Brandhout stapelplaats

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door JantjeV8 »

Als ik die balken nu in de regen leg, vliegt zo'n knaagding er dan uit?

Ik durf het hout niet kort te zagen om in huis in de kachel te verstoken.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Paul Joosten »

Het zagen zelf zal het probleem niet zijn? Wat heb je er trouwens inzitten, boktorren of wat anders? Alleen volwassen kevers kunnen zich betrekkelijk snel verplaatsen. Dat zijn echter (denk ik?) niet de knagers die je hoort. Larven wel maar die zullen zich niet snel uit het hout gaan verplaatsen en dan nog geen grote afstanden afleggen. Die zijn dus wel binnen de perken te houden. Wat ik ZEKER niet zou willen dat die kevers weg kunnen vliegen, waar gaan ze dan heen en welke schade kunnen ze daar weer aanrichten?

Ik zou eens zo'n balk tot kachelmaat verzagen en zien wat je aantreft. Als er geen kevers bij zijn zou je wat blokken in een afsluitbare plastic bak of ton (kliko?) mee naar binnen kunnen nemen, niet meer dan je in een paar uur kunt opstoken. Ben je na verloop van tijd van het probleem af en heb je er toch nog wat warmte van genoten.

Garantie tot aan de deur overigens...
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Ruuben »

JantjeV8 schreef:Als ik die balken nu in de regen leg, vliegt zo'n knaagding er dan uit?

Ik durf het hout niet kort te zagen om in huis in de kachel te verstoken.
Is toch geen vurenhout?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Pietje »

In het hout zitten larven, en die kunnen daar jaren zitten. De besmetting gebeurt pas als de larve uitvliegt, paart en weer eitjes legt die uitkomen. De kans dat dat in de huiskamer allemaal plaatsvindt, is nihil. Bovendien leggen boktorren eitjes op warm, iets vochtig hout. Binnen is het hout veel te droog.

Lekker zagen dus!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Broekhoest »

Beste allemaal,

ik was dit weekend wat aan het denken aan mijn brandhout logistiek. Even kort samengevat hoe het nu is:
Meterse stukken/ 35 cm blokken vanuit bos naar de aanhanger -> vervoer richting huis, afkorten en kloven bij mij in het land -> stapelen en drogen in het land -> na 3jr verplaatsen naar houthok (grijpvooraad) -> houtkachel. Alle stukken heel vaak in handen dus.

Het stapelen in het land kost me relatief veel tijd. Opslag in IBC kratten (los gestort) zou bv veel tijdswinst opleveren.
Iemand anders nog suggesties?

Ben inmiddels net de 40 jr gepasseerd en merk dat ik lichamelijk al minder sterk ben dan 10 jaar geleden.......

gr Harold
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door dormos »

Al eens ergens gezien: gezaagd en gekloof hout direct stapelen in van die rolcontainers die bij winkelbevoorading worden gebruikt. Opslag in het land onder een dakje, en dan steeds een container halen wanneer nodig. Bij huis ook een afdak waar de container onder past.
Degene waarbij ik dit zag had achter aan een trekkertje lepels waarop een rolcontainer paste.
Mooiste is direct in het bos zagen, kloven en in rolcontainer stapelen.
Betekent maar 1x laden en 1 x lossen...

Groet,

Hans
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Ruuben »

Broekhoest schreef: Het stapelen in het land kost me relatief veel tijd. Opslag in IBC kratten (los gestort) zou bv veel tijdswinst opleveren.
gr Harold
Precies. En het droogt ook lekker.
Met lopendbandje vanuit trechter van de kloof /zaagtafel in ibckrat die op aanhanger staat, zoiets.
Beter nu goed organiseren dan spijt en versleten over 5 jaar. Je boft maar met de ruimte die je hebt.
Ik zou een stapel tegels met houten plank erop maken die net zo hoog is als je aanhanger om je ibckratten daarop te schuiven/lieren. Kost wel veel meer ruimte inderdaad. Als je toe bent aan gebruik, kantel je het krat, gedeelte valt eruit, en de rest op pakhoogte uitneembaar, uitschuifbaar in kruiwagen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door kockie »

Wij hebben kratten getimmerd van oude pallets. Kan ongeveer een kuub op. 80*120 en ca 120cm hoog. Alles van oude planken. Nu is de werkwijze om ca 2 meter lang hout bij huis te halen, dit op de rollenbaan-afkortzaag, dan ligt het meteen bij de kloofmachine. KLoven en stapelen in de kratten. Bij 2 volle kratten trekker aanslingeren, wegzetten en 2 nieuwe neerzetten. Alles aangestuurd door een zaag-kloof combinatie van ca 72 jaar met naam Gerard ;)

Ze worden in een rijtje gezet en afgedekt met stukken vrachtwagenzeil (iemand nog wat in de aanbieding?). Als ze droog en nodig zijn worden ze met dezelfde trekker voor de deur gezet en met de palletwagen naar binnen gereden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door JantjeV8 »

Dit is een jaarlijks terugkerende denkwereld.

Ik kort inderdaad ook zoveel mogelijk in het bos af. Simpelweg omdat je dan toch het gereedschap in handen hebt en thuis minder rommel hebt. Afkorten in het bos zaagt ook fijner en veiliger dan vanuit een stapel.
Afijn, op kachellengte op de aanhanger.
vanaf de aanhanger op de klover.
Dan oprapen en middels kruiwagen naar de stapelplaats. :(
2 jaar later in winkelrolcontainers, daar heb ik er 4 van. Die vul ik bij voldoende tijd en zin.
Die rolcontainer komt naast de kachel te staan, daar stook ik een week uit bij 1x per dag.

Na het kloven vind ik het niet leuk meer. Kruien, stapelen, weer in de rolcontainer. :|

De ultieme oplossing (lees: droomwens) voor mij:
Vier bouwhekken in een 4-kant opgesteld. En van bovenaf vol kieperen, niks stapelen. Kost alleen best veel plek, te veel in principe.

Optie 2:
Meer rolcontainers of IBC rekken, en daar in optassen en laten drogen. Echter 50 rolcontainers is ook wat...
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door kockie »

Bij mij rolt het hout van de wagen af op de rollenbank. Dus direct na het uit het bos halen wordt het gezaagd en niet eerst opgestapeld. Ik heb 2 silo's met hout gehad. 2 bouwstaalmatten aan elkaar gemaakt met een deurgat ertussen. Werkte goed, maar ik heb opslagruimte voor kort hout zat en de pallets zijn veel gemakkelijker en worden tegenwoordig aan de deur geleverd :)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Paul Joosten »

Hier rolt het zo uit de container :mrgreen:

Afbeelding
30 m3 ofwel ruim 13 ton hardhout restjes van een zaagbedrijf. Hoef het alleen nog maar "even" weg te stapelen....

Afbeelding
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door JantjeV8 »

Da's mooi rood hout Paul!. Loopt het ook zelf je houthok in?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Paul Joosten »

JantjeV8 schreef:Da's mooi rood hout Paul!. Loopt het ook zelf je houthok in?
Da's nou weer net tè mooi om waar te zijn. Een mens kan niet alles hebben hè....
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door JantjeV8 »

Je zou kunnen uitzoeken wat zo'n containerbak kost om te laten staan, zeiltje er over en klaar..
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Paul Joosten »

Tsja, als die nou mijn oprit niet zou blokkeren...
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie