Brandhout stapelplaats

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: brandhout stapelplaats

Bericht door Johndc »

Zoveel werk! Al goed dat ik dat niet moet doen, bij mij staat het klaar in een bak op wieltjes. Moet het enkel bij de buur gaan halen. Ook de zakken SZ, maar als het goed is worden de schavelingen en zaagsel binnenkort bij mij op het erf in een silo geblazen. (goed hé! :fff )
GeorgeBfast
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jan 2012, 19:57

Re: brandhout stapelplaats

Bericht door GeorgeBfast »

Gisteren ook nog flink gewerkt in het hout en nu zit mijn houtopslag die ik een maand geleden nog wat vergroot heb van 27m3 naar ruim 42m3 helemaal vol gestapeld met gekloofd hout. Verder heb ik nog een kuub of 5 gekloofd hout primitief achter de schuur op pallets gestapeld met een paar golfplaten erop. Dus ik kan de komende drie winters waarschijnlijk wel vooruit.

Afbeelding

Afbeelding
Onze houtopslagplaats zit weer vol voor winter 2012-2013
Afbeelding
Ruim 40 m3 houtzagen- kloven en stapelen was een heel karwei.
Afbeelding
Maar nu kan het mooi drogen in deze zelfgemaakte houtopslag met overkapping
Afbeelding

Houtopslag gebouwd uit stalen hekwerk met een dak van damwandplaten.
Afmetingen 7.50m Lengte 2.50 m breedte en gemiddeld 2.30m hoog.
Dakoversteek aan regenkant van 1.25m.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: brandhout stapelplaats

Bericht door kockie »

Gistermiddag, wagen bijna leeg en rook uit de zaag. Uit de electrische zaag wel te verstaan. :evil: :evil:
Wagen bijna leeg en hout in 50 cm moten gezaagd.
Wagen bijna leeg en hout in 50 cm moten gezaagd.
En zo ziet de stapel eruit:
hout-halen-4.JPG
Vanmiddag nieuwe zaag gehaald (laten halen door Kockie Sr) en vanavond gemonteerd. Morgen rest van de wagen leeg zagen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: brandhout stapelplaats

Bericht door benthuis »

Kockie, wat voor elektrische zaag gebruik jij?
Was er eentje aan het zoeken.
Doe normaal alle zaag werk en opslag bij mn ouders op t erf.

Nu werd me gisteren een kuub of 5 in de schoot geworpen (zwarte els, stammetjes 1,50m, 10-20cm)
Heb dit dus maar in mn kleine tuintje geparkeerd.
Om niet teveel herrie te maken, ga ik dit elektrisch verzagen.
Zit te twijfelen tussen een wipzaag (duitse ebay) en elektrische kettingzaag (makita, ebay 89 euro)\\

Mijn vraag is dus eigenlijk, is het nodig om een dure aan te schaffen of kan het ook met een woekiewoekie (of die Makita)

Gr Ben

PS als er gemeten/geschakeld gaat worden met Arduino, ben ik graag van de partij!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: brandhout stapelplaats

Bericht door kockie »

Ik heb er eentje van een duitse bouwmarkt. Ben eergisteren aan m'n 2e zaag begonnen, omdat de koolborstels in een keer enorm gingen vonken. Heb nu rustig de tijd om te kijken of het op te lossen is. Was overigens exact dezelfde zaak, paste zo in mijn zelfbouw frame. Reageer over de arduino even in het arduino topic: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=6&t=2254
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: brandhout stapelplaats

Bericht door Pieke »

Mijn verzameling, een kuubje of 9 á 10
Afbeelding

P.s. Die hond heeft het absoluut niet koud, noch ben ik van mening dat je hond als je kind moet behandelen en deze in kekke jasjes e.d. moet hijsen.Het betreft een jasje wat ie tijdelijk heeft na een operatie.Waarvan akte.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
GeorgeBfast
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jan 2012, 19:57

Re: brandhout stapelplaats

Bericht door GeorgeBfast »

Mooie verzameling hout Pieke!
Kom je hier de winter mee door?
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: brandhout stapelplaats

Bericht door Pieke »

GeorgeBfast schreef:Mooie verzameling hout Pieke!
Kom je hier de winter mee door?
Dank je...

