had aan die man. Gelukkig slechts 20 minuutjes rijden met de auto naar de aanbieder want vermits we geen aanhanger hebben, laat staan een trekhaak, heb ik alles in 4x moeten vervoeren in de neergeklapte achterbank/kofferbak van onze Kia Rio. En geloof me, dat gewicht voel je niet enkel aan je gaspedaal. Uiteraard de auto niet overbeladen, want onze Belgische wegen laten veel te wensen over (putten, omhoogkomend asfalt, etc). En toch slechts maar een 5 euro aan benzine verstookt. Dus een totaal van 57 euro. Niet slecht als je weet dat vele "officiële" leveranciers hiervoor het drie tot vierdubbele durven aan te rekenen. Ook kreeg ik er nog een heleboel betonnen stenen bij (kan ik gebruiken om m'n hout van de natte ondergrond weg te houden) en een hele boel kleine stukken hout, wat ideaal is om te verwerken als aanmaakhout. Ik moet nog een hoop van die stenen gaan ophalen trouwens, maar die lopen niet weg (zijn niet zichtbaar vanop de openbare weg).

Ook hebben we het enorme geluk gehad dat een buur van om de hoek zijn twee 15 meter hoge grove dennen heeft gekapt. En het hout mocht gratis opgehaald worden (first come, first served). Stammen van tussen de 23 en 40cm dik, sommige zelfs dikker, gemiddeld zo'n 30-40cm lang, best zware blokken dus. Ook die in de auto gepleurd en 50 meter verder bij ons terug uitgeladen - ik ben de tel kwijt in hoeveel keer). Waar ik trouwens een spierscheur in m'n schouder aan overgehouden heb. :cry: Helaas vrijwel niet te bewerken met de kloofbijl (Fiskars x27, erg tevreden over anders), vooral gezien m'n pijnlijke handicap aan de schouder nu. En dan kwam plots een andere vriendelijke buur aanzetten met een klein kloofmachine van 7 ton perskracht. HALLELUJA!! Dat ding maakt van de meeste blokken splinters, bij wijze van spreken. Op een periode van 8 uurtjes in totaal had ik die stapel dennenblokken bijna met de helft verdund.

En dan was er de vraag: waar stapel ik dit op??? En hoe??? Ik had al enige tijd wat rondgeneusd op YouTube, over goedkope oplossing om hout te stockeren om het te laten drogen zonder al te veel plaats in je tuin in beslag te nemen, en ik vond dit:https://www.youtube.com/watch?v=Vde1Typ9Ogw&t=17s

Dat systeem is dus ongeveer wat ik momenteel gebruik. Snel, goedkoop en erg netjes. Alleen heb ik het wat groter gemaakt, een stuk groter, en langer. En het werkt ook nog eens perfect. Plus alle gebruikte materialen kunnen perfect hergebruikt worden. Ikzelf heb er nu reeds twee staan - maar grotere dus - aan de noordkant van ons huis, meerdere hiervan volgen nog, ook kleinere voor kleine stukken hout. "De noordkant???" hoor ik jullie al vragen. :lol: Ten eerste omdat dit de enige vrije plek is waar ik het gekloven brandhout momenteel kan stockeren, en ten tweede omdat hier constant wind op zit, ook op "windstille" hete zomerdagen. Aan die kant is er continue wind, een "trekgat", typisch voor de kust eigenlijk. Wel is er daar de slagregen, maar dit heb ik opgelost met een goedkoop zeiltje aan de bovenkant en losjes bevestigd aan de slagregenkant. Die zeilen gaan er trouwens in mei-juni af, dan regent het al een stuk minder, en zo krijgt de wind volledige speling. Ook staan de constructies niet geheel tegen de muur, er is een afstand van zo'n 10 cm tussen het hout en de muur, zodat de wind ook daar er goed aan kan. En in de zomer heb ik daar vanaf een uur of 6 's avonds tot de zon zowat ondergaat toch nog wat zon, dus continue in de schaduw staat het niet. Althans niet in de zomer. De winter is wat anders.

