Brandhout stapelplaats

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door willem »

Veertig jaar lang op een vrachtwagen met kraan gezeten, veertig jaar lang deze voor de deur gestald, zesendertig jaar lang nu met hout aan het stoken, reken maar dat ie in het weekend overuren draaide.
Ik heb van schapengaas korven gemaakt van 1meter doorsnee 1xpi+2mazen overlapping. Zo heb ik er 20 staan op pallets met daar bovenop nog eens 20.
Hout op kachelmaat gaat er los gestort in en b-keus wand/dak platen erop.
Daar naast nog hokken van bouwhekken en betonijzermatten van totaal 16m²x2 hoog.
Ook hierin los gestort. Los vraagt natuurlijk meer ruimte maar de wind kan er dwars doorheen, en stapelen kost allemachtig veel tijd.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Broekhoest »

Veel reacties, mooi het dat elders ook zo "leeft".
Stapelen lijkt dus het meest tijdrovende (en minst leuke) aspect te zijn.
Kloven direct naast een IBC krat zal voor mij al een flinke verbetering zijn. Ik heb gemiddeld 15 gestapelde kuubs liggen te drogen in het land, per container waar los gestort 0.7 m3 in kan, zou ik 21 containers in het land moeten hebben. De ruimte heb ik; de investering van 21*20 eur is me te gek. Ons bint zuunig geldt ook in de kop van Drenthe.....

Het hout niet op!
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Ruuben »

Je bent gek als je het niet doet, en wel de ruimte hebt.
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door martijn1984 »

Op marktplaats adverteerd iemand uit lunteren.
Per 25 gratis bezorgd a 15 euro per stuk

Met kunstof pallet!
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door bertocello »

Resultaat houtkapping 2016, 32 kubieke meter Amerikaanse eik. Bijna uitsluitend gezaagd met de Makita EA3200 (32cc). De dikste (+ 30 cm diameter) op 30 cm afgezaagd, het overige op vergasserformaat, 50 cm.
https://www.youtube.com/watch?v=ARKK_vn ... e=youtu.be
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Broekhoest »

Mooie video, Bertocello. Indrukwekkende voorraad.

Bedankt voor de tip. Martijn. Bij deze persoon in Lunteren kon ik toch geen prijs van 15 eur p/s voor elkaar krijgen.
Heb nu via MP een vrachtje van 20 IBC containers op de kop getikt voor 300 eur incl bezorgen. De kratten op houten pallets. Nadat ik deze week weer 2 m3 gestapeld heb en m'n rug behoorlijk voelde heb ik deze beslissing gemaakt.

Via een goede vriend die voor de gemeente werkt een mooie prak beukenhout gekregen. Speciaalbierenpakket was deze persoon dik tevreden mee.
Bijlagen
IMG_0852_small.jpg
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door martijn1984 »

Ik heb er gister nog 6 bijgehaald op mn aanhanger. Ik heb er nu 24 , ook alweer vol , strak gestapeld.
15 euro met kunststof pallet.
In de regio bezorgt hij ze gratis , ik heb t hem nog gevraagd. Afname 25 stuks.

Dat soort vrienden zijn altijd makkelijk.
Kun je ook vaker wat verwachten misschien , ideaal.

Zo was ik vorige week in bussum met de vrachtwagen , ging leeg terug.
We waren aan het werk bij een villa.
2 eiken , 3 essen , 4 acasia en een grove den , werden neergehaald door de grondwerker.
2 balketjes gehakt en de stammen werden geladen op mn bak :lol:
Ik schat een m3 of 10.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door benthuis »

Hm. Helaas komen de gebraden kippetjes mij niet zo vaak zo aanvliegen...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Broekhoest »

@Martijn, De beste man in Lunteren rekende voor mij voor elk krat 20 EUR, nu zit ik daar niet in de regio, dat zal het wel geweest zijn. Kieper jij het hout gewoon in de kratten of probeer je ruimte toch nog efficiënt te benutten?

Benthuis, dit soort kippetjes heb ik eens per 2 jr, net genoeg om mijn jaarlijks verbruik mee te dekken.

Fijne feestdagen allemaal!
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door martijn1984 »

Dat deed ik wel , echter zijn ze dan snel vol.
Nu gooi ik er een kwart in , stapel het netjes op.
Dan kan ik er bij vanaf de buitenzijde en pak ze netjes in.
Zon krat is 1,2x0,8 dus er zit dan echt een m3 in.