Foto is van 2 maanden geleden.Als ik kijk met welk tempo mijn voorraad inmiddels is geslonken, dan ga ik er van uit dat ik het dit stookseizoen wel ga redden.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Broekhoest »

Mooi hoor, al die houthokken van jullie. Ben vooral jaloers op de vele kuubs die de meesten hebben liggen.
Verder dan 8 kuub kom ik niet. Al moet ik wel bekennen dat ik een gezelligheidsstoker ben. Mijn inbouwkachel heeft te weinig capaciteit om alleen de woonkamer/keuken te verwarmen. Als ik de vlammen niet kan zien door de geblakerde raampjes vind ik het niet leuk....

Hoe komen jullie allemaal aan dat hout? Via via? Staatsbosbeer? Tot nu toe teer ik op de erfenis van mijn vader, plus wat eigen bomen die ik neer heb gehaald. De Huqsvarna 55 doet de rest.....heerlijk werk om met dat hout bezig te zijn op je vrije zaterdag.......
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Dutch John »

Geblakerde ruitjes en te weinig capaciteit lijkt een contradictie. Of het moet zijn dat het hout niet droog genoeg is en/of de verbrandingslucht smoort.

Wat betreft hout verzamelen: vragen, vragen, vragen. Maar misschien heb ik makkelijk praten in een houtrijk Brabant...

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Splitsing > Broekhoest's inbouwcassette

Bericht door Chicken Power »

David86 schreef:Kan ik weer lekker splitsen :)
Inmiddels gebeurd!

De avonturen van Broekhoest’s inbouwcassette gaan verder onder de titel “Broekhoest’s inbouwcassette exit?”:

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2955


Groetjes, Cp mm
Verwijderd.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Broekhoest »

Dutch John schreef:
Wat betreft hout verzamelen: vragen, vragen, vragen. Maar misschien heb ik makkelijk praten in een houtrijk Brabant...
Ik woon in houtrijk Drente, maar hier is een enorme run op hout. Heb zelf ruim 8 kuub liggen wat meteen gebruikt kan worden. Daarnaast ruim 2 kuub vers, voornamelijk walnoot, sierkers en eik. Overal snoep ik wat de laatste tijd. Maar dat gaat niet hard. Weiger om 6o eur/m3 te gaan neerleggen trouwens.....
Via staatsbosbeheer ben je tegenwoordig ook al 35 Eur/m3 kwijt...wil dikke kuubs overigens....

Zal een foto van mijn houthok plaatsen als ons fototoestel weer gevonden is.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Broekhoest »

Mijn houthok met ~10 m3 berk/beuk en eik klaar voor gebruik.
Daarnaast nog een 1.5 m3 met voornamelijk walnoot (eigen tuin) en wat els en eik (langs de weg gevonden).
En vandaag 5 kuub populier/wilg/fruitboom gekocht via marktplaats (zacht prijsje, kon ik niet laten lopen)
Afbeelding
Afbeelding
GeorgeBfast
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jan 2012, 19:57

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door GeorgeBfast »

Toch al een mooie voorraad. Staat die boom in je houthok? Nooit aan gedacht om hem in je houthok te leggen?
:)
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Broekhoest »

Scherp opgemerkt van die boom, George.
Deze spar (van ca. 12 m hoog) loopt inderdaad door het dak (golfplaat) van het hok.
Deze boom heeft vooral emotionele waarde, aangezien ik mijn ouderlijk huis sinds een jaar weer betrokken heb. Ik heb al zoveel binnen verbouwd en buiten veranderd tov vroeger......
Voorlopig heb ik genoeg hout...eerst zagen en dan even met de knetterbiel om het vervolgens onder dak te krijgen....

ps die grote bult takken te zien op de foto is van een walnoot, die ik onlangs geveld heb. Leek een lastige klus aangezien vele zware takken boven de schuur hingen. De top zat op ruim 16m. Via een hoogwerker was het een klus van 2 uur om 'm te kortwieken.

Wat voor hout heb jij allemaal achter in die kieper liggen, George?
Lijkt op populier en wilg?
In elk geval een pracht hoeveelheid en mooi opgeslagen.
Plaats reactie