FOTO'S VOLGEN NOG, no worries. :) Ik moet enkel eventjes uitzoeken hoe ik die hier deftig kan plaatsen. :fff
Nathalie
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 feb 2017, 10:09

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Nathalie »

Dit is een deel van de grove den die ik met de hand - en met behulp van m'n Kia Rio z'n onhandige kofferbak - heb verplaats van bij onze buren achter de hoek naar onze zijtuin (noordkant). De stapel werd daags erna nog hoger, die reikte tot bijna aan de vensters. Als 45 jarige vrouw met een vervelende "handicap" aan de schouder vind ik dit niet slecht gedaan, toch? :lol: Vooral gezien dat dit vers hout is, dus best wel flink zwaar te noemen. Ja, ik ben best fier op mezelf, en iedereen mag het geweten hebben. :P

Dit is trouwens waar nu reeds de twee opslagrekken staan, de ene gevuld met gespleten es, esdoorn en tamme kastanje en de andere gevuld met gespleten den en wat ongespleten es, esdoor en tamme kastanje. Beiden tot op ooghoogte ongeveer (ikzelf ben 1,72m groot). Anders verlies ik aan stabiliteit, snap je. Fysica was niet echt mijn sterkste punt in school, maar zelfs ik weet wanneer te hoog te hoog is om veilig te blijven. Het derde rek komt er zodra het Belgisch kustweertje wat rustiger wordt (regen en nog eens regen). Dan ga ik weer aan de slag, maar meer gespreid over enkele dagen in plaats van alles in 1 keer trachten te doen (wat trouwens niet lukte :fff )

Ik ben wel ietsjes slimmer geworden - al doende leert men. Nu verdom ik die grote blokken gewoon op de grond zonder heffen en ROL ik ze met m'n voeten naar waar ik ze voorlopig wil hebben (plaats maken voor de rekken en/of richting kloofmachine, he). :lol: En gebruik ik desnoods m'n oude kruiwagen om ze erin te verdommen om ze dan richting kloofmachine te vervoeren. Voorheen droeg ik die blokken letterlijk met de hand naar de machine, wat echt te belachelijk voor woorden was. :lol:
Bijlagen
16409035_1397618036935410_1905816572_o (Custom).jpg
Laatst gewijzigd door Nathalie op 27 feb 2017, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door JantjeV8 »

Hoe eerder je klooft, hoe beter het gaat. Drogend hout wordt steeds lastiger te kloven.
Het best kloof je bij vorst, dan splijt het makkelijker is mijn ervaring. Je gaat je er meer en meer op inrichten.
Nathalie
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 feb 2017, 10:09

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Nathalie »

Dat is mij ook verteld geweest, door een ervaren houthakker. Maar laat het nou net niet meer vriezen, laat staan voor langere tijd. En elk jaar minder. Hier althans. :lol:

Dennenhout - en veel andere houtsoorten met vreemde vezels en kronkels erin - is droog inderdaad NOG lastiger om te klieven, althans met de kloofbijl. De hars werkt als lijm, en als die opdroogt.... nou ja, je kent het principe van secondenlijm. Ikzelf had ook een blok die blijkbaar al een tijdje in die tuin van de buren had gelegen en toen de kloofmachine erin ging spatte dat hout letterlijk als een bom uit elkaar. Met ENORME kracht. Beiden delen lagen 1.5 meter ver. Gevaarlijk goedje, droog dennenhout, als je het mij vraagt. :shock:
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Broekhoest »

Een weekje in het mooie Oostenrijk geweest. Zaten in een oud boerderijtje van rond de 1890.
In zowel woonkeuken, Stube als bijkeuken was een houtkachel geplaatst (elektriciteit schijnt nogal duur te zijn daar).
Koken op houtgestookt fornuis:
fornuis.jpg
Met rechtsboven de kleine vuurkamer:
vuurkamer.jpg
Opvallend hoog rendement haalde dat ding. Met minimale hoeveelheden naaldhout een behoorlijke warmte gegenereerd.

