Beste "brandstapelaars"
Ook ik heb me afgevraagd hoe ik de meeste regenbuien van het brandhout zou kunnen keren.
Mijn oog viel op die afschuwelijk grote loopstallen. Ze zijn rondom open, maar hebben meestal verschillende soorten "gordijnen" die al naar gelang de omstandigheden voor de openingen kunnen worden afgerold. Van zeer open gaas tot zeer winddicht gaas of volledig afgesloten met een soort zeildoek.
Kijk maar eens hier:
http://www.brokerskunststoffen.nl/producten/Gazen Deze gazen zijn er in vele verschillende maasopeningen, met allemaal hun specifieke windreductie. Als een soort rolgordijn voor het hout zal de regen er tegenaan slaan (en afdruipen), terwijl het toch behoorlijke ventilatie mogelijk laat.
Een bijkomend voordeel is, in mijn ogen, dat je er doorheen kunt kijken, wat zeker bij gekloofd hout nog mooi is ook.
Het is helaas wel van PVC gemaakt (ecologisch? niet echt!!) maar zal jaren meegaan. De milieuwinst is droger stookhout>hoger rendement.
Ik ben er nog niet uit, maar ik hou dit zeker als een oprolbare optie i.p.v. demontabele houten schermen en dergelijke.
Als doorzichtig "mobiel" windscherm in plaats van een vaste schutting, zie ik het ook wel zitten in onze tochtige tuin. (Doordat naast ons huis een grote bedrijfshal staat, giert de wind uit elke windrichting als door een trechter langs ons huis).
Gerard