Brandhout stapelplaats

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door remco d »

Hallo Gertje,

Hout wordt steeds duurder. Meterstukken zijn voor iedereen makkelijk in te laden. Mooie stapels met meterse stukken in een bos wat niet omheind is, zou ik niet vertrouwen. Wellicht de dode bomen kappen en mooi laten liggen wat je niet kunt gebruiken. een hectare bos moet makkelijk genoeg aanwas geven om 1 a 2 gezinnen het warm te laten hebben.

of nu het teveel wat je kapt meteen verkopen? Bijkomend nadeel vind ik ook dat je het hout nog een keer extra in de hand hebt. Ik stapel mijn hout het liefst vers gezaagd en meteen gekloofd. Wat jij wilt: eerst op meterstukken zagen en dan opstapelen (kunnen nog zware stukken zijn ook), dan die stapel afkorten en in de kar laden, naar huis rijden en daar kloven en dan nog een keer opstapelen. Veel werk.

@Ruuben, zeker waar. Ik sta nu te zweten op 3 jaar oud kersenhout wat ik door omstandigheden nog niet eerder gekloofd had. Gaat prima met een grote bijl maar is niet voor iemand met kantoorhandjes.

mvg Remco
Gertje
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 jan 2020, 22:08

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Gertje »

kockie schreef: 23 jan 2020, 16:17 Bij onze Oosterburen is het gebruikelijk meterstukken te maken, maar vaak kloven ze deze al wel en slaan ze deze op op de door jou genoemde stapels. Eenmaal thuis wordt het dan op kachellengte gezaagd.
Klopt, ik ben al een poos op zoek naar de manier waarop ze die stukken kloven.
Ik vermoed met een klover op een aftakas op de trekker.
Gertje
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 jan 2020, 22:08

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Gertje »

remco d schreef: 24 jan 2020, 08:52 Hallo Gertje,

Hout wordt steeds duurder. Meterstukken zijn voor iedereen makkelijk in te laden. Mooie stapels met meterse stukken in een bos wat niet omheind is, zou ik niet vertrouwen. Wellicht de dode bomen kappen en mooi laten liggen wat je niet kunt gebruiken. een hectare bos moet makkelijk genoeg aanwas geven om 1 a 2 gezinnen het warm te laten hebben.

of nu het teveel wat je kapt meteen verkopen? Bijkomend nadeel vind ik ook dat je het hout nog een keer extra in de hand hebt. Ik stapel mijn hout het liefst vers gezaagd en meteen gekloofd. Wat jij wilt: eerst op meterstukken zagen en dan opstapelen (kunnen nog zware stukken zijn ook), dan die stapel afkorten en in de kar laden, naar huis rijden en daar kloven en dan nog een keer opstapelen. Veel werk.

@Ruuben, zeker waar. Ik sta nu te zweten op 3 jaar oud kersenhout wat ik door omstandigheden nog niet eerder gekloofd had. Gaat prima met een grote bijl maar is niet voor iemand met kantoorhandjes.

mvg Remco
Hoi Remco,

Dat 'lenen' heb ik ook over nagedacht, echter is het perceel voor derden met de auto niet te bereiken.
Aan het 'bos' grenst een strook gras van het waterschap met een brede sloot. De dam over die sloot is afgesloten met een hek waar alleen het waterschap en ik een sleutel van hebben.

Verkopen wil ik het niet, dan geef ik het liever weg aan die paar vrienden die mij weleens helpen, en vice versa. Kunnen ze het zelf kort en klein maken en wegslepen. Daarbij, bij de voetbal ligt een stapel snoeihout, stammen en dikke takken. Voor 15,- per m3 wil niemand het meenemen, wat moet ik dan rekenen om het kwijt te raken?

Het is hout van 10-30cm doorsnede, alles wat ik met één hand kan oppakken kloof ik niet, de midden maat in 2-en en de grootste stukken in 3- of 4-en. Kloven doe ik met een kleine kloofmachine, gaat perfect.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door willem »

Gertje schreef: 23 jan 2020, 11:50 Momenteel ben ik bezig om dat dode hout te vellen, en aan meter stukken te zagen.
Daar mijn tuin helaas niet van elastiek is, wil ik de bulk van die meter stukken in het bos opslaan.
Mijn idee is om stapels te maken tussen 2 bomen, 2 stammen op de grond en haaks daarop de stapel maken tot 1.5mtr en dan alleen de bovenzijde afdekken met een zeil tegen teveel inregenen.
Dan jaarlijks in het voorjaar de stookvoorraad voor het nieuwe seizoen thuis aanvullen, in het bos de stammen op de gewenste lengte zagen en dan thuis kloven en opstapelen.