Verder veel houtstapels gezien in Zuid-Duitsland en Oostenrijk. Niet alleen bij huis maar ook in het veld en in het bos. Zal er gestapeld worden daar waar gezaagd wordt? Zou in Ndl niet kunnen met al die houtdieven. Verder alles op een meter gezaagd en gestapeld.
houtstapel1.jpg
houtstapel2.jpg
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Ernest Dubois »

Broekhoest schreef:
Zou in Ndl niet kunnen met al die houtdieven.
Ja ik weet het en ik ben geen houtdief.
Werken, das leuk.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Ruuben »

Hoe hou je katten uit/van je houtberging?
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door bertocello »

Ruuben schreef:Hoe hou je katten uit/van je houtberging?
Hondje huisvesten, liefst een terrier of dwergpincher !
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Ruuben »

bertocello schreef:
Ruuben schreef:Hoe hou je katten uit/van je houtberging?
Hondje huisvesten, liefst een terrier of dwergpincher !
Doel is minder gezeik. Niet meer.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Sandman79 »

Kattenbak erbij :)
Nathalie
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 feb 2017, 10:09

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Nathalie »

Ruuben schreef:
bertocello schreef:
Ruuben schreef:Hoe hou je katten uit/van je houtberging?
Hondje huisvesten, liefst een terrier of dwergpincher !
Doel is minder gezeik. Niet meer.
Klein rotje gooien in hun richting (liefst niet op het hout)? Katten schijnen geen fan te zijn van harde knallen. :fff
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door kockie »

Erg diervriendelijk is dat niet. Wat is het probleem met de katten op/in je houtberging? Het daar zijn, of gebruiken ze het als openbaar toilet? Een plantenspuit/supersoaker werkt waarschijnlijk beter dan een rotje en is ook nog eens legaal te gebruiken. Evt een goed gesprek met de buren om de kat uit je tuin te houden ook.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Nathalie
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 feb 2017, 10:09

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Nathalie »

Bijna gedaan met hakken, klieven en stapelen. Mooie voorraad voor de winter 2018-2019. 8)

Het kleine stapeltje is nog wat restjes die ik met de bijl een mep ga geven. :P

Op de rekken: links de stapel gekloven es, esdoorn en tamme kastanje (kloofbijl), midden klein gekloven grove den (kloofmachine, 7 ton) met nog wat es, esdoorn en tamme kastanje er bovenop, rechts enkel gekloven grove den. Deze laatste heb ik grover/dikker gekloven.

Nog enkele te gaan, en finito voor dit jaar. Denk ik. Tot ik weer ergens wat goedkoop brandhout kan op de kop tikken. :lol:

Voorlopig is er dus nog een zeil over de rekken, niet erg netjes maar ach. Die verdwijnen van zodra het stopt met dagelijks te regenen.
Bijlagen
IMG_1502 (Custom).JPG
IMG_1501 (Custom).JPG
Nathalie
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 feb 2017, 10:09

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Nathalie »

kockie schreef:Erg diervriendelijk is dat niet.

Het is ook niet de bedoeling om er een vuurwerk festijn van te maken, he. Gewoon zo'n klein (legaal) rotje. Klein knalletje om ze eventjes goed te laten schrikken. :wink:
Martinus87
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 feb 2016, 21:17

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Martinus87 »

Nathalie schreef:Bijna gedaan met hakken, klieven en stapelen. Mooie voorraad voor de winter 2018-2019. 8)

Het kleine stapeltje is nog wat restjes die ik met de bijl een mep ga geven. :P

Op de rekken: links de stapel gekloven es, esdoorn en tamme kastanje (kloofbijl), midden klein gekloven grove den (kloofmachine, 7 ton) met nog wat es, esdoorn en tamme kastanje er bovenop, rechts enkel gekloven grove den. Deze laatste heb ik grover/dikker gekloven.

Nog enkele te gaan, en finito voor dit jaar. Denk ik. Tot ik weer ergens wat goedkoop brandhout kan op de kop tikken. :lol:

Voorlopig is er dus nog een zeil over de rekken, niet erg netjes maar ach. Die verdwijnen van zodra het stopt met dagelijks te regenen.
Ziet er goed uit!

Ik ben wel geïnteresseerd in jouw manier van opslag om tijdelijk wat hout bij mijn schoonvader op te slaan. Mag ik vragen waar jij de betonblokken vandaan hebt? (Kan die tot nu toe in NL nergens vinden namelijk. Alleen dichte blikken, of met te kleine gaten)
Plaats reactie