Ze staan in de volle wind met alleen een dakje.
Met de palletwagen of t shoveltje zet ik er 1 bij de schuifpui.
Ik hoef weinig te sjouwen om bij de kachel te komen
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Broekhoest »

Inmiddels een paar weken verder en al het beuken en esdoornhout zit gekloofd in IBC kratten. Enkel nog een dakje erop.
hout in kratten.JPG
Ik heb vorige week 20 IBC kratten gekocht, maar zoals vaker er niet goed genoeg over nagedacht. Had een topplek in gedachten achter mijn kapschuur, vol in de wind. Daar kunnen ze mooi gestapeld staan. Is wel handig als de ondergrond verhard is.....dus van de zomer daar maar een 5 cm wit zand over en bestraten, zodat de pompkar en heftruck erbij kan.
plaats kratten.JPG
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door willem »

Broekhoest schreef:....dus van de zomer daar maar een 5 cm wit zand over en bestraten, zodat de pompkar en heftruck erbij kan.
Ben bang dat je met een heftruck niet ver kom, sporen en kuilen maak je met alle
ellende erbij, + een hoop m² straatwerk daar je ook moet sturen/zwenken.
Nadeel is ook dat je 'daar' dus altijd je kratten moet opslaan, je hebt eenmaal een
vaste verharding gemaakt.
Beter is, althans vindt ik, dat je met rubber matten bv van oude transportbanden of
met kunststof rijplaten werk, daarvan leg je één baan naar de krat(ten) die weg moet(en), vervolgens schuif je de baan op naar de volgende krat(ten) dus vooruit en achteruit. Elk jaar kan jij de kratten plaatsen waar het jou uitkomt en de baan leg je er naar toe. Mijn voorkeur gaat uit naar kunststof rijplaten die sterk-buigzaam-licht en zeer makkelijk met een haak te verleggen zijn, oude transportbanden van een meter of 5-6 lang is trekken aan een dood paard maar gaat wel.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door JantjeV8 »

Die ibc kratten zijn op zich een goede oplossing. Echter het efficiënt vullen van zo'n krat houdt mij tegen om ze aan te schaffen. Het stukhout voor onze vergasser mag maximaal 65cm zijn. Doorgaans zaag je op 60cm, op het oog. Dat krijg je niet lekker in zo'n krat weg gepakt.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Dutch John »

Mij allemaal veel te omslachtig. Het gemak dient de mens en het gemak betekent ook in dit geval: eenvoud. Alles wat ik gebruik, is:
-een plek waar het hout kan liggen.
-gewoon direct op de aarde; zeil of pallets voegen niets toe. Uiteindelijk trekt de onderste laag toch vocht aan.
-taps en buitenom in verband stapelen zo hoog als je reiken/gooien kunt. Enige kleuterschoolervaring met blokken stapelen helpt echt.
-vrachtwagenzeil erover. Vastknopen aan uitstekende klossen met afval pakkentouw.
-twee ibc kratten voor aanmaakhout. Aanmaakhout bestaat hier uit snoeihout. Weinig werk (snoeien moet toch) en brandt als een lier.
-kruiwagen voor transport naar de weekopslag binnenshuis of onder een veranda.
-een weekopslag in de vorm van een grote kist is makkelijk om zonder jas op je sloffen een mand hout te kunnen halen.

Dit is de teruggecondenseerde versie van houthokken met dak, op pallets stapelen, heftrucks. Dat laatste was het uiteindelijk allemaal niet. Te omslachtig en al helemaal als je voorraad drie cijfers telt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door martijn1984 »

Bij ons is alles verhard dus dat werkt iets makkelijker.
Ik heb inmiddels 30 ibc kratten. Wij stapelen ze netjes in , er zit dus zeker een gestapelde m3 in.
Afhankelijk van hoe het hout hier thuiskomt.
Soms in stammen dan zaag ik ze op stukken van 45cm.
Bij een hovenier( lees aap in de boom) verkrijg ik volop naaldhout op 30cm.
Het ene krat is dus anders gestapeld als een ander , doorsnee krijg ik ze zonder havo diploma redeljjk vol.
1 krat staat onder de veranda om op de sokken of sloffen hout te pakken.
De kratten staat twee hoog gestapeld en zijn alleen van boven afgedekt met oude damwandplaten.
Ze staan op het noorden tegen een damwandschuur aan.
De zuidwesten kant helaas geen plek of verharding momenteel.
Plaats reactie