Maak ik hier een denkfout?
Zullen de stammen drogen? Het dode hout is al <20% vocht, maar ooit zal ik ook aan de levende bomen gaan beginnen.

Alvast bedankt voor de reacties,
Groet,

Gertjan
Dat dooie hout van 20% vocht moet je niet teveel van verwachten, (<20 is goed - >20 is te vochtig)
Droog dood hout heeft geen kracht meer, de power is er uit, het weegt niks maar je heb ook niks.

Ik wil niet zeggen van en denkfout, meer onwetend. Die meter stukken opslaan is niet verkeerd,
alleen ..... haal ze wel door midden of in 3en, rondhout droogt niet, schors is waterdicht dat geld
voor regenwater van buiten naar binnen maar ook vocht van binnen naar buiten, zo ontstaat dood hout,
en elfenbankjes/paddestoeltjes op de kopse kanten en schors. Het vocht moet dus weg kunnen.
Die gekloofde meter stukken sla je op met de schors naar beneden zodat het verdampte vocht aan
de gekloofde boven kant weg kan. Stapel het wel 'open' zodat de wind er goed doorheen kan om het vocht
af te voeren. Maak er GEEN puzzel van zodat het mooi in elkaar past.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door willem »

Gertje schreef: 24 jan 2020, 10:56
Hoi Remco,
Het is hout van 10-30cm doorsnede, alles wat ik met één hand kan oppakken kloof ik niet, de midden maat in 2-en en de grootste stukken in 3- of 4-en. Kloven doe ik met een kleine kloofmachine, gaat perfect.
Alles wat je met één hand kan oppakken kloven, zelfs takken van 5cm haal ik open, het vocht moet
makkelijk weg kunnen. Als je twee stukken vers hout tegen elkaar sla klinkt het dof, twee stukken
goed gedroogd hout tegen elkaar klinkt hard.
Ik weet niet waarin je stook, maar Ø10 gaat bij mij in 4-ren, Ø 30 gaat bij mij minimaal in 8-ten.
Ø 10 of 30 in 2-en of in 4-ren heeft een kleiner brandbaar oppervlak dan in 4-ren of in 8-ten.
Hoe groter brandbaar oppervlak .. hoe meer warmte.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Ramon »

Droog dood hout heeft geen kracht meer, de power is er uit, het weegt niks maar je heb ook niks.
Is dat zo?
Hoe groter brandbaar oppervlak .. hoe meer warmte.
O ja?
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door willem »

Ramon schreef: 24 jan 2020, 13:16
Droog dood hout heeft geen kracht meer, de power is er uit, het weegt niks maar je heb ook niks.
Is dat zo? .... Ja, dat is zo.
.quote]Hoe groter brandbaar oppervlak .. hoe meer warmte.
O ja? ..... Ja, dat kan je zelf berekenen.
[/quote]
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Ramon »

Wat is het verschil tussen droog dood hout, en droog levend hout?

Dan ben ik zeer benieuwd naar de formule die jij bedoeld! Kan je die even plaatsen, dan ga ik het uitrekenen!
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Albert van WdJ »

Droog dood hout heeft geen kracht meer, de power is er uit, het weegt niks maar je heb ook niks.
Mijn hele houthok ligt vol met dood droog hout. :mrgreen:

Maar je bedoeld wat anders. Dood droog hout, wat eerst door schimmel/ziekte is aangetast en nu droog is, weegt weinig. En heeft dus ook minder energie.
Dat soort hout zie je vaak bij bomen die zijn afgestorven, nog een poosje overeind staan en dan tenslotte omvallen.
Daar moet je niet teveel warmte van verwachten. Maar het is wel prima te stoken.
Hoe groter brandbaar oppervlak .. hoe meer warmte.
Als je het aanvult met de factor tijd, dan klopt het ja. Dus: Hoe groter brandbaar oppervlak .. hoe meer warmte per seconde.
Het hout brandt door een groter oppervlakte gewoon veel harder/feller. Maar de totale hoeveelheid vrijkomende energie per kilo hout blijft hetzelfde.
Change, before you have to.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Ramon »

Dat klinkt al n stuk beter ja.
Dood droog hout, wat eerst door schimmel/ziekte is aangetast en nu droog is, weegt weinig. En heeft dus ook minder energie.
Je bedoeld gewoon half verteerd hout. Half compost half hout.
Als je het aanvult met de factor tijd, dan klopt het ja. Dus: Hoe groter brandbaar oppervlak .. hoe meer warmte per seconde.
Het hout brandt door een groter oppervlakte gewoon veel harder/feller. Maar de totale hoeveelheid vrijkomende energie per kilo hout blijft hetzelfde.
Toch wil ik nog een aanvulling maken:

Het hangt er dan ook nog helemaal vanaf, hoeveel zuurstof je toedient! (Of KAN toedienen!) Ik neem aan dat jullie je hout niet buiten op een stapel in brand steken... Ik heb eens zaagsel in mijn kachel gegooid, maar dat gaat echt niet feller branden!
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door remco d »

Blaas dat zaagsel maar eens over een heet kampvuur. Zuurstof heb je dan genoeg. Deden we vroeger met melkpoeder.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door willem »

Ramon schreef: 25 jan 2020, 07:12 Dat klinkt al n stuk beter ja.
Een stuk beter dan wat, ik reageer gewoon op een vraag van Gertje, voor meer info
meld ie zich wel, hoe minder kennis hoe meer vragen, dus jouw kennis hier over is
ook summier maar dat geeft niets daar is een (dit) forum voor.
Gertje had het over dood hout, dat is niet meer dan een boom die al een jaar of meer
niets meer doet, 'in staat van ontbinding'.

Meer brandbaar opp. reken maar uit; Ø 20 cm en 30 cm lang, het verschil tussen
in 4-ren of in 8-ten kloven is in 8 stukken 235,5 cm² meer dan in 4 stukken.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Ramon »

Meer brandbaar opp. reken maar uit; Ø 20 cm en 30 cm lang, het verschil tussen
in 4-ren of in 8-ten kloven is in 8 stukken 235,5 cm² meer dan in 4 stukken.
Ja dat het oppervlak groter wordt, dat snap ik.
Maar dat je dan meer warmte krijg, heb je daar een formule voor?
Een stuk beter dan wat, ik reageer gewoon op een vraag van Gertje, voor meer info
meld ie zich wel, hoe minder kennis hoe meer vragen, dus jouw kennis hier over is 
ook summier maar dat geeft niets daar is een (dit) forum voor.
Ik wil alleen maar zeggen, dat wat je zegt, niet klopt.
Albert heeft je al gecorrigeerd. Lees dat maar eens.
Laat verder maar...
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door LeaD »

Ik treed Willem bij , met een groter oppervlak met dezelfde kilo's hout krijg je plaatselijk meer energie vrij , hierdoor ga je stoken op een hogere temperatuur, zelfs bij mij met een oude kachel . Dit draagt bij aan het rendement omdat er meer gassen worden verbrand dan op lagere temperatuur . Vandaar al die isolatiestenen rond de vuurhaard die in kachels tegenwoordig worden ingebouwd . Al wat niet wordt verbrand geeft ook geen warmte af, neemt de warmte zelfs mee naar buiten .
Mijn ervaring ; de kachel als bijverwarming ( een smeulende teerbak, schouwbrand, enz... ) kon er gemakkelijk 10m3 en meer hout op een winter doordraaien , als hoofdverwarming met dezelfde kachel doe ik minder dan de helft ! Voorheen kreeg ik er zelfs geen radiator mee warm . Nu en een boiler en een radiator . Mijn ervaring met mensen : "nee" zit altijd klaar .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Ramon »

hierdoor ga je stoken op een hogere temperatuur
Dus je wilt zeggen: Hoe kleiner, hoe beter. Luciferhout...
Hoe zit het dan met de schoorsteentemperatuur? Wordt die dan niet hoger? Daar zit toch een optimum in?

Ik weet hoe kachels gekeurd worden. Als het waar is wat jij zegt, zou het dus moeten zijn, dat je zo hard mogelijk moet stoken met zo klein mogelijk hout.

Ik weet dat dit niet waar is. Iedere kachel heeft een optimale stooktemperatuur. Bijvoorbeeld een afgastemperatuur van 200 graden. Ga je hoger, verbrand je het hout beter (minder restgassen, maar meer warmte door de schoorsteen). Ga je lager zitten (dan 200 graden (dit is een voorbeeldtemperatuur!!!)) verbranden er minder gassen, dus verlies van gassen door de schoorsteen, maar wel een lagere/gunstigere afgastemperatuur.

Ga je op precies de goede schoorsteentemperatuur zitten, zit je het gunstigst. Weinig brandbare gassen/reststoffen de lucht in, weinig restwarmte.

Deze temperatuur staat dus vermeld op je keuringsrapport. Dit is getest door de kachelfabrikant.

Weer wat geleerd...
Plaats reactie